900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Lauantain oli sitten näilläkorkeuksilla räntäinen päivä joten en tuntia pidempään ährännyt varaosa-auton keulan purkamisen kanssa(huomenna jatkuu). ja iltapuhteena suunnittelin ja sovittelin tuota vaparia ilmamäärämittariin ja sinnehän se sopi... huomenna sovittamaan konehuoneeseen... http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010658.jpg Ja huomenna alkaa hallinsiivous ja uudelleen järjestely ku lämmintä tilaa ei tahtonut löytyä.
Päivän rassaus biisi: Viikate - Kaakko
Päivän rassaus biisi: Viikate - Kaakko
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Saako kysyä paljonko oli törmäyshetkellä vauhtia?
On se hyvä juttu kun laitat vielä satkun kuntoon, moni olisi varmasti paaliin laittanut
tuommoisen kolauksen jälkeen koko pelin
On se hyvä juttu kun laitat vielä satkun kuntoon, moni olisi varmasti paaliin laittanut
tuommoisen kolauksen jälkeen koko pelin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Itse asiassa en muista yhtään paljon sillon oli nopeutta mutta jokatapauksessa jarrutus alkoi 80 vauhdista
Tänään kävin asentamassa sen vaparin suunnitelmien mukaan:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010663.jpg
pitää vielä jonkinlainen tuki systeemi kehitellä sitten joskus ku kone on eka kohdillaan.
Tämän jälkeen purin varaosapirsistä keulaa http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010665.jpg
ja http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010673.jpg tuosta pitäisi sitten jotain lukkopeltejä sun muita katella tuohon projektiin
purkuhommien jälkeen heittäydyin hurjaksi ja sovittelin pystärin puskuria tuohon: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010667.jpg ja tämän sovittelun tein tarkastaakseni kuinka kierossa puskurin kiinnikkeet ovat. Tulos oli seuraavanlainen:
kuskista katsottuna vasemman puolen kiinnike meni oikein hyvin kohdilleen http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010671.jpg
oikealla puolella taas epäsuoruus oli tosiasia http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010672.jpg
Hallia sain jonkin verran järjesteltyä että ensviikolla se savotta loppuun jos luoja suo.
Päivän rassaus biisi: Ismo Alanko - Kriisistä kriisiin
Tänään kävin asentamassa sen vaparin suunnitelmien mukaan:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010663.jpg
pitää vielä jonkinlainen tuki systeemi kehitellä sitten joskus ku kone on eka kohdillaan.
Tämän jälkeen purin varaosapirsistä keulaa http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010665.jpg
ja http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010673.jpg tuosta pitäisi sitten jotain lukkopeltejä sun muita katella tuohon projektiin
purkuhommien jälkeen heittäydyin hurjaksi ja sovittelin pystärin puskuria tuohon: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010667.jpg ja tämän sovittelun tein tarkastaakseni kuinka kierossa puskurin kiinnikkeet ovat. Tulos oli seuraavanlainen:
kuskista katsottuna vasemman puolen kiinnike meni oikein hyvin kohdilleen http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010671.jpg
oikealla puolella taas epäsuoruus oli tosiasia http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010672.jpg
Hallia sain jonkin verran järjesteltyä että ensviikolla se savotta loppuun jos luoja suo.
Päivän rassaus biisi: Ismo Alanko - Kriisistä kriisiin
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Olisikohan se taas pienoisen projekti päivityksen aika vaikka paljoa ei olekkaan ehtinyt tekemään. Eli kotoa löytyikin elinluovuttaja josta saa konepellin ja keulan tukirakenteet kunhan ne jossain välissä saa aikaiseksi hiekkapuhaltaa ja jossain maalauttaa. Konepellin väriksi ajattelin 900 8v turbo specialissakin nähtyä harmaata väriä(jos jollain on tietoa värikoodista niin otan tiedon ilomielin vastaan).
Keulan osia ja konepeltiä sovitellessa tuli huomattua että aivan suoriahan nuo lokarit kaan eivät ole: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010728.jpg , http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010727.jpg ja sitten kun kiinnitti toisen puolen pultin lokariin niin toiselle puolelle jäin http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010724.jpg tuollainen väli. tosin en saanut keulaa kunnolla paikalleen kun se keulan vaakasuora tukipalkki on vielä kierossa( tähän olemassa korjaus osa autossa josta konepeltikin, pitäisi vaan suunnitella että miten tuon osan siirtää lisäksi siirtoa kaipaa rungon puoleiset palaset lukkopellin sisemmistä kiinnitys kohdista.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010739.jpg tuohon auto jäi lepäilemään ku piti lähtä kassulle... tämä etenee hitaasti. Aika on rahaa ja minulla ei oo kumpaakaan
Keulan osia ja konepeltiä sovitellessa tuli huomattua että aivan suoriahan nuo lokarit kaan eivät ole: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010728.jpg , http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010727.jpg ja sitten kun kiinnitti toisen puolen pultin lokariin niin toiselle puolelle jäin http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010724.jpg tuollainen väli. tosin en saanut keulaa kunnolla paikalleen kun se keulan vaakasuora tukipalkki on vielä kierossa( tähän olemassa korjaus osa autossa josta konepeltikin, pitäisi vaan suunnitella että miten tuon osan siirtää lisäksi siirtoa kaipaa rungon puoleiset palaset lukkopellin sisemmistä kiinnitys kohdista.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010739.jpg tuohon auto jäi lepäilemään ku piti lähtä kassulle... tämä etenee hitaasti. Aika on rahaa ja minulla ei oo kumpaakaan
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Tuo kannattaisi viedä jo jollekin autopeltisepälle, kenellä vehkeet vetää tuo suoraksi. Ensin vetää korin mittoihin, minkä jälkeen alat vaihtelemaan osia. Toisessa järjestyksessä tehden, tuo ei välttämättä tule ikinä suoraksi. Koska jos ensin vaihdat osat ja huomaat että eihän nämä istu. Sitten alat tarjota autoa oiottavaksi, niin voipi olla ettei onnistu enään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Kannattaa varmaan kysäistä peltisepältä jotain varovaista kustannusarviota penkkihommista, ettei tule ikävää ylläriä, kun hakee autoa pois.
Saattaa päästä itku, kun 70€:n tuntiliksalla tehdään 10-20 tuntia hommia.
Tähänkin on tullut törmättyä vuosien varrella peltikorjaamoilla ollessa. Auto pitää saada kuntoon, maksoi mitä tahansa. Kun on laskun aika, itketään, miten tää voi maksaa näin paljon.
Saattaa päästä itku, kun 70€:n tuntiliksalla tehdään 10-20 tuntia hommia.
Tähänkin on tullut törmättyä vuosien varrella peltikorjaamoilla ollessa. Auto pitää saada kuntoon, maksoi mitä tahansa. Kun on laskun aika, itketään, miten tää voi maksaa näin paljon.
Entinen jäsen#2331
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
No toki pitää ensin kattoa onko kori suorassa. Sekin on nimittäin vaihtoehto että kori vaihtoon. Lähinnä noita tekniikka juttuja hommaillu ja sovitellu sitä varten että tiedän suunnilleen miten ne asennan sitten joskus. sitäkin silmällä pitäen että jostain coupe korista tuo tekniikka kuitenkin löytyy mutta lähtökohtaisesti pysytään tässä korissa. Jos pahasti solmussa nii sitten antaa olla. Projekti on ny ajanpuutteen vuoksi jonkin aikaa jäissä.
Saab 9000 CS 2.0T -97
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Jos et välttämättä halua vaihella ilmamäärä mittaria tiuhempaan tahtiin kun normaalisti ja haluat että koneessa on edes vakio tehot (väännöt) tallella niin heitä se simota vapari helvettiin sieltä kone huoneesta ja hommaa sinne tilalle vakio ilmanputsari kotelo ja tee siihen kunnollinen ilman saanti putki keulalta.
On nimittäin penkissä testattu noita vaapaavirtaus suodattimien hyötyä niin kyllä ne aina on melkeen miinuksen puolelle menty.
Vakio filtterillä on saatu melkeen parhaat lukemat aina.
On nimittäin penkissä testattu noita vaapaavirtaus suodattimien hyötyä niin kyllä ne aina on melkeen miinuksen puolelle menty.
Vakio filtterillä on saatu melkeen parhaat lukemat aina.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Aijaa! kiitos vikistä ja siis tulisko tossa vaparia sitten sinne ilmanputsarin koteloon. esim. joku pipercrossin vakiokoteloon sopiva vapari vai onko täysin turha900aero-84 kirjoitti:Jos et välttämättä halua vaihella ilmamäärä mittaria tiuhempaan tahtiin kun normaalisti ja haluat että koneessa on edes vakio tehot (väännöt) tallella niin heitä se simota vapari helvettiin sieltä kone huoneesta ja hommaa sinne tilalle vakio ilmanputsari kotelo ja tee siihen kunnollinen ilman saanti putki keulalta.
