Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään sain öljyt koneeseen, ja startin avulla öljyn kiertämään. huomenna on jäljellä kytkimen laitto, vesiletkut, imu- ja ahtoputket ja kuuleri, niin ja pakoputki sekä virranjakaja paikalleen. (tuli tänään perille, kiitos siitä sen myyneelle)
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Ei sitten käynnistynyt viikonloppuna, vaikka yritys on ollut kova. Muuten kaikki vaikuttaisi pelaavann mutta suuttimet ei aukea, releet kumminkin naksahtaa kun konetta pyörittää, eli kierroslukutieto menee perille boksiin ja suuttimille tulee toiseen nastaan virta tai maa, en muista kumpi, mutta boksilta ei tule siihen toiseen nastaan mitään tietoa. Epäilys olisi kova että tänään kun menen hallille niin saisi vian löydettyä ja vehkeen käyntiin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin, ei ole vieläkään käynnistynyt. Luovututs tämän alkuperäisen ruiskun kohdalla on tapahtunut ja päätin ruveta sovittamaan megaa ohjaamaan bensan syöttöä. Itse asiassa rupesi toi homma kiinnostamaan niin paljon ettei enää edes kiinnosta mikä tuossa nyt on vikana. Epäilen että on boksista kierroslukupuolelta kärvähtänyt jotain, kun ei tapahdu mitään vaikka virrat on päällä ja jakajaa pyörittää, suuttimille asti ei käsky mene perille. Olin aluksi kytkenyt ruiskun kierroslukusignaalin johdon väärään johtoon ja varmaan ottanut siinä itseensä. Mutta sinänsä hyvä että megassa pitäisi joskus kaukaisessa tulevaisuudessa isompien suuttimien kanssa ainakin pensa riittää, jos joskus haluaa enemmän tehoa, vaikka noin 300 heppaa olisi hyvä laatikoita särkemään.

Sitten muutama useamman päivän vanha kuvatus

alkuun kun vielä sovittelin immua kasiventtiilisen putkilla ja kumiosilla koneeseen, niin syntyi tällainen hi-tec 60mm-70mm supiste. 8V-turbon määräjakajan päältä.
Kuva

Sitten hiukan vannefiilistelyä, muuten sopii hienosti mutta edessä ihan ääripäähän käännettynä ottaa jouseen kiinni.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin, tänne en oikeen ole ehtinyt mitään kirjoittaa kun on ollut koneella aina jotain muuta tekemistä (esim. sunnuntaina kalibroin megaa varten veden ja imuilman lämpötila-anturit, johon meni aikaa "vaan" noin 7,5h, meinasi vanha läppäri muutaman kerran lentää)

Mutta nyt suuri päivä on koittanut, auto kävi tänään ensimmäistä kertaa tälllä koneella.

Lähti yllättävänkin helposti, olin megan kytkenyt niin että kaikki oli varmasti valmiina ja boksiin ohjelmoitu vasta pelkät perusarvot (koneen koko, sylinterien määrä, suutinten koko ja määrä, anturien tiedot yms.)
Sitten rupesin sahaamaan eikä luvannutkaan, mutta kun sahauksen lopetti niin putkessa tai siis turbon jälkeen paukahti. Tajusin että sytkässä jotain häikkää, ja olinkin katsonut sytkän kierron myötäpäivään, vaikka piti olla vastapäivään.

Seuraava starttiyritys, puoli sekuntia sahausta ja auto paukahti käymään, tyhjäkäyntiä tosin ei käynyt ollenkaan, ihmekös tuo kun en ole mihinkään suuntaan vielä polttoaineensyöttöä säätänyt. Hiukan tyhjäkäyntiseosta ja kaasuläppää ruuvaamalla sain käymään karkeaa tyhjäkäyntiä :arrow: säätöä lisää

Selvisi myös mikä ilmeisesti vikana kun ei vanhalla boksilla lähtenyt, syynä oli kaasuläppäanturi (tai kytkin toi paremminkin on), ei antanut mitään signaalia läpi mistään nastasta missään asennossa, vertasin toiseen vastaavaan joka kyllä antoi jotain lukuja. Joku voisi omalla 16v lh 2,2 ruiskuisella saapilla kokeilla että käynnistyykö se jos on kaasuläpän anturin johto irti?

Tähän modasin anturiksi volvo 850 läpän asentoanturin koska piti olla tarkasti asennon kertova eikä auki/kiinni tyyppinen, niinkuin alkuperäinen on, ei kelpaa.

Sahasin sen vanhan halki että volvon anturi yltää akseliin, ruuvasin ton volvon kytkimen siihen kiinni ja tiivistän sen vielä sialla jossain vaiheessa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Nonii, pitkästä aikaa jotain, kun on taas kelit lämmenny (vähän liikaaki)

Elikkäs kone megan kanssa pelannut ihan kohtuullisesti, nyt paikallaan jo 630 suuttimet, laajakaistalambdan hankinnan jälkeen säätöä että uskaltaa kunnolla vedätellä, ajettu megan kanssa n.80km

Koppaa olen alottanu laittamaan ja toisen takakaaren jo paikkasinki tänään, ja huomenna jatkuu.

Jotain kuvajuttua ehkä huomenna.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Mitään ei juuri ole tapahtunut, mutta osia haalittu.

Eli viikonloppuna hain autoon punaiset nahkapenkit, reiättömät ovipahvit, sähkölasien ja -peilien osat ja tärkeimpänä ilmastoinnin osat (en tiedä saanko ikinä pitävää, mutta nyt jo lauhdutin korjattu)

Nahkapenkeille annoin myös hoitoa, siitä lisää tässä ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=100448
ja sieltä neljäs viesti.

Lisään kuvia illalla ostoksista.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Tässä muutama kuva:

Ekana Ilmastoinnin kenno painetestissä
http://picasaweb.google.fi/jussik10/Saa ... 8823152498

Ei ihan täysin pidä, laitoin -0,7 baaria painetta ja oli yön aikana palautunut ja oli enää vaan -0,3 baaria. Ei paha vuoto, ja voi johtua myös toisesta liittimestä, joka teipattu vaan umpeen tai letkun ja lauhduttimen liitoksesta joka paskanen ja vanha o-rengas.

Ja sitten kuvia nahkaraheista
http://picasaweb.google.fi/jussik10/Saa ... 8300430930
ekassa kuvassa penkkien pesuvesi, sen jälkeen käsitellyt penkit.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Hitaasti edistyy, viikko sitten vasen takakaari hitsattu kuntoon, ja alustavasti pohjamaalattu.

Tänään hitsasin oikean puolen takakaarta, jota en vielä saanu valmiiksi kun on sen verran paha, sisälokasuoja jo lähestulkoon kasassa ja ulkokaari tulee valmiista palikasta.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin, eli kuten tuolla hyvä fiilis topikissa hehkutin, niin kaikki korin hitsaukset ohi ja kopassa pohjamaali päällä ja huomenna alkaa kittailu. Ja kuvia tulee jossain vaiheessa.

Vähän löytyi edestäkin hiotessa paikkoja, ehkä 5-6 palaa kaariin, mutta nyt ainakin tiedän tehneeni homman kunnialla, kun avasin kaikki siltä näyttävät paikat.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin