Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Könsikäs kirjoitti:Pelaa varman päälle sitten jos tolla talven liukkailla rallittelet ja käsijarrulla leikit. Ei ois kiva nähä tollasta tolppaan uppoutuneena 8O
Niinpä. Itellä oli melkein yhtä priima kuntoinen saabi ja upotin sen bussipysäkin koppiin talven liukkailla :evil:
Niin ja ajoihan sen peräänkin joku..
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

2495 kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Pelaa varman päälle sitten jos tolla talven liukkailla rallittelet ja käsijarrulla leikit. Ei ois kiva nähä tollasta tolppaan uppoutuneena 8O
Niinpä. Itellä oli melkein yhtä priima kuntoinen saabi ja upotin sen bussipysäkin koppiin talven liukkailla :evil:
Niin ja ajoihan sen peräänkin joku..
Juu, ei ainakaan ole aikomus ollut rutata :)
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Asiallista auton pitoa niin ajossa kuin muutenkin. Huolehtiminen on hyvää tasoa ja näyttää olevan omalle työlle arvostusta. :D
Tuskinpa sellaista liioin revitetään tai otetaan hirveitä riskejä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

No se on hyvä :lol:

Se on vaan kylillä tullut nähtyä että kun joku kortin on saanut ja ensimmäiset liukkaat kelit tulee niin on heti esittelemässä muille mitenkä se auto taittuu ja seuraavassa mutkassa on jo auto kiedottuna pylvääseen.

Tämän topicin satku kyllä ansaitsisi olla talvella tallissa lämpöisessä kun on niin prkl:een hieno 8)
Ihan sama asia kun ajaisi lamborghini murchielagolla talvella, eli vertaan jo tätä satkua sellaiseen 8)

Syystäkin... :)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Könsikäs kirjoitti:No se on hyvä :lol:

Se on vaan kylillä tullut nähtyä että kun joku kortin on saanut ja ensimmäiset liukkaat kelit tulee niin on heti esittelemässä muille mitenkä se auto taittuu ja seuraavassa mutkassa on jo auto kiedottuna pylvääseen.

Tämän topicin satku kyllä ansaitsisi olla talvella tallissa lämpöisessä kun on niin prkl:een hieno 8)
Ihan sama asia kun ajaisi lamborghini murchielagolla talvella, eli vertaan jo tätä satkua sellaiseen 8)

Syystäkin... :)
Kyllähän sellainenkin ajatus joskus ihan vaivihkaa oli esillä, mutta tuntuu olevan niin mieleinen, etteivät muut talon ajopelit (= Saabitkaan) edes kelpaisi. Toisaalta ymmärrän asian oikein hyvin, kun on äänentoisto sitä luokkaa kuin on ja epäilemättä kokonaisuus saatu aikaan juuri omien mieltymysten mukaiseksii.

Ajotapa on kyllä sellainen omaa autoa kunnioittava rauhallisen arvokas etenemistapa, mikä osin varmaan johtuu tekniikan rajoitteista. :mrgreen:

Eka talvi on syytä ottaa huolellisesti, kun kokemusta liukkaista ei ole kuin kerhon talvipäiviltä Nokialta muutama vuosi sitten, jolloin pojat treenasivat velipojan Saabilla koko päivän jarrutusta ja väistöä. Lopputulos oli, että Gröönroosin Arton asettamaan "nieluun" mentiin jo yli 60 km/h ja silti onnistui niin väistö kuin jarrutuskin. Kun tuollaiset perusopit ovat selkäytimessä, ei hartialukko iske niin helposti. Tietenkin ennakointi on kaiken lähtökohta, mutta pitää osata reagoida oikein, jos kaikesta huolimatta tilanne tulee päälle yllättäen. Ainahan tilanteet eivät ole itsestä kiinni.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

"Mielestäni autoilla pitää ajaa, sillä autot tykkää siitä kun niillä ajetaan". Jaakko Parantainen :mrgreen:

Näinhän se menee. Käyttöön on tämäkin auto tarkoitettu :wink:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pohjalainen jr. kirjoitti:"Mielestäni autoilla pitää ajaa, sillä autot tykkää siitä kun niillä ajetaan". Jaakko Parantainen :mrgreen:

Näinhän se menee. Käyttöön on tämäkin auto tarkoitettu :wink:
Niin ja olikos se niin, että tallissa juurikin työn alla oleva miltei saman värinen museo 96 on herra juniorille heikkona hetkenä luvattu. Eiköhän se sovi harrasteeksikin. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja jka »

Mielestäni autoon olisi viimeinen silaus ne vanhemman mallin kilvet ilman fin tunnusta. Näyttää äkkiseltään tuollaisenaan suoraan edestä tai perästä vähän sekavalta. Eikä taida maksaakaan kuin sen parikymppiä.

Muuten on kyllä taidolla ja hyvällä maulla rakennettu.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jka kirjoitti:Mielestäni autoon olisi viimeinen silaus ne vanhemman mallin kilvet ilman fin tunnusta. Näyttää äkkiseltään tuollaisenaan suoraan edestä tai perästä vähän sekavalta. Eikä taida maksaakaan kuin sen parikymppiä.

Muuten on kyllä taidolla ja hyvällä maulla rakennettu.
Juniori juurikin halusi nuo EU-kilvet, eli ovat ihka uudet alkuperäisellä tunnuksella ja tuskin niitä sen vuoksi vaihdetaan. Makuasiahan se aina tietty on. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Nuo kilvet käy ainakin ilman lisä-äpästyksiä kilventaustoihin :wink:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Monimillinen luisi tässä autossa on?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Könsikäs kirjoitti:Monimillinen luisi tässä autossa on?
Ratin halkaisija on 38 cm muistaakseni.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Dodiih,

Nyt saa Pappamobiilin tarina jatkoa. Reilu vuosi on kulunut Episode I valmistumisesta ja nyt on tämän auton aika saada päivitystä, niin tekniikka puoleen kuin sisustaankin.

Eli tänään Pappamobiili lähti pidemmälle reissulle Varkauteen, jossa se saa uuden tekniikan konepellin alle. Ylioppilaslahjaksi saatu T16-tekniikka laitetaan vihdoin ja viimein pitkän odotuksen jälkeen paikoilleen. Samalla pitäisi saada sähköikkunat, -peilit ja vakionopeudensäädin toimintaan. Kaikki nämä luxusosat saadaan varaosaautosta, joka on ilmeisesti USA:n tuonti, koska kaikkea kivaa löytyy :) Tuosta samaisesta autosta laitetaan myös varmaan A33 (Sierra, vaaleanruskea) nahkapenkit contourien tilalle. Oviverhouksien tekstiilisomisteet vaihtuu tehdasuusiin vaaleisiin, jotka on ilman ikkunanveivin reikiä. Joskus sellaisetkin tullut ostettua talteen Lehtosen rompetorilta, ei siis hukkaostos ollenkaan :D Ehkä tummat nahat olisi tyylikkäämmän näköiset, mutta ei noistakaan varmaan huonot tule, kun ne pesee, hoitaa kunnolla ja laittaa vimosen päälle.

Paikoilleen laitettavalla moottorilla on ajettu n. 130 000 kilometria, eli kilometrien puolesta ei pitäisi olla ongelmia. Pakoputkistoksi on hommattu Simonsin 2,5" putkisto, se malli missä on tuplaputkenpää (samaan tyyliin kuin Carlsson mallissa). Muuten mennäänkin sitten ihan alkuperäisillä Saab osilla, tietysti joitain täsmäosia uusitaan tarvikevastaavilla. Tässäkin yritetään pitää alkuperäisyyttä yllä.

Auton ulkoasulle ei tehdä mitään muita muutoksia kuin laitetaan pieni turbomerkki maskiin :D

Oma aika, taito ja tieto ei tosiaan olisi riittänyt enää tähän episodiin, niin oli hienoa, että saabisteista löytyi apua tähänkin pulmaan.

Ja jotta ei lähtisi ihan käsistä koko homma niin nyt joutuu/pääsee ajamaan jonkun aikaa isän vanhalla punaisella palvelijalla :)

E: Niin joo ja unohtui mainita, että taakse vaihdettiin Lesjöforssien tilalle kuormajouset. Perä ei juuri ollenkaan noussut, mutta on parempi eikä ota pyörät niin helposti kiinni.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mukava lukea että autosta pidetään huolta, ja etenkin ainakin omasta mielestäni se, että se saa arvoisensa sisuskalutkin. Kuin sattumalta saunan jälkeen tätä topiccia lukiessani sattui käteen vanhan liiton olutpullo, vm -76... Maistuu nyt kaksinverroin paremmalle...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..mistä muuten tilasit Simonsin? Ja oliko se hiljattain-oli mullakin tarkoitus vaihtaa semmoinen omaaan 8v Turboon, mutta en ollut jostain syystä varma, onko enää saatavissa :o
Vastaa Viestiin