Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Onhan tuo vekotin jo pääosin niputettu jo ajat sitten, eipä ole jaksanut paljoa tänne tarinoida. Liikenteessähän tuo ei vieläkään ole kun ei ole ollut tarvetta. Sisustasta puuttuu edelleenkin muutamia nippeleitä eikä tuo lc-1:n mittarikaan ole vielä lopullista paikkaa löytänyt. Tuon asennus onnistui todella kivuttomasti, aika näyttää montako kilometriä sitten toimii...
Laitoin sitten orkkis-mittariston kun sellaisen edullisesti sain. Eihän se ihan käypäinen ollut, kiekkamittariin vaihdoin sisuskalut eikä bensamittarikaan näköjään toimi. Senkin huomasin vasta rajusti jälkeenpäin, sattumoisin näytti samaa lukemaa entisen mittarin kanssa joten ennen tankkausta luulin sen toimivan... :? Liekö noissa eroja mittarissa/anturissa/kytkennöissä? Onneksi varoitusvalo kuitenkin toimii!
Löytyihän sitä korjattavaa toisenkin puolen takapyöränkotelosta, onneksi oli paremmassa kuosissa ja muutoinkin helpot kohdat hitsata...
Huonolaatuisia kuvia (kuten ennenkin):
Tuohon oli jo hitsattu aikaisemminkin lisärautaa enkä vaivautunut sitä poistamaan kun oli vahvan oloista...
http://personal.inet.fi/koti/log/takat.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/takat2.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/takat3.jpg

Kyllähän tuo nyt ihan eri malliin potkii, ei enää yhtä pahaa puutumista yläkierroksilla, aika näyttää paremmin jos joskus pääsee kokeilemaan kunnon nopeuksissa. Vitosvaihteella jaksaa tosin lähteä höökimään kunnolla vasta n. 100km/h:n vauhdista, mutta harvemminpa tuota ennenkään tuli täyskaasukiihdytyksiä vitosella noista vauhdeista tehtyä. Kaikenkaikkiaan huomattavasti mitsua mukavampi, tosin saattaapi tuo coolerikin jotain hyötyä tuoda...? Tulisi kevät ja kuivat tiet niin pääsisi tekemään vertailumittauksia!
Viimeksi muokannut lordofgreed, To Kesä 26, 2008 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

lordofgreed kirjoitti:Onhan sitä taas yritetty, dokumentointi jäänyt toissijaiseksi...

IC löysi paikkansa keulalta, päädyin loppujen lopuksi rälläköimään hinauslenkit hitoille ja asentamaan tuon coolerin niin ylös kuin mahdollista. Tuon airflown sisään olisi saanut kyllä nätisti alemmaksikin, mutta talvi pelottaa! Toivottavasti edes jäähdyttää orkkista paremmin... :roll:
samanlainen cooleri omassakin saabissa, ja aika lailla samassa kohtaa puskurin takana... eroa on huomattavasti vakioon, mitään lämpöarvoja en ole mittaillu mutta tuntuu kesälläkin repimisen jälkeen coolerilta lähtevä putki viileältä... tuskin se puskuri niin kauheasti siinä edessä haittaa :?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllähän tuo ihan helevetin paljon paremmin jäähdyttää. Mitä jotain vanhoja logeja katselin/muistelin, niin viime talvena imulämmöt pyöri jossain parinkymmenen asteen kantturoissa. Tuossa joulun tienoilla kun kokeilin, niin about nollakelillä oli lämmöt 8-9 astetta normiajossa. Kunhan ei alkaisi menemään liian kylmäksi näillä pakkasilla, äkkiähän tuohon jotain suojaa eteen virittelee jos näin käy.
Eiköhän tuo virtaus vielä parane kun pulttaa airflow-helman kiinni, uskoisin ainakin...
Btw. on muuten kohtuullisen levoton vekotin ajaa ilman tuota etummaista helmaosaa, etusivupalat on paikallaan haukkomassa ilmaa. Piti ihan pyöränkulmatkin tarkistaa kun vipelti niin maan perkeleesti. Pitänee ottaa nuo sivupalat irti jos en vielä saa helmaa laitettua, saattaa vaikka ratketa irti pakkaskelissä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Pitkästä aikaa juttua tännekin, onhan tässä kaikenlaista tapahtunut. Melkein koko talven satku majaili motivaatiokuopassa, jotain pientä tuli räpellettyä ja uusia osia hommattua varallisuuden puitteissa. Kevään/kesän tullen jopa jotain näkyvääkin saanut aikaiseksi, hieman ajanpuute vaivaa puhumattakaan tilanpuutteesta -> hillitsee kummasti kun pystyy fiksailemaan vaan pihamaalla...
Jokusia kuviakin on puhelimeen tarttunut.
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/osat.jpg
Tuostahan tuo "tämänkertainen" oikeastaan lähti, alunperin piti asentaa vaan iskarit, ohj.tehostimen stefa ja mahdollisesti kampuran päätystefa. Tulipa kuitenkin hommattua muutakin tiivistettä/nutikkaa ja ajettelin ettei tuo paljoa suurempi homma ole nykäistä koko pannua pois.



http://personal.inet.fi/koti/log/st16/kone.jpg
Jotain jo purettu irti. Peilitkin muuttuneet korinvärisestä mustaksi, tuo kiiltävä musta tosin
näytti mielestäni typerältä joten maalasin vielä kertaalleen uusiksi - tällä kertaa mattamustaksi. Kuitenkin koko "ikkunalinja" (+ovenkahvat) on mattamusta...


http://personal.inet.fi/koti/log/st16/tai2.jpg
Vakraattori oli työllistettynä kokopäivätoimisesti pellolla (koneennostovekottimet vähissä) joten ajattelin vaihtaa takaiskarit tässä välissä. No senhän tietää, ruosteinen akseli pisti silmään, puhumattakaan jarrusatuloista. Onpahan helpompi lekoa iskarin alapultit irti :P , kallistuksenvakaajakin kun on tiellä.


http://personal.inet.fi/koti/log/st16/ta.jpg
En suotta vaivautunut hiekkapuhal(lut)tamaan noita käikäleitä, harjalaikkaa ja POR-15 Metal Readyyn lillumaan.


http://personal.inet.fi/koti/log/st16/tam.jpg
Pääseepähän POR-15 todelliseen testiin, semmoisessa hiekkapuhalluksessa on tuo taka-akseli että pysyneeköhän tuossa mikään... aika näyttää. Väriksi luonnollisesti puolikiiltävä musta, tässä mitään prkleen hippibussia väsätä.

http://personal.inet.fi/koti/log/st16/js.jpg
Mielenkiintoista nähdä myös tuon töhnän kesto noissa jarrusatuloissa...
Jarrukilvet myös vedetty harjalaikalla ja lilluteltu Metal Readyssä. Niihin päädyin sutimaan tuota hopeaa, se kun on pirun paljon jäykempää ainetta.


http://personal.inet.fi/koti/log/st16/jk.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/tak.jpg
Melekein niputettu, kyllä se siitä.


http://personal.inet.fi/koti/log/st16/oa.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/ko.jpg
Joutessani ehostelin myös apparin puoleiset ovien alalaidat, toinen puoli tulikin laiteltua jo viime kesänä. Nuo kumilurpakkeet uitin silikoonissa, jos ei heti repeilisi. Onneksi helmoissa ei ole vielä merkkiäkään ruostepeikosta. Näille myös por-käsittely.




http://personal.inet.fi/koti/log/st16/koppa2.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/koppa.jpg
Abouttiarallaa tuollaisessa vaiheessa tällä hetkellä. Taka-akseli kasattu, jarruputket ja -letkut uusittu ja renkaatkin paikallaan. Kone löytänyt tiensä autotallin lattialle. Autosta revitty helmat irti, täytyyhän niidenkin alta vahata välillä. Konehuone kuvasta poiketen pesty jo kertaalleen, pitää tuoltakin poistaa pintaruosteet. Vetaritunnelit yllättävän hyvät, apparin puolelta täytynee hieman vahvistaa. Pitää se varmaan tuo ohjausvaihdekin irroittaa ja katsoa mitä sen alta löytyy...

Ehkä vielä joskus liikenteessä, mutta pitkään menee! :roll:
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Huhti 21, 2010 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Siitä se vaan paisuu projekti, mutta hyvä tulee :) .
Itse kans tein helmoille tuollaisen puhdistuksen. Hyvältä vaikutta noi Por aineet.
Sullahan on hyvät ovet tuossa, kun ei tuon pahempaa ruostetta ollut niissä.
Nythän tuo konehuone kannattaa maalata vaikka kokonaan, kun kone on poissa.
Vai mitä sieltä lian alta paljastui?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Joopajoo, on tainnut olla hetken verran hiljaiseloa satkun kanssa. Raukka on vaan mädäntynyt pihamaalla parisen vuotta enkä ole saanut juuri mitään tehtyä sen eteen. Kone tuli niputettua suurinpiirtein kasaan jo jokunen tovi sitten.
Joitakin puhelimella räpsittyjä kuvia Picasassa:
Kone

Viimisillä sain tuon raadon työnnettyä autotalliin ja aloiteltua vetaritunneleiden fiksauksen. Apparin puolen sain suurinpiirtein valmiiksi.

Tuossa lähtötilanne, hiemanhan tuo on hapantunut ja pohja on alkanut repeämään irti seinistä:
Kuva
Kuva

Vanha vetaritunneli ja palkki. Helekkari kun paikkalaput oli ommeltu kiinni tuohon palkkiin molemmin puolin. Joutui ne repimään hitoille joten katsoin helpoimmaksi tehdä palkin etuosan uusiksi.
Kuva

Vanha tunneli poistettu, pirunmoinen homma purkaa pelkällä rälläkällä. Valmiista korjauspalasta kävin tuota väsäämään. Porasin luonnollisesti pistehitsit auki ja irroitin seinän pohjasta.
Kuva

Siinä on jotain valmista, huomatkaa tyylikäs "kaari", 4mm raudasta ja pelkällä rälläkällä tehty. Tuossa näkyy myös tuo uusittu palkin etuosa, 4mm tavaraa sekin. Luulisi kestävän.
Kuva

Kuvatus ulkopuolelta, mitenkäs se menikään: Kun itse tekee niin saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan! :roll:
Kuva

Jos tuota olisi tulevaisuudessa aikaa ja innostusta senverran että saisi vielä joskus tuon leimattua. Aika näyttää miten käy...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin