Alunperin speksinä oli semmoinen näppärä ja taloudellinen kauppakassi, jossa kuitenkin jonkinmoista passiivista turvallisuutta läsnä. Tämähän tarkoitti siis core-speksiksi automaattivaihteet tietenkin ja minimissään 4,0litrainen V8 moottori.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 1997--> , josta esimerkiksi: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/2868320
Audi naisystävällisine imagoineen oli myös listalla, lähinnä A8 4.2 Quattro ja S6 farkku tuolta pimeän -90 luvun puoliväliltä. Tätä tuli käytyä katsomassa, mutta jäi kauppaan (toi ratti on RUMA!!): http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
Top Gearin mukaan bemari ei ole enään mulkkujen auto, siten listalla oli myös E38 mallin 740iA ja 750iA. Näitä tuli ihan tosimielellä myös lähdettyä katsomaan, mutta potentiaalinen tapaus oli myyty nenän edestä. Hitsin hitsi.
Eteläisen veljeskansan lompakkoystävällisiä hintoja ihmetellessä myös Range Rover kiipesi listoille, etenkin tämä 4,6 V8 kiihotti mieltä: http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
Noh, kuinkas sitten kävikään? Hienossa regressiovaiheessa ollut saabismi iskikin takaisin täydellä voimallaan, ja sitä vastaan henkitoreissani pyristellessä puolivahingossa hihaan tarttui puhdasverinen eko-auto: nykyisin niin suosittua downsizing -filosofiaa noudattava asymmetrisesti ahdettu 3,0litrainen V6 moottori, tietenkin automaattivaihteilla varustettu ja väriltänsä Musta ja merkiltänsä Saab. Mallimerkintä lienee 9-5 SE, ja kulkine on vuosimallia 1999, korimallina nimimerkki 9-5T:n ansiokkaan tiedotuskamppanjan mukaisesti isompitavaratilainen versio (ref. juniorin tarvikkeiden kuskauskapasiteetti), eli sedan. Näin jälkikäteen pohdittuna suorastaan tyhmänrohkea tinkaustaktiikkani keskellä venäjän mafian hallinnoimia bisnesympäristöjä tuotti yllättävän hyvän tuloksen, joten en enään voinut tehdystä tarjouksesta vetäytyä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sattui vähän kädetön kuvaaja (=minä) mukaan, joten hakuretkeltä ei ole kunnon kuvia. Sittemmin härmässä onkin ollut lähinnä säkkipimeää ja sateista, joten saatte vielä odotella niitä upean säihkyviä kuvia auringonlaskun punassa kylpevästä uljaasta ruåtsinraudasta. Tässä sen sijaan pari vähiten epäonnistunutta otosta.
Eko-auto Tallinnan satamassa:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/Eko01.jpg)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/Eko02.jpg)
Varusteina on joku todella mystinen, tai siis lähinnä antiikkinen Alpine, jonka navigaattori kaipaisi CD-levyjä. Pieni kuukletus paljasti, että tähän naviin ei ole koskaan tehty karttaa, jossa esiintyisi yksikään Pohjoismaa...Eli siis melko selkeä verkonpaino. No, musakki raikaa ihan kivasti, harmi vaan kun tuo ei tottele edes rattinappeja, joten mitä todennäköisimmin lähtee mäelle.
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/Eko04.jpg)
Ensimmäisen elämänsä tämä puunhalaajien suosikkiauto on viettänyt Italiassa:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/Eko03.jpg)
Tämä olikin yksi väkevimmistä auton puolesta puhuneista kiteereistä. Eipähän ole ainakaan yksikään huolimaton ja välinpitämätön suomalainen päässyt mokaamaan auton huoltoa, saatika uittanut autoaan n. 6-7kuukautta vuodesta loskasuolavellissä. Virossa auto on rekisteröity ensikerran toukokuussa 2009, joten nyt on vuorossa sen ensimmäinen talvi.
Pohja on tästäkin huolimatta ihan karseessa kunnossa
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/ruoste01.jpg)
Pohjakin likimain läpimätä:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/ruoste02.jpg)
Ja alustan pultteja on turha haaveilla avaavansa ilman vuorokausien CRC-kylpyjä:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/ruoste03.jpg)
Vehkeen mukana tuli kaikki tuon ikälopun Alpinen ohjekirjat, alkuperäinen "Griffin circle" takuutodistus Italiasta, käyttöohjekirja (Italiaksi), mutta jotenkin ihmeellisesti huoltokirja oli onnistuttu hävittämään
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Noh, siis pientä askartelua on toki luvassa, tuossa yo. kuvassa näkyvää SIDiä koitin vähän ehjäillä, samoin ACC:n paneelia. ACC:n näytön avaamiseksi tarttee vaan hommaa joku pidempi T6 avain, ei sattunu löytymään varastoista niin pientä...
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa01.jpg)
Sitten kun sinullekin käy näin, että tuo alkujaankin sähköinsinöörien epäonnistumispotentiaalin demonstroiva mestarityö, eli SIDin lattakaapelin liimaus hajoaa jo pelkästä kosketuksen ajattelemisesta, niin ei kannata vielä masentua:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa02.jpg)
Piirilevyltä vaan kököt rapsuttaen hitoille:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa03.jpg)
Paksulla teipillä tms. kaapeli paikoilleen ja neulalla tökkien liitinnastoja. On muuten sen verran persettä hommaa, että kannattaa käden vakauttamiseksi nauttia ainakin pullollinen chardonnay brut (=kuivaa) kuoharia ja pari kepukkaa:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa04.jpg)
En vielä testannut, että toimiiko tuo enää ollenkaan, raportoin tänne miten läskin kävi.
ACC:n kaliprointi pukkasi vian nro 8 ruutuun, ja hakureissulta kotiin ajessa pukkasi kuskille hikeä riippumatta lämpötila-asetuksesta. Siksipä ei tullut yllätyksenä, että kuskin puolen jalkatilan yläverhoilun poistaessani tuommonen muovihimmeli tipahti lattialle. Taasen ruåtsalaisinsinöörin ylivoimainen taidonnäyte siitä, kuinka mekanismeja EI kuulu suunnitella:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa05.jpg)
Niin, siis aiemmin jo mainitsemani huoltohistorian puutteen ja kyseisen GM-moottorin jakopään "herkkyyden" tietäen, piti varautua kuminauhan vaihtoon. Hankin samaan rähinään kunnon lukitus & ajotustyökalun, niin ei ainakaan niiden puutteesta pääse syyttämään todennäkösesti epäonnistuvaa jakopääremppaa:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa06.jpg)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa07.jpg)
Harmikseni Biltemassa saatika autoilijan ykköstavaratalossa Tarjoustalossa ei myyty jakopääsarjaa, joten joutui ostamaan Motonetistä Gatesin laaduttoman kötöstyksen:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa08.jpg)
Tuossa vielä loput "huoltokohteet" ennen kuin aloitellan veroarpajaiset:
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa09.jpg)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/stormbacka/remppa10.jpg)
Eli jarrut (palat eteen ja taakse ja eteen levyt), venakoppien tiivarit, laatikkoöljyt, vesipumppu, ilmanputsari ja kuvan ulkopuoleta jo vaihdettu raitisilmasuodatin sekä öljyt (Helix Ultra 5W-40). NGK BKR7ES-11 tulppia ei saa Motonetistä (ei oo, ei tuu, ei tilata sanoi ukko tiskillä). Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi 4kpl hyllystä, maanantaiksi saapuu loput. Eli melkoisen eksoottista tavaraa nuo tulpat, jotka siis myös vaihdellaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ehkä noiden jälkeen normaaliin Saab-tyyliin päästään yksi puolikas tankillinen ilman uusia remontteja.
Pitäkää tätä ohjelmapaikkaa silmällä, ei näitä V6 helmiä käsitteleviä projekteja näytä täällä liikaa olevan (huomaa taas sen, että ei normisaabisti ymmärrä laatuautoilusta yhtään mitään
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Täältä tähän. Nyt tämä poika menee paskalle.