Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Vähän meni myöhälle mutta tässä lohkosta pari ennen ja jälkeen kuvaa
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Pakko pistää kahdes osas että saa langattomalla yhteydellä kuvat ladattua, menee hermo.

Ja tässä konehuoneesta
Kuva

Kuva

Tässä vielä pätkä helmaa ja ei mielestäni näytä pahalta
Kuva
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Jatketaan vaikkei ketään kiinnostakaan, eli koneen osat tuli tänään:

laakerit: Federal mogul (paketissa luki myös että "made by glyco" ilmeisesti saksalaiset)
männänrenkaat: Goetze
yläpään tiivistes.: Elring
alapään tiivistes.: Elwis
+ alapallot: Nordic (halvimmat mitä sai)

Onko noista kellään pahaa sanottavaa?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo eli menee väkisinki pitkäks kun päätettiin että tehdään nyt ne vetarintunnelitkin samalla ja tarkotus tehdä niin ettei tartte heti uusiks ottaa eli myös tukivarret pois ja ne maalataan, samalla vois kai noi jarrusatulat heittää likoon. Konehuoneen sain eilen pestyä niin sai sen tuuman öljypaskakerroksen, jonka alta "yllätys, yllätys" paljastui ihan terve maalipinta, konehuoneen puolella ei ole hitsattavaa.

Entä tietääkö kukaan onko tossa satkun jakopäänkopas eroo 8/16 venttiilisissä?

Ja onko tolle ohjausjurkulalle tehtävis jotain kun tuntuu vuotavan aika hyvin, toimii silti täysin ja öljykin oli puhdasta varmaan luonnollisen poistuman vuoksi?

Niin ja onko se tuliseinässä oleva pelli irrotettavissa hajottamatta?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mistä ostit Goetzen männänrenkaat?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jka kirjoitti:koneen osat tuli tänään:

männänrenkaat: Goetze
OT
Mieleeni ponnahti kuva, kuva minkä luulin/toivoin ja kauan aikaan sitten unohtaneeni :oops: 8O
hello.jpg
\OT
jka kirjoitti:Jatketaan vaikkei ketään kiinnostakaan, eli koneen osat tuli tänään:
Eläs nyt, kyllä tätä seurataan, niin kuin monia muitakin rojekteja. Harvemmin vain on mitään fiksua kommentoitavaa mitään. (Lue ylempi kommentti)
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Coltti kirjoitti:Mistä ostit Goetzen männänrenkaat?
Kankaanpään varaosakeskuksesta (eli virallisesti: Multi Peste Oy), olen siellä tämän kesän töissä. Arwidsonin kautta nuo tulivat ja hintaa en nyt juuri muista kun on kuitti autossa. Onko noi hyvät? (näytti ainakin laadukkaalta, mutta en kyllä tiedä että miltä huonolaatuiset m-renkaat näyttää)

Tänään tuli tota vehjestä purettua ja irroteltua ohjaustouhu kaikkineen pois konehuoneesta, On kyllä helppo purkaa kun saa auton korkeelle valmetilla. Huomenna jos oikeen innostuu niin lähtee tukivarret ja iskarit pois, kun ei tänään ollut jousipuristimia mukana. Voi olla että viikonloppuna kerkiää jo hitsaamaan ja hiekkapuhaltamaan.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kuulemma pitäisi Goetzen renkaat olevan hyvät. Näitä on ainakin saanut koneistamolta, joskus jopa motonetistäkin... Motosta olisi optimaalista (nyt vaan ei taida ainakaan tre:llä olla), koska hinta vain 60e, vs. koneistamon ~100e :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Coltti kirjoitti:Kuulemma pitäisi Goetzen renkaat olevan hyvät. Näitä on ainakin saanut koneistamolta, joskus jopa motonetistäkin... Motosta olisi optimaalista (nyt vaan ei taida ainakaan tre:llä olla), koska hinta vain 60e, vs. koneistamon ~100e :).
Tarkistin nyt töissä hinnan ja silloin kun itse ostin oli ohjehinta 97,90 sarja eli n. 85 euroa perusalennuksilla, MUTTA hinnat näköjään nousee jokapaikassa ja Arwidson on nostanut ohjehinnan 130 euroon eli hintaa jäisi n. 115 euroo. Itse tietysti sain noi vähän edullisemmin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

eipä ole pahaa sanottavaa Goetzen renkaista, 1,5 vuotta saanu aika lailla monoo saabin mukana ja hyvin pelittää edelleen. elring on kannentiivisteenä ainakin hyvä, joten luulis muissakin paikoissa hyvin toimivan. kannattaa käyttää noiden alapään tiivisteiden mukana tiivistemassaa kohtuudella ja olla tarkkana puhtaudesta, tuntuu että nuo saabit koneet on harvinaisen epätiiviitä.nykyisessä käyttöpelissä alkoi vähän joka puolelta tihkumaan öljyä läpi n. 20 tkm rempan jälkeen, eikä ainakaan ollut likaisuudesta kiinni, olis vaan pitänyt kaikkien paperitiivisteiden kanssa käyttää vissiinki tiivistemassaa :?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo kyllä noiden paperitiivisteiden kanssa taidan laittaa ohuen kerroksen jotain moottorintiivistyslimaa yms., tarkotus kumminkin että olisi sitten tiivis. Laatikkoa en kyllä rupee tiivistämään, kun sen saa kumminki heti vaihtaa, no nitä on ittellä jo kolme hyllyssä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mielummin kannattaa jättää ne paperitiivarit pois kokonaan ja laittaa pelkästään tiivistemassaa. Itse käytin silikoonia yhteen moottoriin ja ei vuotanut oikeastaan öljyä mistään raosta, skantekin stefoja lukuunottamatta, parin vuoden aikana...

Anaerobinen tiivistemassa vaan kehiin :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin, taas tapahtunut, etujouset ja ton valkosen saapin kojelauta ja mittaristo irrotettu. Irtonaisesta koneesta männät saatu vihdoinkin pihalle.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Taas homma nytkähtänyt himpun verran eteenpäin, alakerran osalta homma olisi momenttiin kiristystä vaille valmis ja kansikin olisi pöydällä valmiina pultattavaksi kiinni, homma seisoo vaan sen takia että jostain tarvittaisiin edullisesti jakoketjun kiristäjän laahain, kun edellinen meni poikki, enkä mielellään ostaisi uutta. Tarvikkeena ei saa ja alkuperäinen on kallis.

Ja sitten kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
(vähän valotus pielessä, ei kuvaa sentään missään laboratoriossa ole otettu)
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
(kyllä ne kaksi viimeistäkin mäntää paikkansa löysivät)

Kaavailin sillain että puhaltimeksi tulee alkuun kasiventtiilisen öljyjäähdytteinen vakiogarretti, ja parempi hankitaan joskus tulevaisuudessa rahatilanteen niin salliessa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin