900 Turbo 4D '92
Re: 900 4D 2,1 -92
Nyt on töistä viikon loma. Kaksi päivää siitä on jo käytetty ässän tekniikan purkuun. Moottori on saatu ylös ja ulos. Eniten aikaa meni kytkimen irroitukseen kun en oikein tahtonut tajuta homman jujua. Jospa tajuaisin paremmin sitten, kun nostan koneen projektiautosta seuraavaksi. Tämä oli siis ensimmäinen kerta, kun nostan konetta autosta pois.
Alunperin oli tarkoitus vaan nopsasti asentaa kone projektiautoon ja sillä hyvä, mutta tarkemmin asiaa pähkäiltyäni päädyin tekemään koneelle kevyen remontin. Vaihdan kaikki tiivisteet, laakerit ja jakoketjun. Kansi ja imusarja on tarkoitus ottaa tästä 2,1:stä.
Huomenna pitää vähän siivota paikkoja ja pohdiskella mihin valtava läjä letkuja, johtoja, muttereita ja pultteja kuuluu. Ihmettelen suuresti jos kaikki löytävät oman paikkansa. Sitten kai pitäisi saada moottori palasiksi, jotta voisi viedä lohkon koneistamolle.
Alunperin oli tarkoitus vaan nopsasti asentaa kone projektiautoon ja sillä hyvä, mutta tarkemmin asiaa pähkäiltyäni päädyin tekemään koneelle kevyen remontin. Vaihdan kaikki tiivisteet, laakerit ja jakoketjun. Kansi ja imusarja on tarkoitus ottaa tästä 2,1:stä.
Huomenna pitää vähän siivota paikkoja ja pohdiskella mihin valtava läjä letkuja, johtoja, muttereita ja pultteja kuuluu. Ihmettelen suuresti jos kaikki löytävät oman paikkansa. Sitten kai pitäisi saada moottori palasiksi, jotta voisi viedä lohkon koneistamolle.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
Loma on ohi. Jo ennen sitä sain autoon paremmat umpiot ja uudet vilkunlasit. Umpioista pari kuvaa:
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090614_133414.jpg)
Ja tässä sitten lomaviikon antia:
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090621_193724.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090622_215600.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090624_093316.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090624_191544.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_112036.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_163836.jpg)
Nyt onkin heinäkuu niin täynnä muuta ohjelmaa, että jää tämä harrastus vähemmälle. Josko sitä sitten kuukauden päästä pääsisi kokoamaan konetta. Takaspoilerikin tuli asennettua, mikä näkyy heikosti tuossa yhdessä kuvassa. Sisustastakaan ei puutu enää mitään, kun takapahvien ikkunakatkaisimetkin on asennettu ja hattuhylly on kaverilla hallussa ja odottaa vain asennusta. Uudet jouset pitää joskus moottoriremontin jälkeen ostaa.
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090614_133352.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090614_133406.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090614_133414.jpg)
Ja tässä sitten lomaviikon antia:
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090621_122840.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090621_125014.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090621_193724.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090621_201640.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090622_092840.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090622_215600.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090622_215604.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090622_221206.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090624_093316.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090624_191544.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090625_155412.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090625_181404.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_112036.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_122300.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_163558.jpg)
![Kuva](http://simo.nn.fi/photos/Foorumi_linkki/JAV/090628_163836.jpg)
Nyt onkin heinäkuu niin täynnä muuta ohjelmaa, että jää tämä harrastus vähemmälle. Josko sitä sitten kuukauden päästä pääsisi kokoamaan konetta. Takaspoilerikin tuli asennettua, mikä näkyy heikosti tuossa yhdessä kuvassa. Sisustastakaan ei puutu enää mitään, kun takapahvien ikkunakatkaisimetkin on asennettu ja hattuhylly on kaverilla hallussa ja odottaa vain asennusta. Uudet jouset pitää joskus moottoriremontin jälkeen ostaa.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
Hep!
Olen tässä nyt Porissa puuhastellut jo jonkun aikaa. Projektiautosta on kone nostettu pois ja vaihdelaatikko on asennettu turbon lohkoon ja lohko tietysti kasattu. Perjantaihin mennessä on tarkoitus saada kone paikalleen ja jos ihan suunnattoman suuri onni on niin ehkä se saadaan jopa käymään? En tiedä kyllä. Luulen, että lopullinen asentajan hajoaminen tapahtuu sähköjä asennettaessa.
No mutta pääasia tässä vaiheessa olisi saada osat taas yhteen kasaan, kun nyt ne ovat vähän siellä täällä.
Olen tässä nyt Porissa puuhastellut jo jonkun aikaa. Projektiautosta on kone nostettu pois ja vaihdelaatikko on asennettu turbon lohkoon ja lohko tietysti kasattu. Perjantaihin mennessä on tarkoitus saada kone paikalleen ja jos ihan suunnattoman suuri onni on niin ehkä se saadaan jopa käymään? En tiedä kyllä. Luulen, että lopullinen asentajan hajoaminen tapahtuu sähköjä asennettaessa.
No mutta pääasia tässä vaiheessa olisi saada osat taas yhteen kasaan, kun nyt ne ovat vähän siellä täällä.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
Eilen töiden jälkeen matkustin Poriin ja kasasin projektiautoa yön pikkutunneille saakka veljeni avustuksella. Epätoivoinen tarkoitus oli saada auto kuntoon ja ajaa sillä takaisin Tampereelle. No niin ei kuitenkaan käynyt, vaan jouduin turvautumaan junakyytiin päästäkseni kotiin.
Projektiautosta ei paljoa kuitenkaan enää puutu. cu14.0:n johtosarja pitäisi saada kytkettyä auton muihin sähköihin, loput letkut, putket ja johdot kiinnitettyä (ja löytää oikeat paikat), laitella jäähdytysnesteet, asentaa keula paikoilleen ja jotain muuta pientä.
Turbolta imusarjalle menevä putki on totaalisen hukassa. Sitä ei löydy kertakaikkiaan mistään.
Projektiautosta ei paljoa kuitenkaan enää puutu. cu14.0:n johtosarja pitäisi saada kytkettyä auton muihin sähköihin, loput letkut, putket ja johdot kiinnitettyä (ja löytää oikeat paikat), laitella jäähdytysnesteet, asentaa keula paikoilleen ja jotain muuta pientä.
Turbolta imusarjalle menevä putki on totaalisen hukassa. Sitä ei löydy kertakaikkiaan mistään.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 900 4D 2,1 -92
Oikeastaan voisin ottaa tässä asiassa neuvoja vastaan. cu14.0-boksi on kiinni ja johtosarja vedetty moottoritilaan. Moottoritilan puolella sulakeboksilta tulee kaksi liitintä ja johtosarjassa on vastaavasti kaksi liitintä odottamassa. Sulakeboksilta tulevissa liittimissä on pari johtoa enemmän kuin lucasin johtosarjassa.Simo_V kirjoitti:cu14.0:n johtosarja pitäisi saada kytkettyä auton muihin sähköihin
Ja entäs tuolla kabiinin puolella johtotukset? Sieltä en kyllä paljoa muistakaan näin äkkiseltään. Siellä taisi olla yksi oranssi johto ja yksi liitin jotka molemmat sopivat suoraan kiinni. Vai onkohan homma noin yksinkertainen? Eikö joku ole joskus puhunut jostain kierroslukutiedon puuttumisesta tms?
Ylipäätään kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita koskien tätä johtosarjahommaa. Autostahan otettiin pois lh2.4.2 boksi ja sen johtosarja.
Toimiva mutta työläs vaihtoehto olisi ottaa ässästä kaikki loputkin johdot mutta mielummin kuitenkin ei.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
Löysin netistä muutamia dokumentteja ja luulen, että nämä liittimet ovat nyt selvät. lh2.4.2:n ylimääräiset johdot liittyvät ezk-hommaan.Simo_V kirjoitti:Moottoritilan puolella sulakeboksilta tulee kaksi liitintä ja johtosarjassa on vastaavasti kaksi liitintä odottamassa. Sulakeboksilta tulevissa liittimissä on pari johtoa enemmän kuin lucasin johtosarjassa.
Tällaisen löysin netistä myös. Osaisiko joku neuvoa mitä pitää tehdä? Eli tuo fuel cut -asia? Ilmastoinnin kompuran johtoihin ei tarvi kajota kun sellaista ei ole.You will have to modify the wires to the fuel cut off (for both relays at the ECU) and also two wires at the 6 pole connector to get AC to work.
