Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö, romu vailla vertaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

f-19 kirjoitti:Miksi venttiilin haluat asentaa? Ihan vaan nopeampaa moottorin lämpenemistä varten vai mihin tuo vaikuttikaan?
Asennan venttiilin koska 99:n lämmityslaitteen hana ei ole kierrättävää tyyppiä,
eli kun se on suljettu, ei vesi kierrä mihinkään suuntaan.
Satkussa taasen hana ohittaa kennon kun se on kiinni.

Olen siis asentamassa satkun vesikiertoa jäähdyttimineen 99:iin,
ajattelin siis korvata 99:n hanan puutteet tuolla ohitusventtiilillä.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jotain on taas tapahtunut.

Sain uuden kannen kasattua tänään.
Olisi ollut jo huomenna mutta tiivistesarjassa oli yksi vaurioitunut venavarren kumi,
hiukan v*tutti jättää hommat siihen ja lähteä hikisen nippelin takia kauppoihin.

Kansi myös löysi tiensä lohkon päälle asti.

Keulan systeemit alkaa jokseenkin hahmottua,
harmikseni ei coolerin etupuolelle mahtunutkaan hankkimaani Spalin 12" puhaltavaa ropelia,
kerkesin leikkaamaankin jo kertaalleen modattua keulapeltiä :evil:
Joutuu sitten tyytymään jo aikaisemmin hankittuun 11" imevään,
tehoissa ehkä menetetään, se 12" kapistus oli virtaukseltaan ylivoimainen.

Huomenna jos laittelisi takaisin tuota keulasta leikattua palasta :x
Ahtimeen täytyy myös valmistaa jonkin sortin lämpökilpi, tulee aika lähelle flektiä.

Odottavan aika on pitkä, tilasin jenkeistä MS-II prossun.

Kuvia: Klik!

Yritin myös tänään katsastaa kuuppaa, pomppas takajarruvoimien erosta ja etujarruletkusta, ei paha.
Viimeksi muokannut Ronska, Ke Marras 11, 2009 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Asiaa. ^ 8)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Hmm.
Tulipa tehtyä tyhmästi, möin eilen ainoan toimivan ja katsastetun autoni pois.
Täytyy siis pikaisesti iskeä tuo kuuppa leimakuntoon, sitten voi taas perehtyä projektin jatkamiseen.

Mikään pakkohan tuota -92 900:sta ei ollut myydä mutta kun kaveri sitä niin kovasti oli ostamassa...
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Vääntäydyin tallille taas pienen hiljaiselon jälkeen.
Kuuppa sai leiman joten projekti voi jatkua.

Imusarja on asennettu, samoin bensakisko on muokattu siihen sopivaksi ja asennettu suuttimineen jne.

Syyläriä mallailtu flektin kanssa jonka tuloksena flekti kiinnitetty jäähdyttimeen.
Lämppärin ohitusventtiilikin tuli vihdoin noudettua ja vesiletkusavotta on valmis.

Venakoppaan porasin pienen pilottireiän sopivaan kohtaan,
osui nappiin, toivottavasti näin käy myös lopullisen kairauksen kanssa.
Huomenna täytyykin mennä ostamaan valtaisa poranterä.

Eipä tässä nyt enää kauheasti puutukaan, ahtimeen tilattua öljyletkua odotellessa,
sitten voikin vääntää ahtoputket kasaan.
MS2-boksikin alkaa olemaan viimeisiä juotoksia vaille valmis.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Maanantaina oli viikon ainoa työpäivä, joten luonnollisesti kuvittelin projektin sen jälkeen edistyvän...
Toisin kävi, iski kova flunssa ja jotain kuumettakin on :evil:

No siitä huolimatta jotain on tehty, MS2 on tacho outputtia vaille kasattu ja testattu,
hyvin näyttää kaikki neljä sytkälähtöä toimivan :D

Venakopan vein konepajalle jossa hitsaavat pienen alumiinilätkän sopivaan paikkaan;
kopan ainevahvuus ei mielestäni ollut riittävä hall-anturin luotettavaa asennusta ajatellen.
Vielä pitäisi nokkaan vääntää sopiva tappi.

Tähän siis tulee kampuran asennon lisäksi nokka-anturi.
Hukkakipinä on kuopattu ja koneen päälle laitetaan DI-kasetti.

Anturin teline kampuraa varten on jo valmis.

Mega hoitaa myös ahtopaineenohjauksen ja nakutuksen käsittelyn,
kuitenkin niin, että nakutussignaali otetaan APC:lta ja mega käskyttää APC:ta paineiden ohjauksessa.
Ei sitten tartte erillisiä ajureita megaan tehdä, nämä kun ovat valmiina APC:ssa, yksinkertainen transistorikytkentä riittää.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Nokka-anturin sovite on valmis ja anturi asennettu, samoin nokka on modattu sopivasti.

APC:nkin toin kotiin puukotettavaksi.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jos sulla tulee siihen kunnon cooleri+laajakaista lambda niin heivaa APC kuikkaan ja pistä bleederi. :) Itselläni 99T16:sessa tuo combo toimii, tosin ahtoa max joku 1.2bar tms. Vaihdelaatikon sai silti rikki...

Mahdollisena vakuutuksena voi pistää vielä EGT:n, itsellä jotain 950C huippulämmöt oli viimevuonna. Muistan lueskelleeni että jos menee yli tonnin niin ei ole kestävällä pohjalla homma.
99T-museopeli
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mihin kohtaan nokka-aksilan anturin laitoit ja millaisen trikkeröinnin? Millainen anturi? Kuvia?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Passi kirjoitti:Jos sulla tulee siihen kunnon cooleri+laajakaista lambda niin heivaa APC kuikkaan ja pistä bleederi.
APC tulee jatkossa ainoastaan toimimaan nakutusanturin signaalin suodatuksena sekä magneettiventtiilin ohjauksessa megan avulla, saas nähä miten toimii.
f-19 kirjoitti:Mihin kohtaan nokka-aksilan anturin laitoit ja millaisen trikkeröinnin? Millainen anturi? Kuvia?
Porailin siihen avainhahlon eteen pakonokkaan, eli siis siihen pyöreään osuuteen missä mm. jakajan hahlo.
Siellä on nyt yksi tappi jota haistelee honeywellin 1gt101dc.
Puuttuvahampaisen kampuratriggerin kanssahan sillä ei ollut juurikaan väliä millon se 2nd trigger tulee,
kunhan koneen ekalla rundilla ennen puuttuvaa hammasta.

Eli trigger angle/offset lasketaan edelleen puuttuvan hampaan mukaan,
noi MS2Extran manuaalit ei ollut kauhean informatiivisia tässä asiassa mutta tiedon kaivoin jostain foorumeilta.

Ei tullut taaskaan kameraa mukaan, mutta eiköhän noita kuvia taas jossain vaiheessa tule.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Nyt kävi sillä viisiin,
että virta-avainta käännettäessä säätöohjelmassa syttyi maaginen vihreä "synced"-valo sekä logiin piirtyi kierroslukusignaali.
Nokka- ja kampianturit siis toimivat halutulla tavalla, ainakin startin suomilla kierroksilla.

Käyntiin ei vielä toki päästy, puuttuu vielä tavaraa imuputkistosta jne.

Musta DI-kasettikin on haalittu.
Johdotukset ovat DI-kasettia lukuunottamatta täysin valmiita :)
Konepeltiä piti hieman puukottaa uhdestä vahvikkeesta, että DI mahtui oleilemaan paikallaan.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tässä on taas tapahtunut jotain:
KLIK!

Keula suurinpiirtein kasattu.
Tulee todella härskin näköinen pyöreillä umpioilla, tiedä kehtaako sitä enää ajaa ollenkaan.

Hain tänään meijerikäyriä + vähäsen suoraa putkea ja väkersin nuo ahtoputket, imuputki taasen on alumiinia.

Vielä puuttuu sovite imuilmanlämpöanturille ja joku basic letkunjatke ylävesiletkuun.
DI-kasetin liittimin pitäis saapua parin päivän sisään, sitten saa tehtyä sille johdot.

Jotain muutakin näpräystä kai vielä oli, pääpiirteittäin alkaa olla kasassa.

Ai niin, auton viettäessä lokoisia aikoja tallissa, oli joku päättänyt kokeilla kumpi on vahvempi, perse vai sivupeili.
Perse voitti.

Voittanut perse ei ollut kuitenkaan jättänyt yhteystietojaan,
joten paikallaolijoita kuulustelemalla sainkin tunnustuksen puserrettua tekijältä n. reilu viikko tapahtuneen jälkeen.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itse kokeilin MSNS Extra koodin puukotetulla versiolla DI:tä wasted sparkkina ja sain sen silloin käyntiinkin.

Sellaisen vinkin halusin kertoa, että sytkälampulla saa katsottua ajoituksen ihan niistä pyttyjen ampumis-pinneistä/piuhoista DI-kasetin liittimestä. Vaikka siellä menee hyvin pieni virta, niin hyvin sai sytkän ajoituksen katsottua.

Lisäksi olen kerännyt vähän dataa DI-kasetin sielunelämästä:
http://passi.kapsi.fi/DI-technical.htm

DI-kasetista saa periaatteessa sopivalla kytkennällä Extra koodiin suoraan nakutus-tiedon:
The Trionic system uses an additional signal at pin 7 as an engine knock detection circuit. As with the CMP code, you may have a knock sensor code when there is no obvious knock sensor. The knock signal is approximately 50-100 millivolts ACV at idle, and 300 millivolts ACV would be considered a large amount of knock. Installing the correct spark plugs will often cure knock code symptoms.
99T-museopeli
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Joo, täytyy kokeilla noista johdoista, alunperin meinasin viritellä tulpanjohdot kasettiin ja siitä sitten katsella ennakkoa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kaadoin tänään vedet koneeseen ja vedin viimeiset johdot, letkut ja putket.

Tekniikkapuoli on nyt kasassa, jäljellä lähinnä kosmeettista käpistelyä;
esim. maskin sovittaminen noilla pyöreille lampuille jne.

Huomenna ajattelin kääntää avaimesta ja kokeilla josko se käyntiin lähtisi :o
Tänäänkin olisi voinut kokeilla mutten kerennyt/uskaltanut :oops:
Vastaa Viestiin