900 EMS -83

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Tervehdys!

Huomasin tälläisen Blocketissa ja kävin hakemassa pois. Tarkoitus olisi pikku hiljaa fiksailla fiilistelyautoksi kun on pari satkua ollut nuorena miehenä.

Kuva

Onko näin, että 900 EMS:iä tehtiin -84 asti , mutta Suomessa myytiin vain -81 asti? En ole muistaakseni koskaan nähnyt näitä uudempia liikenteessä ja vanhempiakin melko harvoin.

No - sitten projektiin ja ekana jarrujen kimppuun kun meni poljin lattiaan autoa tuotaessa hieman reippaammassa jarrutuksessa. Nestevuotoa ei kuitenkaan näkynyt missään. Loppumatka menikin sitten vanhemman satkun tehokkaaseen käsijarruun vankasti luottaen. Eilen ehdin lopulta hakemaan varaosaliikkeestä pääsylinterin tiivistesarjan kympillä ja iltapuhteina sylinteri irti. Diagnoosi osoittautui oikeaksi:

Kuva

Ehdin jo myhäillä tyytyväisenä halpaa korjausta kunnes vilkaisin sylinteriä:

Kuva

Voi prrr... on tainnut olla jonkin verran vettynyttä nestettä kun on noin syöpynyt. Tämä sylinteri hylkyyn, jääkaapista Karhun olutsylinteri kouraan ja odottelemaan ensi viikkoa ja uuden osan hankintaa.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

No niin - jatketaanpa EMSin kanssa.

Sain lopulta hommattua uuden pääsylinterin Motonetistä.

Kuva

Sopii varmaan loistavasti lentokonetehtaan tuotteeseen. :D

Samalla tuli vaihdettua jarruneste. Valmistelin operaatiota suihkaisemalla ensin painepesurilla paikkoja puhtaiksi. Kuivumisen jälkeen lähempi tarkastelu osoitti, että levyt ja palat olivat hyvässä kunnossa. Nestevuotoja ei näkynyt ja jokainen ilmausruuvi aukesi helposti, mikä oli jossain määrin yllätys. Pumppasin varmuuden vuoksi melkein kaksi pullollista järjestelmän läpi, jotta kaikista ilmausruuveista varmasti tuli ihan kirkasta uutta nestettä. Vanha oli kyllä melkoisen tummunutta. Kytkimelle sama homma ja sieltä tuli vielä tummempaa nestettä. Kytkinpoljin menee vieläkin melko alas ennen kuin irrottaa ja painelaakerikin vinkaisee aina välillä, joten saattaa olla pian kytkinpaketin vaihto edessä.

Nesteen vaihdon yhteydessä oli mukava ihailla lähes ruosteetonta pohjaa

Kuva

Parista paikasta oli maali hieman kuplinut, mutta kovaa peltiä oli niissäkin alla. Kuvassa on omituiset värit kun melkin pimeässä kännykkäkameralla otin.

Kuva

Vetaritunneleihin oli ilmestynyt harmittavasti pientä pintaruostetta. No - eipä viitsi vittuilla enempää tunnelien hitsaajille. On autossa toki hitsattavaa takakaarien ulkoreunoissa ja pari pikku reikää muuallakin takana, mutta palataan niihin myöhemmin.

Seuraavaksi pitäisi yrittää saada Suomen leima ja asianmukaiset kilvet noitten teippien tilalle.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Viikonloppuna päätin selvitellä Satkun epätasaista käyntiä ja hieman tukkoista kulkua.
Tai ehkä tuo kulkupuoli vain tuntuu vaatimattomalta kun on viimeiset 10 vuotta tullut turboilla ajeltua.

Ajoituslamppu paljasti, että aika kaukana oltiin oikeasta perusajoituksesta, keskipakosäätö toimi melko nykivästi ja epämääräisesti ja alipainesäätimellä ei näyttänyt olevan paljonkaan vaikutusta. Otin virranjakajan irti ja lähempään tarkasteluun. Wau! - kärjetön katkoja eli uusin osien listalta tipahti heti merkittävä summa kärkien ja kondensaattorin myötä :wink:

Purin ja putsasin koko häkkyrän. Keskipakosäädön painot olivat aika tahmassa ja hieman ruosteiset. Alipainesäätö toimi, mutta alipainekellossa oli pieni vuoto. Sunnuntaina puhtauttaan kiiltelevä jakaja paikoilleen, ajoituslamppu kehiin ja merkki kohdalleen. Käynti parani selvästi ja keskipakosäätö toimi tasaisen jouheasti. - alipaine ilmeisesti ei. Tai mistäs minä tiedän kun ei osaa muuta kuin perusajoituksen tarkistamisen. Olisko jollakin korjaamokäsikirjaa tms., josta löytyisi?

Oli pakko lähteä koeajolle ja kyllä kulkua oli paremmin kuin aikaisemmin. Kolmosella tuntui ihan kiihtyvänkin. Jokohan huikea 167 nm:n vääntömomentti on täysimääräisesti käytössä :lol:

Ostoslistalle meni ainakin alipainesäädin ja jakajan o-rengas ja samalla kaiken varalta pyörijä ja jakajan kansi. No - laitetaan puolakin kun niitä on kuulemma mennyt.

Samaan listaan vielä polttoainepuolelta suodatin ja siirtopumppu. Täytyy vilkaista polttoainejärjestelmää jatkossa kun siirtopumppu pitää virran kytkemisen jälkeen melkoista surinaa aika kauan. Onko normaalia, kysyy nimimerkki "Tilasinko pumpun turhaan?"
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Satkuprojekti etenee...

Kävin katsatuskonttorilla ja hylsyhän sieltä tuli. Etuiskarit, pyöränlaakeri ja 7,9 CO-pitoisuus syynä. Iskarit ja laakeri tilaukseen ja sitten CO:n kimppuun.

Päätin, että nyt katsotaan rauhassa läpi kaikki asiaan mahdollisesti vaikuttavat kohdat ennen säätöyritystä. Aloitin vaihtamalla ilmansuodattimen, tarkistamalla alipaineletkut ja imupuolen yleisesti vuotojen varalta. Sytytystulpat olivat siistit äskettäin vaihdetun näköiset ja kärkivälit kunnossa. Venttiilinvälykset olivat ok, mutta pientä sanomista löytyi muuten. Nokka-akselin vieressä majaili kuvassa oleva irto-osa.

Kuva

Tietääkö joku, mistä tuo on peräisin ja voisiko mahdollisesti muutakin osaan liittyvää tavaraa olla vielä jossain koneen sisällä? Osa saattaa liittyä siihen, että koppaa on korjattu jollain mustalla aineella.

Kävin hakemessa hajottamolta paremman kopan, mutta huomasin myöhemmin, että eihän siinä ollut mitään tuollaista osaa sisäpuolella eikä edes öljykorkkia, kuten omassani.

Kuva

Yritin katsella netistä konehuoneiden kuvia, mutta minulle ei selvinnyt, missä vuosimallissa koppa on vaihtunut. Näytti -82 ja -83:ssa olevan molempia koppia ja suomalaisessa 1983 käyttöohjekirjassa oli ilman korkkia oleva koppa. Luulisin, että -83:ssa ei kuulu olla korkkia.

Tämän auton historia on mielenkiintoinen ja sarjanumeroita tutkimalla selvisi lisää. Auto on uutena rekisteröity New Yorkissa 1983 ja tuotu muuttoautona Ruotsiin 1987. Alustanumeron mukaan -83 EMS. Kone ei vissiin ole alkuperäinen kun se on moottorinnumeron perusteella -82 yksikaasutinkone ruotsalaisella pakokaasunpuhdistuksella. Onkohan mennyt K-Jet ihan heittämällä tuohon konetta vaihdettaessa?

Lisää "vääriä" osia löytyi kun päätin vaihtaa uuden alipainesäätimen. Uudessapa oli eri numero kuin vanhassa ja tanko pitempi - mitä vit....???

Kuva

Paikalla oleva jakaja osoittautui -86 ...-87 kat-koneen jakajaksi. Korjaamokäsikirjassa ei ollut -83:een vapaastihengittävään ilmoitettu kärjetöntä katkojaa ollenkaan, joten valitsin hajottamon runsaasta valikoimasta hyväkuntoisen Bosch 0 237 021 024:n, joka kuuluu -84 ... -87 "imumoottoriin". Nyt oli alipainesäätimessä sama numero kuin ostamassani uudessa. Koneen käynnissä en tosin huomannut eroa, mutta tämä jakaja taitaa olla sopivin säätökäyrien perustella. Ei niissä taida kuitekaan suuria eroja olla - siis ei-turbojen säätökäyrissä.

