Saab 99 Rallye projekti
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Lisävalot testattu pimeällä, kaipaavat hieman vielä suuntausta. Lyhyet näyttää n. 10 m päähän ja pitkät+lisävalot taas taivaisiin, eli väliin jää juuri katvealue. No tämä nyt on pieni murhe, muuten auto toimi n. reilun tunnin lenkillä hienosti, Mökkiperän ek:n alun pieni tie on nimittäin aika mielenkiintoinen pimeällä...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Nyt saatiin todennäköisesti myös trippiä vaivannut vika korjattua. Samalla uusittiin myös muut tripin johtojen liitokset. Näytti siltä, että sopivissa töyssyissä nollausjohto otti kiinni runkoon ja tämä aiheutti kiusallisen vian rikkinäisen anturin lisäksi. Lyhyen röykytyksen aikana trippi toimi ainakin moitteetta. Lammille pitäisi siis päästä toimivan tripin kanssa (ensimmäinen ralli, jossa se pelaisi...).
Valot näyttävät nyt myös suurin piirtein oikeaan suuntaan.
Auton pitäisi siis olla hyvässä iskussa ja tavoitteena on päästä aikanakin tauolle asti. No, eiköhän me tällä kertaa ajeta ihan maaliin asti.
Valot näyttävät nyt myös suurin piirtein oikeaan suuntaan.
Auton pitäisi siis olla hyvässä iskussa ja tavoitteena on päästä aikanakin tauolle asti. No, eiköhän me tällä kertaa ajeta ihan maaliin asti.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Lammi-rallin hyväksyttyjen lista on julkaistu ja meille osui numero 108. Mukana taitaa olla kaikkiaan 5 Saabia (kolme 96:sta ja kaksi 99:ä). Ja lisää on jatkossa tulossa. Itse olen ainakin yhtä 99-projektia päässyt vierestä seuraamaan.
Huomenna laitetaan tavarat valmiiksi ensiviikonlopun kisaa varten ja tehdään loput viimeistelyt.
Huomenna laitetaan tavarat valmiiksi ensiviikonlopun kisaa varten ja tehdään loput viimeistelyt.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 Rallye projekti
Hienolta näyttää! Täytyykin tulla Lammille katsomaan autoa livenä, jos vaan töiden lomassa ehtii.Pinis kirjoitti:Lammi-rallin hyväksyttyjen lista on julkaistu ja meille osui numero 108. Mukana taitaa olla kaikkiaan 5 Saabia (kolme 96:sta ja kaksi 99:ä). Ja lisää on jatkossa tulossa. Itse olen ainakin yhtä 99-projektia päässyt vierestä seuraamaan.
Huomenna laitetaan tavarat valmiiksi ensiviikonlopun kisaa varten ja tehdään loput viimeistelyt.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 99 Rallye projekti
Onnistunut Lammi-ralli takana. Ek 8 jäi ajamatta, mutta silti Ek kilometrejä tuli enemmän kuin tätä ennen yhteensä. Näin B-juniori kartturin näkökulmasta Heka veti tosi hienosti. Aikoja ei toisiin verrattu ja hauskaa oli koko rahan edestä. Suorilla vedettiin tukka putkella ja mutkissa otettiin varman päälle;)
Muutamia erityisen mieleenpainuvia hetkiä koettiin parilla pätkällä.
Top-listan kärkeen pääsi kuitenkin kiistatta Ek 2:en tilannesarja, joka lopulta aiheutti meillekin pientä sydämentykytystä.
Vihreä Manta (taisi olla nro 110) ajoi Ek:lla meidän ohi ja mentiin peräkkäin vain muutama sata metriä kun tultiin melko tiukkaan oikeaan mutkaan. Se oli semmoinen pimeä alamäkeen oikealle kääntyvä mutka. Edelle ajanut ajoi liian kovaa mutkaan ja päätyi ulkokurvissa olleen rakennuksen räystään alle. Ei kunnolla ehditty näkemään, että osuiko seinään, mutta reilusti meni pöpelikön puolelle. Samalla katsojat ryntäsivät tielle ja me siihen samaan sumppuun. Onneksi vauhti oli jo meiltä melkein pois kun taitettiin mutkaan, muuten olisi joku saattanut jäädä alle. Kuski tuli meitä vielä jututtamaan maalissa. Ei ollut onneksi käynyt kuinkaan, kysyi vaan, että miltä ulosajo näytti takavinkkelistä;) Kehuttiin, että komea oli.
