Musta Mammamobiili

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Halusin välttää sitä karmaisevaa tilannetta, että keväällä ensirääkäisynsä päästävä juniori (järjestysnumeroltaan 1) joutuisi taittamaan elämänsä alkutaipaleen pääasiassa maatalouskulkuneuvolla, ja helpottaakseni tulevan mamman liikkumista nykyisen keppivaihteisen kuljetuslaitteen sijaan, automaattivaihteinen versio olisi hankittava (vasurilla voi meikata, oikeella antaa tuttipulloa juniorille ja polvilla ohjata). Siispä piti ottaa lukemattomien tekemättömien projektien kansiosta Mammamobiili-välilehti esiin ja siirtää se innovaatiotilasta toteutusvaiheeseen.
Alunperin speksinä oli semmoinen näppärä ja taloudellinen kauppakassi, jossa kuitenkin jonkinmoista passiivista turvallisuutta läsnä. Tämähän tarkoitti siis core-speksiksi automaattivaihteet tietenkin ja minimissään 4,0litrainen V8 moottori. :D Valikoima osottautui persaukisen budjetilla melko kapeaksi, mutta tällaisia kulkuneuvoja tuli tiedon valtatiellä tutkailtua kiitettävän suurella intensiteetillä:
Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 1997--> , josta esimerkiksi: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/2868320

Audi naisystävällisine imagoineen oli myös listalla, lähinnä A8 4.2 Quattro ja S6 farkku tuolta pimeän -90 luvun puoliväliltä. Tätä tuli käytyä katsomassa, mutta jäi kauppaan (toi ratti on RUMA!!): http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html

Top Gearin mukaan bemari ei ole enään mulkkujen auto, siten listalla oli myös E38 mallin 740iA ja 750iA. Näitä tuli ihan tosimielellä myös lähdettyä katsomaan, mutta potentiaalinen tapaus oli myyty nenän edestä. Hitsin hitsi.

Eteläisen veljeskansan lompakkoystävällisiä hintoja ihmetellessä myös Range Rover kiipesi listoille, etenkin tämä 4,6 V8 kiihotti mieltä: http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1

Noh, kuinkas sitten kävikään? Hienossa regressiovaiheessa ollut saabismi iskikin takaisin täydellä voimallaan, ja sitä vastaan henkitoreissani pyristellessä puolivahingossa hihaan tarttui puhdasverinen eko-auto: nykyisin niin suosittua downsizing -filosofiaa noudattava asymmetrisesti ahdettu 3,0litrainen V6 moottori, tietenkin automaattivaihteilla varustettu ja väriltänsä Musta ja merkiltänsä Saab. Mallimerkintä lienee 9-5 SE, ja kulkine on vuosimallia 1999, korimallina nimimerkki 9-5T:n ansiokkaan tiedotuskamppanjan mukaisesti isompitavaratilainen versio (ref. juniorin tarvikkeiden kuskauskapasiteetti), eli sedan. Näin jälkikäteen pohdittuna suorastaan tyhmänrohkea tinkaustaktiikkani keskellä venäjän mafian hallinnoimia bisnesympäristöjä tuotti yllättävän hyvän tuloksen, joten en enään voinut tehdystä tarjouksesta vetäytyä :) 2800€ tiskiin ja kohti kotia. Itse hakutarina onkin jo kerrottu tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=72

Sattui vähän kädetön kuvaaja (=minä) mukaan, joten hakuretkeltä ei ole kunnon kuvia. Sittemmin härmässä onkin ollut lähinnä säkkipimeää ja sateista, joten saatte vielä odotella niitä upean säihkyviä kuvia auringonlaskun punassa kylpevästä uljaasta ruåtsinraudasta. Tässä sen sijaan pari vähiten epäonnistunutta otosta.
Eko-auto Tallinnan satamassa:

Kuva

Kuva

Varusteina on joku todella mystinen, tai siis lähinnä antiikkinen Alpine, jonka navigaattori kaipaisi CD-levyjä. Pieni kuukletus paljasti, että tähän naviin ei ole koskaan tehty karttaa, jossa esiintyisi yksikään Pohjoismaa...Eli siis melko selkeä verkonpaino. No, musakki raikaa ihan kivasti, harmi vaan kun tuo ei tottele edes rattinappeja, joten mitä todennäköisimmin lähtee mäelle.
Kuva

Ensimmäisen elämänsä tämä puunhalaajien suosikkiauto on viettänyt Italiassa: Kuva
Tämä olikin yksi väkevimmistä auton puolesta puhuneista kiteereistä. Eipähän ole ainakaan yksikään huolimaton ja välinpitämätön suomalainen päässyt mokaamaan auton huoltoa, saatika uittanut autoaan n. 6-7kuukautta vuodesta loskasuolavellissä. Virossa auto on rekisteröity ensikerran toukokuussa 2009, joten nyt on vuorossa sen ensimmäinen talvi.
Pohja on tästäkin huolimatta ihan karseessa kunnossa :mrgreen: . Siis oikeesti, miten VOI olla orkkis pakoputki noin mätä 10 vuotiaassa autossa?:

Kuva

Pohjakin likimain läpimätä:
Kuva

Ja alustan pultteja on turha haaveilla avaavansa ilman vuorokausien CRC-kylpyjä:
Kuva

Vehkeen mukana tuli kaikki tuon ikälopun Alpinen ohjekirjat, alkuperäinen "Griffin circle" takuutodistus Italiasta, käyttöohjekirja (Italiaksi), mutta jotenkin ihmeellisesti huoltokirja oli onnistuttu hävittämään :roll: Kilometrejä oli joku keksinyt laittaa mittariin 168tkm ja rehti ja reipas vironvenäläinen autohäkkikauppias Vadim pyöritteli vaan silmiään kun kysyin onko tietoa jakoremmin vaihtoajankohdasta :lol:
Noh, siis pientä askartelua on toki luvassa, tuossa yo. kuvassa näkyvää SIDiä koitin vähän ehjäillä, samoin ACC:n paneelia. ACC:n näytön avaamiseksi tarttee vaan hommaa joku pidempi T6 avain, ei sattunu löytymään varastoista niin pientä...
Kuva

Sitten kun sinullekin käy näin, että tuo alkujaankin sähköinsinöörien epäonnistumispotentiaalin demonstroiva mestarityö, eli SIDin lattakaapelin liimaus hajoaa jo pelkästä kosketuksen ajattelemisesta, niin ei kannata vielä masentua:
Kuva

Piirilevyltä vaan kököt rapsuttaen hitoille:
Kuva

Paksulla teipillä tms. kaapeli paikoilleen ja neulalla tökkien liitinnastoja. On muuten sen verran persettä hommaa, että kannattaa käden vakauttamiseksi nauttia ainakin pullollinen chardonnay brut (=kuivaa) kuoharia ja pari kepukkaa:
Kuva
En vielä testannut, että toimiiko tuo enää ollenkaan, raportoin tänne miten läskin kävi.

ACC:n kaliprointi pukkasi vian nro 8 ruutuun, ja hakureissulta kotiin ajessa pukkasi kuskille hikeä riippumatta lämpötila-asetuksesta. Siksipä ei tullut yllätyksenä, että kuskin puolen jalkatilan yläverhoilun poistaessani tuommonen muovihimmeli tipahti lattialle. Taasen ruåtsalaisinsinöörin ylivoimainen taidonnäyte siitä, kuinka mekanismeja EI kuulu suunnitella:
Kuva

Niin, siis aiemmin jo mainitsemani huoltohistorian puutteen ja kyseisen GM-moottorin jakopään "herkkyyden" tietäen, piti varautua kuminauhan vaihtoon. Hankin samaan rähinään kunnon lukitus & ajotustyökalun, niin ei ainakaan niiden puutteesta pääse syyttämään todennäkösesti epäonnistuvaa jakopääremppaa:
Kuva

Kuva

Harmikseni Biltemassa saatika autoilijan ykköstavaratalossa Tarjoustalossa ei myyty jakopääsarjaa, joten joutui ostamaan Motonetistä Gatesin laaduttoman kötöstyksen:
Kuva

Tuossa vielä loput "huoltokohteet" ennen kuin aloitellan veroarpajaiset:
Kuva

Kuva

Eli jarrut (palat eteen ja taakse ja eteen levyt), venakoppien tiivarit, laatikkoöljyt, vesipumppu, ilmanputsari ja kuvan ulkopuoleta jo vaihdettu raitisilmasuodatin sekä öljyt (Helix Ultra 5W-40). NGK BKR7ES-11 tulppia ei saa Motonetistä (ei oo, ei tuu, ei tilata sanoi ukko tiskillä). Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi 4kpl hyllystä, maanantaiksi saapuu loput. Eli melkoisen eksoottista tavaraa nuo tulpat, jotka siis myös vaihdellaan :D
Ehkä noiden jälkeen normaaliin Saab-tyyliin päästään yksi puolikas tankillinen ilman uusia remontteja.
Pitäkää tätä ohjelmapaikkaa silmällä, ei näitä V6 helmiä käsitteleviä projekteja näytä täällä liikaa olevan (huomaa taas sen, että ei normisaabisti ymmärrä laatuautoilusta yhtään mitään :mrgreen: )
Täältä tähän. Nyt tämä poika menee paskalle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mahtavaa tarinaa taas pukkaa, loistavaa! :)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Siisti auto tuohon hintaan 8O . Mitä verot maksaa?
900S(T5.5) M1991(KR)
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja J.N »

Hmhh. Kylläpä on touhu selvästi kallellaan Saabismiin ja vieläpä melko voimakkaasti, kun sitten kuitenkin tyydytään veekutoseen, vaikka kiikarissa olisi ollut ihka aitoja kasipatoja. :wink:

Vaan eipä ole aikansa ökymalli enää kymmenvuotiaana hinnan kiroissa (verotettunakaan). Tosin sehän on vain positiivista -riittääpähän paremmin likviditeettiä huoltamiseen ja jos tarve vaatii, myös "huoltamiseen". Lisää vaan kuvamateriaalia esille itse tuotteesta (ei tarvitse sitä auringon laskuakaan välttämättä odottaa), ja jatkoa kertomukseen.
#3418
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kiitoksia vaan kannustuksesta, jatketaan tarinaa aina kun aihetta ilmenee :)
Veroja epäilen saavani maksaa n. 1600-1900€, kunhan muutama verotusarvoon vaikuttava "toimenpide" saadaan tehdyksi :mrgreen:
Autollahan oli ihan sikamaisen törkeä pyyntihinta, likimain 4000€, mutta kuten sanottua, tyhmänrohkea tinkaustäky puri kiinni, joten tämmöinen Eko-auto nyt sitten tuli Suomeen laivattua :)
En siis vielä ole käynyt laittamassa veroarpaa vetämään. Tallinnan ARK:n toimipisteeltä otetun vakuutuksen (3päivää) ajoin loppuun, Suomen Tullissa piti tehdä se käyttöönottoilmoitus, jolla sai 3kk ajoaikaa. Tämä 3kk:n ajolupa siis raukeaa jos ja kun en viiden päivän sisään jättänyt autoveroilmoitusta. Uuden 3kk:n luvan saa tarrakilville sitten kun alotan verotuksen.
No mutta, jospa sitä imuroisi aamukurat kituseen ja lähtisi jarruja ropaamaan nyt kun ei sada räntääkään ja "tallin lattialla" on alle puoli metriä loskaa 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:Pohja on tästäkin huolimatta ihan karseessa kunnossa :mrgreen: . Siis oikeesti, miten VOI olla orkkis pakoputki noin mätä 10 vuotiaassa autossa?:

Kuva
Vaikka tarina onkin kirjoiteltu tuhdisti kieli poskessa, niin odotas ku otan kuvatukset tuosta oman femman pakoputkesta. Vuosimalli '02 ja aivan mätä, takapönttö halki ja katin jälkeinen liitos poikki/vuotaa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pikkuhiljaa taas edistetty Mammamobiilin huolto-prokkista.
Yhytin tuolta apparin jalkatilasta jonkinmoisen huipputeknisen vempaimen. Jahka primitiivireaktiona pikaisesti päähän kiskaistu foliohattu oli saanut pulssin tasaantumaan, totesin helpotuksekseni, että kyseessä ei varmaankaan ole Axis of Evil syndikaatin vakoilu- & seurantalaite, vaan tuon Alpinen grammarin vahvistin. Aika eksoottinen paikka kyllä keksitty, eli sinne jalkatilaan maton alle äänieristeiden keskelle...
Kuva

No juu, sitten tonkimaan mitä pellin alta löytyy. Tuolla femma-foorumilla ihmeteltiin miehissä Opelin venakopan tiivisteen sopivuutta ja saavutimme liikuttavan yksimielisyyden siitä, että Motonetin V6 Omegaan tarjoama tiiviste (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-5228) voisi olla jopa oikea. No, oli se melkein. Valitettavasti tuossa tiivisteessä oli nuo "puolikuut" mukana, tuohon Saabin koppaanhan nuo ei nyt sitten käynyt, koska kopassa on tuo "puolikuu" itsessään:

Kuva

Joopa, pitänee kysästä Saapin tiskiltä, mutta veikkaan tilaustavaraksi (toimitusaika X viikkoa), tai sitten pitää tsekkaa tuo Opelin "pikkumoottorin" (2,5V6) venakopan tiiviste, että miten siinä tuo "puolikuu" on hoidettu. Oli muuten ihan kivettynyt tuo vanha tiivari, tulpanreiät oli täynnä öljyä 8O
Kuva

Tokkiinsa putsasin ölpät ennen kun tulpan avasin...Oli muuten ainakin tuo irroittamani tulppa sitten tyypiltään NGK BCPR6ES-11...Kyllä tommonen liian "kuuma" tulppa ois ollu kovilla kun mamma polkee täysiä naapurien akkojen kanssa kilpaa kohti Nikkilän Ääsmarketin Pilttitarjouksia :)

Takimmaisessa kannessa venakopan tiiviste oli vielä pitävä, sen tulpanrei'ätkin oli ihan kuivat.
On tuohonkin joskus DI-kasetit vaihdettu, leimat oli kaseteissa vuosilta -04 ja -05.

Sitten pistettiin vielä etujarrut uuteen uskoon. Sutasin vähän napaan kuparitöhnää, niin lähtee sitten 10 vuoden päästä helpommin irti kun seuraavan kerran jarrulevyä joutuu vaihtamaan :D

Kuva

Siinäpä levyt ja palat paikallaan:
Kuva

Kuskin puolella oli levy jo hiukan jumittanut napaan, mutta vähän CRC:tä, tovi odottelua ja oikeasti annosteltuna hienosäätölekaa, niin irtosihan se. Apparin puolelta lähti todella nätisti vanha levy irti.
Vielä vähän lisää ruostekuvia, orkkis iskaritolppa (tai ainakin Saab-lapuin varustetut Sachsit) ja vähän jousta, karseen näköstä:

Kuva


Jakopään kimppuun ei huvittanut enään käydä. Sen sijaan (huonosti) maksavaa lukijakuntaa miellytääkseni toteutin lukijatoiveen ja räpsäsin pari lisäkuvaa. Siinä kaverukset sulassa sovussa:

Kuva

Jos joskus saisi tämän eko-auton ajoon, niin voisi päästä tuota T8 ruoskaakin projektoimaan :roll:

Loppuun vielä Saabille ominainen poseerausasento:

Kuva

Hommat jatkuu jahka saan oikean venakopan tiivarisatsin ja tulpat. Ehkä joskus ens viikolla myös jakopäätä purkaen...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Harmikseni Biltemassa saatika autoilijan ykköstavaratalossa Tarjoustalossa ei myyty jakopääsarjaa, joten joutui ostamaan Motonetistä Gatesin laaduttoman kötöstyksen:
Kuva


Gates-jakohihnat on 98% kaikissa autoissa originaali-hihnana tehtaalta tullessaan
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:Orkkisvahvarikin sijaitsee pelkääjän jalkatilan reunassa, on tainut Luigi tehdä kytkennät orkkisvahvarin liittimiin.
Tämä selvä, tuntui vaan näin koneinsinööripohjalta aika arveluttavalta sijoituspaikalta, kun olen aina kuvitellut noiden pömpeleiden tarvitsevan hieman ilmaa jäähdytykseen ympärilleen...No, eiköhän tuo laitos olisi palanut jo moneen kertaan jos tuo vahvarin sijoitus olisi huono :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

On ne vaan GM:llä keksiny kaikkea ettei mene ooppelin osat vahingossakaan saabiin. Mutta nyt kun kerran purat selvästi koneen osiin ni vilkaseppa kiertokangen laakerien mittoja, on hieman kiven alla ainakin opelin x30xe koneeseen (alkuperäset 80e/kaula, tarvikkeena ei missään) :D Jos vaikka ooppeliin menisi vahingossa saabin laakerit.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kojootti5 kirjoitti:On ne vaan GM:llä keksiny kaikkea ettei mene ooppelin osat vahingossakaan saabiin.
Joo, ei käynyt myöskään ooppelin n. 3.5€ maksanu GM-öljynsuttari, pakko oli ostaa pari euroo kalliimpi GM-Saab filsu :D Eri kierre tuossa opelin versiossa...hassua sinänsä, että mainostivat Motonetissä tuota halvempaa Opel-versiota Saab 9000 V6 yhteensopivaksi, mutta ei vaan käynyt tuohon femman 3.0t versioon, johon käy siis kyllä tämä Saabin yleisesti käyttämä filtterimalli. Kyllä ne pojat osaa kikkailla samasta peruspannusta montaa ärsyttävän vähän erilaista versiota :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Siitä huolimatta, että tuli vissiin käännettyä tallin ilmastointia vähän turhan kylmälle, projektin suoritusvaihe löysi tänään taas uuden pykälän. Hämmentävästi jopa eteenpäin, päinvastoin kuin yleensä. Viikon mittaan hommailin vähän lisää sopivia osia Mammamobiiliin. Mäkelän Autolta 28€ tiivistesarja venttiilikoppaan. Saabiin passelissa versiossa on nuo kaksi erillistä tiivaria per koppa naitettu yhteen, ja onpa tiiviste huomattavan paljon paksumpikin mitä tuo Saappiin sopimaton Opel-versio. Eipä tullut räpsästyä kuvaa irtonaisesta tiivarista...Niin, ja lisäksi venttiilikopan kiinnityspultin reikiin (8kpl) kuuluu O-renkaat, jotka tietty myös täysin kivettyneinä tuli uusittua karuun 0,23€/tsibale hintaan 8O En tiennyt että merkkiliikkeessä edes tunnetaan noin pieniä summia per osa :D

Turhan kylmällä juu vissiin tuo ilmastoinnin settinki, pitänee tyhjäkäyttää tota OG-turrrrposaappia ja ajaa hupiajoa, niin saadaan taas ilmasto lämpenemään :mrgreen:
Kuva

Tuli kevyestä lumisateesta huolimatta siis liisteröityä venakoppa paikoilleen ja purettua jakopää, josta pari tiukkaa tilannekuvaa seuraavaksi.

Siinäpä lähiotos vanhasta hihnasta, nokka-akselien lukitustyökalusta ja nokkien ajoitusmerkeistä:
Kuva

Siinä vähän laajempi otos puretusta jakohihna & kiristinrullat kompleksista, keskellä kiiltelee uudenkarhee glykolivesiseospumppaamo:
Kuva

Kampuran lukitustyökalu "paikoittaa" itsensä vesipumpun päätyyn:
Kuva

Vesipumpun irroittaessa lurahti vielä propun kautta "tyhjennetystä" jäähdytysjärjestelmästä pari-kolme litraa lisää syylärilientä tantereelle, joista ainoastaan ehkä litra lorisi remppahaalarin hihasta sisään. Ei paskemmin. Siitä tuo tippakin yo. kuvassa (vanha remmikin vielä paikallaan).

Vanhassa vesipumpussa oli valmistusmerkintä huhtikuu -05, oli aito GM pumppu kuten hihnakin, eli on tuo joskus uusittu auton eliniän aikana tuo jakopääkin (pumpun vaihto kuuluu jakopääremppaan), arviolta joskus 2005-2006. Hihna ja rullat oli vielä aikalailla virheettömässä kunnossa, vesipumpusta pystyi tulkitsemaan orastavaa jäähdytysnestevuotoa, eli ei nyt ihan täysin hukkahommaa tuo jakopään uusiminen, olettaen tuon (ainakin) neljän vuoden iän ja pumpun pikku tihuttamisen.

Glykolisaostumaa:
Kuva

Vanhan pumpun siipipuoli:
Kuva

Notta semmottis. Harjoitukset jatkunee sunnuntaina, jolloin olisi ainakin vakaa aikomus olla olematta maailmanlopun darrassa ja suorittaa rojektia taasen kohti parempaa huomista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Vanhassa vesipumpussa oli valmistusmerkintä huhtikuu -05, oli aito GM pumppu kuten hihnakin, eli on tuo joskus uusittu auton eliniän aikana tuo jakopääkin (pumpun vaihto kuuluu jakopääremppaan), arviolta joskus 2005-2006. Hihna ja rullat oli vielä aikalailla virheettömässä kunnossa, vesipumpusta pystyi tulkitsemaan orastavaa jäähdytysnestevuotoa, eli ei nyt ihan täysin hukkahommaa tuo jakopään uusiminen, olettaen tuon (ainakin) neljän vuoden iän ja pumpun pikku tihuttamisen.
Oma kokemus on ettei ehkä kannata vaihtaa sinne originaalia vesipumppua. Mulla vaihdettiin alkuperäinen tehdasasenteinen pumppu (jakohihnan ja rullan kanssa) 170 tkm kohdalla kalliiseen originaalivaraosaan. Noin kahden vuoden kuluttua, 210 tkm kohdalla vaihdettiin tilalle edullisempi tarvikepumppu, kun orig.varaosapumppu alkoi vuotaa ja laakeri oli totaalisen paskana. Eli originaalivaraosa kesti käyttöä jopa huimat 40 tkm. Jos orig.pumppujen laatu/nykykesto on tuota luokkaa, niin sama kai laittaa tarviketta.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5 3.0t kirjoitti: Oma kokemus on ettei ehkä kannata vaihtaa sinne originaalia vesipumppua. Mulla vaihdettiin alkuperäinen tehdasasenteinen pumppu (jakohihnan ja rullan kanssa) 170 tkm kohdalla kalliiseen originaalivaraosaan. Noin kahden vuoden kuluttua, 210 tkm kohdalla vaihdettiin tilalle edullisempi tarvikepumppu, kun orig.varaosapumppu alkoi vuotaa ja laakeri oli totaalisen paskana. Eli originaalivaraosa kesti käyttöä jopa huimat 40 tkm. Jos orig.pumppujen laatu/nykykesto on tuota luokkaa, niin sama kai laittaa tarviketta.
Kylläkyllä, Motonetin 42€ "opel-pumppu" sujahti paikoilleen, originaalivaraosan hinnasta ei mitään tietoa. On muuten niin identtinen kun vaan olla ja saattaa tuo uusi tarvikepumppu vs. autossa kiinni ollut GM-pumppu, poislukien tietty GM-leima.

Tuossa Gatesin säästömallin hihnasarjassa tuli mukana SKF:n (SKF=Suur-Kiinan fabrikoima? :wink: ) valmistamat kiristinrullat. Vanhat rullat olivat tismalleen samaa "kuraa" :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Taas on harrastettu ja koettu runsaasti uusia elämyksiä. Päivän saldona jakopää niputettu, eipä jäänyt enää kuin IMM putkineen irti, kun piti hyökätä taas edustustehtäviin armaan vaimon kera.
Muuten ois siis pelit läjässä konehuoneen puolella. Toki syylärinesteet pitäs laitella, ne tulpat vaihtaa ja asentaa uus ilmanputsari. Myös se ilmastointihärdelli pitäs kasata ja kattoo alkoko toimimaan uudella vivulla (28€ Hyvinkään Teltta-Autossa se valkonen n. 3cm pitä muovinpala :) ) vai pukkaako vielä erroria ruutuun.
Eipä tuossa siis ole kuin yhden otsalampun valossa häärätyn illan hommat enään :D

No mutta, siis se jakopää...Seuraa tylsä mutta pitkästyttävä selvitys V6 bensamoottorin jakoremmin vaihdosta. Tiedä vaikka joku muukin olisi niin köyhä että tekee homman itse, jos tästä jotain osviittaa olisi...

Ei menny ihan niinkuin elokuvissa kuitenkaan tämä hihnahomma.
Ensimmäisessä vaiheessa räppästään uudet rullat paikalleen, nuo kaksi ylempää rullaa on kiinni "levyssä", eli vaihdetaan siis levyineen kaikkineen. Sarjan mukana tuli myös uudet pultit:
Kuva

Työkalusarjan mukana ei tullut säätörullien paikallaanpitoavainta, siispä semmoinen turautettiin nohevasti lattaraudasta ja hylsynpätkästä:
Kuva

Noissa kahdessa säätörullassa on siis iso kuusiokantainen (30mm hylsy) epäkeskovääntiösysteemihärdelli, josta säädellään mm. hihnan kireys ja pikku torx-päällä oleva keskiruuvi, jolla rulla lukitaan momenttiin (40Nm):
Kuva

No juu, hölmöyksissäni seurasin remmisarjan mukana tulleita kasausohjeita, joilla jäi aina kampuran jommalta kummalta puolelta hihna löysäksi.
Hihnassa on siis viivat, ja paketin ohjeen mukaan valkonen tuplaviiva piti laittaa kampuran kanssa linjaan, sitten nokkien ajotusmerkkien kanssa linjata muut hihnan merkit. Sitten alempaa säätörullaa kirraten, jonka jälkeen ylintä säätörullaa ja viimeiseksi tuota kiristinrullaa (jossa siis "erilainen" kiristysepäkesko kuusiokulma-avaimella). Sitten vaan kaikki kalut irti ja kampurasta pyörittelemään.

En tuohon hihnasarjan mukana tulleiden ohjeiden viimeiseen vaiheeseen edes koskaan päässy, sillä hihna oli aina löysä jostain kun kiristimissä ei ollut tarpeeksi säätövaraa.

Puolenkymmentä kertaa asentelin ja purin remmin, kunnes vittuunnuin hyvinkin väkevästi ja kävin koneella tavaamassa WISsiä. Kas vain, kiristysjärjestys rullille olikin WISsissä hieman eri...Takas sorvin ääreen ja alkoi homma luistaa.

Annas olla ku karvakoura tuuppasi keltasen tuplaviivan kampuralle, niin johan alkoi natsaamaan myös nokkien merkit. Sitten alempi säätörulla, ensin käsitiukkuus, merkkien (kampura & nokat) tarkistus, jonka jälkeen lopullinen kiristys. Sitten hilpastiinkin kiristinrulla merkeille:
Kuva

Viimetteeks irrotetaan 1 ja 2 nokkien lukitus (punanen lukituspala), laitetaan ajotustyökalu hollille ja vasta sitten käännetään ylempää säätörullaa kunnes ajotusmerkit kalussa ja nokkien hammaspyörissä on linjassa:
Kuva

Tämän jälkeen poistetaan kaikki lukitukset sun muut, pyöritellään kaksi rundia ja tarkistetaan että on kaikki merkit linjassa, ja mikä tärkeintä, kiristinrullan (siis se keskimmäinen) "viivan" on oltava n.2mm ylempänä mitä rullan "hahlo". Jos näin ei ole, niin ei ku uusiks koko homma :D
Meikäläisellä kävi säkä, kiristinpyörän "asento" parin rundin jälkeen:
Kuva

Sitten vaan jakokotelon ja hilppeiden kasaus. Opin myös sen, että koneen tukirautaan pitää ujutella yksi pultti valmiiksi "hollille", sitten vasta taiteilla rauta remmin yms. ohi ja kiristellä rauta mottiin kiinni. Helppoo ku heinänteko.

Kyllä tuo homma nyt menisi varmaan kolmasosa aikaan, kun tietää miten mikäkin irtoaa ja kuinka se v**un remmi oikeesti kiristellään paikoilleen :)
Katotaan sitten kuinka fidurallaan on käynti kun vehkeen oikeesti lyö tulille, tiedä vaikka pääsis uusinta-ajotushommiin :D No, ainakin kaikki merkit natsasi mielestäni ihan kivasti.

Täältäpä taas tähän, mukavan raikasta ilmastoakin on luvassa tulevalle remppaviikolle. OG-ruoskankin bensapumppu on totaalijumissa (releellä ei edes inahda ja hyppylangalla polttaa heti pumpun sulakkeen), joten ei saa pukattua urakalla hiilaria ilmakehään ilmastoa lämmittämään :(
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin