Pikaprojekti: NG900
Pikaprojekti: NG900
Hyvää päivää. Hauska tavata pitkästä aikaa... Vesisateen yllättämänä ajattelin kertoilla projektista jotain.
Kaverilta sain lainaan 1995 valmistetun Saab 900 merkkisen henkilövaunun. Ajattelin sitä hieman joutessani näppäillä ja tutkia, koska vaunu on minulle täysin outo ja niin uusikin, että meinaa aivan hämmästyttää. Minulla on muutama päivä nyt aikaa tehdä lähempää tuttavuutta auton kanssa ennenkuin palauten sen takaisin ylpeällä omistajalleen.
Aloitin pikaprojektin saapastelemalla otsa kurtussa ja partaa hieroen ympyrää vaunun ympärillä. Tällä reissulla huomasin auton pintapeltien olevan oivallisessa kunnossa, mitä muutama pikku täplä yrittää puskea esiin tummanvihreän metallivärin alta. Epäusko valtasi mieleni.. Onko tämä ruosteessakaan.. Kaivoin pakista ison ruuvarin ja kiskoin muoviset ovilistat irti ja kymppimillin nytkylenkillä löysäilin helmamuovit pois. No nyt alkaa jo vähän näyttää tutummalta...
Ovien sisäreunoissa vaikutti olevan Norjan kromia vähän enemmänkin, jotempa ruuvitaltalla kehno saumakitti irti. Luonnollisesti kuskin puoleiset ovet olivat huonommat kuin apukuljettajan ovet, kuten aina.
Pohjaa en ole vielä kovin paljon ehtinyt tutkimaan, mutta ainakin keskimmäisten roiskeläppien maastossa asuu mätäpeikko.
Kaverilta sain lainaan 1995 valmistetun Saab 900 merkkisen henkilövaunun. Ajattelin sitä hieman joutessani näppäillä ja tutkia, koska vaunu on minulle täysin outo ja niin uusikin, että meinaa aivan hämmästyttää. Minulla on muutama päivä nyt aikaa tehdä lähempää tuttavuutta auton kanssa ennenkuin palauten sen takaisin ylpeällä omistajalleen.
Aloitin pikaprojektin saapastelemalla otsa kurtussa ja partaa hieroen ympyrää vaunun ympärillä. Tällä reissulla huomasin auton pintapeltien olevan oivallisessa kunnossa, mitä muutama pikku täplä yrittää puskea esiin tummanvihreän metallivärin alta. Epäusko valtasi mieleni.. Onko tämä ruosteessakaan.. Kaivoin pakista ison ruuvarin ja kiskoin muoviset ovilistat irti ja kymppimillin nytkylenkillä löysäilin helmamuovit pois. No nyt alkaa jo vähän näyttää tutummalta...
Ovien sisäreunoissa vaikutti olevan Norjan kromia vähän enemmänkin, jotempa ruuvitaltalla kehno saumakitti irti. Luonnollisesti kuskin puoleiset ovet olivat huonommat kuin apukuljettajan ovet, kuten aina.
Pohjaa en ole vielä kovin paljon ehtinyt tutkimaan, mutta ainakin keskimmäisten roiskeläppien maastossa asuu mätäpeikko.
Re: Pikaprojekti: NG900
Takaluukun kansi onkin ovela poika... Ensisilmäyksellä ihan kohtuullisessa kuosissa, mutta kevyen tökkimisen jälkeen se alkoikin näyttää tältä:
Eihän siinä muukaan auta kun avata alasaumat ja irrottaa pintapelti sisäpellistä. Kas näin:
Eihän siinä muukaan auta kun avata alasaumat ja irrottaa pintapelti sisäpellistä. Kas näin:
Re: Pikaprojekti: NG900
Nonii. Taas sataa...
Tässä kuurojen välissä aloitin mekaanisen ruosteenpoiston ja luukun kanssa vähän siinä jo kemiallistakin.
Kuskin puolen keskimmäisen roiskeläpän alta löytyi yllättäen reikä, joten otin penkin irti ja mattoa syrjään.
Kuskin penkin edestäkin löytyi pieni reikä. Onkohan tässä valumareiän paikka? Jäi toiselta puolelta tarkastamatta, kun alkoi tuota märkää satamaan.
Tässä nyt ollaan taas ihan siinä kiikunkaakun, että lähteekö mopo vai pysyykö hanskassa. Toivottavasti ei tule puhelua, että auto takasin, tuli kiireitä...
Tässä kuurojen välissä aloitin mekaanisen ruosteenpoiston ja luukun kanssa vähän siinä jo kemiallistakin.
Kuskin puolen keskimmäisen roiskeläpän alta löytyi yllättäen reikä, joten otin penkin irti ja mattoa syrjään.
Kuskin penkin edestäkin löytyi pieni reikä. Onkohan tässä valumareiän paikka? Jäi toiselta puolelta tarkastamatta, kun alkoi tuota märkää satamaan.
Tässä nyt ollaan taas ihan siinä kiikunkaakun, että lähteekö mopo vai pysyykö hanskassa. Toivottavasti ei tule puhelua, että auto takasin, tuli kiireitä...
Re: Pikaprojekti: NG900
Jos siihen tullee 100% auringonpaistetakuu.siiseli kirjoitti:Et tonnaria tarviis lainaan
Taas sataa... Tämä alkaa menemään kohta hankalaksi. Farssiksi meni jo. Mahtaa siinä naapuria naurattaa tämä syöksyily. Taas meni 20min ihan mukavasti. Tai no. Mukavasti ja mukavasti, mutta ilman sadetta. Semmonen hyvä puoli tässä kuurosateilussa on, että tulee päiviteltyä tänne tätä projektia. Ensimmäisten sadepisaroitten saavuttua lipalle äkkiä kameralla muutama kuva ja työkalut auton alle ja ukkeli sisälle.
Tässä pari tuoretta fotoa:
Kuskin puolen takaovi ulkoa.
ja sisältä sama kohta.
Tästäkin pitää irroitella pintapeltiä, että saa syövän kuriin.
Etuoveen kerkesin vähän hapanta sivellä.
Sitten tuli kiire ottaa kuvat ja huuhdella myrkyt pois. Kyllä tämä tästä....ehkä...jos huomenna vaikka olisi kuivempaa. Jos ei ole niin Viippa joutuu ulkoruokintaan.
Re: Pikaprojekti: NG900
Huhhuh! Ei kai se auta ku toivotella jaksamista lainasuhteen ajaksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pikaprojekti: NG900
Kertakaikkiaan hienoa, että ruostepeikko on alkanut nakertamaan jo näitä NG-ajankin tuotteita, joten kukkamultaimitaatiota suorittavat autonpellit ei ole enään pelkästään wanhan liiton saabistien ilo ja etuoikeus
Mukavia puuhasteluhetkiä vaan pikaprojektin parissa!
Mukavia puuhasteluhetkiä vaan pikaprojektin parissa!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pikaprojekti: NG900
Tänäänkin oli huono päivä. Aamupäivällä oli aikaa, mutta ei kelejä ja iltapäivällä oli kelejä, muttei aikaa.
Pikaprojektiin sopivan spurtin otin silti ja irroittelin vasemman takaoven pintapeltiä sisäpellistä ja kyllä se siltä näyttää, että siitä vielä ovi taitaa tulla. Nyt se näyttää tältä:
Takaoven kanssa näppäiltyäni katsoin kylmä hiki otsalla vuoroin kalenteria ja vuoroin kelloa ja huomasin, että kiirehän se sieltä on tulossa. Ajattelin hermojen lepuuttamiseksi aloittaa pohjien teon vasempaan etuoveen. Siinä saa semmosen henkisen yliotteen projektista, kun tekee välillä jotain muutakin kuin hajottaa paikkoja. Nääs.
Nyt täytyy vähän puhaltaa ja odotella rauhassa, josko kiire menisi ohi. Ärsyttävä tehdä jotain, jos on kiire.
Pikaprojektiin sopivan spurtin otin silti ja irroittelin vasemman takaoven pintapeltiä sisäpellistä ja kyllä se siltä näyttää, että siitä vielä ovi taitaa tulla. Nyt se näyttää tältä:
Takaoven kanssa näppäiltyäni katsoin kylmä hiki otsalla vuoroin kalenteria ja vuoroin kelloa ja huomasin, että kiirehän se sieltä on tulossa. Ajattelin hermojen lepuuttamiseksi aloittaa pohjien teon vasempaan etuoveen. Siinä saa semmosen henkisen yliotteen projektista, kun tekee välillä jotain muutakin kuin hajottaa paikkoja. Nääs.
Nyt täytyy vähän puhaltaa ja odotella rauhassa, josko kiire menisi ohi. Ärsyttävä tehdä jotain, jos on kiire.
Re: Pikaprojekti: NG900
Valiaika: kahvia ja projektin päivitystä pikaisesti.
Tänään on hyvä päivä. Ei ole sadellut koko päivänä ja Saabin kimppuunkin pääsin hyvissä ajoin ennen kolmea.
Kemiallinen sodankäynti on edelleen käynnissä.
Hieman erikoisesti käyttäytyy Saabin pelti. Ilmeisesti siinä on sinkki päällä?
Kontin kulman kanssa kävi juuri niinkuin ounastelinkin. Eli oho. Hups.
Nooh. Pieniä olivat, joten ajattelin pitää toistaiseksi vielä Kempin tallissa ja kaivaa tinapakista tarvikkeet esille.
Tuosta pitää alkaa työstämään, kunhan pikkukaran virsikirja lopettaa piiloleikin.
Vähän pohjiakin otet... eikun tehty.
Tänään on hyvä päivä. Ei ole sadellut koko päivänä ja Saabin kimppuunkin pääsin hyvissä ajoin ennen kolmea.
Kemiallinen sodankäynti on edelleen käynnissä.
Hieman erikoisesti käyttäytyy Saabin pelti. Ilmeisesti siinä on sinkki päällä?
Kontin kulman kanssa kävi juuri niinkuin ounastelinkin. Eli oho. Hups.
Nooh. Pieniä olivat, joten ajattelin pitää toistaiseksi vielä Kempin tallissa ja kaivaa tinapakista tarvikkeet esille.
Tuosta pitää alkaa työstämään, kunhan pikkukaran virsikirja lopettaa piiloleikin.
Vähän pohjiakin otet... eikun tehty.
Re: Pikaprojekti: NG900
Huhhei!
Tutkin ovien alalaitoja ulkopuolelta tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että hioa ja maalata häätyy kaikki. Kuskin ovea jo alustavasti myrkyttelinkin.
Sikkenssin vihreä pohjamaali olikin tuommosta hammastahnan väristä. Mukava sävy.
Oikeassa takakaaressa oli tämännäköinen läiskä:
Tökkimällä siitä tuli tämmönen:
Ja siinähän ei sitten muu auta kuin kaivaa rälläkkä esille ensimmäistä kertaa tämän auton kanssa:
No siinä sitten samasta kaaresta löytyi tämmönen:
Tässä sama paikka harjattuna:
Ja niinkuin kuvastakin näkee, että kuoppakorroosio on sillä mallilla pitkällä, että tässäkin hapon lutraaminen oli perusteltua.
Melkoinen miina on tuo paikka. Kannattaa ängeemiehet seurata.
Tutkin ovien alalaitoja ulkopuolelta tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että hioa ja maalata häätyy kaikki. Kuskin ovea jo alustavasti myrkyttelinkin.
Sikkenssin vihreä pohjamaali olikin tuommosta hammastahnan väristä. Mukava sävy.
Oikeassa takakaaressa oli tämännäköinen läiskä:
Tökkimällä siitä tuli tämmönen:
Ja siinähän ei sitten muu auta kuin kaivaa rälläkkä esille ensimmäistä kertaa tämän auton kanssa:
No siinä sitten samasta kaaresta löytyi tämmönen:
Tässä sama paikka harjattuna:
Ja niinkuin kuvastakin näkee, että kuoppakorroosio on sillä mallilla pitkällä, että tässäkin hapon lutraaminen oli perusteltua.
Melkoinen miina on tuo paikka. Kannattaa ängeemiehet seurata.
Re: Pikaprojekti: NG900
Joo, tuppaavat varsinkin alkupään NG:t olevan taipuvaisia happanemmaan juurikin noista kohdista. Varsinkin tuota takakaarta tuosta listan kohdasta ei oikein tahdo saada korjattua pysyvästi, kun siinä on kaksi peltiä limittäin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Pikaprojekti: NG900
Taas mennään. Eilen satoi koko päivän ja pikaprojekti etti takapakkia oikein urakalla. Tänään paistaa, mutta tänään on myös palautuspäivä... Kaveri tulee illalla reissusta. Ehdotan palautuspäiväksi huomista...
Päivän ohjelmistossa on hitsaukset ja maalaukset.
Takakaaren heppailinkin jo tuossa. Tässä kuva ennen muotoon naputtelua ja tinausta.
Oviin laitoin toissapäivänä saumakitit. Jäi vähän rumaksi, mutta nyt ei oikein ehdi hieroa... Hierotaan viimeisenä mitä hierotaan.
Seuraavaksi on kuskin puoleisen lattian heppailun vuoro, jahka tässä pari voikkuleipää saa kaasariin. Lätkät leikkelinkin siinä jo valmiiksi. Pitää suojata kunnolla tuota maastoa, kun on jotain sähköjohtoja vieressä..
Päivän ohjelmistossa on hitsaukset ja maalaukset.
Takakaaren heppailinkin jo tuossa. Tässä kuva ennen muotoon naputtelua ja tinausta.
Oviin laitoin toissapäivänä saumakitit. Jäi vähän rumaksi, mutta nyt ei oikein ehdi hieroa... Hierotaan viimeisenä mitä hierotaan.
Seuraavaksi on kuskin puoleisen lattian heppailun vuoro, jahka tässä pari voikkuleipää saa kaasariin. Lätkät leikkelinkin siinä jo valmiiksi. Pitää suojata kunnolla tuota maastoa, kun on jotain sähköjohtoja vieressä..