Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
theineli93
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 08:18

Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja theineli93 »

Terve! Tiedustelisin, että olisko isokin projekti, vaparista turbokoneeksi + 16v kansi. Ja onko vaparikoneen veivit yms. käyttökelposia tuommoseen tehon lisäykseen vai tarvitaanko turbokoneen veivit, männät ja muut hilppeet alakertaan? Vai oisko kaikista yksinkertasinta vaan vaihtaa koko moottori? Auto muuten vm. -87
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja core2 »

theineli93 kirjoitti:Terve! Tiedustelisin, että olisko isokin projekti, vaparista turbokoneeksi + 16v kansi. Ja onko vaparikoneen veivit yms. käyttökelposia tuommoseen tehon lisäykseen vai tarvitaanko turbokoneen veivit, männät ja muut hilppeet alakertaan? Vai oisko kaikista yksinkertasinta vaan vaihtaa koko moottori? Auto muuten vm. -87
Mun mielipide on se, että vaihdat siihen jo valmiin siipikoneen, tulee halvemmaksi. Täällä foorumillakin on moni myynyt näitä turbomoottoreita, joten sinuna vilkuilisin niiden perään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hanki kokonainen toimiva auto. Se on viisain vaihtoehto, koska muutettavaa on enemmän kuin tarpeeksi. Ainakin kaasarista T16 turboksi on jättiurakka, jossa käytännössä koko auton sähköjärjestelmä, bensalinjat yms. menevät uusiksi. Lisäksi tarvitset paljon pientä hilpettä, joiden yksittäin hankkiminen tulee maksamaan moninkertaisesti kokonaiseen autoon verrattuna, eikä ole yhteensopivuusongelmia.

Meillä on kaasarista turboksi hanke juuri meneillään ja oppirahat sananmukaisesti on sen kanssa maksettu ja havaittu, ettei se ihan pikku homma ole, vaikka meillä on onneksi kokenut ammattilainen tekijänä. Omat taidot ja aika ei olsi siihen koskaan riittänyt. Ilman osanluovuttajaa olisimme olleet pulassa palapelimme kanssa. Teemme aaltoja "tuhojuhon" Varkauden suuntaa ja kunnioitamme miehen äärimmästä kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja ammattiylpeyttä projektimme kanssa painiessaan.

Iso homma se on joka tapauksessa, muttei toki mahdoton, jos tieto riittää. Ruisku voi olla helpompi lähtökohta niin sähköjen kuin polttoaineiden osalta. Juttu aiheesta tulee Saabitiin, kunhan ehtii.
# 419 Vesa Pohjalainen
theineli93
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 08:18

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja theineli93 »

Niin ruiskumoottoristahan se tarkoitus olisikin tehdä, kaasari rojekti menis jo liian isoksi mutta näyttäs siltä että kaikista yksinkertasin ja halvin keino on ostaa kokonainen turbomoottori ku eipä nuo niin ylihintaisiakaan näytä olevan. Kiitos vastauksista :)
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kaksi vaparia turboksi muuttaneena täytyy yhtyä Vesan mielipiteeseen, eli hanki kokonainen auto tekniikan luovuttajaksi. Jos pelkän moottorin vain ostaa, niin hankittavaksi jää vielä iso läjä pikkuhilppeitä, joiden yksittäin hankkimisessa menee taatusti hermot ja tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin kokonaisen auton osto. Taisi nytkin olla täällä foorumilla yksi ässä melko halvalla myytävänä.

OT: Mikähän tekniikan vaihto buumi on porukkaan iskeny, kun jatkuvasti joku tuntuu sellaiseen ohjeita kyselevän ja suunnittelevan. Eihän siinä tietty mitään, hyvä että saabistit harrastaa :)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja core2 »

JuHem kirjoitti: OT: Mikähän tekniikan vaihto buumi on porukkaan iskeny, kun jatkuvasti joku tuntuu sellaiseen ohjeita kyselevän ja suunnittelevan. Eihän siinä tietty mitään, hyvä että saabistit harrastaa :)
Se on nää sateiset säät jotka vallitsevat, ni saa aihetta asua tallissa remontoimassa. :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kohta on vapari vehkeet kultaakin kalliimpia... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

core2 kirjoitti: Se on nää sateiset säät jotka vallitsevat, ni saa aihetta asua tallissa remontoimassa. :D
:D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
theineli93
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 08:18

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja theineli93 »

Mm. Entä oisko minkälaista kikkailua tiedosa muuttaa vaan i8 t8 : si. Itsestäänselviä asioita on tietenkin t8 koneen ruisku, suuttimet, pakosarjat yms. Mutta eniten tuossa mietityttää puristuksien laita, että niitä pitäisi tod. näköisesti saada laskettua jos haluaa motista kestävän? Korjatkaa jos olen väärässä. Tämmönen mielenkiintonen projekti ois tehtävä, ku ei kiinnosta sitä normia tehä että joo haetaan jostaki t8 ja nakataan paikolleen. Nyt kun on hyvät resurssit ja laitteet millä tehdä + kylmä talvi kohta. :)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v

Viesti Kirjoittaja tturku »

sama homma, kannattaa hankkia suoraan se osien luovuttaja auto, vaikka muuten helpompi. Mulla menossa i8 -> t8 ja samat hommat pätee, itse ainakin jotain sähköjä joudun lisäämään omaan autoon että saa kaikki pelaamaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin