900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

veini siekkinen kirjoitti:Moi.alkuperäinen jyrkin nokka löytyy 99 ems b-moottorista jossa oli paras versio 11.5 nostolla.
hyviä nokkia hioo mauri virtanen,täyttö hitsaa,eero laaksonen kuusjoki ja rintakari.
vähemmän saabeissa käytettyjä ovat gt.motors,r.koneistus helsigissä ja wolk race shop ruotsissa.gat gams (piletti nokkaa ei saa enää joka oli 13.3 nosto ja noin 300 asteinen).
misab tuplien imusarjoja myy moposport ja freetecnis.
volkkarin mäntiä kokoa 92/94 myy halvimalla keiteleen kone.
pakosarjoja freetecnis ja ehkä vielä moposport ja ruotsissa timos motors.

ruotsissa tekee huippu saabin moottoreita paja nimeltään axellsson engineering.

kansia tekee kaverini tiituspohjassa ja myös nokia kaverini jussi moisio jm-työ.

tässä jotain tietoa pihisteltynä. :roll:
Kiitos! Siinähän oli asiallinen tietopaketti.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Projekti nytkähti varovaisesti liikkeelle:

900 -83 GLs:stä hankittu toimivat originaltuplat imusarjoineen ja kerääjäkoteloineen päivineen.

(Autoahan ei luonnollisesti vielä ole tähän tarkoitukseen tässä vaiheessa, mutta tuplat on valmiiksi.)

Ajatuksena on istuttaa ne ensin paikalle, harjoitella hiukan säätämistä ja hakea se +8 hv lisää. :wink:

Todella hieno tunne, pitkästa aikaa jotain uutta tulossa.
Viimeksi muokannut Petri R, Ma Loka 04, 2010 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

otithan myös vesiletkut.... ne kun on erillaiset 1 vrt 2 kaasari versiossa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

nalleolut kirjoitti:otithan myös vesiletkut.... ne kun on erillaiset 1 vrt 2 kaasari versiossa.
En. Hyvä huomio. Nekin löytyy kyllä.
Pitää hakea myös.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

aero kirjoitti:Nyt kun muistelen, niin MY84:een tarjolle tullut K-jetronicilla varustettu GLi -malli (EMS:ssä ja GLE:ssä on muistaakseni satkussakin D-jetronic) taisi korvata GLs:n markkinoilla.
Nyt pääsee oikaisemaan ihan asiantuntijaa 8)

D-jetronic vaihtui K-jetroniciksi jo 1975. Tuplakaasarit taisivat hävitä valikoimasta kun 1985 tuli H2-lohko.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Tässä vaiheessa voisi tietysti kysyä, että sopiiko ko. -83 kaasuttimet suoraan esim. -88 900c:hen?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Sen selvittelin myös, että nokka olisi sama yhdellä ja kahdella kaasuttimella olevissa malleissa ja myös turboissa.

Taisi sitä joku tässä alussakin mainita jo.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

h-koneet imusarjat sopii keskenään. pienen pieniä eroja on mutta ei asennusta estävää...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

nalleolut kirjoitti:h-koneet imusarjat sopii keskenään. pienen pieniä eroja on mutta ei asennusta estävää...
Hieno juttu! Hyvä aihio olisi tiedossa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Petri R kirjoitti:Projekti nytkähti varovaisesti liikkeelle:

900 -83 GLs:stä hankittu toimivat originaltuplat imusarjoineen ja kerääjäkoteloineen päivineen.
Jos tarkoitus oli tehdä virimoottori, niin lähetä ne alkuperäiset tuplat maata kiertävälle radalle. :lol:
#2277
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

pohojalainen kirjoitti:Entäs sellainen versio, jossa vaakaimujen tilalla on ruisku? Eli voiko esim. vakio K-jetin säätää ruokkiimaan paremmalla nokalla ja pakopuolella varustettua konetta.
Nyt tulee mutua, mutta ymmärtääkseni k-jetin läppä-mallinen ilmamäärämittari ei sovellu viritetyn moottorin sykkivän imuilman mittaamiseen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Johnny V4 kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Projekti nytkähti varovaisesti liikkeelle:

900 -83 GLs:stä hankittu toimivat originaltuplat imusarjoineen ja kerääjäkoteloineen päivineen.
Jos tarkoitus oli tehdä virimoottori, niin lähetä ne alkuperäiset tuplat maata kiertävälle radalle. :lol:

"Ajatuksena on istuttaa ne ensin paikalle, harjoitella hiukan säätämistä ja hakea se +8 hv lisää."

Jep, mutta jos tarkalleen lukee lauseen, siinä on sanat "ensin" ja "harjoitella". :wink:
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Johnny V4 kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Projekti nytkähti varovaisesti liikkeelle:

900 -83 GLs:stä hankittu toimivat originaltuplat imusarjoineen ja kerääjäkoteloineen päivineen.
Jos tarkoitus oli tehdä virimoottori, niin lähetä ne alkuperäiset tuplat maata kiertävälle radalle. :lol:
Tämän hetken selvityksillä näillä originaltuplilla voisi ruokkia 150-160 hevosvoimaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Missä mallissa on alkuperäisenä hieman peltipakosarjan tyyppinen pakosarja?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Petri R kirjoitti:Missä mallissa on alkuperäisenä hieman peltipakosarjan tyyppinen pakosarja?
Loppupään 8-venasissa satkuissa taitaa olla kaikissa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin