'87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

'87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Tämän projektin kirjallinen osuus olisi pitänyt - ja kannattanut - aloittaa jo viime kesällä, mutta luistinpas siitä... joten nyt viimein ensimmäinen pitkä postaus.

Kyseessä on siis 1987 ensirekisteröity pystykeulainen neliovinen sedan-mallinen satku. Auto lienee kuitenkin 1988-mallia, koska käsijarru tarraa jo takarenkaisiin eli pulttijakokin on 108x4.
Kilometrejä on tätä kirjoittaessa kasassa piirun verran yli 250tkm - huoltokirjan puute vaikeuttaa tarkistamista, mutta täytyy edes omistajahistoria tilata AKElta kun vaan muistaa. Vaihteita löytyy viisi eteen ja yksi taakse, varustelistan kärjestä löytyy muun muassa lohkolämmitin ja keskikonsoli... ja konehan on siis 8V-kaksilitrainen Pierburgin kaasuttimella. Ostohetkellä auto oli ihan kohtalaisessa kunnossa ja katsastukseen aikaa useampi kuukausi. Uutta osaa oli etuiskareiden ja tuulilasin verran.

Tämä elämäni ensimmäinen Saab(kakarana meillä oli kyllä yksi 96, mutta ei sitä lasketa) saapui pihaan hätävaraksi kun edessä oli reissu Provinssirockiin ja ihanan kamala silloinen Subaru Legacyni kökötti korjaamolla ihmeteltävänä saatuaan jonkun hämärän kohtauksen paluumatkalla keikalta. Tämä kyseinen punainen satku osoittautui Nettiauton tarjoamista alle 400 euron autoista kiinnostavimmaksi ja hoitikin päätehtävänsä hienosti: Provinssiin ja takaisin selvittiin täydellä lastilla ongelmitta - leirialueen nuorisokin säästi kiesin pahemmilta metkuilta, ehkä sen kunnioitusta herättävän sympaattisuuden vuoksi.
Jossain vaiheessa tätä reissua(?) auto sai arvonimen "Manaatti", ja sillä sitä on sittemmin myös kutsuttu.

Tämän myötä auton piti mennä äidilleni kesäkiesiksi, mutta ehti lojua pihassa jopa yhden kokonaisen yön ennen kuin se varastettiin... Itseänsähän siinä vaan sopi syyttää kun oli liian luottavainen ja jätti rattilukon hankkimatta. Onneksi pieni oma-aloitteisuus oli hyväksi: auto löytyi sadan metrin päästä rikospaikalta! Kyllä on paikallisilla koltiaisilla huvit. Ilmeisesti tuhoamisinto tökkäsi kun eivät olleet saaneet konepeltiä kokonaan auki: ohjekirja oli takapenkillä pellin avausohjeen kohdalta auki ja pelti vain sen verran auki mitä sitä nyt sisältäpäin auki saa. Korrekin vahapullo oli pöllitty - mitä ikinä sillä mahtoivat tehdä, se jääköön arvoitukseksi. Autoon ei kuitenkin sen enempiä oltu koskettu, mutta tarkastettavaksi se silti meni. Varkauden aiheuttamaa korjattavaa ei löytynyt, mutta uutta kytkinpakettia auto kaipasi. Hetken aikaa mietittiin pitäisikö Manaatti ennemmin myydä jollekin harrastajalle eteenpäin, mutta päätettiin se korjata kuitenkin. Samalla meni etujarrupalat vaihtoon, olivat täysin loppu. Siitä huvista pulitettiin pitkä penni, mutta tulipahan korjautettua.

Murheet eivät tietenkään loppuneet siihen. Auton lämmöt tuppasivat nousemaan ajossa kuin ajossa ja jäähdytintä tutkittaessa ilmeni, että sitä olikin jo tinattu aikalailla tasan niin paljon kuin tinata vain voi. No, uusi jäähdytin hakuun ja klubin kautta löytyikin ihan ok-kuntoiselta vaikuttava Blackstone. Uusia nesteitä jäähdyttimen kaadettaessa se tietenkin vuoti kuin seula, mutta minkäs sille voi. Onneksi myyjä oli reilu ja raha ja jäähdytin vaihtoivat omistajaa uudelleen. Auto meni sitten korjaamolle ja sai uuden jäähdyttimen - en muista enää mitä tekoa se oli, mutta ei onneksi Motonetin... Ajoin sillä pari päivää, lämmöt nousi hälyttävän korkealle edelleen. Vaihdettiin lämpötila-anturi. Lämmöt nousi hälyttävän korkealle edelleen. Vaihdettiin vesipumppu ja termostaatti. Lämmöt pysyi kurissa. Siinä sivussa tuli tehtyä pikkuremppojakin, kuten tulpat ja pakoputkiston välipöntön vaihto - vanha tietenkin katkesi melkein samantien kun lämmöt saatiin kuriin...

Äidin kesäautoilut jäi toisin sanoen aika vähiin eikä syksykään kommelluksitta sujunut kun laturi sanoi sopimuksen irti, mutta sehän korjaantui äheltämällä uusi remmeineen kaikkineen kiinni. Kohtasipa Manaatti syksyn aikana vielä citymaasturin peränkin äitini toimesta ja etupuskuri oottaa vieläkin vaihtoa. Puheet Saabin turvallisuudesta eivät siis ole tuulesta temmattuja, vahingot jäivät varsin vähäisiksi. Mitä nyt nenäkäs citymaasturikuski oli hetken hengenvaarassa kettuiltuaan äidilleni hänen ajotaidoistaan... :twisted:

Hetken aikaa olin jo harmitellut kun auto kävi aika laihalla ja jälkikäyntikin vaivasi, joten leimaakin ajatellen hain ikiluotettavasta Hatanpään Pakokaasuanalyysistä päästölapun hyvillä arvoilla. Lokakuun puolivälissä sitten käytin auton pelosta täristen leimallakin ja kas, ajokieltoahan sieltä tuli. Takajarruputkissa runsaasti vuotoa. Onneksi auton sai sentään ajaa korjaamolle, missä olisi putkien lisäksi edessä runkopalkin hitsaus. Vajaan tunnin katsastussyynäyksen jälkeen tämä remppa oli kuitenkin ihan kohtuuden rajoissa. Parin päivän päästä uusi yritys ja leima tuli, ihme kyllä!
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Pitää vähän jaella tätä ettei mene niin törkeän pitkiksi postaukset.

Leiman myötä ei ole ihmeempiä vikoja ilmentynytkään vaan auto on toiminut tasan niin kuin pitääkin ja tarjonnut mukavaa, lämmintä ja etenkin tuohon Pösöön verrattuna hiljaista kyytiä. Ai niin, paitsi kytkin alkoi temppuilla leiman myötä. Polkimeen ilmaantui yhtäkkiä(?) löysää ja tarttumakohta oli ihan pohjassa. Soitto korjaamolla missä kytkinpaketti kesällä laitettiin ja homma parissa päivässä valmis. Itse vika jäi epäselväksi kyselyistäni huolimatta, omituinen korjaamo. Kytkin kuitenkin toimi taas niin kuin sen kuuluikin ja hommalle tuli parikymppiä hintaa. Nielin ylpeyteni ja maksoin, vaikka takuun piiriin menevän rempan pitäisikin olla täysin ilmainen.

Talvirenkaita mietin, auton mukanahan ei tullut muuta kuin kitkat peltivanteilla - eli ei mitkään kovin hyvät renkaat. Kunnollisten talvirenkaiden tarpeellisuus realisoitui siinä vaiheessa kun siskon mies liukasteli parkkihallin luiskalla auton oikean takakyljen sivuvallia päin. Vahingot ei taaskaan suuret, oven kylkeen tuli pieni naarmu, lokari vääntyi himpun verran ja koristelistan viimeinen pala jäi sille tielleen. No, pikku juttu - eikä varmaankaan mene allekirjoittaneen lompakosta. ;)

Talvikumit siis hankinnan alle ja hyvä tarjous tulikin: melkein uudenveroiset Uniroyalin nastat hyväkuntoisilla Sunburst-aluvanteilla alle 200e! Ja vieläpä kotiovelle kuskattuina - äärettömän mukava kauppias, siis.
Siinä renkaita vaihtaessa pääsi hämmästelemään Saabin hienoja yksityiskohtiakin: tässähän on, jumaliste, levyjarrut takanakin! Pienen tutkimisen jälkeen ilmeni, että tämä on tainnut olla vakiovaruste 60-luvun lopun ysiyseistä alkaen? Kuitenkin, yllätys oli suuri ihmiselle, joka on uudempienkin japsien kanssa tottunut siihen, että takaa löytyy rumpujarrut.
Samalla tuli todettua, että halvalla ostettu työkalu on yhtä vähällä mennyttä kalua. Ostamani ristikkoavain vääntyi viimeisen renkaan pultteja aukoessa varsin huvittavasti vänkyrälle. Kelpaisi mokoma varmaan johonkin nykytaiteen museoon sellaisenaan. Hmm, pitääpä tiedustella, jos sitä vaikka ristikkoavaimella rikastuisi. :lol:
Noo, enihau, uudet renkaat istui paikoilleen erinomaisesti ja vanteet piristävät auton olemusta huomattavasti. Lisäksi ovat kevyet käännellä ja hiljaiset kaiken lisäksi. Mainio ostos, siis!

Kaikesta tästä huolimatta To-Do-listaa riittää:
-etupuskurin vaihto(uusi on jo varastossa, vanhankin voinee kunnostaa)
-oikean takakulman kolhujen laittaminen
-öljyt, suodatin, ilmansuodatin, raikasilmasuodattimen(?) tarkastus
-mittarivalojen ehostus
-kattoverhoilun ehostus(roikkuu kaikkien tyyppivikalakien mukaisesti)
-pellit talvea varten valmiiksi
-bensapumpun vaihto
-kunnolliset stereot ja kaiuttimet
j n e . . .

Lisäksi varastossa olisi Zenith-Strömberg-kaasarin osat, jos moista nyt lähtisi kokeilemaan Pierburgin tilalle - kun osat kerran on.
Suunnitelmissa myös mahdollisesti museokilpiin entisöinti eli mahdollisimman alkuperäisenä tätä nyt koitan pitää. Mutta eipä suunnitella sitä vielä sen enempiä. Maalausta tosin on hieman tullut mietiskeltyä, mutta katsotaan...alkuperäinen maalipinta on kuitenkin vielä ihan ok. Niin, ja Saab-klubin jäsenpaperit pittää varmaan laittaa menemään, aika rankasti on tämän pirssin myötä saabismi iskenyt, ehkä osaltaan juuri siksi kun kommelluksia on puolen vuoden aikana piisannut ja rahaa ja aikaa palanut - ja silti aina kun auton rattiin istuu, tulee se tietynlainen "on tää vaan niin hieno vehje"-tunne. :)
Pakko silti myöntää, että vähän tekisi mieli pari vuotta uudempaa combia, mutta ehkä sen aika on sitten joskus vuoden, parin päästä. Oli miten oli, eiköhän se seuraavakin pirssi Saab ole.

Postailen tästä vempeleestä jotain kuvia kun jaksan ja ehdin - etenkin siltä varalta jos joltakulta löytyisi sille puuttuvalle koristelistan palalle korvaaja. Mutta eiköhän tää eka postaus nyt ollut tässä.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

No niin, tulihan sitä aikaa sen verran, että sai suurimman osan hommista tehtyä. Eli öljyt(Teboil Diamond) suodattimineen, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja bensapumppu(kerhon kautta löytyi vieläpä aito, kiitos siitä!) on nyt sitten kunnossa.
Lisäksi etupuskuri vaihtui ehjään ja oikea takalokari on nyt taas suora. Yksi pieni reikä tuli myös paikattua oikeanpuoleisen helman etuosasta. Jjjjjjaaaa niin, mittarivalaistus on myös taasen kunnossa. Palaneita polttimoita riittikin, samalla kun sinne kerran tunki niin tuli öljynpainevalokin kuntoon.
Edit: on jäänyt mainitsematta, että tässä kohtaa kääntyi oikea lokarikin taas suoraksi ja oven naarmutkin sai vähän suojaa. Vaihtaa takaovet silti kannattaisi, jos vaan suinkin oikeanväriset ja ehjät tulisi jossain vastaan. Säästyisi paljolta ruosteen ronkinnalta.

Toisin sanoen, auto on nyt aika timmissä kunnossa... ja sen myös ajaessa tuntee. Mahtavaa kyytiä. Kilometrejä näiden töiden myötä kasassa noin 253700. Pitänee tuossa kuunvaihteessa laitella AKElle omistushistoriapyyntöä menemään, ihan mielenkiinnostakin jo pelkästään.

Mankka tuli myös hankittua, vissiinkin Clas Ohlssonilta alunperin ostettu Soundmax. Tuumin, että lienee turha iskeä tuohon mitään mahtilaitetta kiinni kun ovistakin pääsee varmaan haarukallakin sisään...
Mankka jäi kuitenkin vielä vaihtamatta kun en muistanut hakea sovitepalaa, homman pitäisi olla sillä selvä. Jos piuhojen roplaamista kuitenkin on edessä niin joku muu saa tehdä sen! :)

Koitan vielä keretä tällä viikolla pesemään pirssin kunnolla ja sitten saa kamera laulaakin.
Viimeksi muokannut A-L, To Tammi 21, 2010 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Juu laitahan kuvia Saabistasi! Mukava kuulla että on muitakin jotka ovat vanhaan Saabiin vaihtaneet eikä takaisin ole tullut paluuta. :) Mittariston valoista sen verran, että mikäli sinulla on yhtä sulaneet/kuluneet muovit ja foliot mittaristossa kuin minulla, alkaa valot välkkyä ja vittuilla jatkuvasti. Silloin kannattaa kolvata molempiin poltinkantoihin johdot mittaristolta, sieltä saa kätevästi maadoituksen ja virran ilman kikkailuja. On toiminut mukavasti nytten, ei enää tarvitse otsalamppu rattiin kiedottuna ajella!

Jos haluat hyvän äänentoiston ilman että varkaita houkuttelee, kannattaa tehdä hiukan erillainen ratkaisu. Itse tein näin ja pelittää hienosti: vahvistin/subwoofer takakontissa piilossa (Combissa siellä tila riittää, muutkin piilopaikat käy tottakai) ja vahvistimelle menee kaksoissuojattu stereoplugi->2xRCA johto pujoteltuna verhoilujen alta lattian kautta. Näin saan mp3-soittimen suoraan vahvistimeen kiinni, helppo vaihtaa musiikit ja ottaa soitin taskuun niin ei näy mitään houkuttelevaa kabiinissa. Radion tyhjään paikkaan tein nätin kankaalla päällystetyn peitelevyn.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Joo, jos sitä huomenna muistais ennen pimeyttä räpsiä kuvia kun tuli se nyt viimein pestyäkin. Nyt pesun myötä tuli tosin ton oikeenpuoleisen takaoven todellinen tilakin selville, naarmuja on luultua enemmän ja lommokin näemmä on. Ehkä romikselta löytyy ehjä saman värinen...

Kiitokset vinkeistä, vielä toimii mittarivalot vailla sen kummempaa välkkymistä, mut täytyy toi pitää mielessä jos/kun ne alkaa oireileen. :)
Mielenkiintoisella tavalla olet äänentoistopuolen ratkaissut. Tuohon tuskin tulee subbaria iskettyä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka innostuis. ;)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Nonniin, tulipas räpsittyä parit kuvat. Pakko vaan sanoa, että on kyllä aivan perseestä toi Photobucket, mainoksia pursuileva ja ihan tarpeettoman mutkikkaaksi tehty palvelu. En minä muistanut sen olevan noin huono, mutta sielläpä nyt ovat.
Autoon en sen sijaan voi tällä erää olla muuta kun tyytyväinen, näyttää hyvältä!

http://i45.photobucket.com/albums/f87/A ... naatti.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f87/A ... aatti1.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f87/A ... aatti2.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f87/A ... ados-1.jpg
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Rasenger
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 14:30

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Rasenger »

Hyvälle näyttää. Mutta kromimaski puuttuu. :wink:

Erinomainen kuvienjakopalvelu: http://www.aijaa.com/
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '87 900 - kunnostusta ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Pienen päivittelyn paikka, vaikka paljoa ei olekaan tapahtunut.

Mankan laitoin taannoin kiinni, yllätyksekseni soviteliittimen löytäminen ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu. Biltemasta niitä ei enää saa, Motonetissäkään niitä ei ole enää kauan, ilmeisesti, mutta vielä löytyi... ja toimi jopa. Mankka pelaa ihan hienosti, ja yllätyksekseni etukajaritkin miellyttävät useimpien levyjen kohdalla korvaani. Diskanttisempi särinä ei oikein taivu miellyttävään muotoon. Takakajarit jäi vielä kytkemättä mankkaan, piuhojen 2000-luvulle päivitys tiedossa...
Tyhjäkäynnin säätöä ja sytytyksen tutkimista olisi myöskin taas edessä, jälkikäyntiä ilmenee. Jos puolisen minuuttia antaa auton käydä tyhjää ennen sammutusta, ongelma yleensä kaikkoaa. Ei siis kärsivälliselle kuskille ongelma... ja kaasarisatkun kanssa todellakin kärsivällinen saa olla! :D

Muuten ei paljoa ole tapahtunut. Loputtoman luotettava ja - varsinkin tuohon työautopösöön verrattaessa - todella lämmin auto. Käyttötarpeet on kuitenkin seuraavan parin kuukauden aikana pienet, joten auto jäänee tuonne katokseen seisomaan joksikin aikaa. Kesäksi on taas paljon käyttöä.

Vähän polttelee tuo kattoverhoiluremppa, takaovien ehjiin vaihto/ruostefestivaalit sekä varastossa nököttävät tuplakaasarit... 8-)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin