Saab 900 $

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

9000LPT kirjoitti:Oletko tehnyt vesireijän palkin etupäähän? Pitäisi olla aukko pokkauksessa :roll:
Hyvä huomio. Ei ole reikää vielä, mutta sellainenhan siihen on tehtävä. En muista enää, oliko vanhassa niin paljon ehjää, että siitä edes olisi nähnyt vanhan reiän paikkaa. Rei'istä puheenollen, mikä rooli noilla lattiassa olevilla on? Muu kuin ruostuttaa se?

Ja kyllä sinne vänkärin puolellekin vain reikä tulee melkoinen. Melkein pää mahtuu etupuolelta kabiiniin. Tosin otin vähän tarpeettomankin ison palan pois, kun en viitsi tehdä montaa pientä paikkaa, vaan pistän yhdellä palalla umpeen koko roskan.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän niiden tarkoitus on estää vedenpaisumuksen syntyminen koppiin, jos sinne jostain syystä pääsisi vettä reippaammin jostakin. Esim. vaikkapa kattoluukku jäisi auki sateella tai jotain muuta tyhmää. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Mertmi kirjoitti:Kyllähän niiden tarkoitus on estää vedenpaisumuksen syntyminen koppiin, jos sinne jostain syystä pääsisi vettä reippaammin jostakin. Esim. vaikkapa kattoluukku jäisi auki sateella tai jotain muuta tyhmää. :wink:
Vaan kun omassani ainakin bitumi on vedetty kumitulppien päälle niin tiivisti, että veden on mahdottomuus päästä sisältä ulos. Alhaalta päin on kyllä sitten päässyt sen verran bitumin ja pellin väliin, että lattia on ruostunut.

Alkaa olemaan vänkärin puolen takapääkin pikkuhiljaa valmis. Pari pikkupaikkaa vielä. Piti rälläköidä väliaikasesti irti se penkin takana lokarin päällä oleva tukirautakin pois, että sai paikattua pahimmat ruosteet pois.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

rökösö kirjoitti:Rei'istä puheenollen, mikä rooli noilla lattiassa olevilla on? Muu kuin ruostuttaa se?
Lattiapelleissä olevat isot umpeentulpatut reiät ovat olemassa ihan tuotantoteknisistä syistä, ovat valutusreikiä sitä varten että tehtaalla koria käytetään erilaisissä fosfaattikylvyissä ym. pohjakäsittelyissä.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Minuteman kirjoitti:
rökösö kirjoitti:Rei'istä puheenollen, mikä rooli noilla lattiassa olevilla on? Muu kuin ruostuttaa se?
Lattiapelleissä olevat isot umpeentulpatut reiät ovat olemassa ihan tuotantoteknisistä syistä, ovat valutusreikiä sitä varten että tehtaalla koria käytetään erilaisissä fosfaattikylvyissä ym. pohjakäsittelyissä.
mitäs nuo käsittelyt sitten auttaa? ei ainakaan ruostumiseen :D :D

Tasan samat paikat tuli itsekin hitsattua pari viikkoa sitten. Lokarin kaarta en noin hyvin tehnyt, loppui vähän kiinnostus mätähommiin... :x
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Minutemanin selitys kuulostaa oikealta, tehtaan tarpeisiin tehdyksi kaverinkin kanssa noita pääteltiin, kun ei niissä mitään järkeä muuten ole. Pitää hitsata paikka noihinkin, missä reikä ei ole vielä alkanut kasvamaan.

Tänään piti värkätä tuon käyttöpelin kanssa, kun meinaa siinäkin ruostekukkaa pukata pintaan (son ooppeli). Saappaan taka-akselia irrottelin illasta, ja yllättäen on jarruputket ja -letkut ruostuneet muodottomiksi liitoksista. Kuskin puolen putken oli joku rane uusinut, ja toisen puolen satula kiiltää vielä uutuuttaan. Kumpikin putki lähti irti akselin päältä, mutta letkuja ei taida saada ehjänä irti. Eikä tuosta edes saa selvää miten ne pitäs lähteä, kun kaikki on pyöristynyt muodottomaksi. Jarruneste on melkeinpä pikimustaa, liekö jarruista vai kytkimestä johtuen. Ihmettelenpä myös, miten jarruputken vaihdon jälkeen tuo on muka ilmattu, kun kuskin puolen satula on varmasti alkuperäinen ja umpiruosteessa. Ilmausnippa on sen näköinen, että irti on yritetty, mutta ei ole ihan onnistunut. Motonetin listalle satulakin.

Näistä puolin alkaa homma hidastumaan vielä tästäkin, kun lomat loppuu kohta ensi viikkoon ja pitäs jotain reissun tynkää tehdä perheenkin kanssa. Viikonloppuhommiksi menee, kun ei itsellä tiloja ole.

Alustapäivitystä sen verran jo selvittelin, että iskareissa taidan Bilsteiniin kallistua. Noita näyttäs saavan eBaystä reilulla 200 eurolla ennen ALVia ja tulleja.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Vähän jälkijunassa jotain päivitystä. Viikonloppuna ehdin reissun jälkeen siistiä hitsausjälkiä rälläkän ja hiekkapuhaltimen kanssa. Oli jo hienosti ruoste alussa joka puolella. Hain maaliliikkeestä epoksipohjamaalin käläkäläpullossa ja suihkautin pintaan käsitellyille alueille, kun en muutakaan tähän hätään keksinyt. Pitää vielä keksiä tuon päälle joku pätevä ratkaisu. Pohjissa taidan jatkossa siirtyä Inertaan, kun en oikeastaan huonoa sanaa tuosta löytänyt, kun eri vaihtoehtoja selailin pitkin nettiä.

Kuva

Taka-akseli on irti, ja jarruletkut sai pihdeistä, kuten ylhäältä näkyy. Kuskin puolen käsijarruvaijerin joutui myös katkaisemaan, että sai irti. Oisko ollut peräti alkuperäinen, kun oli muovia se satulan rööriin tuleva osa ja toisella puolella oli metallinen, samoin kuin tänään motonetistä hakemassani uudessa. Ei lähteny kirveelläkään ehjänä muovi siitä reiästä, ja itse asiassa se pala on vieläkin siellä, kun katkaisin koko paskan muovin murruttua.

Tankin irrotin pois edestä, jotta pääsee pohjaa ropaamaan sen alta (tai siis päältä) ja muutenkin täyttöletkut oli kontin laiton edessä. Rälläkkä tarvittiin tankinkin irroittamiseen, kun kierteet oli kadonneet jonnekin pantojen kiristimistä. Kontin pohjan bitumit kaavein pois, kun ruostetta näytti paikoin olevan senkin alla. Sitä ennen ihmettelin noita neljää ruuvia jotka oli painettu pohjasta läpi, mutta joilla ei kuitenkaan ollut mikään kiinni.

Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Sade sotki hieman viikonlopun suunnitelmia, ja jouduin keskeyttämäään takakontin laiton ja siirtymään tallin suojaan. Auto on siis pukeilla paljaan taivaan alla tällä hetkellä. Raahasin irrotetun taka-akselin talliin ja purin pois mitä irti lähti. Kuskin puolen uutta vastaava takajarrusatula:

Kuva

Tuon tilalle on jo odottamassa uusi Biltemasta investoituna. Jarruletkujen katkaistut pätkät ei lähteneet auton alukseen verrattuna paremmasta työasennosta huolimatta kuin rälläkällä. Toinen satula on vähän hämärä teelmys, kun näyttää, että se ei ole kokonaan uusittu, vaan ulompi osa on jätetty vanhasta. Ainakin se on ruostunut eri mukavasti muuhun satulaan verrattuna.

Kuva

Navat on myös eriparia. Toisen kupin kun aukaisi, suorastaan kopisi lattialle kovia klönttejä, ja taitaa tuo puoli vähän rahistakin pyörittäessä. Toinen puoli taas oli tuoreen oloista vaseliinia täynnä, eli ilmeisesti vaihdettu lähiaikoina laakeri.

Kuva

Jarrukilvet on siinä kunnossa kuin hitsauksen tähän astisesta määrästäkin voi päätellä. Akselissa oleva kiinnityskin oli niin lujassa molemmin puolin ettei lähtenyt kuin mutterin hitsaamalla alkuperäisen pultin kannan päälle. Onko nuo pakolliset katsastukseen? Ja mistähän noita saa tilalle järkevällä euromäärällä, kun ainakaan Motonetin listoilta en löytänyt?

Kuva

Alla mitä kilvistä jäi jäljelle. Jos joku tarvii, voin myydä kympillä kappale. Vaati pientä laittoa. Akselille annoin kuvan oton jälkeen rälläkkää muutaman fiberlaikan verran ja lamellia sinne tänne. Materiaalivahvuudet tuppasi jonkun verran kutistumaan, kun monin paikoin hioin kuopille ruostuneet alueet sileäksi. Kevennetty taka-akseli, +1hv.

Kuva

Sen verran mustana oli taas naama tuon rosessin jäljiltä, että seuraavaksi pitää kyllä kokeilla tieteellisempiä metodeja ruosteen poistoon. Hiekkapuhaltamallakaan ei pääse kaikkiin onkaloihin, mitä tuossa akselissakin on ja tuo oma bilteman puhallin on muutenkin melko hengetön vehje. K-maataloudessa piipahdin, ja tilauksessa on sitruunahappo ja säkki kidesoodaa. Työmaalta arvelin lainata virtalähteen ja vaappujen uittoaltaallekin tulee pitkästä aikaa hyötykäyttöä. Arvelin paiskata tuon akselin sinne viimeistelyhoitoon. Joustintuet (tai mikä noiden virallinen nimi onkaan) pulahtaa myös altaaseen, kun ei laikoilla niille paljoa lakia saanut.

PS. kertokaa jos kuvia tulee liikaa (ja höpötystä)
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei taida nykyään saada mistään uusia jarrukilpiä, mulla on omassaki ihan lahot mutta katsastuksessa ei ikinä oo sanottu mitään niistä.

Kuvia ei koskaan ole liikaa, ja hyvin oot selostanu myös työvaiheet :wink:
Ei muutakuin samaan malliin vaan!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Juu antaa tulla vaan, hyvää settiä ja mukava seurata kun tulostakin syntyy :)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja liteFun »

rökösö kirjoitti:PS. kertokaa jos kuvia tulee liikaa (ja höpötystä)
Pakko kommentoida että mainiota höpötystä, jatka samaan malliin.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Eikö nuo jarrukilvet muka ole pakolliset?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei minulle ainakaan oo ikinä sanottu katsastuksessa mitään vaikka olivat aika hyvin lahonneet pois
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja ASTech »

99 GL kirjoitti:Ei minulle ainakaan oo ikinä sanottu katsastuksessa mitään vaikka olivat aika hyvin lahonneet pois
Saattaa olla legendaakin, mitä minulle on kerrottu, mutta sen mukaan kilvet täytyy olla molemmilla puolilla tai sitten ei ollenkaan eli puolten välillä ei saa olla eroa. Kun ottaa molemmilta puolilta pois, niin pitäisi kelvata. :?:
900C -86
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Näköjään ainakin AKEn katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan tarvii kilvet olla olemassa ja vielä ehjätkin. Ei varmaan mitenkään korkealla prioriteetilla ole noiden nysväys kuitenkaan, paitsi jos tarvii saada nostettua hylkyprosenttia äkkiseltään.

Alustan osia olen tässä lutrannut joitakin päiviä ja periaatteessa hyvin toimiva konsti on elektrolyysi. Noin vuorokauden kun olen antanut pulputtaa, on usean millin paksuinenkin ruostekerrostuma lähtenyt pois. Ongelma on vain, että kappaleen pinta mustuu pahimmista ruostekohdista (magnetiittia googlen mukaan), ja sen pois hankaamisessa on vielä oma hommansa. Kertokaa ihmeessä jos maali pysyy tuonkin päällä, mutta suuresti epäilen.

Sitruunahappokin toimii melkein yhtä hyvin, ja kappaleesta tulee kirkas, mutta happohan syö rautaakin, mitä ei saabissani ole liiemmin tuhlattavaksi asti. Sekin tuli havaittua todeksi, että uudelleenruostuminen on kummallakin menetelmällä aivan uskomattoman nopeaa. Akselia kun harjasin elektrolyysikylvyn jälkeen, oli toinen pää jo ruskeassa ruosteessa, kun toista päätä vielä harjasin. Pitäs vissiin tehdä napalmia, että sais riittävän äkkiä kuivaksi.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin