Saab 99 GL -1981
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Saab 99 GL -1981
Tehdään nyt projektikansio myös ysiysilleni, kun tavoitteena on kuitenkin auton saattaminen aikanaan museorekisteriin.
Onhan tästä tullut jo kirjoiteltua toiseen topicciinkin, mutta kerrataan vielä. Ostin auton anoppini naapurilta huikeaan 100 euron hintaan. 99 on katsastettu viimeksi vuonna 2005, jonka jälkeen se on seisonut tontin kulmassa. Edellinen omistaja oli välillä pyöritellyt konetta. Ostohetkellä auto oli ollut niillä sijoillaan parisen vuotta.
Auto lähti lopulta käyntiin pelkällä akun latauksella sekä muutaman tunnin lohkolämmityksen käyttämisellä.
Sitten muutaman sadan metrin siirto anoppilan pihaan ja autoa ihmettelemään. Pesu puhdisti monien vuosien liat ja alta paljastui ikäisekseen erittäin hyvä kuntoinen maalipinta.
Sisäpuolet tuli putsattua kaikesta turhasta roinasta ja jo pelkkä imurointi siisti sisustan yleisilmettä kummasti. Takakontin pohjalta löytyi hieman kosteutta, joten siellä asusti myös ruostetta. Muuten autossa ei merkittäviä ruosteongelmia ollut päällisin puolin havaittavissa. Ensi keväänä se selviää sitten perusteellisemmin.
Tekniseltä puolelta ei jarrujen laahaamista kummempaa esiintynyt. Keväällä autoa odottaa sitten perusteellinen huolto.
Talvisäilytyksessä. Kuskin puolen haalistunut vilkkukin on vaihtunut jälleen oranssiin
Moottoritila on suhteellisen siisti
219 tkm mittarissa
Ja yllätys, yllätys, mikäs se siellä roikkuu...
Ei pahassa kunnossa
Siinä on hyvä tupliksen kuupan vieressä talviunta vetää. Satku viettääkin talven hitsarilla.
Täytyy laitella lisää kuvia ja jatkaa juttua tuonnempana, kun kone käy näköjään hieman hitaalla.
Onhan tästä tullut jo kirjoiteltua toiseen topicciinkin, mutta kerrataan vielä. Ostin auton anoppini naapurilta huikeaan 100 euron hintaan. 99 on katsastettu viimeksi vuonna 2005, jonka jälkeen se on seisonut tontin kulmassa. Edellinen omistaja oli välillä pyöritellyt konetta. Ostohetkellä auto oli ollut niillä sijoillaan parisen vuotta.
Auto lähti lopulta käyntiin pelkällä akun latauksella sekä muutaman tunnin lohkolämmityksen käyttämisellä.
Sitten muutaman sadan metrin siirto anoppilan pihaan ja autoa ihmettelemään. Pesu puhdisti monien vuosien liat ja alta paljastui ikäisekseen erittäin hyvä kuntoinen maalipinta.
Sisäpuolet tuli putsattua kaikesta turhasta roinasta ja jo pelkkä imurointi siisti sisustan yleisilmettä kummasti. Takakontin pohjalta löytyi hieman kosteutta, joten siellä asusti myös ruostetta. Muuten autossa ei merkittäviä ruosteongelmia ollut päällisin puolin havaittavissa. Ensi keväänä se selviää sitten perusteellisemmin.
Tekniseltä puolelta ei jarrujen laahaamista kummempaa esiintynyt. Keväällä autoa odottaa sitten perusteellinen huolto.
Talvisäilytyksessä. Kuskin puolen haalistunut vilkkukin on vaihtunut jälleen oranssiin
Moottoritila on suhteellisen siisti
219 tkm mittarissa
Ja yllätys, yllätys, mikäs se siellä roikkuu...
Ei pahassa kunnossa
Siinä on hyvä tupliksen kuupan vieressä talviunta vetää. Satku viettääkin talven hitsarilla.
Täytyy laitella lisää kuvia ja jatkaa juttua tuonnempana, kun kone käy näköjään hieman hitaalla.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Hieno alkuperäinen soitin sekä jalopuu totutusti kupruilla.
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Saab 99 GL -1981
Hienossa kunnossa on autosi. Minä penskana tein vastaavan lommon isäni ysisyiin, kun "autoin" peräkärryn kanssa. En muista, oisko isä käynyt sen viimeistelyttämässä pajalla, mutta muistan, kun naputteli sen sisäpuolelta suoraksi. Tosin isäni työskenteli peltiseppänä, joten jonkin verran tuttua tuo pellin kanssa puuhaaminen. Tuossahan maalipinta on vielä ehjä, joten saattaisi onnistua helpollakin ja tuskin hintoihin tulee. Tutkipa luukkua sieltä sisäpuolelta, mahtuuko sieltä lyömään esim. laudanpätkän avulla? En löydä nyt sanoja kuvailemaan tarkemmin, mutta minä kokeilisin suoristamista ihan itse.CompiCoupe kirjoitti:
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Saab 99 GL -1981
Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.jariha kirjoitti:Hienossa kunnossa on autosi. Minä penskana tein vastaavan lommon isäni ysisyiin, kun "autoin" peräkärryn kanssa. En muista, oisko isä käynyt sen viimeistelyttämässä pajalla, mutta muistan, kun naputteli sen sisäpuolelta suoraksi. Tosin isäni työskenteli peltiseppänä, joten jonkin verran tuttua tuo pellin kanssa puuhaaminen. Tuossahan maalipinta on vielä ehjä, joten saattaisi onnistua helpollakin ja tuskin hintoihin tulee. Tutkipa luukkua sieltä sisäpuolelta, mahtuuko sieltä lyömään esim. laudanpätkän avulla? En löydä nyt sanoja kuvailemaan tarkemmin, mutta minä kokeilisin suoristamista ihan itse.CompiCoupe kirjoitti:
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Saab 99 GL -1981
Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Pari sivustoa tuli heti vastaan, kun kuukkelilta kysäisin:
http://www.autokeskus.fi/vauriokorjaamo/smart/
http://www.inautofix.com/kkorjaus.htm
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Saab 99 GL -1981
Juuri noin ajattelinkin sinun tarkoittavan, mutta tuossa on pelti jo venynyt ja jos sitä yrittää oikoa keskeltä painamalla tulee lopputuloksesta pahemman näköinen kuin alkutilanne.jariha kirjoitti:Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Re: Saab 99 GL -1981
Kannattaa suorilta käsin hommata uusi bensapumppu varastoon odottamaan.
Mulla ainakaan ei ole pitkään seisseet pumput kovin kauaa ehjänä kestäneet.
Tuppaavat heittämään bensat pellolle, mikä tosin ei ole niin traagista 99:n tapauksessa,
kuupassa liruttelee suoraan alkukäyrän päälle
Mulla ainakaan ei ole pitkään seisseet pumput kovin kauaa ehjänä kestäneet.
Tuppaavat heittämään bensat pellolle, mikä tosin ei ole niin traagista 99:n tapauksessa,
kuupassa liruttelee suoraan alkukäyrän päälle
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Täytyykin laittaa pumppu tilaukseen, niin on sitten kevääksi jo valmiina.Ronska kirjoitti:Kannattaa suorilta käsin hommata uusi bensapumppu varastoon odottamaan.
Syylärikin tuossa näkyi vähän vuotavan. Pitää keväällä laittaa semmoista jäähdytinsementtiä, josko silla korjautuisi.
Inca- vanteet olisi unelmissa, mutta mennään nyt ainakin alkuun noilla peltivanteilla, kun tuli niihin keskiötkin jo ostettua. Renkaat voisi myös vaihtaa 165- kokoon, kun taisi muistaakseni olla 185/60/15 kokoiset kumit nyt alla.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 99 GL -1981
Minä kyllä vaihtaisin jäähdyttimen, enkä laittaisi vesitilaan mitään paikkausainetta. Moottorista päätellen autosi taitaa olla loppuvuoden puolelta. Ensimmäinen autoni oli juuri tuollainen, mutta punainen. 1981 malli on mielestäni kauneinpia 99:jä, sopivasti vielä kromia jäljellä. Jälkipolville niitä ei jää montaa!
Re: Saab 99 GL -1981
Mistä kohtaa jäähdytin vuotaa?
Jos siihen pääsee järkevästi käsiksi on juottaminen varteenotettava vaihtoehto.
Jos siihen pääsee järkevästi käsiksi on juottaminen varteenotettava vaihtoehto.
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Melko alhaalta se taisi vuotaa, joten en ole ihan varma onnistuisiko juottaminen. Ja otetaan tämäkin vaihtoehto harkintaan. Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.Ronska kirjoitti:Mistä kohtaa jäähdytin vuotaa?
Jos siihen pääsee järkevästi käsiksi on juottaminen varteenotettava vaihtoehto.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Nyt ei ole auto tässä hollilla, mutta muistaakseni lommo osui kohtaa, jossa on se "vahvikepelti" siellä sisäpuolella, joten ei sieltä pääse millään edes lyömään. Sitä ei tullut viimeksi katsottua, että saako sen sisäpuolen pellin jollain helposti pois. Mutta kyllä tarkoitus olisi näyttää tuota lommoa sitten ammattimiehelle, ainakin ennen kuin alan itse mitään sohimaan.jariha kirjoitti:Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Pari sivustoa tuli heti vastaan, kun kuukkelilta kysäisin:
http://www.autokeskus.fi/vauriokorjaamo/smart/
http://www.inautofix.com/kkorjaus.htm
Kiitokset muuten myös noista linkeistä. Täytyykin kysäistä josko oman käyttöautoni oven lommon pystyisivät korjaamaan.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 99 GL -1981
Tuletko käyttämään autoa niin paljon että tarvitset uuden jäähdyttimen? Harrastajilta olen monestikin ostanut hyviä vähänkäytettyjä 99:n jäähdyttimiä purkuautoista, hintahaitarilla 0-40 eur. Yleensä vaihtotyökin on tuolloin helpompaa, kun purkuauton jäähdyttimessä on valmiiksi flekti kiinni (sen irroitus ei nimittäin kivaa hommaa).CompiCoupe kirjoitti:Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.
"Kolesterolia" en mistään hinnasta laittaisi ainakaan oman autoni jäähdytysjärjestelmään, jos tarkoitit jäähdytysnesteeseen kaadettavia aineita.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Joo, eipä sitä (valitettavasti) ehdi kesän aikana montaa sataa kilometriä ajella, joten tuskin tulee uutta jäähdytintä ostettua. Kunhan nyt sitten keväämmällä ehtii kunnolla pureutumaan tuon 99:n sielunelämään, niin katsoo sitten tarkemmin onko tuon jäähdyttimen kanssa mitään tehtävissä. Tai siis joku muu katsoo, kun itse ei juuri tankkausta kummempaa osaa tehdä.lucaf kirjoitti:Tuletko käyttämään autoa niin paljon että tarvitset uuden jäähdyttimen? Harrastajilta olen monestikin ostanut hyviä vähänkäytettyjä 99:n jäähdyttimiä purkuautoista, hintahaitarilla 0-40 eur. Yleensä vaihtotyökin on tuolloin helpompaa, kun purkuauton jäähdyttimessä on valmiiksi flekti kiinni (sen irroitus ei nimittäin kivaa hommaa).CompiCoupe kirjoitti:Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.
"Kolesterolia" en mistään hinnasta laittaisi ainakaan oman autoni jäähdytysjärjestelmään, jos tarkoitit jäähdytysnesteeseen kaadettavia aineita.
Noista jäähdyttimen nestemäisistä paikkausaineista ei ole minkäänlaista henk. kohtaista kokemusta, mutta moni noita on kuitenkin kehunut. Näyttää nettien keskustelupalstoillakin olevan melko ristiriitaisia mielipiteitä - toiset kehuu ja toiset haukkuu. Kyllähän tuo kieltämättä hieman itseänikin arveluttaa. Joten täytyy pyrkiä korjaamaan ennemmin ulkoisesti kuin sisäisesti.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 99 GL -1981
Nyt vihdoin löysin tietoa, niin näyttää ensirekisteröinti tapahtuneen jo 26.05.1981. Mutta H-moottorihan tuossa jo näyttäisi olevan.KN/Lieto kirjoitti: Moottorista päätellen autosi taitaa olla loppuvuoden puolelta.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88