Juu, maaliskuu tuli ja meni ja päivitykset on ollut nyt vähän vain suunnitteluasteella ja kuvat on olleet kamerassa odottamassa datapiuhan löytymistä. Laitan tähän mukaan kaikki mitä kirjoitin k.o. päivinä. Ihan alkuun kuitenkin nykykunnosta:
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8vm88/kuvia_10/konehuone600_1.jpg)
Konehuoneessa ei ongelmia, startin piuhat takasin kiinni ja akkukotelolle puhallus, maalaus ja kiinnitys. Jouduin palaamaan takaisin jakajasytkään, kerta ei ilman koneen nostoa saa triggeripyörää kiinni tuonne. Cruisen alipainepumppu tarvitsee uuden letkun, mutta se on vasta tulevaisuutta. Filsun kiinnitys on vielä kysymys.
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8vm88/kuvia_10/kabiini600.jpg)
Kabiinissa tuli vastaan uusia ongelmia. Lattia pitää putsata ja kunnostaa, sekä muut ruosteet ottaa pois tuulilasin reunoilta ja A-pilareista sekä laittaa silikonia täyteen... Jokin suola-/rikki-/sitruunahappo voisi olla oikeaa tavaraa noille? Mega vaihtaa paikkaansa hanskalokeron tienoille, eikä ole kartturin penkin alla kuten alunperin oli suunnitelma, johdotkin yltää paremmin... Seuraavaa johtosarjaa tehtäessä olen viisaampi ja laitan kaikki samaan mytäkkään ja etenen megasta konehuoneeseen päin.
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8vm88/kuvia_10/mittarit600.jpg)
Mittareitakin onnistuin haalimaan muutaman, Equusin volttimittari, tuli teinipirssin mukana jo ostettaessa, ahtopaine on Maptun merkeillä, käytettynä klubilaiselta, öljynpaine löytyi motonetista ja vedenlämpö on bilthemasta.
18.2-10:
Ja taas vierähti kuukausi. Edistys on vaihtelevaa. Imusarja on nyt kuosissa, CLT ja IAT anturit on kiinni ja johdotettu. IAT:n kanssa tuli ongelmia kun kierteet hajosivat ja turvauduin sikaflex-patenttiin sen kiinnityksen kanssa. Seuraavissa versiossa laitan aina paksumman palan johon teen kierteet. Pääsee paljon helpommalla. Rapsuttelin putket puhtaaksi kaikesta liasta mitä vuosien saatossa sinne oli kertynyt ja kyllä näyttää hyvältä! Läppäkotelo sai maalin pintaan ja peite- sekä adapterilevyt. TPS kettuilee vieläkin. 15mm pulteilla tuon meinaan kasata, mutta läppiksen "lämmittimen kansi" ottaa vastaan taas. Pitää etsiä ohuita M5 muttereita ja joko katkaista 15mm pultti tai hommata muutamaa milliä lyhyempi. Näin alustavasti tuo kuitenkin toimii tuolla yhdelläkin pultilla, kun akseli tukee sitä myös. Testailin viime vkl LC-1:n kytkentöjä ja sain sen kalibroitua ja säädettyä oikeat jännitteet megaa varten, eli Analog 1 megalle on 0-5V 10-20AFR ja Analog 2 mittarille on 0-5V 7.35-22.39AFR. Suurin "läheltä piti" -tilanne tässä oli kun muutin jännitteitä virhetilanteille ja painoin "Program"-nappia ja XP heitti sinistä ruutua ja kone buuttasi. Havaitakseni mitään vahinkoa ei kuitenkaan päässyt käymään ja homma jatkui ilman ongelmia tuon jälkeen. Enää ei kuitenkaan tarvitse xp:hen koskea, sillä Megan säätö hoituu TunerStudiolla Linuxin puolella.
Akku on löytänyt paikkansa konehuoneen vasemmasta laidasta. Akkuna toimii sikakallis Optiman RedTop, mutta kyllä tuohon on näin ensialkuun ihan tyytyväinen. Akkutelinekkin on jo suunnitteilla ja kunhan saan pellinpalat putsailtua pintaruosteesta niin voi senkin heppailla kasaan.
Sitten vähän yleispäteviä asioita. Vetelin nahkissia etupenkkeihin aikani kuluksi ja putsailin kuskin penkin kiskot kaikesta moskasta mitä sinne oli ajan myötä kertynyt. Ja sitä oli paljon. Samalla suunnittelin tuon penkin lämmittimen muuttamista manuaaliseksi, kuten aikaisemmassa satkussani oli, mutta tämä vaatinee hieman enemmän perehtymistä ja kesän tullessa ei sitä niin kaipaakkaan. Takapenkki vaatinee myös käsittelyä, mutta penkin keskellä ammottava noin tupakin kokoinen reikä kaipanee jotain paikkaa ensin. Joku varmaan osaa neuvoa nahkajakkaroiden paikkailussa?
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8vm88/kuvia_10/soittimet600.jpg)
Soittimen kanssa käy mukavasti. Pikkuveli muuttaa Vantaalle maaliskuussa, eli ei tarvitse autoa näin koulua varten ja voin pitää soittimen omassa autossa. Laitan sen kuitenkin sarjaan tuon toisen soittimen kanssa, eli autossa kaksi soitinta keskikonsolissa jatkossa. Signaalin laitan kulkemaan tuosta 2din vehkeestä 1din soittimeen josta saadaan ulos sitten kuusi kanavaa(4.2, ei 5.1).
Suurin ongelma on kuitenkin edelleen pätevän tuplakiekkasignaalin saaminen megalle. Toinen tulee helposti virranjakajalta kun modaa kiekkoa, mutta tarvitsisi tämän lisäksi kunnon pyörän. Juuri sain sovittua kaupat kahdesta 12-1 pyörästä erään finsquirtin foorumilaisen kanssa. Tuolta niitä löytyy yllättävän paljon, eli olisi aikaisemminkin jo kannattanut vilkaista... Hintaa tulee 20e/pyörä ja mitat on 175x36x8mm. Kevennettyjä ja "tasapainossa" molemmat.
26.02-10:
Tulevaisuutta ajatellen hommasin tällaisen:
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8vm88/kuvia_10/ultris600.jpg)
Kyseessä siis ultraäänipesuri 2.5L säiliöllä ja lämmitinkin löytyy! Ajastin on hieman ikävä, valintoja vain 5 ja suurin aika on 8 min. Tuon tarvitsee pyöriä noin 1h kerralla että esim. mäntä tai jakaja puhdistuu. Hinta ei ollut tarjontaan nähden kaamea, mutta esim tuolla lämmittimellä ei paljoa tee jos paljon käyttää, niin neste lämpenee muutenkin.
Leikkelin muutamat tiivisteet valmiiksi, ihan hyvät ensimmäisiksi tiivisteiksi ikinä! Termarikotelo ja termarin kansi.
4.4-10:
Jes, eli nuo ruostepaikkaukset tehdään vielä, konehuoneeseen akkuteline ja akku ja viimeiset johdot. Polttoainekisko odottaa vieläkin päätylaippoja. Ensiviikolla pääsen etsimään suuttimia migmagiin ja saan alumiininpalat toivottavasti viimein kiinni. Kesti tuon argonipullon kanssa niin pitkään ja projekti venyy venymistään. Pitänee ostaa tig laitteet jos tuo migmag ei ala toimimaan...