Satkuprojekti etenee...
Kävin katsatuskonttorilla ja hylsyhän sieltä tuli. Etuiskarit, pyöränlaakeri ja 7,9 CO-pitoisuus syynä. Iskarit ja laakeri tilaukseen ja sitten CO:n kimppuun.
Päätin, että nyt katsotaan rauhassa läpi kaikki asiaan mahdollisesti vaikuttavat kohdat ennen säätöyritystä. Aloitin vaihtamalla ilmansuodattimen, tarkistamalla alipaineletkut ja imupuolen yleisesti vuotojen varalta. Sytytystulpat olivat siistit äskettäin vaihdetun näköiset ja kärkivälit kunnossa. Venttiilinvälykset olivat ok, mutta pientä sanomista löytyi muuten. Nokka-akselin vieressä majaili kuvassa oleva irto-osa.
Tietääkö joku, mistä tuo on peräisin ja voisiko mahdollisesti muutakin osaan liittyvää tavaraa olla vielä jossain koneen sisällä? Osa saattaa liittyä siihen, että koppaa on korjattu jollain mustalla aineella.
Kävin hakemessa hajottamolta paremman kopan, mutta huomasin myöhemmin, että eihän siinä ollut mitään tuollaista osaa sisäpuolella eikä edes öljykorkkia, kuten omassani.
Yritin katsella netistä konehuoneiden kuvia, mutta minulle ei selvinnyt, missä vuosimallissa koppa on vaihtunut. Näytti -82 ja -83:ssa olevan molempia koppia ja suomalaisessa 1983 käyttöohjekirjassa oli ilman korkkia oleva koppa. Luulisin, että -83:ssa ei kuulu olla korkkia.
Tämän auton historia on mielenkiintoinen ja sarjanumeroita tutkimalla selvisi lisää. Auto on uutena rekisteröity New Yorkissa 1983 ja tuotu muuttoautona Ruotsiin 1987. Alustanumeron mukaan -83 EMS. Kone ei vissiin ole alkuperäinen kun se on moottorinnumeron perusteella -82 yksikaasutinkone ruotsalaisella pakokaasunpuhdistuksella. Onkohan mennyt K-Jet ihan heittämällä tuohon konetta vaihdettaessa?
Lisää "vääriä" osia löytyi kun päätin vaihtaa uuden alipainesäätimen. Uudessapa oli eri numero kuin vanhassa ja tanko pitempi - mitä vit....???
Paikalla oleva jakaja osoittautui -86 ...-87 kat-koneen jakajaksi. Korjaamokäsikirjassa ei ollut -83:een vapaastihengittävään ilmoitettu kärjetöntä katkojaa ollenkaan, joten valitsin hajottamon runsaasta valikoimasta hyväkuntoisen Bosch 0 237 021 024:n, joka kuuluu -84 ... -87 "imumoottoriin". Nyt oli alipainesäätimessä sama numero kuin ostamassani uudessa. Koneen käynnissä en tosin huomannut eroa, mutta tämä jakaja taitaa olla sopivin säätökäyrien perustella. Ei niissä taida kuitekaan suuria eroja olla - siis ei-turbojen säätökäyrissä.
Onkohan tuossa -82 kaasutinkoneessa ja alkuperäisessä -83 ruiskussa muuta tehoon vaikuttavaa eroa kuin polttoainejärjestelmä? Venttilien nostokorkeudet ja nokka-akseli ainakin olivat käsikirjan mukaan samat. Mites pakopuoli?
Tuli myös tutkittua hieman loppupään 900 EMS:ien historiaa ja tulin siihen tulokseen, että Suomessa oli viimeiset uutena myydyt vuosimallia 1982. Suomalaisessa 1983 myyntiesitteessä EMS:iä ei enää ollut.
Muualla on kyllä myyty myöhemminkin, koska -83 alustanumero erittelee EMS:n (viides merkki on S). 1984-85 alustanumeroissa EMS:llä ja GLE:llä on sama merkki H eli ei voi enää siitä tunnistaa. Korjaamokäsikirjan voimansiirtoerittelyssä mainitaan EMS vuosimallin -84 kohdalla, mutta ei enää -85 kohdalla. Saabmuseum.com mainitsee EMS:n viimeksi vuodelta 1984. Täältä foorumilta hakemalla näytti löytyvän monenlaista mielipidettä, mutta väittäisin , että -84 on viimeinen EMS-vuosimalli ja uusin Suomessa myynnissä ollut -82. Onko muilla klubilaisilla näitä uudempia?
Ai niin... se CO jäi toistaiseksi säätämättä kun ajattelin vielä koko polttoaineketjun tarkistaa. Uusi siirtopumppu ja suodatin odottavat hyllyssä.