On nimittäin penkissä testattu noita vaapaavirtaus suodattimien hyötyä niin kyllä ne aina on melkeen miinuksen puolelle menty.
Vakio filtterillä on saatu melkeen parhaat lukemat aina.
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Keulakolaroituja lieviä tapauksia on oikaistu kotikonstein hinausköyden ja puun avulla. Ruttukohdasta kiinni ja sitten pakittaen oikomaan. Myös muuta brutaaleita vastaavia temppuja toisen auton, traktorin yms. avulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
No vaan tässä tapauksessa menee se koko etualatukivarsi uusiksi ku se kiertyi jonkinverran(kuvista näkyy)työntäen moottoria samalla taakseppäin joka vastasi lopuksi laturista jarrusylinteriin, toivon että laturi on ehjä(moottori puslat uusiksi) . ja sitten oikea puskurin kiinnike on jonkun sentin kierossa sekä ainakin vasen lokarin kaari on taittunut jonkinverran ulospäin jolloin lukkopeltiä ei saa kiinni(tämä tosin voi olla vaan siksi että osumahetkellä se lukkopelti on työntänyt sen pellin hieman kieroon). Lisäksi sisemmät Lukkopellin kiinnitykset runkoon ovat täysin muodottomat ja näin ollen pakkovaihtaa toisesta autosta. Onni sinänsä että selvittiin pelkillä rauta vaurioilla.Mertmi kirjoitti:Keulakolaroituja lieviä tapauksia on oikaistu kotikonstein hinausköyden ja puun avulla. Ruttukohdasta kiinni ja sitten pakittaen oikomaan. Myös muuta brutaaleita vastaavia temppuja toisen auton, traktorin yms. avulla.
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Magneettiventtiili saapui joku viikko sitten. kiitos arto
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Joo eli palvelus alkaa olla pikkuhiljaa loppupuolellaan ja kohta aika polkaista tämä projekti taas työstöön. Aikaa koko hommaan jää se muutama viikko mitä kotiuttamisen jälkeen jää ennen uudelle paikkakunnalle muuttamista. Kiirusta pitää. Varaosa-auto on kuitenkin tullut hommattua josta saa puskurin, syylärin, syylärin flektin, valot, maskin, paremman konepellin/lukkopellin, ilmansuodatin kotelon(2.1 moottorin mallia, eli hieman erilainen kun turbossa, mutta oletan että sen jotenkin siihen kikkailee) sekä moottorin puslat(Kaikki puslathan ovat alunperin hydrauliset, 2.1 autossa ei kuitenkaan etupusla ole hydraulinen joten kolarissa tuhoutuneelle etuhydraulipuslan ylemmälle telineelle ei löydy korvaajaa. Tästä johtuen ajattelin korvata etu hydraulipuslan normaalilla ruiskun puslalla). Samantien keulaan toki pitää kasata tonnarin varastossa odottava välijäähy, akku siirtää peräkonttiin. Remontin seuraava vaihe on jokatapauksessa keulan oijottaminen heti kotiutumisen jälkeen. Ja sitten jos suoraan saatu moottori ei starttaa nii aikataulu menee uusiin puihin.
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Rupesin miettimään, että passaako -92 2.1 koneen syylärin flekti -91 turbomalliin. en pysty vertaan toisiinsa ku meni tunnistus kelvottomaksi se turbon og flekti. ja sitten vielä kun niitä moottoreita/propelleja niissä flekteissä on kolmenlaisia niin onko niissä mitä eroja noin niinku virta puolella?
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Mulla oli -91 900 T16 ja siihen nimenomaan sopi -92 900 2,1 i16 syylärin flekti.matti46 kirjoitti:Rupesin miettimään, että passaako -92 2.1 koneen syylärin flekti -91 turbomalliin. en pysty vertaan toisiinsa ku meni tunnistus kelvottomaksi se turbon og flekti. ja sitten vielä kun niitä moottoreita/propelleja niissä flekteissä on kolmenlaisia niin onko niissä mitä eroja noin niinku virta puolella?
Sellainen muistikuva, että 91-93 samanlainen flekti.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*