Onkohan tuossa -82 kaasutinkoneessa ja alkuperäisessä -83 ruiskussa muuta tehoon vaikuttavaa eroa kuin polttoainejärjestelmä? Venttilien nostokorkeudet ja nokka-akseli ainakin olivat käsikirjan mukaan samat. Mites pakopuoli?

Tuli myös tutkittua hieman loppupään 900 EMS:ien historiaa ja tulin siihen tulokseen, että Suomessa oli viimeiset uutena myydyt vuosimallia 1982. Suomalaisessa 1983 myyntiesitteessä EMS:iä ei enää ollut.

Muualla on kyllä myyty myöhemminkin, koska -83 alustanumero erittelee EMS:n (viides merkki on S). 1984-85 alustanumeroissa EMS:llä ja GLE:llä on sama merkki H eli ei voi enää siitä tunnistaa. Korjaamokäsikirjan voimansiirtoerittelyssä mainitaan EMS vuosimallin -84 kohdalla, mutta ei enää -85 kohdalla. Saabmuseum.com mainitsee EMS:n viimeksi vuodelta 1984. Täältä foorumilta hakemalla näytti löytyvän monenlaista mielipidettä, mutta väittäisin , että -84 on viimeinen EMS-vuosimalli ja uusin Suomessa myynnissä ollut -82. Onko muilla klubilaisilla näitä uudempia?

Ai niin... se CO jäi toistaiseksi säätämättä kun ajattelin vielä koko polttoaineketjun tarkistaa. Uusi siirtopumppu ja suodatin odottavat hyllyssä.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuo irto osa näyttää olevan bensa pumpun käyttötangon puolikas.

huh huh lukemani perusteella swedu tehny myynti rempan....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo, bensapumpun käyttötankohan on sinne unohtunu konetta vaihtaessa.

Omat havainnot tukis kans että -83 ei olis öljytäyttöaukkoo enää venakopassa.

Pientä säätöö näköjään on mutta jos alustasta ei ihmeempiä löydy niin hyvähän tuosta on lähtee rakentamaan.

Mitäs EMS-varusteita tuossa on?
Henkselipenkit kuten vanhoissa?
Onko ohjaus tehostettu vai tehostamaton?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

tetammi kirjoitti:Joo, bensapumpun käyttötankohan on sinne unohtunu konetta vaihtaessa.

Omat havainnot tukis kans että -83 ei olis öljytäyttöaukkoo enää venakopassa.

Pientä säätöö näköjään on mutta jos alustasta ei ihmeempiä löydy niin hyvähän tuosta on lähtee rakentamaan.
Alusta on kyllä hyvässä kunnossa. Katsastusmieskin kehui pohjaa ja ihmetteli erityisesti vetaritunneleiden hyvää kuntoa. Etuskareista kommentti oli "Aha...Biltemat...vaihda kunnon iskareihin niin tulee ihan eri auto."

Varmaan joku edellinen sveduvaihtaja vilkaissut alustaan ja todennut että "Jotkut Bil... nuo vanhat näyttää olevan."

Pitää vähän miettiä tuota konehommaa tulevaisuudessa. Pitäisihän siinä aito vuosimallin mukainen ruiskukone olla eikä tollanen ranetus. Hyvän tuntuinen kone muuten eikä siinä lohkossa/kannessa taida olla kaasari- ja ruiskumallien välillä mitään eroa. Ilmeisesti moottorinnumero lyödään lohkoon tuotantolinjalla kaikkien rensseleiden asennuksen jälkeen.
tetammi kirjoitti:Mitäs EMS-varusteita tuossa on?
Hmm... ei ole vielä tullut selvitettyä, mitä kaikkia varusteita EMS:ssä pitäisi olla, mutta kai näissä uusimmissa on likimain turbon varustus.

Tässä on kattoluukku, sähkölasit ja peilit, ohjaustehostin (onneksi), avattavat takasivulasit, plyyssipenkit (henkseleistä oli vissiin jo näissä luovuttu, vaikka ne ovat mielestänit paremman näköiset) ja "ilmastointivalmius" eli kompura poistettu. Keskuslukitus ei ainakaan toimi, jos on. Eiköhän senkin olemassaolo selviä kun joskus ehdin tutkia tuon jumissa olevan oikean puoleisen sähkölasin.

Alla muutama kuva autosta.

Kuva

Kuva

Kuva
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tyylikkäältä näyttää, mulla oli joskus -83 turbo missä samanlaiset penkit. Livenä hieno väri.
Mutta aika erikoista ettei noissa ovissa ole kangaskaistaletta.

Varusteet on aika samat mitä vuotta myöhemmi spesiaaleissa paitsi spoikat puuttuu.

Ei kai tuota konetta kannata mennä vaihtaan kun tuskin mistään siihen löydät "number matching" konetta.

Milläköhän vanteillla toi on lähteny tehtaalta, mä luulisin että US-turbot vois sopii hienosti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja core2 »

tetammi kirjoitti:Tyylikkäältä näyttää, mulla oli joskus -83 turbo missä samanlaiset penkit. Livenä hieno väri.
Mutta aika erikoista ettei noissa ovissa ole kangaskaistaletta.
Muistaakseni tää kangaskaistale ovipaneelissa oli vain neliovisissa malleissa ei kaksovisissa, vai muistanko väärin?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja tturku »

kyllä jo -84 vuosimallin 900i 2d:ssä ja -86 900t8 3d:ssä oli noi kankaat ovissa. Myös -86 900i specialissa, jossa on toi sama verhoilu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Vaikuttaa siltä, että saman mallin varustus on vaihdellut paljonkin riippuen siitä, mihin päin maailmaa autoa on viety. Ostajien mieltymykset eivät ole joka paikassa samanlaisia. Ei tarvitse edes foorumia kauemmas lähteä asiaa toteamaan.

Tämä ruotsalaisversio samanlaisesta autosta on enemmän meikäläisen mieleen. Turboltahan se näyttää erehdyttävästi.

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... 958&page=1

Ei ole muuten tässäkään kankaita ovissa. Tuollainen ratti ja keskikonsoli pitäisi saada. GB:n vanteita on 8 kpl jäänyt edellisistä satkuista, mutta paremmat olis tietenkin tommoset Ronalit. US turbot... never!

Jäi muuten eilen mainitsematta, että autosta tuli perjantaina veropäätös. Ei ole aihetta valittaa 52,81 euron summasta.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 EMS -83

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

No nyt on satku leimassa ja Suomen kilvissä!

Pyöränlaakerin vaihto osoittautui voimalajiksi. Ensimmäinen väännin murtui keskimutteria aukaistaessa. Hain kaupasta uuden 60-senttisen vääntimen, jolla mutteri antautui. Onneksi hylsy kesti. Sitten napapaketti työpaikalle ja 40 tonnin prässi tulille. Kyllä lähtee!

Iskarit vaihtuivat kotipajan vehkeillä helposti ja CO laitettiin kohdalleen korjaamolla pikku säätötoimenpiteellä vaikka hieman pelkäsin, ettei pelkällä säädöllä selviä.

Kun vein auton uusintanäyttöön sain samalla korjattua eka kerralla kirjatun väärän käyttöönottopäivän. Inssin mukaan oli pakko laittaa papereihin auton Ruotsiin rekisteröimispäivä, koska aikaisempaa päivää ei ollut missään papereissa.

Onneksi jenkeissä ensirekisteröidystä 1981 ja uudemmista autoista löytyy tiedot www.carfax.com palvelusta VIN:n perusteella. Tiedoista pitää valitettavasti maksaa $34.99, mutta mitäpä saabisti ei olisi valmis uhraamaan autonsa eteen.

Carfax paljasti, että autoni on 1983 Saab 900 S, rekisteröity 3.9.1983, Babylon, NY.
Muita tietoja ei ollut luultavasti siksi, että auto ei ollut vaihtanut omistajaa, ollut onnettomuudessa, takaisinkutsussa tms., joka olisi kirjautunut tietoihin 1983-87.

Tämä riitti inssille näytöksi ja uusiin papereihin tuli kyseinen käyttöönottopäivä.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Vastaa Viestiin