Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olin väärässä jäljellä olevasta ajoajasta. Kun luin rekisteriotteen niin tuo pitääkin viedä katsastukseen jo 6.4. eli ensi tiistaina.

Tänään laitoin vedet koneeseen ja käytin pannun lämpimäksi. Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Laittelin jo takapäähän valojen rungot ja puskurin yms. nippeli hommaa. Vakaa aikomus on saada 99 leimalle tiistaiksi. Ei se välttämättä ole vielä täysin valmis päivittäiseen käyttöön tiistaina, mutta ainakin sillä voi sitten ajaa laillisesti. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laittelin oviin listat, kahvat ja lukot. Tuulilasin lukkolista on paikallaan. Takasivulasit laitoinkin kahteen kertaan, kun en muistanut että listat pitää laitta tiivisteisiin ennen lasin laittoa karmiin. Semmoset nuo karvahattumallin takasivulasit on... Hyvin ne onneksi menee ihan vanhalla kunnon naru-kikalla.

Tehtävälistaa katsastukseen mennessä:
-oikea etuvilkku paikalleen
-etupuskuri
-etuspoileri + rekisterikilpi
-ovipahvit
-etujalkatilan verhoilut
-etuturvavyöt
-takapään verhoilut koriin b-pilarista taaksepäin
-takapenkit
-kattoverhouksen väliaikainen liimaus (aikomus leikata vanha ruma violetti kangas halki keskeltä ja suihkuttaa halkion kautta aerosoli kontaktiliimaa väliin ja läntätä se takaisin)
-apumiehen oven myllytys (näillä näkymin ei lakata sitä uudestaan ainakaan vielä)
-vahaus (ei vaikuta katsastukseen)
-ikkunoiden pesut ja puunaukset, myös sisustan imurointi
-tuulilasinpyyhkijöiden asennus (maalasin eilen)
-sivupeilien asennus oviin (maalasin eilen)
-jarrulevyjen ja palojen vaihto (jos ehtii ennen katsastusta, osat on varastossa)
-roiskeläpät eteen ja taakse
-seosten säätö katsastusarvoihin :wink:

Nämä kun tekee, niin pääsee tiistaina leimalle. Valmiiksihan se ei tietenkään vielä näillä tule, mutta ainakin sillä saa sitten ajaa katulaillisesti vappuna. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kampesin itteni eilen "yövuoroon" tekemään autoa.

Kuva

Osapuilleen tässä kunnossa ajokki oli koekäytön ja nesteiden laiton jäljiltä.

Kuva

Toinen kuva.

Kuva

Kolmatta pukkaa.

Kuva

Hiukan eri näkymä auton sisällä työrupeaman päätteeksi. :)

Kuva

Sisustus on paikallaan, kattoverhous vielä roikkuu. Pahimmat pölyt olen pyyhkinyt ja kuramatot jäi vielä kuivumaan painepesun jäljiltä.

Kuva

Keskeneräinen apumiehen oven hionta/myllytys näkyykin tässä vallan hyvin. Ei peilaa ei.

"Yövuorossa" sattunutta:

Takajarruremppa tulikin tehtyä. Vanhat levyt oli niin pahan näköiset, etten olisi iljennyt mennä katsastukseen. Kaivelinkin melko alkuvaiheessa levyt, palat ja uudet asennussarjat varastosta esiin. Vanhojen rojujen irroitus sujui helposti, koska olin itse aiemmin kasatessani laittanut esim. niihin levyn pikkuruuveihin vaseliinia. Samoten satuloiden männät liikkuivat vieläkin erinomaisesti. Kunnostin satulat 2006.

Hammastangon vaihdon jäljiltä pyörät olivatkin sitten ihan 10mm harituksella, joten auraus piti säätää. En ole varma tuliko ratti suoraan. Sen näkee sitten koeajolla.

Roiskeläpät laittelin alustamassan kera paikoilleen. Ei pitäisi jäädä vedelle tietä muhimaan sinne ruuvien kierteisiin. Tuo alustan suojauksessa käytetty aine on Dinitrol Metallic, joka on ainakin vielä melko juoksevaa ja tunkeutuvan oloista matskua. Sain ruostesuojaajalta aerosolipurkin kaupan päälle, joten siitä minä tuhauttelin ainetta läppien väliin.

Korista puuttuukin enää muunmuassa ovien alahelmoissa olevat kumilistat. Ajattelin laittaa ne alumiinisilla popniiteillä. Työpaikan valikoimista olisi löytynyt teräksisiä, mutta luulenpa niiden muuttuvan aika pian ikävän ruskeasävyisiksi tiesuolan myötävaikutuksella. Lisäksi takaluukun koristelista ja tietenkin kaikki mallimerkinnät ja saab-merkit puuttuvat. Nämä merkit ajattelin laittaa paikalleen, jahka lakkapinta on myllytetty.

Sisustan asennuksessa ei oikeastaan ole mitään kummempaa mainittavaa, kuin että aikaa se vei turkasen paljon. Hukkasin kuskin jalkatilan panelin sieltä kojelaudan alta. Se on vielä laittamatta. Sisätiloissa onkin enää ainoana murheena se roikkuva kattoverhous.

Yövuoron jälkeen jäikin enää muutamia hommia jäljelle, jotka täytyy hoitaa ennen katsastusta. Tankkaus, ikkunoiden putsaus, ajovalojen suuntauksen tarkastus, rengaspaineiden tarkastus, pissapojan testaus ja suuttimien säätö, kunnon koeajo, seosten säätö.

Ennen päivittäiseen käyttöön ottoa pitää vielä pestä tuo auto ja tosiaan oven myllytys+korin vahaus. Niin, ja ne kumilistat pitää laittaa ovien alareunoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinpä on ajettu jo 60km. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuosikatsastus hyväksytty, ei huomautuksia. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Trallalaa, ja ahtopaineviisari heilahtaa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitä vaan on ajeltu 99:llä ja ei ole muuta ehtinyt tehdä, kun laittaa bensaa tankkiin jo pariin otteeseen. Kattoverhouksen roikkuminen alkoi ärsyttämään, joten taiteilin tilapäisen viritelmän laittamalla tommosesta pakkausmuovista joka näyttää aaltopahvilta 20cm leveän soiron takapenkkiläisten nousukahvojen varaan. Käytännössä siis muovisoiro menee kattoverhouksen myötäisesti ja pitää kankaan ylhäällä vallan mainiosti. Jahka tässä tilipäivään asti sinnittelen, niin sitten pitää käydä investoimassa sitä kangasta. Sain selville klubitoverilta paikan täältä Joensuusta kankaan hankkimista varten. Pitänee vielä selvitellä olisiko jossakin tässä lähiseudulla sopiva verhoilijaa, joka tekisi homman siististi kertalaakista. On siinämäärin kiirettä, että alkaa jo hirvittämään tuo vapun tulo. Auton oikea ovi on vieläkin myllyttämättä ja olihan siitä jo puhetta, että vappuna pitää saabin olla edustuskunnossa. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kevensinpä 99:iä hitusen vaihtamalla varapyörän. Entinen 5" leveällä peltivanteella oleva pykinyt "nypitty" 165R15 Hakkapeliitta 9. Renkaasta löytyi merkintä DOT 235, eli jos tulkitsin oikein, niin se on valmistettu viikolla 23 vuonna 1985. Nyt varapyöränä palvelee INCA-vanteelle väännetty 185/65R15 Michelin Ivalo, joka on peräisin 90-luvun lopulta. Vielä kuitenkin teräsnastoilla varustettu. Painoiksi sainkin tuolle vanhalle pyörälle 17,9kg ja uudemmalle 16,2kg. Hävisin vissiin renkaan leveyden kasvun takia jonkinverran painoerosta.

Tässä muuten linkki hakkapeliitta-renkaiden historiaan. kuvakollaasi
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

JEE! Onneksi olkoon monestakin asiasta...pohjista, uudesta maalista, katsastuksesta ja nyt vielä vararenkaastakin :wink:

Missäs vaiheessa se uusi kone on, vai luiskahtiko se nokille minun huomaamatta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kiitos kiitos. Moottoriin on käytännössä kaikki osat ja tarvikkeet hankittu, jos jäähdytin nesteitä ei lueta mukaan. Sitä on tarkoitus tehdä pikkuhiljaa ja ensimmäinen homma onkin tehdä joku simppeli pukki lohkon käsittelyyn. Korjaamokirjasta ajattelin hiukan ottaa mallia ainakin senverran, että sylinterit tulee pystyyn ja kiinnitys on lohkon sivulta. Ajatus onkin että tuota moottoria voisi sitten askarrella vaikka tunnin kerrallaan kun lohko on pukissa ja helposti lähestyttävissä...

Tekemistä on kuin keväisellä härällä. kaikkea muuta onkin pitänyt tehdäMeillä ajetaan paskaisilla autoilla ja talvirenkailla. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarkastin sytytystulpat tänään ja oli melkoisen hurjassa karstassa. Väljä kone ja syö öljyä... Katsoin parhaaksi ottaa varalla olleet käytetyt tilalle ja säädin kärkivälin 0.5mm:iin. Pienempi välys on nyt kokeeksi josko muutamia kertoja tapahtunut totaalinen pätkäisy täysillä kiihdytettäessä poistuisi tuolla konstilla. Oli siellä yksi vikakin. 2-sylinterin tulpasta oli se pää pyörinyt auki ja nuppi oli kiinni johdossa. jälkien perusteella kipinöintiäkin on ollut. Kummaa ettei käyntihäiriöitä kuitenkaan ollut havaittu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on etujarrutkin saatettu ajantasalle. Asensin eteen uudet levyt ja palat. Samalla kun vaihdoin levyt, niin prässäsin uudet alkuperäisiä pidemmät pinnapultit napoihin. Takana ei ole tuota ongelmaa, koska takana ei tarvitse tehdä mitään kikkailuita. Jokatapauksessa ensikesänä ei enää jännitä alujen ja spacerien kanssa pysyykö pultit kiinni. Kyllä pysyy! :lol:

ps. vielä pysyy ainakin viikon talvinakit alla, kun tänäänkin tuli lunta..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mertmi kirjoitti:Nyt on etujarrutkin saatettu ajantasalle. Asensin eteen uudet levyt ja palat. Samalla kun vaihdoin levyt, niin prässäsin uudet alkuperäisiä pidemmät pinnapultit napoihin. Takana ei ole tuota ongelmaa, koska takana ei tarvitse tehdä mitään kikkailuita. Jokatapauksessa ensikesänä ei enää jännitä alujen ja spacerien kanssa pysyykö pultit kiinni. Kyllä pysyy! :lol:

ps. vielä pysyy ainakin viikon talvinakit alla, kun tänäänkin tuli lunta..
Pakko kysyä että mistä oot hommannu noita pitempiä pinnapultteja :?: nim.merk. Mua jännitti myös viime kesän ja vieläkin jännittää :|
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pinnapultit ostin muistaakseni harline nimisestä kaupasta. Nippelit.fi -kaupasta ostin mutterit ja tuon löysin vasta pulttien oston jälkeen. nekin pultit olisi vissiin löytyneet tuolta samasta paikasta. näissä on fordin kierre. jos tarvii tarkempaa tietoa niin kysy.

Edit: Pultti on 10769 Lyötävä Pinnapultti M12x1.5 47mm \"Ford\" SS36

(Kierre M12x1.5, pituus 47mm (ilman kantaosaa).
Halkaisija kiinnitysurien päältä 13.1mm, sopii n. 12.7mm reikään.
Sopii esim. Ford Escort Mk1 ja Mk2.)

Ostin pultit sellaisesta paikasta kun www.harline.com .Vastaavaa löytyy www.nippelit.fi :stäkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi olla, että saattaisinkin päästä käymään päiväselti WST:ssä. En vielä ole päättänyt lähdenkö vanhuksella vai tuolla nuoremmalla autolla. Toisaalta mietityttää se, onko tuo oma autoni classic-kaluston puolta vai ihan WST-kalustoa? Tämähän ei ole ulko- eikä sisäasultaan näyttelyauto, eikä varsinkaan museoauto. Voisi sanoa, että ympärivuotisessa käytössä oleva vanha (keskeneräinen) harrasteauto. :roll:

Kesävalssit on taas pultattu turvallisesti kiinni. Hyvin yltää etupyörissä mutterit. Pinnapulttien päät tulee mutterien pään tasaan, eli etutassut pysyy ihan varmasti kiinni tiukemmassakin menossa.

Tuolla jo ties milloin valittelin, että joskus kovissa vedoissa esim. kakkosella ja kolmosella kone saattoi vaan putskahtaa ja veto loppua kerrasta. Pienensin kokeeksi sytytystulppien kärkivälin 0,5mm:iin ja oire on hävinnyt täysin. Vaikka asensin paikalleen käytetyt tulpat, niin hyvin tuntuu menevän. :) Vaikuttaa siltä, että puolassa ei riitä puhti kunnolliseen kipinään ahtojen noustessa maksimiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin