Sade sotki hieman viikonlopun suunnitelmia, ja jouduin keskeyttämäään takakontin laiton ja siirtymään tallin suojaan. Auto on siis pukeilla paljaan taivaan alla tällä hetkellä. Raahasin irrotetun taka-akselin talliin ja purin pois mitä irti lähti. Kuskin puolen uutta vastaava takajarrusatula:
Tuon tilalle on jo odottamassa uusi Biltemasta investoituna. Jarruletkujen katkaistut pätkät ei lähteneet auton alukseen verrattuna paremmasta työasennosta huolimatta kuin rälläkällä. Toinen satula on vähän hämärä teelmys, kun näyttää, että se ei ole kokonaan uusittu, vaan ulompi osa on jätetty vanhasta. Ainakin se on ruostunut eri mukavasti muuhun satulaan verrattuna.
Navat on myös eriparia. Toisen kupin kun aukaisi, suorastaan kopisi lattialle kovia klönttejä, ja taitaa tuo puoli vähän rahistakin pyörittäessä. Toinen puoli taas oli tuoreen oloista vaseliinia täynnä, eli ilmeisesti vaihdettu lähiaikoina laakeri.
Jarrukilvet on siinä kunnossa kuin hitsauksen tähän astisesta määrästäkin voi päätellä. Akselissa oleva kiinnityskin oli niin lujassa molemmin puolin ettei lähtenyt kuin mutterin hitsaamalla alkuperäisen pultin kannan päälle. Onko nuo pakolliset katsastukseen? Ja mistähän noita saa tilalle järkevällä euromäärällä, kun ainakaan Motonetin listoilta en löytänyt?
Alla mitä kilvistä jäi jäljelle. Jos joku tarvii, voin myydä kympillä kappale. Vaati pientä laittoa. Akselille annoin kuvan oton jälkeen rälläkkää muutaman fiberlaikan verran ja lamellia sinne tänne. Materiaalivahvuudet tuppasi jonkun verran kutistumaan, kun monin paikoin hioin kuopille ruostuneet alueet sileäksi. Kevennetty taka-akseli, +1hv.
Sen verran mustana oli taas naama tuon rosessin jäljiltä, että seuraavaksi pitää kyllä kokeilla tieteellisempiä metodeja ruosteen poistoon. Hiekkapuhaltamallakaan ei pääse kaikkiin onkaloihin, mitä tuossa akselissakin on ja tuo oma bilteman puhallin on muutenkin melko hengetön vehje. K-maataloudessa piipahdin, ja tilauksessa on sitruunahappo ja säkki kidesoodaa. Työmaalta arvelin lainata virtalähteen ja vaappujen uittoaltaallekin tulee pitkästä aikaa hyötykäyttöä. Arvelin paiskata tuon akselin sinne viimeistelyhoitoon. Joustintuet (tai mikä noiden virallinen nimi onkaan) pulahtaa myös altaaseen, kun ei laikoilla niille paljoa lakia saanut.
PS. kertokaa jos kuvia tulee liikaa (ja höpötystä)