Ostin Coltilta tonnarin välijäähdyttimen. Huomenna menen metsästämään purkamolta tonnarin ahtoputkia, joita voisi asennuksessa hyödyntää. Ainakin kuulema ic:n lähtömutkat pitäisi olla hyödynnettävissä. Loppuja putkia ja mutkia sitten motonetistä ja etrasta.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 4D 2,1 -92
Auto käy. Pientä säätöä vielä on. Isoin mysteeri tällä haavaa on se, että bensapumppu pitää pakottaa päälle laittamalla hyppylanka releen paikalle. Mittaristolta ei ole vielä haettu nopeustietoa lucaksen boksille, joten tyhjäkäynti ei pelitä niin kuin pitää. Muutenkin kaasussa on vielä jotain säätämistä (vaijerissa kai) kun tyhjäkäynti on nyt noin 2000 rpm mutta jos jalan kärjellä nostaa kaasupoljinta niin saa kyllä tippumaan ja jopa sammumaan kun nostaa tarpeeksi.
Jatkan harjoituksia huomenna. Jos vaikka uskaltaisi lähteä oikein isolle tielle.
Jatkan harjoituksia huomenna. Jos vaikka uskaltaisi lähteä oikein isolle tielle.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 S 4D -92
Itse ajelin omalla ässälläni melkein vuoden ilman tuota nopeustietoa, muuten auto toimi ihan ok mutta tyhjäkäynti seilasi lämpimänä hieman
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 900 S 4D -92
Jo on valmista moottorirempan suhteen. Tyhjäkäynnin kummallisuudet johtuivat männikköön säädetystä kaasuvaijerista, johan toimii. Kävin eilen myös testilenkillä pidemmällä eikä auto jaksanut oikein kulkea yhtään mihinkään. No sekös ihmetytti mutta sitten kuulin semmoisesta asiasta kuin sytytyksen säätö... Nyt on virranjakajakin säädetty kohdilleen ja uusi testilenkki suoritettu. Vallan mainiosti toimii. Huomenna ajan Tampereelle ja viikonloppuna ajan takaisin ja vaihdan öljyt. Sisäänajoahan sitä sitten pitäisi suoritella, ilmeisesti mahdollisimman sekalaista ajoa. Moottorijarrutuksia ja sen semmoista.
Vakionopeudensäädin odottaa laatikossa vielä asennusta, samoin Coltilta ostettu IC. Bensapumppu pitää edelleen hyppylangoittaa käyntiin. Bensalastu pitäisi ostaa, jarrunesteet vaihtaa ja kytkin ilmata kunnolla. Sitten pitäisi myöskin selvittää mitä erilaisia tapoja on nostaa ahtopaineita, apc-boksi vai mitäköhän sitä laittaisi. Kaikenlaista on siis vielä luvassa.
Vakionopeudensäädin odottaa laatikossa vielä asennusta, samoin Coltilta ostettu IC. Bensapumppu pitää edelleen hyppylangoittaa käyntiin. Bensalastu pitäisi ostaa, jarrunesteet vaihtaa ja kytkin ilmata kunnolla. Sitten pitäisi myöskin selvittää mitä erilaisia tapoja on nostaa ahtopaineita, apc-boksi vai mitäköhän sitä laittaisi. Kaikenlaista on siis vielä luvassa.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 S 4D -92
Kokeiltiin aamupäivällä kaverin kanssa uuia vanteita alle:
![Kuva](http://simo.daug.net/Saab/Foorumi/28082009146b.jpg)
![Kuva](http://simo.daug.net/Saab/Foorumi/28082009147b.jpg)
![Kuva](http://simo.daug.net/Saab/Foorumi/28082009146b.jpg)
![Kuva](http://simo.daug.net/Saab/Foorumi/28082009147b.jpg)
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Tammi 15, 2023 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 S 4D -92
Jep, vanteet sopii ihan hyvin, mut noi kumit niiden ympärillä ...........
Re: 900 S 4D -92
Noi voi unohtaa.Aaviita kirjoitti:Jep, vanteet sopii ihan hyvin, mut noi kumit niiden ympärillä ...........
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
900C -86
Re: 900 S 4D -92
Ihan hyvältä näyttää, pikkasen sais vaan olla matalampi
.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 900 S 4D -92
Joo, aika racen näköönen nuilla valsseilla, mutta pientä tiputusta tarttis ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*