900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Ja taas vaihteeksi edistymisiä:
Autossa vihdoin putkessa kierteet labdaa varten. Mega alkaa olemaan kasassa, joskin sytkälähdöt pitää vielä laittaa ja johtosarja viimeistelä. Näitä varten tilailin kasan 6p ja 4p molexeja pigtaileilla, eli ensiviikolla se. Ja megan nykyinen kunto:
Kuva
Kuva
Koodi on MS2extra210p, eli häpättöä löytyy jos jonkin moista. Dualtriggeriä vielä mietin, laitan varmaankin kaksi anturia nokka-akselille, eli mahdollisesti orginaali ja toinen siihen kylkeen haistelemaan yhtä hammasta. Tai sitten toiselle pyörä ja orggis 1 hampaiseksi. Perusasetuksetkin on jo megaan laitettu kuosiin. IAC:n virkaa toimittaa 2 johtoinen saabin normi tk-motti, TIP122 modilla ajettuna.
Vielä, pitää bensakisko porata kuosiin ja värkätä adapterit sekä letkut.

PS. Saas nähä mitä launchin ja bang-bangin kanssa teen. Tuossa voisin rauhassa odotella MS3:sta ja miettiä sitten lisää... Ja se 2.3 juttu johtuu siitä, kun näin AEROmpetorilla tuon suorsan(?) vanhan cabben ja sen pellin alle vilkuiltiin.
PPS. Joku HX35 vois olla kiva. CV:ssäkin sellaiset löytyy. Ja hyvin toimii xD
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Brakke kirjoitti:Ja taas vaihteeksi edistymisiä:
Autossa vihdoin putkessa kierteet labdaa varten. Mega alkaa olemaan kasassa, joskin sytkälähdöt pitää vielä laittaa ja johtosarja viimeistelä. Näitä varten tilailin kasan 6p ja 4p molexeja pigtaileilla, eli ensiviikolla se. Ja megan nykyinen kunto:
Kuva
Kuva
Koodi on MS2extra210p, eli häpättöä löytyy jos jonkin moista. Dualtriggeriä vielä mietin, laitan varmaankin kaksi anturia nokka-akselille, eli mahdollisesti orginaali ja toinen siihen kylkeen haistelemaan yhtä hammasta. Tai sitten toiselle pyörä ja orggis 1 hampaiseksi. Perusasetuksetkin on jo megaan laitettu kuosiin. IAC:n virkaa toimittaa 2 johtoinen saabin normi tk-motti, TIP122 modilla ajettuna.
Vielä, pitää bensakisko porata kuosiin ja värkätä adapterit sekä letkut.

PS. Saas nähä mitä launchin ja bang-bangin kanssa teen. Tuossa voisin rauhassa odotella MS3:sta ja miettiä sitten lisää... Ja se 2.3 juttu johtuu siitä, kun näin AEROmpetorilla tuon suorsan(?) vanhan cabben ja sen pellin alle vilkuiltiin.
PPS. Joku HX35 vois olla kiva. CV:ssäkin sellaiset löytyy. Ja hyvin toimii xD
Ei hemmetti mitä tekstiä. Jos ei asiasta mitään tiedä niin ei tuosta tekstistä kyllä ymmärrä yhtään mitään. :D
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Brakke kirjoitti:Ja taas vaihteeksi edistymisiä:
Autossa vihdoin putkessa kierteet labdaa varten. Mega alkaa olemaan kasassa, joskin sytkälähdöt pitää vielä laittaa ja johtosarja viimeistelä. Näitä varten tilailin kasan 6p ja 4p molexeja pigtaileilla, eli ensiviikolla se. Ja megan nykyinen kunto:

Koodi on MS2extra210p, eli häpättöä löytyy jos jonkin moista. Dualtriggeriä vielä mietin, laitan varmaankin kaksi anturia nokka-akselille, eli mahdollisesti orginaali ja toinen siihen kylkeen haistelemaan yhtä hammasta. Tai sitten toiselle pyörä ja orggis 1 hampaiseksi. Perusasetuksetkin on jo megaan laitettu kuosiin. IAC:n virkaa toimittaa 2 johtoinen saabin normi tk-motti, TIP122 modilla ajettuna.
Vielä, pitää bensakisko porata kuosiin ja värkätä adapterit sekä letkut.

PS. Saas nähä mitä launchin ja bang-bangin kanssa teen. Tuossa voisin rauhassa odotella MS3:sta ja miettiä sitten lisää... Ja se 2.3 juttu johtuu siitä, kun näin AEROmpetorilla tuon suorsan(?) vanhan cabben ja sen pellin alle vilkuiltiin.
PPS. Joku HX35 vois olla kiva. CV:ssäkin sellaiset löytyy. Ja hyvin toimii xD
Joko olet päättänyt minkä sytkän meinaat laittaa tai tuleeko sekventiaaliruutta? Sen perusteellahan nuo triggeröinnit kannattaa toteuttaa. Hyvä alku olisi ihan normiruutta ja hukkakipinä niin riittäisi ihan 36-1 tai 4-1 kampuran päähän, joko teetetyllä rattaalla tai modatulla orkkis pellillä (hihnapyörän alla, löytyy esim. EZK:sta) toteutettuna.

Tuosta on sitten helppo lähteä myöhemmin lisäämään nokalle anturi jos tuntuu että pakko saada sekventiaali ja suorasytkä. Hassu ajatus että nokalle molemmat anturit mutta kyllähän se taitaa ihan ok toimia.

Ihan noita tietokoneessakin löytyviä molexeja meinasit käyttää? Ihan jees kyllä, liittimet pysyy ainakin toisissaan kiinni mikä opittu kovalevyistä :) Miksei suoraan joku autokäyttöön sopivampi liitin?

Itsellä piirilevyllä ruuviliittimet, raneliitos mutta hyvin on toiminut tähän saakka. Voisi sen kyllä päivittää jollain isolla liittimellä pigtailin päässä niin saisi boksin näppärämmin irti. Ei ole tullut boxia hetkeen irroteltua, jämptin mittaisia johtoja kun ei ole kovin herkkua ruuvailla takaisin kiinni.

Ei MS2extrassa kyllä paukkua taida olla? Launchi/flatshifti pelkästään.
MS1:ssä NOS controllilla voisi ALS:n toteuttaa softan puolesta mutta vaatisi silti lisäilmaventtiilin pakosarjalle ja muuta ranetusta.
(ALS: http://www.kosunenracing.com/als.html)

2.3 olisi toki erilainen ja harvinainen jota ei todellakaan ole montaa tehtynä, mutta siihen on tosiaan myös syynsä; vaiva & työ & käytetty rahamäärä ei vastaa siitä saatavaa hyötyä. Ajellaan sitä 2L pienemmilläkin tilavuuksilla HX40:stä. Käytä 2.3 muutokseen varatut rahat enemmin kanteen ja nokkiin. Tai nokkaan jos tästä tuli siis 8-venttiilinen?

Mitäs sen ex-suorsan avon pellin alta sitten löytyy?!?!

pari turboehdokasta, 8v kansi ei näille ehkä hengitä ihan mahdottoman hyvin:
HX35
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=6398
tälläinen pelaa ainakin hienosti isommallakin pesällä 16v:ssä

HX40 Super
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=6471
eiköhän tälläinenkin herää ihan kivasti

(missä CV:ssäkin hx35 löytyy?)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Huh huh. Kaksi kuukautta edellisestä postauksesta. Päivitelläänpäs tilannetta siis: Heiluminen kurkkupikkelssikuteissa(?) on vihdoin ohitse ja reservielämä alkaa. Saappin saralla ei puolestaan olla paljoa edistytty. Johtosarja on viimeisiä sukituksia vaille valmis ja sai kärsiä vielä viimeiset muutokset jos sekventiaaliruuttaa haluan vielä kokeilla, eli jokaiselle suuttimelle oma maapiuha.

LC-1 odottelee jo autossa releiden yms. tavaran kanssa, mittarin vielä asentelen soitinaukkoon kun joudun soittimestani luopumaan (Pikkubroidi haluaa tikullisen soittimen tuohon valkoiseen, ei vanha 30eur cd-r soitin riittänyt enää...). Uusi soitin on mikä-lie-kiinalainen dvd soitin omalla 7" näytöllä ja 2-din. Hinnasta en voinut valittaa, joten näin vaihtuu.

Läppäkotelo on tuossa lattialla osina, runko sai kesällä hiekkaa niskaansa ja on odotellut maalia siitä asti. Meinasin vetästä paukkupullolla pohjavalkoiset siihen tallin suojissa viime viikolla, mutta kuin mielipiteensä ilmaistakseen, katkesi paukkupullosta suutin ennen kuin ehdin edes aloittaa. Se maalailu jäi siihen.
Läpän potikka onkin mielenkiintoisempi. Koska k-jetin läppärunko on lämmitetty, ottaa potikka molemmissa asennoissa letkuihin kiinni. Yksi ratkaisu on hitsata akseli pyöreäksi ja viistää oikeaan kulmaan potentiometrille. Lopuksi askartelen plexin palasta adapterilevyn potikan ja läppäkotelon väliin.

Sähköpuolesta vielä, akku siirtyy vasemmalle puolelle keulaa ja johdotuksiin saan uppoamaan omaisuuden. Siihen vielä päälle uuden akun hinta. Ei ole halpaa työttömälle... :lol: Xenonien hinta on puolittunut sinä aikana kun niitä olen katsellut ja vakavasti harkinnut. Jos vielä joskus tienpäälle pääsee niin sellaiset varmaan tulee myös hommatuksi.

Tulen pitämään tuon vielä pystykeulana ainakin jonkin aikaa, on siinä se oma viehätyksensä... Vaikkakin varastossa olisi kaksi satsia viiston priimoja umpioita. Ehkä joskus sitten.

Sitten, vielä on muutama asia setvimättä. Suurin kysymys niistä lienee puolat. CNP:ssä lienee hyvä käyttää joitain tarvike "teho" puolia ainakin näin aluksi. Oikein saanut vielä selvää markkinoiden valikoimasta... Eikä hintakaan saisi nousta taivaisiin. CDI -ajatuksiakin pyörittelin, mutta perehdytään niihin joskus toiste. Ei liene tarpeellinen.

Ja hieman vastauksia tämän vuodatuksen loppuun:
* Molexit ei ole kovalevymolexeja, vaan "12V lisävirta neliöitä", kuva jossain vaiheessa.
*Paukut ja flatshiftit/launchit jää toistaiseksi vielä nurkkaan. Lisäilen myöhemmin, ei tarvii kuin johtoa ja polkimen napin, muuten valmis.
*Juu, siellä avon pellin alla oli 2.3 pata (tai ainakin venakoppa :lol: ), ei unelmoida siitä.
*Ahdinta katsellaan kunhan tulee aika laittaa peltiä valuraudan tilalle.
*(Ja ei missään, siellä on 2kpl HX50:stä :wink: Ja CV9030 siis.)

Näin siis tälläkertaa. Maaliskuussa tähdätään konttorille.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tosta sytkästä, mitenkä olisi DI-kasetti?
Tulee siisti asennus.

Mä tein näin:
http://users.tkk.fi/~vklukkar/99T16/images/IMG_3501.JPG

Mulla kans MS2 ja vauhtipyörän taustapuolelle jyrsitty 12-1 kuvio,
nokalla lisäksi yksi tappi.

Vai oliko tässä nyt kyse 8v-koneesta?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Maaliskuu alkaa olla lopuillaan, joko leimalla käyty? :twisted:
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Juu, maaliskuu tuli ja meni ja päivitykset on ollut nyt vähän vain suunnitteluasteella ja kuvat on olleet kamerassa odottamassa datapiuhan löytymistä. Laitan tähän mukaan kaikki mitä kirjoitin k.o. päivinä. Ihan alkuun kuitenkin nykykunnosta:

Kuva
Konehuoneessa ei ongelmia, startin piuhat takasin kiinni ja akkukotelolle puhallus, maalaus ja kiinnitys. Jouduin palaamaan takaisin jakajasytkään, kerta ei ilman koneen nostoa saa triggeripyörää kiinni tuonne. Cruisen alipainepumppu tarvitsee uuden letkun, mutta se on vasta tulevaisuutta. Filsun kiinnitys on vielä kysymys.

Kuva
Kabiinissa tuli vastaan uusia ongelmia. Lattia pitää putsata ja kunnostaa, sekä muut ruosteet ottaa pois tuulilasin reunoilta ja A-pilareista sekä laittaa silikonia täyteen... Jokin suola-/rikki-/sitruunahappo voisi olla oikeaa tavaraa noille? Mega vaihtaa paikkaansa hanskalokeron tienoille, eikä ole kartturin penkin alla kuten alunperin oli suunnitelma, johdotkin yltää paremmin... Seuraavaa johtosarjaa tehtäessä olen viisaampi ja laitan kaikki samaan mytäkkään ja etenen megasta konehuoneeseen päin.

Kuva
Mittareitakin onnistuin haalimaan muutaman, Equusin volttimittari, tuli teinipirssin mukana jo ostettaessa, ahtopaine on Maptun merkeillä, käytettynä klubilaiselta, öljynpaine löytyi motonetista ja vedenlämpö on bilthemasta.

18.2-10:

Ja taas vierähti kuukausi. Edistys on vaihtelevaa. Imusarja on nyt kuosissa, CLT ja IAT anturit on kiinni ja johdotettu. IAT:n kanssa tuli ongelmia kun kierteet hajosivat ja turvauduin sikaflex-patenttiin sen kiinnityksen kanssa. Seuraavissa versiossa laitan aina paksumman palan johon teen kierteet. Pääsee paljon helpommalla. Rapsuttelin putket puhtaaksi kaikesta liasta mitä vuosien saatossa sinne oli kertynyt ja kyllä näyttää hyvältä! Läppäkotelo sai maalin pintaan ja peite- sekä adapterilevyt. TPS kettuilee vieläkin. 15mm pulteilla tuon meinaan kasata, mutta läppiksen "lämmittimen kansi" ottaa vastaan taas. Pitää etsiä ohuita M5 muttereita ja joko katkaista 15mm pultti tai hommata muutamaa milliä lyhyempi. Näin alustavasti tuo kuitenkin toimii tuolla yhdelläkin pultilla, kun akseli tukee sitä myös. Testailin viime vkl LC-1:n kytkentöjä ja sain sen kalibroitua ja säädettyä oikeat jännitteet megaa varten, eli Analog 1 megalle on 0-5V 10-20AFR ja Analog 2 mittarille on 0-5V 7.35-22.39AFR. Suurin "läheltä piti" -tilanne tässä oli kun muutin jännitteitä virhetilanteille ja painoin "Program"-nappia ja XP heitti sinistä ruutua ja kone buuttasi. Havaitakseni mitään vahinkoa ei kuitenkaan päässyt käymään ja homma jatkui ilman ongelmia tuon jälkeen. Enää ei kuitenkaan tarvitse xp:hen koskea, sillä Megan säätö hoituu TunerStudiolla Linuxin puolella.

Akku on löytänyt paikkansa konehuoneen vasemmasta laidasta. Akkuna toimii sikakallis Optiman RedTop, mutta kyllä tuohon on näin ensialkuun ihan tyytyväinen. Akkutelinekkin on jo suunnitteilla ja kunhan saan pellinpalat putsailtua pintaruosteesta niin voi senkin heppailla kasaan.

Sitten vähän yleispäteviä asioita. Vetelin nahkissia etupenkkeihin aikani kuluksi ja putsailin kuskin penkin kiskot kaikesta moskasta mitä sinne oli ajan myötä kertynyt. Ja sitä oli paljon. Samalla suunnittelin tuon penkin lämmittimen muuttamista manuaaliseksi, kuten aikaisemmassa satkussani oli, mutta tämä vaatinee hieman enemmän perehtymistä ja kesän tullessa ei sitä niin kaipaakkaan. Takapenkki vaatinee myös käsittelyä, mutta penkin keskellä ammottava noin tupakin kokoinen reikä kaipanee jotain paikkaa ensin. Joku varmaan osaa neuvoa nahkajakkaroiden paikkailussa?

Kuva
Soittimen kanssa käy mukavasti. Pikkuveli muuttaa Vantaalle maaliskuussa, eli ei tarvitse autoa näin koulua varten ja voin pitää soittimen omassa autossa. Laitan sen kuitenkin sarjaan tuon toisen soittimen kanssa, eli autossa kaksi soitinta keskikonsolissa jatkossa. Signaalin laitan kulkemaan tuosta 2din vehkeestä 1din soittimeen josta saadaan ulos sitten kuusi kanavaa(4.2, ei 5.1).

Suurin ongelma on kuitenkin edelleen pätevän tuplakiekkasignaalin saaminen megalle. Toinen tulee helposti virranjakajalta kun modaa kiekkoa, mutta tarvitsisi tämän lisäksi kunnon pyörän. Juuri sain sovittua kaupat kahdesta 12-1 pyörästä erään finsquirtin foorumilaisen kanssa. Tuolta niitä löytyy yllättävän paljon, eli olisi aikaisemminkin jo kannattanut vilkaista... Hintaa tulee 20e/pyörä ja mitat on 175x36x8mm. Kevennettyjä ja "tasapainossa" molemmat.
Kuva

26.02-10:

Tulevaisuutta ajatellen hommasin tällaisen:
Kuva
Kyseessä siis ultraäänipesuri 2.5L säiliöllä ja lämmitinkin löytyy! Ajastin on hieman ikävä, valintoja vain 5 ja suurin aika on 8 min. Tuon tarvitsee pyöriä noin 1h kerralla että esim. mäntä tai jakaja puhdistuu. Hinta ei ollut tarjontaan nähden kaamea, mutta esim tuolla lämmittimellä ei paljoa tee jos paljon käyttää, niin neste lämpenee muutenkin.

Leikkelin muutamat tiivisteet valmiiksi, ihan hyvät ensimmäisiksi tiivisteiksi ikinä! Termarikotelo ja termarin kansi.

4.4-10:

Jes, eli nuo ruostepaikkaukset tehdään vielä, konehuoneeseen akkuteline ja akku ja viimeiset johdot. Polttoainekisko odottaa vieläkin päätylaippoja. Ensiviikolla pääsen etsimään suuttimia migmagiin ja saan alumiininpalat toivottavasti viimein kiinni. Kesti tuon argonipullon kanssa niin pitkään ja projekti venyy venymistään. Pitänee ostaa tig laitteet jos tuo migmag ei ala toimimaan...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Ok, polttoainekiskon hyväkäs puuttuu VIELÄKIN!!!!!!1! Taidan vääntää sen migillä kasaan ihan mustasta putkesta ja mietin lisää kunhan saan tuon käyntiin edes sillä.

Mutta, kaikki muu on kasassa. Tänään käänsin virta-avainta ensimmäistä kertaa ja nautiskelin. Kipinää tulee, kerta ajoituslamppu pelasi, näytti jtn. 5 astetta samantien, ja kiekkasingnaali näkyy läppärissä. Logia en tajunnut ottaa, olisi siitäkin voinut jtn päätellä, ehkäpä sen käyn vielä tekemässä.

Tästä se huvi vasta alkaakin. 8)
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Ja prkl mikään huvi alkanut... Tein tuossa viikolla sen polttoainekiskon valmiiksi ihan normi putkesta, duunin iltavuorosta huolimatta, ja hyvältä vaikuttaa. Meinasin että voisi jo nyt vkl laittaa käyntiin, mutta eipäs laitetakkaan.

Kaikki osat kiinni, meinasin pumpata kiskon täyteen bensaa, mutta ajattelinkin että laitan koneeseen jäähdytysnesteet ensin. Vielä löytyi noin 5L raakaa, jonka lantrasin 50/50 ja kaadoin sisälle. Tyhjennystulppa tottakai auki, kiristin sen ennen kuin ehti paljoa valua hukkaan. Vieläkin tippui jostain... Prkl vuotaa imusatsin ja kannen välistä! Uusi kiristys ei enää sitä pysäyttänyt ja varmaankin siellä on kanava täynnä vettä nyt. Maanantaina tilaamaan uusi tiiviste ja ehkä jo ensi vkl päästään starttailemaan...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
eijzii
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 09:21
Paikkakunta: Nurmes

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja eijzii »

onko edistynyt yhtään tuon jälkeen enää? olisi mielenkiintoista kuulla lisää vielä tästäkin projektista :)
Saab 900i -90 (RIP)
Opel Vectra -91 (yyh)
Nissan Sunny n14 -94 (RIP)
Opel Astra g -95 (eiooikävä)
Renault Laguna II -01 (vara-auto)
Saab 900t -96 ( <3 )
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Puolivuotta taukoa, eli aika päivitellä tätäkin.

Polttoainekisko on vaikea. Sain kesällä imusarjan kiinni hyvin paperin kanssa ja vedet pysymään sisällä. Mutta polttoainekiskon hyväkäs vuosikin sitten kuin seula. Alumiinisen profiilin kanssa leikkiminen ei tuottanut tulosta, kun M20 kierteeseen ei tahtonut löytää adaptereja saati banjoja, jotta sen olisi helposti sanut kasaan. Päätylaippojen hitsaus ei onnistunut millään, joten se jäi siihen.

Kesä läheni kohti loppuaan ja uusi koulu alkoi, suuntana autosähköinsinööri ja opinahjona Metropolia. Opiskelijaporukasta löytyikin sitten paljon hyviä kontakteja suuntaan ja toiseen, mutten kuitenkaan niitä kortteja kerennyt käyttämään opiskelun ja muuton takia.

Kyselin kiskon valmistamista muutamilta liikkeiltä, mutta heti kun homma meni hieman haastavaksi (lue, M12x1.5mm kierteet) loppui vastaaminen sähköposteihin tyynin. Enpähän osta niiltä puljuilta enää mitään.

Tänään sitten sovin yhden firman kanssa, että tekevät kiskon M16x1.5 kierteellä ja lyövät mukaan nipat M12 kierteelle, eli odotus alkaa vihdoin olemaan lopussa.

Lisää sitten kun saan tuon kiskon ja kaivettua auton tuolta hangesta...


EDIT 9.1: Suutinkisko saapui jo viimeviikon perjantaina matkahuoltoon, josta sen maanantaina noudin, eli nopea oli toimitus ja työstö. Hintakin oli parempi kuin alunperin ajattelin... Tein kiinnitysreijät 1-2 ja 3-4 suuttimien väliin ja taiteilin pellistä kiinnikkeet kiskolle.

Nyt on kisko autossa, mutta opinnot jatkuvat taas huomenna, eli testaaminen jää seuraavaan viikonloppuun. Laitan säätöjen jälkeen asetukset ja logit tänne halukkaille näkyviin, kokeneemmat squirttaajat voivat sitten kommentoida niiden perusteella :wink:
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Megan eka kokeilu

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Nyt on kiskon polttoaineen pitävyys testattu. Laitoin vihdoin tänään kaiken paikalleen ja aloin testaileman. Hain ajoituslampulla pienen teipin palan kanssa trigger anglen suht kohdalleen. Vaan enpä saanut sitä kuin lupailemaan. Huomenna yrittämään lisää kun akku kerkeää latautumaan.

Tämänhetkinen .msq: 900T8_current.msq (52K, EDIT:24.1)

(( Pari lokia, joista selvinee idea, mutta ei mitään suurempaa, kun muuttelin arvoja samalla. Tuossa n.6 megaisen login lopussa alkaa olemaan samat asetukset kuin .msq:ssakin. )) - Ei enää...

Jos joku megaa aikaisemmin näprännyt tuolta huomaa selviä virheitä, niin saa neuvoa!

EDIT: 23.1 Jees! Ekat savut otettu, lokin unohdin laittaa päälle, mutta .msq päivittyy illalla. Ensi vkl lisää.

EDIT2: 24.1 Löytyikin hyvä logi ekasta starttauksesta, ajoitus on hieman pielessä mutta jtn selviää, laitan illalla .msq:n kanssa. Poistin vanhat linkit edellisiin lokeihin.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Megaaaaaaa!!!

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Nyt on asiat mallikkaasti. Eli pieni yhteenveto viikonlopusta:

Lauantaina laitoin kaikki viimeiset pultit ja mutterit kiinni käynnistystä varten. En kuitenkaan saanut tuota käyntiin, lokia luettiin ja ihmeteltiin pitkin iltaa.

Sunnuntaina päätin tehdä tuon puhtaalta pöydältä lähtien uudestaan ja ajoin extran vakion .msq:n sisään ja pyöritin koneen TDC:iin. Päätin vilkaista jakajan sisään ja katsoa mihin se anturi osoittaa ja kappas, tarkasti olin saanut sen juuri hahlon ja pellin rajamaalle. Käänsin jakajaa hieman, jotta halli oli täysin hahlon päällä. Ja sehän prkl lähti käyntiin. Laitoin trigger anglen -10° ja katselin ajoituslampulla että oli vielä 5° pielessä, eli laitan sinne -15° ensiviikolla. Luulisin että tuo negatiivinen trigger angle ei ole kuitenkaan kovin hyvä juttu...

Uusi loki ekasta käynnistyksestä kiinteällä ajoituksella löytyi kuitenkin:
Su_logi_cutend.msl (2.2M)

Tuosta lokista näkee kaamean käymisen pitkän seisonnan jälkeen ja huonon ajoituksen sytytyksessä. Kaikki arvot seilaa. Loppua kohden mielenkiinto kuitenkin kasvaa kasvaa: Imulämmöt alkavat kohoamaan, lopussa melkein 14°C, vaikka pihalla oli pakkasta asteen verran. Ottaakohan tuo imusarjasta lämpöä itseensä, vai voisiko tuo turbo lykätä jo tyhjäkäynnillä tuota lämpöä ylös? Orkkis filsu on akun päällä tuossa vasemmassa laidassa, entisen IC:n paikalla, eli ei pitäisi imeä lämmintä...

Lisää säätöä ensi viikolla, joskos vaikka saisi tyhjäkäynnin kuntoon ja käynnistys-/lämmitysrikastuksia säädeltyä. Kabiinin voisi laittaa kanssa hieman komeammaksi...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuli tää topikkia bongattua ja huomattua tuo hopea T8.
Olet ilmeisesti hakenut auton Vimpelistä, Etelä-Pohjanmaalta?
Tuli joskus ihailtua tuota Satkua, kun oli kaverin korjaamolla pari kertaa huollossa.
Oli ainakin silloin harvinaisen siisti korinen ja sisältäkin priima 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Noh, jopas on tullut pitkä tauko tämän kanssa... 2011 tammikuu... Melkein 3 vuotta. :oops:
Aloitin autosähköinssin opinnot 2010 syksyllä, ja tämä alkaa olemaan nyt loppusuoralla. Satku on ollut melkein kasassa porukoiden autokatoksessa, viime kesänä havaitsin että biltsun halpis bensaletku, jonka laiton paluuputkeksi regulle on rispaantunut totaalisesti, se pitää vaihtaa ja kokeilla joskos tuon saisi taas käyntiin.
Kuva
Opiskeluaikana tuli sotkeuduttua hieman (sähkö)formula hommiin, joten uutta ideaa on tullut saappia varten varsin roimasti. Piirilevyjen suunnittelu ja valmistus, sekä osien koneistaminen ja 3D mallinnus tuli tutuksi.
Tällä hetkellä olen Japanissa opiskelijavaihdossa (yli 5kk seikkailua, kukapa kieltäytyisi?) ja tämän jälkeen enää insinöörityö Suomessa valmiiksi.

Jos vaikka sen jälkeen saisi Satkun taas liikenteeseen... Pitää luoda jo uusi topikki sille siinä vaiheessa, ei ole enää niin teinipirssi kyseessä.

@Suabisti: Joo, juurikin tuo. Sisusta ja kori varsin mukavat, ei tarvinnut mitään vaihtaa taikka hitsata kun tuon joskus leimasin. Takajarrusatulassa hieman häikkää, mutta se korjautui nopeasti sylinterin+männän putsauksella.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Vastaa Viestiin