Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitääpä napata muutama kuva jahka palaan kotia mökkireissulta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Nyt on kesäloma pidetty ja jotakin pientä onkin tullut näprättyä combiin. Vaihdoin uuden pissapojan pumpun. Nyt saa lasille vettä kuuden suuttimen toimesta. Melkoinen parannus vakiomallin kahteen reikään. :-)

Moottoriprojekti lähtee taas edistymään. Motivaatio on huipussaan, kun vanha pannukin vielä oikkuilee. Tuo on vissiin niin karstainen, että nakuttelu täysillä kaasuilla johtuu siitä.

Välijäähdytintä suunnittelin varaosa 99:n avulla. Pajan pihassa on tuo kaasutin saappi, jonka konehuonetta luultavasti käytän mitoituksessa apuna. Näin ei tarvitse purkaa käytössä olevaa autoa aina rakentelun yhteydessä. K-jetti jää pois. Määräjakajan ja ilmansuodatinkotelon jättämään tilaan tulee se vesi-ic. LH-jetin massamittari ja ilmansuodatin pitää sitten soveltaa jotenkin siiden. :-)
moro

onko mitään ideoita miten ajattelit toteuttaa kuulerin..? mulla oli moottoritilan oikeassa laidassa (tosi kuuma paikka?) kyljellään, konepeltiin tein hillityn scoopin josta kaukalon suoraan kennon pintaan..yli 70 kmh vauhdissa kun pysähtyi ja kokeili kennon pintaa niin melkosen kylmä oli.. :wink: jos meinaat saman tyyppistä ratkaisua niin tossa pari kuvaa: http://skyliner32.kuvat.fi/kuvat/saab%2099%20petro/

kunhan omaan 99:iin seuraava moottorikokoonpano valmistuu niin kenno tulee tavalla tai toisella keulalle, on tuo moottoritila sen verran tiivis ja kuuma paikka..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pissapojan suuttimet:

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suuttimet ovat 2-reikäisiä. Keskimmäinen on alkuperäisellä paikalla. Uusi Bilteman pumppu jaksaa työntää hyvin nestettä lasille kaikkien kuuden reiän kautta (vanha ei jaksanut).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Liimailin merkit paikalleen, eli nyt on konepellissä 99GL ja takaluukussa :saab:, sekä 99GL super -tekstit. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ehostitko muuten noita merkkejä ennen asennusta? Ajattelin itse raksia merkit pois jossain vaiheessa, maalata sopivan sävyisellä spraylla, harjata pinnan ja lopuksi lakata. Ajattelin vain, josko olisit tehnyt jotain vastaavaa, niin saisin vähän vinkkiä :wink:
Noista lasinpesimen suuttimista tulee muuten ihan OG9-5 mieleen. Muistan kuinka koeajoissa sen pissapojan tehoa kehuttiin, kun ruuttas kuudesta rööristä pesuvettä lasille :)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan pistin kaikkine patinoitumineen merkit paikalleen. Mietin kyllä ehostusta, mutta ei into riittänyt alkaa tekemään.

Joo, kyllä tuo emännän ajossa oleva 9-5 oli innoittajana pissapojan suuttimien laitossa. :wink:

Ihmettelin ajopelin outoa käytöstä yli 140km/h nopeuksissa ja niinpä katsastusmies-otteilla löysinkin väljän yläpallon etupäästä. Ostin Nordic-merkkisessä pussissa olevan nivelen. Saas nähdä tekeekö tuolla mitään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, mäkin vaihdoin vastikää kaikki keulan nivelet ja sitten kävin vielä säädättämässä aurauskulmat. Jo loppui keulan lelluminen motarinopeuksilla!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti:Joo, mäkin vaihdoin vastikää kaikki keulan nivelet ja sitten kävin vielä säädättämässä aurauskulmat. Jo loppui keulan lelluminen motarinopeuksilla!
Sehän tässä kiinnitti huomiota, että keväällä kun kävin Hyvinkäällä WST:ssä, ajokki kulki vakaasti kovemmissakin nopeuksissa. Nyt ei enää, eli välystä jossakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jopa vaan 99 tokeni taas paremmaksi. Ohjauksen välykset ovat tiessään. Ratin asento muuttui pallonivelen vaihdon myötä, joten auraus pitää vielä tarkastaa. Nivelen vaihdon yhteydessä tuli pikkusen liian kiire ja auraus jäi tarkastamatta erään ylimääräisen homman takia. Kävi nähkääs niin, että aamulla lämpöä koppiin hapuillessani rikoin taas kerran lämmönsäätimen kojelaudasta. Kruts vaan ja nuppi muuttui vempulaksi. Niveljumpan jälkeen pitikin aurauksen sijaan keskittyä kojelaudan uuminiin. Onneksi 99:n kojelauta on törkeen yksinkertainen kapistus. Ratti pois, mittariston verhous pois kolmen ruuvin auvauksella ja kellon nuppi pois. Hanskalokeron saranoiden kolme ruuvia pois ja reunoista ja julkisivun puolelta muutama ruuvi. Hanskalokero pois ja sitten saakin tuosta lämmönsäätimien päältä tuon "lokeron" irti parin sivuilta kiinni olevan ruuvin avauksella.

Syy säätönupin velttouteen löytyikin heti. Vaijerin kiinnitykset olivat menneet jälleen kerran murusiksi... :( Aikani tuota tuijottelin ja tajusin, että lämpöhanalle menevä vaijeri kulkee tosi läheltä kojelaudan metallisia rakenteita, johin mittaristo on kiinnitetty. Teinkin sitten noin 3cm leveästä ja 5cm pitkästä 1,5mm pellin palasesta korvakkeen, jonka kiinnitin ruuvilla mittariston oikeanpuolimmaisen ruuvin viereen. Peltiin tein kaksi reikää vaijerin kahta puolta. Lisäksi naputtelin 3x3cm pellin palaseen vähän uraa ruuvipenkin leukoja apuna käyttäen ja porasin kaksi reikää. Puristin vaijerin siis noiden kahden peltiosan väliin ruuveilla. Nyt vaijerinkuori on tanakasti kiinni kojelaudan metallikehikossa ja täytyy kehua, ettei lämpösäätö ole ollut yhtä tanakka koko auton omistusaikana. :D

ps. oli niin kiirus tehdä patenttia, ettei kamera tullut edes mieleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ne vaijerit on kait alunperinkin kiinnitetty niihin metallirakenteisiin. Jos vaijeria ei sido niihin millään, taipuu vaijeri kun nuppia kääntää, jolloin ne liukukelkat, mihin vaijeri kiinnityy, vääntyvät vinoon nuppia käännettäessä, josta taas seuraa liukukelkan kiilautuminen ja kiinnikkeiden rikkoutuminen.
Vaijeri on tietääkseni alunperin sidottu siihen metallilärpäkkeeseen jollain eristysteipin tapaisella, mutta siitä toki ajan saatossa haihtuu liimat pois. Tästä sitten alkavatkin nuo edellä mainitut lämmönsäätönupin ongelmat. Itse "korjasin" tuon vaijerin kiinnityksen rautalangalla, jolla siis sidoin vaijerin siihen metallikiinnikkeeseen eristysteipin sijaan. Samoin jouduin sitomaan vaijerin siihen liukukelkkaan, koska siitä oli mennyt poikki sitä metallikiinnikettä pitelevät muovisakarat. Tämän onnistuneen ranetuksen jälkeen lämöönsäätönuppi on toiminut ongelmitta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kappas vaan. Ihmettelinkin joskus sitä teippiä, kun mittarivalaistuksen johto oli siinä tepissä. Eli vaijerinkin olisi kuulunut olla samassa paketissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moro pitkästäaikaa!

Sain tänään tuon moottorin etenemään. Ns. Uudessa lohkossa on nyt kampiakseli, laakerit, männät ja kanget paikoillaan. Löin pakkasroput myös paikalleen. Varasin kalenteriini jo yhden lauantain koneen vaihtoa varten. Tuon pitäisi mennä aiempien kertojen kokemuksella yhdessä pitkässä päivässä nippuun.

Ensi perjantaina menen mahdollisesti katsomaan verhoilijan luo kattoon tulevaa kangasta (alustavasti sovittu). Homma kustantaa kokonaisuudessa 250€. Minusta tuo ei kuulosta mitenkään pahalta, koska ei tuo itse tehtynä mikään pikkuhomma ole. Tuo hemmo on tehnyt kertomansa mukaan museoautoihinkin kattoverhouksia.

Muuta:
Vanhus on pelannut oikein hyvin. Mitä nyt yksi sadepäivä pysähtyi pyyhkijät ja syttyi latausvalo. Oire oli selvä merkki sulakkeen palamisesta. Näin olikin käynyt. Ei se ole uusimisen jälkeen toistunut.

Polttoaineen kulutus on pyörinyt 9litran tuntumassa. Kun kelit viileni, piti seosta rikastaa, koska kone alkoi käymään tosi laihalla maantienopeuksissa. Kyllä tuo kapeakaistalambda sen näyttää riittävästi. Toki oli toinenkin indikaattori: auto kävi nykimään loivissa nousuissa. Piirun verran seosta rikkaammalle ja hyvin pelaa. :)

Joo, talvinakit on alla ja tänään juuri nautiskelin oman auton päällä olevien lumien puhdistamisesta. Viimetalvi meni laina-autoilla ajaen, joten nyt taas oikein arvostaa 99 Saabia ja sen talviominaisuuksia uudella tavalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sain verhoilijahemmolta lainaan tommosen vihkon, jossa on eri kangasvaihtoehdot kattoon. Näyttää siltä, että valitsen kankaaksi harmaan. Sopii sävyltään kuin nappi silmään ton korin värin kanssa. Pitäisikin soitella verhoilijallepäin, että tilaa kankaan. Tuntui olevan siinämäärin kiirettä, että saas nähdä milloin hän joutaa tekemään itse työn. Haasteli, että hommia riittää kevääseen asti, vaikka ei ottais yhtään lisää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Etkös sä nyt kätevänä miehenä verhoile kattoa itse :D Ei ollut mikään mahdoton homma ja combista sen katonkin saa kätevästi ulos. Jos kangas on sopivan venyvää, en usko, että tuottaa kummosiakaan ongelmia, jos yhtään jaksaa paneutua. Itselleni katon verhoilussa tuotti ongelmia lähinnä turhan jämäkkä kangas, jota ei saanut juurikaan tiukempiin mutkiin venyteltyä. Silti katosta tuli ihan ok. Toinen lopputulosta heikentänyt tekijä oli jo moneen kertaan verhoiltu ja siinä hommassa kärsinyt sisäkaton laskuitupinta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin