Siellähän se j0nen Sierra sitten olikin. Saa olla aika kova vakiosaappi, että jättää!Sukellusvene kirjoitti:No löytyihän se videopätkä Sierra Aerosta
9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Muutama euro poltti taskussa ja piti vähän taas tonnariin ostaa uutta romua:
-998cc delphi suuttimet
-p&h boksi (fjo racing)
-säädettävät nokkapyörät
-arp kannenpultit
Suuttimille tein adapteripalikat niin ei tarvii raiskata tonnarin omia johtoja vaan saa tuon p&h purkin orkkis johtojen perään
Autoonkin mallailin
Sierraan ostin soittimen, arvo tuplaantui. Pioneer 5150ub, britti ebaysta ku oli puolta halvempi ku suomessa
Kepin purin lihoiksi vaihdevälinlyhennintä varten
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... pyoratArp#
Seuraavaks jos sais jonkin näkösen softan tuohon purkkiin ja suuttimet paikoilleen niin voisi testata lähtistö tuo käyntiin noilla matalaohmisilla. Kansijutut pitää varmaan laitella keväällä kuntoon...
-998cc delphi suuttimet
-p&h boksi (fjo racing)
-säädettävät nokkapyörät
-arp kannenpultit
Suuttimille tein adapteripalikat niin ei tarvii raiskata tonnarin omia johtoja vaan saa tuon p&h purkin orkkis johtojen perään
Autoonkin mallailin
Sierraan ostin soittimen, arvo tuplaantui. Pioneer 5150ub, britti ebaysta ku oli puolta halvempi ku suomessa
Kepin purin lihoiksi vaihdevälinlyhennintä varten
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... pyoratArp#
Seuraavaks jos sais jonkin näkösen softan tuohon purkkiin ja suuttimet paikoilleen niin voisi testata lähtistö tuo käyntiin noilla matalaohmisilla. Kansijutut pitää varmaan laitella keväällä kuntoon...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Älä suotta jännitä sinisien rattaiden kanssa, mutta näinkin voi käydäj0ne kirjoitti:
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009078.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009079.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009080.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009085.jpg
ja toisesta biilistä
www.stcf.net/viggen/24082009114.jpg
www.stcf.net/viggen/24082009113.jpg
www.stcf.net/viggen/24082009115.jpg
www.stcf.net/viggen/24082009116.jpg
www.stcf.net/viggen/24082009117.jpg
ja jos näin huono "tuuri" käy niin reklaamaatiota on turha tehdä aiheesta kun ottavat vain "osaa" ja kertovat ettei näin saisi käydä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Vigge kirjoitti:Älä suotta jännitä sinisien rattaiden kanssa, mutta näinkin voi käydäj0ne kirjoitti:
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009078.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009079.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009080.jpg
http://www.stcf.net/viggen/Head/06082009085.jpg
ja toisesta biilistä
http://www.stcf.net/viggen/24082009114.jpg
http://www.stcf.net/viggen/24082009113.jpg
http://www.stcf.net/viggen/24082009115.jpg
http://www.stcf.net/viggen/24082009116.jpg
http://www.stcf.net/viggen/24082009117.jpg
ja jos näin huono "tuuri" käy niin reklaamaatiota on turha tehdä aiheesta kun ottavat vain "osaa" ja kertovat ettei näin saisi käydä.
Hajosko tosiaan rattaat ensin ja sitten jotain muuta vai toiste päin
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Tais mennä rattaat ja sitten muut, onhan noista kuullut juttuja. Japso kovan onnen soturi on nämä onneksi koeajanut niin tuskin ne voi enää särkyä minun vajaatehoisessa tonnarissaHajosko tosiaan rattaat ensin ja sitten jotain muuta vai toiste päin
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Kyllä siinä ratas porsi ensin, kun mitään muuta ei samalla kertaa "porsinu" paitti pakovenut jotka kävi morjestamassa mäntiä. Poikittain pyttyyt eivät kuitenkaan taittuneet ja esim ennen avausta pyöri ympäri kun pyöritti pakonokkaa lenkillä.kalle37 kirjoitti: Hajosko tosiaan rattaat ensin ja sitten jotain muuta vai toiste päin
Tuho tosin ois voinu olla hiukka eri luokkaa jos täydestä laukasta ois antautunut, mutta rundit lähes tyhjäkäynnillä kun sattui, mutta laskua ja työtunteja tuosta tuli sen verran että kivahan se ois jos toimittaja keksis muutakin sanoa kuin että otan osaa mutta jatkan osien myyntiä vaikka niissä enempi kuin tarpeeksi tunnettuja vikoja.
Se että ratas keksi porsia juuri ko. kohdasta ei ole sattumaa, vaan johtuupi siitä että joku älypää on keksinyt mitoittaa suurimmalla rasittuksella olevan kohdan heikoimmaksi koko rakenteessa. Suunnittelun kukkanen käypi ao. kuvasta ilmi http://www.stcf.net/viggen/sp_drev.jpg
Navan halkaisija jos olisi mitoittu isommaksi olisi seinämää ko. kohdassa hiukka eri lailla....
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Viggen laittamissa kuvissa toiset nokkapyörät kuuluivat minulle. Tällä hetkellä ne on jossain tooosi syvällä.
Kävi tosiaan niin että hajosivat ja sai availla konetta, menettää hermonsa ja palamaan rahaa turhaan. mutta mitäpä pienistä.
Mutta kuten jo todettu eivät nuo spedepartsin pyörät tahdo kestää.
lievähkö suunnittelu virhe.
Kävi tosiaan niin että hajosivat ja sai availla konetta, menettää hermonsa ja palamaan rahaa turhaan. mutta mitäpä pienistä.
Mutta kuten jo todettu eivät nuo spedepartsin pyörät tahdo kestää.
lievähkö suunnittelu virhe.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Minkäs valmistama tuo dumppi muuten on? Aika erikoisen näköinen
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Se o joku kiinakopio HKS SSQV dumpista, kaveril aito niin on kyl tosiaan eroa mut on toki hintakin eri...Minkäs valmistama tuo dumppi muuten on? Aika erikoisen näköinen
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Jotain päivitystä lumen keskeltä, vaihdevälinlyhentimen asennus:
Lisää kuvia aiheesta: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... inlyhennin#
Lisää kuvia aiheesta: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... inlyhennin#
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Vaihteet ja lyhennin tuntuvat toimivan todella hyvin.
Noille 998cc suuttimille säätänyt tyhjäkäyntiä ja nyt tuntus olevan jo aika ok. Kylmästarttikin pelittää ihan jees.
Kansiremontintilla lähdetään tulevaan kesään, ainakin volvon venajouset laitetaan samalla vaivalla ja tietty APR:n kannenpultit. Tiivisteet Elringia.
Noille 998cc suuttimille säätänyt tyhjäkäyntiä ja nyt tuntus olevan jo aika ok. Kylmästarttikin pelittää ihan jees.
Kansiremontintilla lähdetään tulevaan kesään, ainakin volvon venajouset laitetaan samalla vaivalla ja tietty APR:n kannenpultit. Tiivisteet Elringia.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Kesän kunniaksi päivitystä:
Imusarjan ruuvasin pois ja putsailin tiivistepinnan ja muutenkin vähän
Pakosarjan ruuvasin pois ja jos siihen black satinia sais, pakopesää koittanut irrottaa mutta saa nähdä lähteekö ehjänä vai luovutanko kohta
DP:tä vedin rälläkällä lyhyemmäks ja v-band liitos että helpompi ottaa tieltä jos tarvii
Nuo kun oli irti niin Aeron kansi lähtikin helposti, kompura edestä, kiristimen jousi pois, kiristin pois (ulkonema 14mm eli vissiin olis ketjun vaihtokin?), itse kannen pultit pois ja ne päädyn pultit viimeseks kun meinas unohtua.
YKK:n katoin hihnapyörästä(lovi sisäkehällä ja lohkossa kohouma), nokan lovista ja nokan viivoista (niittejä lisäksi se 15 nokkien merkkien välissä).
Pistin nippusiteet vielä merkkien kohdalle ketjuun.
Uudemmissa tonnareissa ei ilmeisesti ole sitä vauhtipyörän nolla merkin kurkistun aukkoa.
CS:sta otettu kansi on ollut isoilla pojilla laitettavana niin se pitäs runtata sitten paikoilleen seuraavaksi.
Pari kysymystä:
-Mihin momenttiin ne kannen päädyn bonus pultit tulee? Varmaan viimeseks vedetään kiinni?
-Mikä on kuvassa näkyvä ihme piirilevy (viperin keskuslukon ostin ja manuaalissa ei mainita tuota ollenkaan, ei edes sisällössä)
Ps. Saa nähdä ehtiikö saada auton kasaan ja näin ajelemaan Lappeeseen
Kaikki uusimmat Saab kuvatukset isoina: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... AeronKansi#
Imusarjan ruuvasin pois ja putsailin tiivistepinnan ja muutenkin vähän
Pakosarjan ruuvasin pois ja jos siihen black satinia sais, pakopesää koittanut irrottaa mutta saa nähdä lähteekö ehjänä vai luovutanko kohta
DP:tä vedin rälläkällä lyhyemmäks ja v-band liitos että helpompi ottaa tieltä jos tarvii
Nuo kun oli irti niin Aeron kansi lähtikin helposti, kompura edestä, kiristimen jousi pois, kiristin pois (ulkonema 14mm eli vissiin olis ketjun vaihtokin?), itse kannen pultit pois ja ne päädyn pultit viimeseks kun meinas unohtua.
YKK:n katoin hihnapyörästä(lovi sisäkehällä ja lohkossa kohouma), nokan lovista ja nokan viivoista (niittejä lisäksi se 15 nokkien merkkien välissä).
Pistin nippusiteet vielä merkkien kohdalle ketjuun.
Uudemmissa tonnareissa ei ilmeisesti ole sitä vauhtipyörän nolla merkin kurkistun aukkoa.
CS:sta otettu kansi on ollut isoilla pojilla laitettavana niin se pitäs runtata sitten paikoilleen seuraavaksi.
Pari kysymystä:
-Mihin momenttiin ne kannen päädyn bonus pultit tulee? Varmaan viimeseks vedetään kiinni?
-Mikä on kuvassa näkyvä ihme piirilevy (viperin keskuslukon ostin ja manuaalissa ei mainita tuota ollenkaan, ei edes sisällössä)
Ps. Saa nähdä ehtiikö saada auton kasaan ja näin ajelemaan Lappeeseen
Kaikki uusimmat Saab kuvatukset isoina: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... AeronKansi#
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Aamulla hain purkutonnarin kannen matkahuollosta(vm95) joka oli laitettavana, nokat otin Aerosta koska tuo toinen kansi oli vaparista.
Lämpömittarin anturin kierre oli eri vm95 <-> vm97(isompi), joten laitan tuon vanhan mallisen anturin tuohon kun liitin näkyy olevan ainakin tässä tapauksessa sama.
Nostajat otin myös Aeron kannesta, näkyy olevan vähän erilaiset mutta tuskin mitään väliä. Tossa vaparissa olivat ihan jumissa ja naputtivat. Vasemman puoleinen on vm97 Aerosta ja oikea vm95 vaparista.
Tiivistettä ja imusarjaa yritin vähän dremelillä kohdistaa uuteen kanteen
Lohkossa kannenpulttien kierteet kävin läpi ja putsailin
Etukulman kannen ohjuri tapin muistin kaivaa vanhasta kannesta, ohjureita lohkossa 2kpl.
ARP pulttien alapäät öljysin moottoriöljyllä ja yläpäät ARP:n omalla öljyllä. Pinnapultit vedin rannekireyteen kuusiokoloavaimella. ARP muttereihin ei muuten käy sama E16 kuin Saabin omiin pultteihin. Pitää huomenna käydä metsästää oikea hylsy...
Ajoituksen laitoin kohdille aluksi nippusiteiden perusteella, sitten kiristäjän runko kiinni ja sen jälkeen jousi jne. Tämän jälkeen pyörittelin konetta pari kierrosta ja katsoin että jako pysyi kunnossa.
Osaako joku lonkalta sanoa minkä kokoinen avain käy noihin ARP:n muttereihin?
Tuotakin päivitin: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... AeronKansi#
Lämpömittarin anturin kierre oli eri vm95 <-> vm97(isompi), joten laitan tuon vanhan mallisen anturin tuohon kun liitin näkyy olevan ainakin tässä tapauksessa sama.
Nostajat otin myös Aeron kannesta, näkyy olevan vähän erilaiset mutta tuskin mitään väliä. Tossa vaparissa olivat ihan jumissa ja naputtivat. Vasemman puoleinen on vm97 Aerosta ja oikea vm95 vaparista.
Tiivistettä ja imusarjaa yritin vähän dremelillä kohdistaa uuteen kanteen
Lohkossa kannenpulttien kierteet kävin läpi ja putsailin
Etukulman kannen ohjuri tapin muistin kaivaa vanhasta kannesta, ohjureita lohkossa 2kpl.
ARP pulttien alapäät öljysin moottoriöljyllä ja yläpäät ARP:n omalla öljyllä. Pinnapultit vedin rannekireyteen kuusiokoloavaimella. ARP muttereihin ei muuten käy sama E16 kuin Saabin omiin pultteihin. Pitää huomenna käydä metsästää oikea hylsy...
Ajoituksen laitoin kohdille aluksi nippusiteiden perusteella, sitten kiristäjän runko kiinni ja sen jälkeen jousi jne. Tämän jälkeen pyörittelin konetta pari kierrosta ja katsoin että jako pysyi kunnossa.
Osaako joku lonkalta sanoa minkä kokoinen avain käy noihin ARP:n muttereihin?
Tuotakin päivitin: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... AeronKansi#
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Kansi vedetty kiinni:
-arpin pinnapultit kuusiokololla (oisko ollu 4mm) rannekireyteen
-prikat ja mutterit päälle, sopiva avain kasarimallin 12-kulmainen 14mm hylsy
-arpin öljyllä eka 60Nm jonka jälkeen 110Nm
Imusarja laitettu paikoileen uuden tiivisteen kera
Jakoa laitettu kohdilleen joku 5 kertaa, nokkien merkit kohdillaan niin kampuran merkki jäljessä pari milliä, ilmeisesti normaalia... Tuon kiristimen saa aika helposti irti kun ottaa momenttituen irti ja nivelen kera pyörittelee 27mm hylsyllä pois.
Uusi termostaatti 82astetta, termarin koppaan vähän sinistä loctitee kun noilla tuntuu olevan tapana vuotaa.
Uudet BCR8ES tulpat. Uusi venakopan tiiviste.
-arpin pinnapultit kuusiokololla (oisko ollu 4mm) rannekireyteen
-prikat ja mutterit päälle, sopiva avain kasarimallin 12-kulmainen 14mm hylsy
-arpin öljyllä eka 60Nm jonka jälkeen 110Nm
Imusarja laitettu paikoileen uuden tiivisteen kera
Jakoa laitettu kohdilleen joku 5 kertaa, nokkien merkit kohdillaan niin kampuran merkki jäljessä pari milliä, ilmeisesti normaalia... Tuon kiristimen saa aika helposti irti kun ottaa momenttituen irti ja nivelen kera pyörittelee 27mm hylsyllä pois.
Uusi termostaatti 82astetta, termarin koppaan vähän sinistä loctitee kun noilla tuntuu olevan tapana vuotaa.
Uudet BCR8ES tulpat. Uusi venakopan tiiviste.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Miksi et säädettäviä nokkapyöriä laittanut?