Saab 900 GLs -1979
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Saab 900 GLs -1979
Nyt tuli vihdoin haettua pihaan Saab 900 GLs vuosimallia 1979. Auto on sisältä ok kunnossa, mutta ulkoa melkoisen karun näköinen peli. Autolla on ajettu 288 tkm ja se on ollut käyttöautona tämän vuoden alkuun saakka. Auto on ollut koko ajan samassa peheessä, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana kunto on pahasti rapistunut. Alusta ja tekniikka näyttäisi kuitenkin olevan hyvässä kunnossa. Tässä muutamat kuvat alkuun.
Sisältä auto on melko siisti. Saas nähdä mitä paljastuu, kun ottaa päällisen pois.
Kattoverhoilua on jossain vaiheessa fiksattu ja se on hyvässä kunnossa, paitsi tupakasta värjäytynyt hienostuneen ruskeaksi.
B-kone on tällä hetkellä vain yhdellä kaasarilla.
Entinen omistaja oli jostain syystä katsonut parhaaksi maalata puskurit. Toivottavasti maalin saa noista pois.
Keskiöt puuttuvat kolmesta vanteesta.
Hieno orkkisradio! Soi ja toimii hyvin.
Pahempiakin on nähty.
Projekti alkakoon.
Sisältä auto on melko siisti. Saas nähdä mitä paljastuu, kun ottaa päällisen pois.
Kattoverhoilua on jossain vaiheessa fiksattu ja se on hyvässä kunnossa, paitsi tupakasta värjäytynyt hienostuneen ruskeaksi.
B-kone on tällä hetkellä vain yhdellä kaasarilla.
Entinen omistaja oli jostain syystä katsonut parhaaksi maalata puskurit. Toivottavasti maalin saa noista pois.
Keskiöt puuttuvat kolmesta vanteesta.
Hieno orkkisradio! Soi ja toimii hyvin.
Pahempiakin on nähty.
Projekti alkakoon.
Viimeksi muokannut CompiCoupe, Ma Elo 31, 2009 21:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 GLs -1979
Tuohan on hyvä lähtökohta. Paikallaan ovat niin listat kuin oikea maskikin.
Ei tuo ole paha ollenkaan ja varmasti alkaa olla harvinasita herkkua. Värikin on hieno. Onnea vain hankkeelle ja raporttia peliin.
Ei tuo ole paha ollenkaan ja varmasti alkaa olla harvinasita herkkua. Värikin on hieno. Onnea vain hankkeelle ja raporttia peliin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 GLs -1979
Ainakin kuvissa puskurit näyttävät vain "lituuntuneen", eli kauhtuneen auringon valossa. Mikäli näin on, saa puskureista taas kuin uudet vahaamalla ne mustalla muovivahalla, jota saa melkeinpä mistä tahansa autotarvikeliikkeestä tai vaikka jostain halpahallista, kuten Hong Kong, Robin Hood yms.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Joo, näin on kyllä käynyt, mutta päällä (mustan näköiset osat puskurissa) on vielä jotain maalia, joka on pirun tiukassa. Täytyy koettaa jollain rapsutella sitä.Lahti411 kirjoitti:Ainakin kuvissa puskurit näyttävät vain "lituuntuneen", eli kauhtuneen auringon valossa. .
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979
Kokeile puskureihin kuumailmapuhallinta sitten kun olet saanut maalit pois. Itte ostin kätsy tai joku merkkisen puhaltimen 10e ja sillä tuli puskureista "kuin uudet". Täältä foorumin uumenista pongasin idean ja hyvin toimi. Kannattaa harjoitella vaikka puskurin alaosaan niin näet kuinka lämpö vaikuttaa.
E: Niin ja tosi hieno Saabbi sulla.
E: Niin ja tosi hieno Saabbi sulla.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979 (parit uudet kuvat 21.8.)
Kontin pohjasta ei onneksi löytynyt mitään yllätyksiä.
Kaaret on huonossa hapessa. Kuvassa yksi parhaista. Eteen olisi parasta vaihtaa koko lokasuojat, mutta katsotaan jospa sitä selviäisi pelkillä kaaripaloilla.
Takapenkin alusta oli myös siisti ja kuiva. Nuo tummentumat ovat jotain rasvaa, ei siis ruostetta.
Etukaari
Pieni sisustan pesu saa ihmeitä aikaan.
Huomenna "ehostus" taas jatkuu. Peltityöt tulee ajankohtaiseksi vasta syksymmällä.
Viimeksi muokannut CompiCoupe, Pe Elo 21, 2009 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 GLs -1979
Hyvä konsti puskurien kunnostukseen on myös Pata-Pata. Sillä hankaa ja sitten vain muovien ja kumninhoitoainetta päälle. Ei sotkeennu edes sormet.CompiCoupe kirjoitti:Joo, näin on kyllä käynyt, mutta päällä (mustan näköiset osat puskurissa) on vielä jotain maalia, joka on pirun tiukassa. Täytyy koettaa jollain rapsutella sitä.Lahti411 kirjoitti:Ainakin kuvissa puskurit näyttävät vain "lituuntuneen", eli kauhtuneen auringon valossa. .
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Katselin tuossa motonetin sivuilta, niin ei ainakaan omaan silmääni sattunut mitään lokarin kaaripaloja. Mistähän niitä kannattaisi kysellä? Vielä parempi, jos jollain sattuisi olemaan joutavana 79-malliin käypiä etulokasuojia, niin voi tarjota. Täytyy vissiin kahlata tuota markkinaosiota läpi (jos joskus ehtisi), kun sieltä saattaa löytyä projektiini sopivia osia.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979
Kannattaa kysellä peltiosia paikalliselta varaosamyyjältä... Tarjontaa alkaa olemaan niissäkin jo rajoitetusti...
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Tänään yritin saada melkoisesti himmenneeseen konepeltiin hieman loistoa, mutta taitaa olla jo maalin huokoset niin tukossa, että ei kiiltoa enää ole tulossa. Hiomatahnalla (G3) ja halpis koneella yritin pyöritellä, mutta eipä juuri muuksi muuttunut. Vieläköhän olisi joku keino tai vaha/tms. jota voisi kokeilla?
Täytyy tässä vielä mainita, kun ehtii vähän kirjoittelemaan, tuosta meidän auton hakureissusta. Oli nimittäin edellinen omistaja samalla viikolla vaihtanut uudet öljyt koneeseen. Siitä sitten mainitsikin ja vielä ettei voinut vaihtaa suodatinta, koska ei ollut saanut sitä irti. Uusi suodatin on kyllä takakontissa.
Siinäpä sitä sitten noin 100 km ajeltuani, alkoi takana ajanut kaverini vimmatusti vilkuttelemaan pitkiä. Vilkaisu sivupeiliin ja huomasin jotain nestettä valuvan Saabista. Äkkiä stoppiin linja-autopysäkille ja öljythän sieltä olivat tulleet pihalle. Matkaa kotiin vielä 150 km ja sunnuntai-ilta Nurmeksen ja Kuopion välisellä tiellä keskellä ei mitään.
Kohta oli linja-autopysäkillä melko nopeasti suurehko öljylammikko. Konepelti auki ja huomasimme, että öljynsuodatinta oli koetettu vääntää jollain työkalulla, jolloin suodattimeen oli tullut melkoisia lommoja. Paine oli lopulta käynyt niin kovaksi, että vahingoittuneeseen suodattimeen oli tullut reikä. Olo oli suorastaan lohduton. Onneksi auto oli sentään saatu ajoissa stoppiin, että vältyimme konerempalta.
Tuuri ja erittäin ystävällinen kyläkauppias takasivat kuitenkin tällä kertaa onnellisen lopun. Auto oli nimittäin päästänyt öljyt sillä tieosuuden ainoalla kohdalla, joka lopulta pelasti noutoreissun. Juurikin pysäkkiä vastapäätä sattui olemaan Partasen kyläkauppa, joka sijaitsee Rautavaaran Ylä-Luostalla. Ystävällinen kauppias avasi kotinsa oven sunnunta-iltana kello 21 maissa ja sieltä saatiin öljyä sekä työkalu suodattimen pois ottamiseen. Sitten eikun vaan suodatin irti, uusi suodatin peräkontista kiinni ja öljyä koneeseen. Ja loppumatka kotiin taittui ongelmitta. Onneksi meillä on Suomessa vielä edes muutama kyläkauppa jäljellä. Suuret kiitokset vielä kerran Partasen kyläkauppiaalle!
Edit: Niin ja vielä semmoinen detalji, että auto on muuten ensirekisteröity samana päivänä kuin minä olen syntynyt eli 12.1.1979.
Täytyy tässä vielä mainita, kun ehtii vähän kirjoittelemaan, tuosta meidän auton hakureissusta. Oli nimittäin edellinen omistaja samalla viikolla vaihtanut uudet öljyt koneeseen. Siitä sitten mainitsikin ja vielä ettei voinut vaihtaa suodatinta, koska ei ollut saanut sitä irti. Uusi suodatin on kyllä takakontissa.
Siinäpä sitä sitten noin 100 km ajeltuani, alkoi takana ajanut kaverini vimmatusti vilkuttelemaan pitkiä. Vilkaisu sivupeiliin ja huomasin jotain nestettä valuvan Saabista. Äkkiä stoppiin linja-autopysäkille ja öljythän sieltä olivat tulleet pihalle. Matkaa kotiin vielä 150 km ja sunnuntai-ilta Nurmeksen ja Kuopion välisellä tiellä keskellä ei mitään.
Kohta oli linja-autopysäkillä melko nopeasti suurehko öljylammikko. Konepelti auki ja huomasimme, että öljynsuodatinta oli koetettu vääntää jollain työkalulla, jolloin suodattimeen oli tullut melkoisia lommoja. Paine oli lopulta käynyt niin kovaksi, että vahingoittuneeseen suodattimeen oli tullut reikä. Olo oli suorastaan lohduton. Onneksi auto oli sentään saatu ajoissa stoppiin, että vältyimme konerempalta.
Tuuri ja erittäin ystävällinen kyläkauppias takasivat kuitenkin tällä kertaa onnellisen lopun. Auto oli nimittäin päästänyt öljyt sillä tieosuuden ainoalla kohdalla, joka lopulta pelasti noutoreissun. Juurikin pysäkkiä vastapäätä sattui olemaan Partasen kyläkauppa, joka sijaitsee Rautavaaran Ylä-Luostalla. Ystävällinen kauppias avasi kotinsa oven sunnunta-iltana kello 21 maissa ja sieltä saatiin öljyä sekä työkalu suodattimen pois ottamiseen. Sitten eikun vaan suodatin irti, uusi suodatin peräkontista kiinni ja öljyä koneeseen. Ja loppumatka kotiin taittui ongelmitta. Onneksi meillä on Suomessa vielä edes muutama kyläkauppa jäljellä. Suuret kiitokset vielä kerran Partasen kyläkauppiaalle!
Edit: Niin ja vielä semmoinen detalji, että auto on muuten ensirekisteröity samana päivänä kuin minä olen syntynyt eli 12.1.1979.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979
Itse sain Auto-glymin punaisella ja kultaisella käsipelillä hinkkaamalla linkin takaisen kuvan mukaisen eron Sonettini kiiltoon.CompiCoupe kirjoitti:Tänään yritin saada melkoisesti himmenneeseen konepeltiin hieman loistoa, mutta taitaa olla jo maalin huokoset niin tukossa, että ei kiiltoa enää ole tulossa. Hiomatahnalla (G3) ja halpis koneella yritin pyöritellä, mutta eipä juuri muuksi muuttunut. Vieläköhän olisi joku keino tai vaha/tms. jota voisi kokeilla?
http://koti.mbnet.fi/tsaarela/Sonett/04082009195.jpg
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saab 900 GLs -1979
Ennen Glymin punaista voisi kokeilla myös jotain kliineriä. Itse olen käyttänyt Lidlin epäkesko (halpis) konetta ja Korrek kliineriä.tsaarela kirjoitti:Itse sain Auto-glymin punaisella ja kultaisella käsipelillä hinkkaamalla linkin takaisen kuvan mukaisen eron Sonettini kiiltoon.CompiCoupe kirjoitti:Tänään yritin saada melkoisesti himmenneeseen konepeltiin hieman loistoa, mutta taitaa olla jo maalin huokoset niin tukossa, että ei kiiltoa enää ole tulossa. Hiomatahnalla (G3) ja halpis koneella yritin pyöritellä, mutta eipä juuri muuksi muuttunut. Vieläköhän olisi joku keino tai vaha/tms. jota voisi kokeilla?
http://koti.mbnet.fi/tsaarela/Sonett/04082009195.jpg
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Saab 900 GLs -1979
Eihän unohdeta Glymin vaaleanpunaista!
http://www.autokem.fi/tuotteet_paintrenovator.php
http://www.autokem.fi/tuotteet_paintrenovator.php
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 GLs -1979
No tuo on jo semmoin pointti, ettet voi autosta koskaan luopua ja sehän tulee olemaan silmäteräsi maailman tappiinCompiCoupe kirjoitti: Edit: Niin ja vielä semmoinen detalji, että auto on muuten ensirekisteröity samana päivänä kuin minä olen syntynyt eli 12.1.1979.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 GLs -1979
No on kyllä komea peli!
Mulla olisi ylimääräisenä B-koneen kaasarit ja imusarja, sellaisethan tuohonkin kuuluisi. Laita yv:tä jos kiinnostaa yhtään.
Mulla olisi ylimääräisenä B-koneen kaasarit ja imusarja, sellaisethan tuohonkin kuuluisi. Laita yv:tä jos kiinnostaa yhtään.