Vain hetkä myöhemmin tiellä oli lasinsiruja ja laidassa näkyi numerolla 106 Ti Talbot.
Lähes saman tien Talbotin jälkeen tultiin ylikovaa tiukkaan oikeaan. Rajuhko jarrutus ja irtosora aiheuttivat "hallitun" spinnauksen keskellä tietä. Yleisö puhkesi raikuviin suosionosoituksiin. Onneksi pyörähdys sattui aivan jonkun talon liittymässä. Nopea peruutus ja ykköstä silmään. Aikaa ei varmaan mennyt kuin 15 - 20 sekuntia vaikka auto pääsi hötäkässä sammumaankin.
Loppu menikin sitten vain varmistellessa, että päästään pätkän maaliin;)
Muitakin hauskoja tapahtumia meillä oli, mutta valitettavasti kisan aikana nähtiin myös paljon ulosajoja. Ek 8 keskeytettiin numeron 56 ulosajon vuoksi. Ralli.netin kautta näin, että auto oli osunut pahasti kartturin puolelta. Ilmeisesti vauhti ei ollut kovin kova, mutta oli osunut ilkeästi juuri oven kohdalle. Toivottavasti kartturille ei käynyt pahasti.
Trippi toimi hyvin ja siitä oli kovasti apua erityisesti siirtymillä suunnistamisessa. Vain kerran ajettiin harhaan, kun olin aivan muissa maailmoissa ja ajeltiin Aromaan Jukan perässä. Tehtiin sitten kolmen auton pieni kiertoajelu, mutta ehdittiin sopivasti seuraavalle AT:lle.
Kovasti vielä kiitoksia myös Karille, joka taas toimi meillä huoltomiehenä. Tällä kertaa ei onneksi ollut juuri mitään tekemistä. Toivottavasti näin on myös jatkossa. Meillä on muutamia kuvia kamerassa ja laitan niitä tänne kun saan ne purettua.
Jos muilla on meistä kuvia tai videonpätkään niin laittakaa viestiä. Otetaan mielellään galleriaan. Meillähän on ne omat nettisivut www.saab99rallye.net/, joita rakentelemme parhaillaan. Laitetaan sinne varmaan vielä hiukan pidempää raportaasia.
Muutamia erityisen mieleenpainuvia hetkiä koettiin parilla pätkällä.
Top-listan kärkeen pääsi kuitenkin kiistatta Ek 2:en tilannesarja, joka lopulta aiheutti meillekin pientä sydämentykytystä.
Vihreä Manta (taisi olla nro 110) ajoi Ek:lla meidän ohi ja mentiin peräkkäin vain muutama sata metriä kun tultiin melko tiukkaan oikeaan mutkaan. Se oli semmoinen pimeä alamäkeen oikealle kääntyvä mutka. Edelle ajanut ajoi liian kovaa mutkaan ja päätyi ulkokurvissa olleen rakennuksen räystään alle. Ei kunnolla ehditty näkemään, että osuiko seinään, mutta reilusti meni pöpelikön puolelle. Samalla katsojat ryntäsivät tielle ja me siihen samaan sumppuun. Onneksi vauhti oli jo meiltä melkein pois kun taitettiin mutkaan, muuten olisi joku saattanut jäädä alle. Kuski tuli meitä vielä jututtamaan maalissa. Ei ollut onneksi käynyt kuinkaan, kysyi vaan, että miltä ulosajo näytti takavinkkelistä;) Kehuttiin, että komea oli.
Vain hetkä myöhemmin tiellä oli lasinsiruja ja laidassa näkyi numerolla 106 Ti Talbot.
Lähes saman tien Talbotin jälkeen tultiin ylikovaa tiukkaan oikeaan. Rajuhko jarrutus ja irtosora aiheuttivat "hallitun" spinnauksen keskellä tietä. Yleisö puhkesi raikuviin suosionosoituksiin. Onneksi pyörähdys sattui aivan jonkun talon liittymässä. Nopea peruutus ja ykköstä silmään. Aikaa ei varmaan mennyt kuin 15 - 20 sekuntia vaikka auto pääsi hötäkässä sammumaankin.
Loppu menikin sitten vain varmistellessa, että päästään pätkän maaliin;)
Muitakin hauskoja tapahtumia meillä oli, mutta valitettavasti kisan aikana nähtiin myös paljon ulosajoja. Ek 8 keskeytettiin numeron 56 ulosajon vuoksi. Ralli.netin kautta näin, että auto oli osunut pahasti kartturin puolelta. Ilmeisesti vauhti ei ollut kovin kova, mutta oli osunut ilkeästi juuri oven kohdalle. Toivottavasti kartturille ei käynyt pahasti.
Trippi toimi hyvin ja siitä oli kovasti apua erityisesti siirtymillä suunnistamisessa. Vain kerran ajettiin harhaan, kun olin aivan muissa maailmoissa ja ajeltiin Aromaan Jukan perässä. Tehtiin sitten kolmen auton pieni kiertoajelu, mutta ehdittiin sopivasti seuraavalle AT:lle.
Kovasti vielä kiitoksia myös Karille, joka taas toimi meillä huoltomiehenä. Tällä kertaa ei onneksi ollut juuri mitään tekemistä. Toivottavasti näin on myös jatkossa. Meillä on muutamia kuvia kamerassa ja laitan niitä tänne kun saan ne purettua.
Jos muilla on meistä kuvia tai videonpätkään niin laittakaa viestiä. Otetaan mielellään galleriaan. Meillähän on ne omat nettisivut www.saab99rallye.net/, joita rakentelemme parhaillaan. Laitetaan sinne varmaan vielä hiukan pidempää raportaasia.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Vaikka foorumilla on ollut kisan jälkeen hiljaiseloa niin tallilla on kuitenkin onneksi vähän tapahtunut. Lammin jälkeen havaittiin, että mm. takana kallistuksen vakaajan kiinnike oli revennyt irti rungosta. Vakaaja oli siis kiinni enää toisesta päästä taka-akselissa. Missähän lienee irronnut... Nyt kiinnike on hitsattu tiukasti kiinni ja samalla maalattiin hiukan pohjaa ja vakaaja. Nyt näyttää ihan uudelta:)
Toinen vika havaittiin korjatessa vakaajaa. Pakoputken pöntölle oli tullut kilometrit täyteen. Äänenvaimentimen koko toinen pääty oli revennyt saumastaan. Vaimennin oli jo niin syöpynyt sisältä, että meni vaihtoon. Onneksi löytyi saman kokoinen tilalle, joten saatiin paikalle melkein heittämällä.
Samalla kun irrotettiin mm. tripin anturi vakaajan hitsausta varten niin hoidetaan muitakin hitsaushommia. Kuskin puolelta takaluukusta näkyy rengas parista reiästä ja vaatii pieniä paikkoja. Jäivät silloin maalausurakan yhteydessä tekemättä ja nyt oli hyvä hetki viimeistellä korroosiovauriot. Kaksi muutakin pientä reikää oli jäänyt vaille paikkaa ja nyt hoidetaan ne kaikki loppuun.
Näiden lisäksi listassa on vielä huoltokohteita, mutta pitäisi kyllä hyvin ehtiä kauden avaukseen. Näin ei ehkä kannattaisi sanoa... Ilmoittaudutaan vasta sitten kun auto on valmis.
Toinen vika havaittiin korjatessa vakaajaa. Pakoputken pöntölle oli tullut kilometrit täyteen. Äänenvaimentimen koko toinen pääty oli revennyt saumastaan. Vaimennin oli jo niin syöpynyt sisältä, että meni vaihtoon. Onneksi löytyi saman kokoinen tilalle, joten saatiin paikalle melkein heittämällä.
Samalla kun irrotettiin mm. tripin anturi vakaajan hitsausta varten niin hoidetaan muitakin hitsaushommia. Kuskin puolelta takaluukusta näkyy rengas parista reiästä ja vaatii pieniä paikkoja. Jäivät silloin maalausurakan yhteydessä tekemättä ja nyt oli hyvä hetki viimeistellä korroosiovauriot. Kaksi muutakin pientä reikää oli jäänyt vaille paikkaa ja nyt hoidetaan ne kaikki loppuun.
Näiden lisäksi listassa on vielä huoltokohteita, mutta pitäisi kyllä hyvin ehtiä kauden avaukseen. Näin ei ehkä kannattaisi sanoa... Ilmoittaudutaan vasta sitten kun auto on valmis.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Kävin eilen aamupuhteina tuunaamassa vaihdekepin. Meillä oli ensimmäistä kertaa Lammilla vakiokeppi ja eikö se nuppi jäänyt Hekan käteen lähes alkukilometreillä. Onneksi ilman nuppiakin pystyi ajamaan. Oli kuulemma jopa parempi nupitta.
Irrotin kepin ja hitsasin päähän kierteet kunnon "kisanuppia" varten. Nyt on kelpaa keppiä taas hämmentää. Ruuvasin auton mukana tulleen tarkoitukseen paremmin sopivan nupin uuden kepin päähän. Hioin vielä nupin kirkkaanvalkoiseksi hienolla hiekkapaperilla, kun oli käytön jäljiltä hiukan tummunut.
Oli minulla tallilla kamerakin. Vaimo oli kyllä varoittanut, että kameran akut ja vara-akut on finaalissa. En sitten muistanu ja jäi kuvat ottamatta.
Irrotin kepin ja hitsasin päähän kierteet kunnon "kisanuppia" varten. Nyt on kelpaa keppiä taas hämmentää. Ruuvasin auton mukana tulleen tarkoitukseen paremmin sopivan nupin uuden kepin päähän. Hioin vielä nupin kirkkaanvalkoiseksi hienolla hiekkapaperilla, kun oli käytön jäljiltä hiukan tummunut.
Oli minulla tallilla kamerakin. Vaimo oli kyllä varoittanut, että kameran akut ja vara-akut on finaalissa. En sitten muistanu ja jäi kuvat ottamatta.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tässä vielä kolme kuvaa Lammi-rallin (10.10.2009) matkan varrelta. Sain napsittua muutamia kännykkäkameralla.
Lähtö tapahtui Lammin keskustasta lähtölavalta. Tässä odotellaan omaa vuoroa. Taisi olla meidän jälkeen lähtenyt "kokeneempi" kilpailijapari, joka ajoi alastullessa ohi rampilta ja Foordi jäi hetkeksi roikkumaan lavalle. Saivat sen varmuudella alas, koska ottivat meidät pätkillä kiinni...
Heka keskittymässä ja valmistautumassa siirtymiseen AT-asemalle. Tällä kertaa osattiin olla oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Yhtään AT-virhepistettä ei tullu.
Jukka ehdittiin ikuistamaan jollakin odottelualueella. Kuvasta näkee, että ei ole helppo sovittaa kuperaan tuulilasiin suoraan lasiin suunniteltua ikkunatarraa. Meidän tarra näytti lokilta.
Lähtö tapahtui Lammin keskustasta lähtölavalta. Tässä odotellaan omaa vuoroa. Taisi olla meidän jälkeen lähtenyt "kokeneempi" kilpailijapari, joka ajoi alastullessa ohi rampilta ja Foordi jäi hetkeksi roikkumaan lavalle. Saivat sen varmuudella alas, koska ottivat meidät pätkillä kiinni...
Heka keskittymässä ja valmistautumassa siirtymiseen AT-asemalle. Tällä kertaa osattiin olla oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Yhtään AT-virhepistettä ei tullu.
Jukka ehdittiin ikuistamaan jollakin odottelualueella. Kuvasta näkee, että ei ole helppo sovittaa kuperaan tuulilasiin suoraan lasiin suunniteltua ikkunatarraa. Meidän tarra näytti lokilta.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Uutta kautta odotellessa tehty pientä pintaremonttia, eli korjailtu ruosteen aiheuttamia reikiä, alkaa olemaan tuo meidän kori paikoin melkoista haperoa mutta nyt nuo kohdat on paikattu.
Haettiin myös uusi Saabikin kun sattui lähistöllä sijaitsemaan ja hintakin oli sopva. Vuoden 1977 99 GL, auto on ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa, katsotaan nyt mitä tuolle tehdään.
Seuraava kisa johon osallistumme on 6.2. ajettava Töysä ralli joka on historic sarjan toinen osakilpailu.
Haettiin myös uusi Saabikin kun sattui lähistöllä sijaitsemaan ja hintakin oli sopva. Vuoden 1977 99 GL, auto on ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa, katsotaan nyt mitä tuolle tehdään.
Seuraava kisa johon osallistumme on 6.2. ajettava Töysä ralli joka on historic sarjan toinen osakilpailu.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Hei Töysän kisavkl on Klubin talvipäivät nokialla !
Muuten, hyvä toi teidän ruskea. talliin vaan säilöön.
Muuten, hyvä toi teidän ruskea. talliin vaan säilöön.
Re: Saab 99 Rallye projekti
Töysä-ralli takana. Läpi meni ja tarkempaa kisaraporttia on tulossa. Muutama happipaikka, mutta muuten tultiin taas keskellä tietä. No urissa oli pakko pysyä, sillä muuten oli tosi liukasta.
Pukuhuoneessa joku sanoi, että renkaat loppui pahasti viimeisellä pätkällä. En viitsinyt sanoa, että meillä on samat piikkipyörät alla, jotka loppui jo monta rallia sitten... Meidän renkaiden valmistuskin on jo varmaan vuosia sitten lopetettu;)
Auto toimi hienosti. Syyläri alkoi hieman vuotaa ja piti matkan varrella lisäillä vähän nestettä. Oli mulle nyt sitten ensimmäinen ralli, jonka pääsin maaliin asti. Heka luki ansioituneesti "nuottia" minä veivasin ruoria. Oltiin taas siellä tutussa häntäpäässä, mutta joka kerta vauhtia tulee pikkuisen lisää.
Laitetaan tässä muutaman päivän sisällä vähän tarkempaa analyysiä.
Pukuhuoneessa joku sanoi, että renkaat loppui pahasti viimeisellä pätkällä. En viitsinyt sanoa, että meillä on samat piikkipyörät alla, jotka loppui jo monta rallia sitten... Meidän renkaiden valmistuskin on jo varmaan vuosia sitten lopetettu;)
Auto toimi hienosti. Syyläri alkoi hieman vuotaa ja piti matkan varrella lisäillä vähän nestettä. Oli mulle nyt sitten ensimmäinen ralli, jonka pääsin maaliin asti. Heka luki ansioituneesti "nuottia" minä veivasin ruoria. Oltiin taas siellä tutussa häntäpäässä, mutta joka kerta vauhtia tulee pikkuisen lisää.
Laitetaan tässä muutaman päivän sisällä vähän tarkempaa analyysiä.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Seuraava esiintyminen on Lahden Classic Motor Shown näytösajossa, lauantaina ajellaan itse ja sunnuntaina pääsee puikkoihin itse Jari Vilkas.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Lahden Classic motorshowsta kotiuduttu, hieno tapahtuma ja paljon mielenkiintoisia keskusteluita ihmisten kanssa, mm. eräs kaveri joka oli ollut Saabin tehdastallin mekaanikkona vuosina 74-79....Vilkkaan Jari veti näytösajot komeasti vanhalla rutiinilla. Nyt on myös Saabimme kylki signeerattu kaikkien kolmen herrasmiehen nimikirjoituksilla Rainio, Vilkas ja Lampinen.
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Ma Touko 10, 2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Hienot kuvat !
Nyt vain varovaista ajoa, ettei vaan nimmarit vaarannu ! ja ei sitten auton pesua vanhankansan liukkarilla
Nyt vain varovaista ajoa, ettei vaan nimmarit vaarannu ! ja ei sitten auton pesua vanhankansan liukkarilla
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tässä lyhyt video ensimmäisestä startista sunnuntaina 9.5.2010. Jari ajoi autolla aikoinaan yhden rallin. Nyt siis sama auto alla reilun 30 vuoden tauon jälkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=1sbEXXdOd4g
http://www.youtube.com/watch?v=1sbEXXdOd4g
Kiristän tästä vielä vähän...