900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Lauantain oli sitten näilläkorkeuksilla räntäinen päivä joten en tuntia pidempään ährännyt varaosa-auton keulan purkamisen kanssa(huomenna jatkuu). ja iltapuhteena suunnittelin ja sovittelin tuota vaparia ilmamäärämittariin ja sinnehän se sopi... huomenna sovittamaan konehuoneeseen... http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010658.jpg Ja huomenna alkaa hallinsiivous ja uudelleen järjestely ku lämmintä tilaa ei tahtonut löytyä.

Päivän rassaus biisi: Viikate - Kaakko
Saab 9000 CS 2.0T -97
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Saako kysyä paljonko oli törmäyshetkellä vauhtia?

On se hyvä juttu kun laitat vielä satkun kuntoon, moni olisi varmasti paaliin laittanut
tuommoisen kolauksen jälkeen koko pelin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Itse asiassa en muista yhtään paljon sillon oli nopeutta mutta jokatapauksessa jarrutus alkoi 80 vauhdista :D

Tänään kävin asentamassa sen vaparin suunnitelmien mukaan:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010663.jpg
pitää vielä jonkinlainen tuki systeemi kehitellä sitten joskus ku kone on eka kohdillaan.

Tämän jälkeen purin varaosapirsistä keulaa http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010665.jpg

ja http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010673.jpg tuosta pitäisi sitten jotain lukkopeltejä sun muita katella tuohon projektiin

purkuhommien jälkeen heittäydyin hurjaksi ja sovittelin pystärin puskuria tuohon: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010667.jpg ja tämän sovittelun tein tarkastaakseni kuinka kierossa puskurin kiinnikkeet ovat. Tulos oli seuraavanlainen:

kuskista katsottuna vasemman puolen kiinnike meni oikein hyvin kohdilleen http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010671.jpg

oikealla puolella taas epäsuoruus oli tosiasia http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010672.jpg

Hallia sain jonkin verran järjesteltyä että ensviikolla se savotta loppuun jos luoja suo.

Päivän rassaus biisi: Ismo Alanko - Kriisistä kriisiin
Saab 9000 CS 2.0T -97
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Olisikohan se taas pienoisen projekti päivityksen aika vaikka paljoa ei olekkaan ehtinyt tekemään. Eli kotoa löytyikin elinluovuttaja josta saa konepellin ja keulan tukirakenteet kunhan ne jossain välissä saa aikaiseksi hiekkapuhaltaa ja jossain maalauttaa. Konepellin väriksi ajattelin 900 8v turbo specialissakin nähtyä harmaata väriä(jos jollain on tietoa värikoodista niin otan tiedon ilomielin vastaan).

Keulan osia ja konepeltiä sovitellessa tuli huomattua että aivan suoriahan nuo lokarit kaan eivät ole: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010728.jpg , http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010727.jpg ja sitten kun kiinnitti toisen puolen pultin lokariin niin toiselle puolelle jäin http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010724.jpg tuollainen väli. tosin en saanut keulaa kunnolla paikalleen kun se keulan vaakasuora tukipalkki on vielä kierossa( tähän olemassa korjaus osa autossa josta konepeltikin, pitäisi vaan suunnitella että miten tuon osan siirtää lisäksi siirtoa kaipaa rungon puoleiset palaset lukkopellin sisemmistä kiinnitys kohdista.

http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010739.jpg tuohon auto jäi lepäilemään ku piti lähtä kassulle... tämä etenee hitaasti. Aika on rahaa ja minulla ei oo kumpaakaan :D
Saab 9000 CS 2.0T -97
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuo kannattaisi viedä jo jollekin autopeltisepälle, kenellä vehkeet vetää tuo suoraksi. Ensin vetää korin mittoihin, minkä jälkeen alat vaihtelemaan osia. Toisessa järjestyksessä tehden, tuo ei välttämättä tule ikinä suoraksi. Koska jos ensin vaihdat osat ja huomaat että eihän nämä istu. Sitten alat tarjota autoa oiottavaksi, niin voipi olla ettei onnistu enään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kannattaa varmaan kysäistä peltisepältä jotain varovaista kustannusarviota penkkihommista, ettei tule ikävää ylläriä, kun hakee autoa pois.

Saattaa päästä itku, kun 70€:n tuntiliksalla tehdään 10-20 tuntia hommia.

Tähänkin on tullut törmättyä vuosien varrella peltikorjaamoilla ollessa. Auto pitää saada kuntoon, maksoi mitä tahansa. Kun on laskun aika, itketään, miten tää voi maksaa näin paljon. :D
Entinen jäsen#2331
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

No toki pitää ensin kattoa onko kori suorassa. Sekin on nimittäin vaihtoehto että kori vaihtoon. Lähinnä noita tekniikka juttuja hommaillu ja sovitellu sitä varten että tiedän suunnilleen miten ne asennan sitten joskus. sitäkin silmällä pitäen että jostain coupe korista tuo tekniikka kuitenkin löytyy :) mutta lähtökohtaisesti pysytään tässä korissa. Jos pahasti solmussa nii sitten antaa olla. Projekti on ny ajanpuutteen vuoksi jonkin aikaa jäissä.
Saab 9000 CS 2.0T -97
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Jos et välttämättä halua vaihella ilmamäärä mittaria tiuhempaan tahtiin kun normaalisti ja haluat että koneessa on edes vakio tehot (väännöt) tallella niin heitä se simota vapari helvettiin sieltä kone huoneesta ja hommaa sinne tilalle vakio ilmanputsari kotelo ja tee siihen kunnollinen ilman saanti putki keulalta.

On nimittäin penkissä testattu noita vaapaavirtaus suodattimien hyötyä niin kyllä ne aina on melkeen miinuksen puolelle menty.

Vakio filtterillä on saatu melkeen parhaat lukemat aina.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

900aero-84 kirjoitti:Jos et välttämättä halua vaihella ilmamäärä mittaria tiuhempaan tahtiin kun normaalisti ja haluat että koneessa on edes vakio tehot (väännöt) tallella niin heitä se simota vapari helvettiin sieltä kone huoneesta ja hommaa sinne tilalle vakio ilmanputsari kotelo ja tee siihen kunnollinen ilman saanti putki keulalta.

On nimittäin penkissä testattu noita vaapaavirtaus suodattimien hyötyä niin kyllä ne aina on melkeen miinuksen puolelle menty.

Vakio filtterillä on saatu melkeen parhaat lukemat aina.
Aijaa! kiitos vikistä :wink: ja siis tulisko tossa vaparia sitten sinne ilmanputsarin koteloon. esim. joku pipercrossin vakiokoteloon sopiva vapari vai onko täysin turha
Saab 9000 CS 2.0T -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Keulakolaroituja lieviä tapauksia on oikaistu kotikonstein hinausköyden ja puun avulla. Ruttukohdasta kiinni ja sitten pakittaen oikomaan. Myös muuta brutaaleita vastaavia temppuja toisen auton, traktorin yms. avulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Mertmi kirjoitti:Keulakolaroituja lieviä tapauksia on oikaistu kotikonstein hinausköyden ja puun avulla. Ruttukohdasta kiinni ja sitten pakittaen oikomaan. Myös muuta brutaaleita vastaavia temppuja toisen auton, traktorin yms. avulla.
No vaan tässä tapauksessa menee se koko etualatukivarsi uusiksi ku se kiertyi jonkinverran(kuvista näkyy)työntäen moottoria samalla taakseppäin joka vastasi lopuksi laturista jarrusylinteriin, toivon että laturi on ehjä(moottori puslat uusiksi) . ja sitten oikea puskurin kiinnike on jonkun sentin kierossa sekä ainakin vasen lokarin kaari on taittunut jonkinverran ulospäin jolloin lukkopeltiä ei saa kiinni(tämä tosin voi olla vaan siksi että osumahetkellä se lukkopelti on työntänyt sen pellin hieman kieroon). Lisäksi sisemmät Lukkopellin kiinnitykset runkoon ovat täysin muodottomat ja näin ollen pakkovaihtaa toisesta autosta. Onni sinänsä että selvittiin pelkillä rauta vaurioilla.
Saab 9000 CS 2.0T -97
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Magneettiventtiili saapui joku viikko sitten. kiitos arto
Saab 9000 CS 2.0T -97
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Joo eli palvelus alkaa olla pikkuhiljaa loppupuolellaan ja kohta aika polkaista tämä projekti taas työstöön. Aikaa koko hommaan jää se muutama viikko mitä kotiuttamisen jälkeen jää ennen uudelle paikkakunnalle muuttamista. Kiirusta pitää. Varaosa-auto on kuitenkin tullut hommattua josta saa puskurin, syylärin, syylärin flektin, valot, maskin, paremman konepellin/lukkopellin, ilmansuodatin kotelon(2.1 moottorin mallia, eli hieman erilainen kun turbossa, mutta oletan että sen jotenkin siihen kikkailee) sekä moottorin puslat(Kaikki puslathan ovat alunperin hydrauliset, 2.1 autossa ei kuitenkaan etupusla ole hydraulinen joten kolarissa tuhoutuneelle etuhydraulipuslan ylemmälle telineelle ei löydy korvaajaa. Tästä johtuen ajattelin korvata etu hydraulipuslan normaalilla ruiskun puslalla). Samantien keulaan toki pitää kasata tonnarin varastossa odottava välijäähy, akku siirtää peräkonttiin. Remontin seuraava vaihe on jokatapauksessa keulan oijottaminen heti kotiutumisen jälkeen. Ja sitten jos suoraan saatu moottori ei starttaa nii aikataulu menee uusiin puihin.
Saab 9000 CS 2.0T -97
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Rupesin miettimään, että passaako -92 2.1 koneen syylärin flekti -91 turbomalliin. en pysty vertaan toisiinsa ku meni tunnistus kelvottomaksi se turbon og flekti. ja sitten vielä kun niitä moottoreita/propelleja niissä flekteissä on kolmenlaisia niin onko niissä mitä eroja noin niinku virta puolella?
Saab 9000 CS 2.0T -97
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

matti46 kirjoitti:Rupesin miettimään, että passaako -92 2.1 koneen syylärin flekti -91 turbomalliin. en pysty vertaan toisiinsa ku meni tunnistus kelvottomaksi se turbon og flekti. ja sitten vielä kun niitä moottoreita/propelleja niissä flekteissä on kolmenlaisia niin onko niissä mitä eroja noin niinku virta puolella?
Mulla oli -91 900 T16 ja siihen nimenomaan sopi -92 900 2,1 i16 syylärin flekti.
Sellainen muistikuva, että 91-93 samanlainen flekti.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin