Saab 900 T8 Lux
Saab 900 T8 Lux
Ja näin on kaupat kyseisestä saabista tehty Laurin "LR" kanssa.
Ajoin auton tänään Raumalta loimaalle odottamaan huomista tarkastusta. Pientä MIG-työskentelyä on luvassa mutta eiköhän niitä aina tämän ikäisissä ole.
Olisikohan mahdollisesti vaihdekepistä se "muovipallo" mennyt halki kun keppi nousee melko paljon ja vaihteiden vaihto on melko vekslaamista ? Lieneeko kenelläkään sellaista ylimääräistä ?
Anyhow, kirjoittelen sitämukaa lisää kun työpaikallani vain autoa ehdin reparoida !
Ajoin auton tänään Raumalta loimaalle odottamaan huomista tarkastusta. Pientä MIG-työskentelyä on luvassa mutta eiköhän niitä aina tämän ikäisissä ole.
Olisikohan mahdollisesti vaihdekepistä se "muovipallo" mennyt halki kun keppi nousee melko paljon ja vaihteiden vaihto on melko vekslaamista ? Lieneeko kenelläkään sellaista ylimääräistä ?
Anyhow, kirjoittelen sitämukaa lisää kun työpaikallani vain autoa ehdin reparoida !
Re: Saab 900 T8 Lux
Hienoa kuulla, että matka meni noinkin kivasti! Kiitos kaupoista ja hienoa, että Lux pääsi uuteen hyvään kotiin!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 T8 Lux
Pojan autossa oli se muovikuulan kiristyspanta löystynyt ja vaihtaminen oli melkoista rpomista. Kirstämisen jälkeen on toiminut oikein hyvin.Dragan kirjoitti: Olisikohan mahdollisesti vaihdekepistä se "muovipallo" mennyt halki kun keppi nousee melko paljon ja vaihteiden vaihto on melko vekslaamista ? Lieneeko kenelläkään sellaista ylimääräistä ?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 T8 Lux
Tuo vaihdekeppiongelma olikin niin helposti selvillä ettei tarvinnut kuin nypätä hieman kepakkoa ylös niin koko värkki jäi käteen
Eli pantahan sieltä oli irronnut, eikä ainuttakaan kiinityspulttia havaittavissa.
Uudet pultit kiinni ja vaihteet löytyikin jo hyvin sutjakasti !
Nosturilla näinkin kauhukseli oikein kunnolla korin kunnon... Helmat täytyy molemmin puolin tehdä kokonaan uudestaan, sisälokareissa oli pehmyttä, ja pari muuta pientä.
Täytyypi varmaan alkaa kunnon projektille ja purkaa sisusta ja katsoa kaikki perinpohjin kuntoon.
Pakokaasuarvoja sain pienellä säädöllä :
HC 472 ppm til
CO 2,89 % til
CO2 10,71 % til
O2 2,43 % til
Lambda 1,007
Auton tosiaan siirsin vielä Loimaalta Kyröön "Omalla luvalla"
Kotona vain ei minkään maailman nosturia ole joten vaikeuttaa hieman...
Päivittelen aina sitämukaa kun saan jotain aikaiseksi
Eli pantahan sieltä oli irronnut, eikä ainuttakaan kiinityspulttia havaittavissa.
Uudet pultit kiinni ja vaihteet löytyikin jo hyvin sutjakasti !
Nosturilla näinkin kauhukseli oikein kunnolla korin kunnon... Helmat täytyy molemmin puolin tehdä kokonaan uudestaan, sisälokareissa oli pehmyttä, ja pari muuta pientä.
Täytyypi varmaan alkaa kunnon projektille ja purkaa sisusta ja katsoa kaikki perinpohjin kuntoon.
Pakokaasuarvoja sain pienellä säädöllä :
HC 472 ppm til
CO 2,89 % til
CO2 10,71 % til
O2 2,43 % til
Lambda 1,007
Auton tosiaan siirsin vielä Loimaalta Kyröön "Omalla luvalla"
Kotona vain ei minkään maailman nosturia ole joten vaikeuttaa hieman...
Päivittelen aina sitämukaa kun saan jotain aikaiseksi
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 T8 Lux
ongelmia...
Kylmänä auto käy todella nätisti, mutta kun on lämmennyt niin käynti alkaa pätkiä, ihan kuin joku sylintereistä ei toimisi kunnolla.
tein myös "paperitestit" pakoputken päähän niin se imee aina "puf" äänen yhteydessä paperin putkea kohti, aivan kuin olisi jonkinlainen venttiilivika.
Mutta miksi vain lämpimällä moottorilla ?
Tulpatkin olivat kaikki lähes yhtäläisiä ulkonäöltään ja kunnoltaan.
Osaako joku antaa vinkkejä mistä kannattaisi alkaa tutkia ?
Kylmänä auto käy todella nätisti, mutta kun on lämmennyt niin käynti alkaa pätkiä, ihan kuin joku sylintereistä ei toimisi kunnolla.
tein myös "paperitestit" pakoputken päähän niin se imee aina "puf" äänen yhteydessä paperin putkea kohti, aivan kuin olisi jonkinlainen venttiilivika.
Mutta miksi vain lämpimällä moottorilla ?
Tulpatkin olivat kaikki lähes yhtäläisiä ulkonäöltään ja kunnoltaan.
Osaako joku antaa vinkkejä mistä kannattaisi alkaa tutkia ?
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Ohjauspaineventtiili on nyt avattu ja tarkistettu, kaikki tallella ja liikkuu niinkuin pitääkin, tiivisteet myös ehjät...
täytyy varmaan katsoa myös venttiilille tulevan liittimen jännite. Ilmeisesti polttoainepumpun releen tilalle vain hyppylanka ja katsoo liittimestä onko jännite yli 11v, am I right ??
Huomena vaihdan vanhat HARMAHTAVAT öljyt uuteen rally formulaan ja tarkistelen sytkän osia, tulpanjohtojen vastusarvoja yms. yms.
täytyy varmaan katsoa myös venttiilille tulevan liittimen jännite. Ilmeisesti polttoainepumpun releen tilalle vain hyppylanka ja katsoo liittimestä onko jännite yli 11v, am I right ??
Huomena vaihdan vanhat HARMAHTAVAT öljyt uuteen rally formulaan ja tarkistelen sytkän osia, tulpanjohtojen vastusarvoja yms. yms.
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Huomasin että pakoputken kautta tulee myös jonkin verran vettä
Se ei kyllä näytä, tunnu, haise eikä maistu jäähdyttimen nesteelle että voiko jostain tulla kondensiovettä niin paljon, liikkellelähdettäessäkin pieni noro sitä tulee... Auton jäähdytinjärjestelmästä ei myöskään ole yhtään nestettä vähentynyt.
Sitten palataan hieman siihen ohjauspaineventtiiliin.
Eli 900i:ssä siihen menee vain kaksi polttoaineputkea ja sähköliitin, kun taas turbossa niiden lisäksi vielä yksi missä oli alipaine letku, sekä toinen jossa oli tulppa päässä. Onko kyseinen letku siis oikeassa paikassa ja kuuluisiko toiseenkin tulla jotain ?
Se ei kyllä näytä, tunnu, haise eikä maistu jäähdyttimen nesteelle että voiko jostain tulla kondensiovettä niin paljon, liikkellelähdettäessäkin pieni noro sitä tulee... Auton jäähdytinjärjestelmästä ei myöskään ole yhtään nestettä vähentynyt.
Sitten palataan hieman siihen ohjauspaineventtiiliin.
Eli 900i:ssä siihen menee vain kaksi polttoaineputkea ja sähköliitin, kun taas turbossa niiden lisäksi vielä yksi missä oli alipaine letku, sekä toinen jossa oli tulppa päässä. Onko kyseinen letku siis oikeassa paikassa ja kuuluisiko toiseenkin tulla jotain ?
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Nyt on mitattu myös puristuspaineet jokaiselta sylinteriltä.
Paineet olivat melko tasaisesti melkein 10 barin luokkaa.
Onko normaalit arvot ??
Nyt, ihmiset... Auttakaa avutonta, missä vika
Paineet olivat melko tasaisesti melkein 10 barin luokkaa.
Onko normaalit arvot ??
Nyt, ihmiset... Auttakaa avutonta, missä vika
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 900 T8 Lux
Tarttee olla tuo letku kytkettynä ohjauspaineventtiilin, sen avulla K-jet antaa ahdoilla lisää soppaa (=laskee ohjauspainetta). Se toinen lähtö pitääkin olla tulpattu.Dragan kirjoitti: Sitten palataan hieman siihen ohjauspaineventtiiliin.
Eli 900i:ssä siihen menee vain kaksi polttoaineputkea ja sähköliitin, kun taas turbossa niiden lisäksi vielä yksi missä oli alipaine letku, sekä toinen jossa oli tulppa päässä. Onko kyseinen letku siis oikeassa paikassa ja kuuluisiko toiseenkin tulla jotain ?
Ja sitten vielä vähän synkistelyä, eli harvassa alkaa olemaan ne 8-venttiiliset turbot, joissa K-jet toimii kaikissa käyttöolosuhteissa täysin oikein...
Suosittelen ensi alkuun perustavanlaatuista putsaamista bensalinjoille, OP-säätimelle ja määräjakajalle.
Sitten kun kaikki sytkän osat on uusittu/varmasti toimivia ja bensaputsarikin vaihdettu, eikä vieläkään toimi, niin sitten kannattaa alkaa mittailemaan järjestelmä- ja ohjauspaineita. Ohjeet löytynee haulla, mutta vaatii mittarin rakentamisen/lainaamisen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 900 T8 Lux
Ok, kiitoksia tästä tiedosta.
Olen näiden kanssa vielä vähän tumpelo kun olen ajanut vasta 1,5 vuotta 900i:n kanssa eikä siihen mitään ole normaalien huoltojen lisäksi tarvinnut tehdä
Olen näiden kanssa vielä vähän tumpelo kun olen ajanut vasta 1,5 vuotta 900i:n kanssa eikä siihen mitään ole normaalien huoltojen lisäksi tarvinnut tehdä
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
enpä ole nyt ehtinyt mitään juuri tekemään, paitsi että huomasin venttiilikopasta lähtevään huohotinletkun roikkuvan vapaana
Kaiken järjen mukaan se kuuluisi johonkin liittää, mutta en löytänyt vapaata paikkaa... Joten siis, minne ???
Kaiken järjen mukaan se kuuluisi johonkin liittää, mutta en löytänyt vapaata paikkaa... Joten siis, minne ???
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 900 T8 Lux
Ei välttämättä tarvitse mihinkään mennä, huohottaa vaan sitten suoraan ilmaan, siis mikäli "vapaana" on se about peukalon paksuinen isompi huohotusletku. Onko se pienempi letku tulpattu kanssa joka lähtee siitä isomman letkun vierestä venakopalta?Dragan kirjoitti:enpä ole nyt ehtinyt mitään juuri tekemään, paitsi että huomasin venttiilikopasta lähtevään huohotinletkun roikkuvan vapaana
Kaiken järjen mukaan se kuuluisi johonkin liittää, mutta en löytänyt vapaata paikkaa... Joten siis, minne ???
Isomman huohotusletkun alkuperäinen paikka tais muistaakseni olla ilmanputsarikotelon kyljessä jos sen haluaa paikalleen tuupata.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 900 T8 Lux
Tai sitten sen paksun huohotusletkun paikka on ilmanputsaripöntön ja ahtimen ilmanottopuolen välisessä putkessa, siis vuosimallista riippuen. Itselläni on -82/83 -tekniikka autossani ja tyydyin tulppaamaan sen ilmanputsaripömpelin huohotusputki-tulon, ja porasin reiän turbon muoviseen ilmantuloputkeen, ja asensin huohotuksen siihen ennen ahdinta, aivan kuten on uudemmissakin Saabeissa, jolloin ei tarvitse kaiken aikaa uusia huohotusilman sotkemaa ilmanputsaria.V.J.S kirjoitti:
Isomman huohotusletkun alkuperäinen paikka tais muistaakseni olla ilmanputsarikotelon kyljessä jos sen haluaa paikalleen tuupata.
Itse toteutin homman niin että asensin siihen "paksuun" kumiletkuun kiinni ylimääräisen venakopan huohotusmuovimötikän (pikkureikä tulpattuna), ja porasin siihen ilmanottoputkeen oikeankokoisen reiän, ja hain Etrasta sopivanlaisen läpivientikumin siihen, ja systeemi tuntuisi nyt oikeinkin tukevalta eikä tunnu pihisevänkään mistään.
Lisäksi tuo huohotusputki kulkee koneen päällä, ja se laskee alaspäin kohti sitä turbon ilmanottoa, eli sen ei pitäisi päästä jäätymäänkään (taidan silti asentaa sen ympärille solumuovieristeen).
Niissä vanhanmallisissa, suoraan ilmanputsarille huohottavissa systeemeissä oli vikana se että mokomat jäätyivät talvisin, etenkin sieltä ilmanputsaripöntön juuresta.
Itse laitoin siihen venakopan pikkuletkulähtöön väliin takaiskuventtiilin uudempien Saabien tapaan, ja liitin sen imusarjaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98