9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Kiuasta mulla ei ole tarjota, mutta pitää mainostaa, kun tuollaisen itse raahasin syksyllä tallin lämmittäjäksi. Kiuashan saattaa löytyä ilmaiseksi jostakin lojumasta, kun oikeassa paikassa avaa suunsa. Itse sain viime syksynä euron vaivanpalkkaa, kun sukulaiselta löytyi vanha käytöstä poistettu juuri pihalle kannettuna ja se piti saada pois.

Täytyy sanoa, että on verraton lämmönlähde talliin. Liki kolmenkympin pakkasillakin sai nopeasti lämmintä ja lämpö pysyykin mukavan pitkään. Meillä on vanhoja tiiliä kiukaan päällä jonkinlainen pino varaamassa lämpöä. Löpölämmitintä harkitsin ensin, mutta onneksi en erehtynyt ostamaan. Käyttökustannukset on olemattomat, ei haise löpön käry, eikä kuulu tohinaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

rökösö kirjoitti:Kiuasta mulla ei ole tarjota, mutta pitää mainostaa, kun tuollaisen itse raahasin syksyllä tallin lämmittäjäksi. Kiuashan saattaa löytyä ilmaiseksi jostakin lojumasta, kun oikeassa paikassa avaa suunsa. Itse sain viime syksynä euron vaivanpalkkaa, kun sukulaiselta löytyi vanha käytöstä poistettu juuri pihalle kannettuna ja se piti saada pois.

Täytyy sanoa, että on verraton lämmönlähde talliin. Liki kolmenkympin pakkasillakin sai nopeasti lämmintä ja lämpö pysyykin mukavan pitkään. Meillä on vanhoja tiiliä kiukaan päällä jonkinlainen pino varaamassa lämpöä. Löpölämmitintä harkitsin ensin, mutta onneksi en erehtynyt ostamaan. Käyttökustannukset on olemattomat, ei haise löpön käry, eikä kuulu tohinaa.
Kiva kuulla jos on positiivisiä käyttäjä kokemuksia tämänkin idean toteuttamisesta !

Miten paljon neliöitä sinun lämmitettävässä tilassa ?

Ja puulämmitys juuri näistä syistä, käyttökustannukset tietenkin esisialla !
Tuntuu vain olevan vähän kiven alla nimenomaan nuo puillalämpeävät kiukaat :D

Ja ettei ihan OT:ks mene tää touhu nii pävitellään rojektia sen verran, että puskuri ny kiikutettu maalarille ja jäädään odottamaan milloin se takasin tulee, sitten photoa :)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja rökösö »

lekenda kirjoitti: Miten paljon neliöitä sinun lämmitettävässä tilassa ?
N. 5x7 m ja harjalta vähän vajaa neljä korkeutta. Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

rökösö kirjoitti:
lekenda kirjoitti: Miten paljon neliöitä sinun lämmitettävässä tilassa ?
N. 5x7 m ja harjalta vähän vajaa neljä korkeutta. Kuva
Eiköhän sellainen jo kivasti kiukaalla lämpene !

Meillä tallilla kokoa n. 6 x 10 m ja siitä about puolet tulossa kiaus lämmitettäväksi.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Noniin hyvät ystävät, nyt rupeaa olemaan aerossa virtaa enemmän mitä tshernobyl kerkesi koskaan tuottaa :wink:

Pahoittelen kuvanlaatua:

http://img402.imageshack.us/img402/5476/dsc00752n.jpg
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja tonee »

Onko tulossa jotkut jäätävät poppivehkeet?

lekenda kirjoitti:Noniin hyvät ystävät, nyt rupeaa olemaan aerossa virtaa enemmän mitä tshernobyl kerkesi koskaan tuottaa :wink:

Pahoittelen kuvanlaatua:

http://img402.imageshack.us/img402/5476/dsc00752n.jpg
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Täytyy kai teinipelissä suppari olla?
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Kimm-o kirjoitti:Täytyy kai teinipelissä suppari olla?
Teinipeli, suppari ? Eheii...

Vanha akku oli alkujaan ihan liian pieni, ja ainakin osa kennoista sökönä ja akku purkasi itsensä tyyliin joka toinen päivä. Tuollaisesta Exidestä sitten sattui olemaan hyvä tarjous niin kerralla kunnollinen eikö..?

Erkkasarja jne löytyy, subbaria ei, petyitkö ?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Siitä saa täydet pisteet jos on semmoonen auto jossa ei tarvita subbaria :) .

Suppareita voi sitten laittaa vaikka vessaan tai pyykinkuivaajaan...
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja veijostin »

VKe kirjoitti:Siitä saa täydet pisteet jos on semmoonen auto jossa ei tarvita subbaria :) .

Suppareita voi sitten laittaa vaikka vessaan tai pyykinkuivaajaan...
Sori jos menee vähän OT:ksi, mut oli pakko tarttua: onnea vaan yritykseen toistella niitä matalimpia taajuuksia jostain max. 6,5" midbassoista. Ei se subi siitä autosta teiniä tee, laitteiston toteutus voi tehdä. Se on taas toinen juttu minkälaista musiikkia kukin kuuntelee tai mitä äänentoistolaitteistoltaan haluaa.
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

lekenda kirjoitti:petyitkö ?
En. Yllätyin. :)
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Hieno ketju.. jaksoin jopa lukea alusta loppuun.

Kuvat on aina jees niin selvittää enemmän ku ne tuhat sanaa, vaikka kunnon story on aina mukava lukea. Itselläkin taitaa olla pienet puunaukset edessä, ku saikkua on vielä 3kk(väh).. tosin vasen käsi ainut toimiva raaja tällä hetkellä, niin hetken joutuu odotella ja suunnitella vielä.

Mutta kunnon suunnitelmathan on jo 1/2 työstä.

Jostain hifistyksistä.. saahan noilla 6,5" elementeillä jo todella mukavat "matalat" taajuudet.
Valitse elementti oikein, kotelot, vahvistin sekä viritystaajuudet niin ei tarvitse miettiä +100ltr koteloa takakonttiin.

Itse tein päättötyönä aktiivisubin 4x6,5" peerlesin sls165 elementeillä, kotelon hiekkahartsilla vahvistettuna, ja viritaajuus taiis olla muistaakseni 35hz..dokumentteja en nyt löydä tähän hätään niin en tarkkaa muista.
Ja tätä kompleksia ajettiin 2x 150w itsetehdyllä vahvistimella ja elementit oli 2ohm kuormassa. Voin sanoa että kun oskilaattorilla ajettiin 60-25Hz taajuuksia läpi, niin eipä aikaakaan ku kahvihuoneesta parin seinän takaa tultiin valittamaan.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja veijostin »

jeippo kirjoitti: Jostain hifistyksistä.. saahan noilla 6,5" elementeillä jo todella mukavat "matalat" taajuudet.
Valitse elementti oikein, kotelot, vahvistin sekä viritystaajuudet niin ei tarvitse miettiä +100ltr koteloa takakonttiin.

Itse tein päättötyönä aktiivisubin 4x6,5" peerlesin sls165 elementeillä, kotelon hiekkahartsilla vahvistettuna, ja viritaajuus taiis olla muistaakseni 35hz..dokumentteja en nyt löydä tähän hätään niin en tarkkaa muista.
Ja tätä kompleksia ajettiin 2x 150w itsetehdyllä vahvistimella ja elementit oli 2ohm kuormassa. Voin sanoa että kun oskilaattorilla ajettiin 60-25Hz taajuuksia läpi, niin eipä aikaakaan ku kahvihuoneesta parin seinän takaa tultiin valittamaan.
Juu-u, saa ja nuo peerlessitkin on subeja. :wink:
(ettei ny vaan jää kellekää epäselväks)

Hieno projekti lekendalla, en sotke tämän enempää. :)
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

veijostin kirjoitti:
jeippo kirjoitti: Jostain hifistyksistä.. saahan noilla 6,5" elementeillä jo todella mukavat "matalat" taajuudet.
Valitse elementti oikein, kotelot, vahvistin sekä viritystaajuudet niin ei tarvitse miettiä +100ltr koteloa takakonttiin.

Itse tein päättötyönä aktiivisubin 4x6,5" peerlesin sls165 elementeillä, kotelon hiekkahartsilla vahvistettuna, ja viritaajuus taiis olla muistaakseni 35hz..dokumentteja en nyt löydä tähän hätään niin en tarkkaa muista.
Ja tätä kompleksia ajettiin 2x 150w itsetehdyllä vahvistimella ja elementit oli 2ohm kuormassa. Voin sanoa että kun oskilaattorilla ajettiin 60-25Hz taajuuksia läpi, niin eipä aikaakaan ku kahvihuoneesta parin seinän takaa tultiin valittamaan.
Juu-u, saa ja nuo peerlessitkin on subeja. :wink:
(ettei ny vaan jää kellekää epäselväks)

Hieno projekti lekendalla, en sotke tämän enempää. :)


Kiitos, veijostin.

6,5" elementillä saa varmasti muhkeat ja matalat soundit, kun vaan oikeanlaiset elementit niille suunnitelluissa olosuhteissa !

Itse en ole rakentamassa tuhansien eurojen hifistelyä vaan keskiluokkaista omaa korvaa miellyttävää soundia.

Aiempaan subbari keskusteluun sen verran, että vaikkei sielä sellaista vielä olekkaan, olen kuitenkin kaikki johdotukset yms valmiiksi vedellyt jne. Tarkoitus ei kuitenkaan ole saada tulemaan verta korvista eikä tärykalvoja puhkaistua, tästä jokainen voi itse päätellä olenko rakentamassa Dx corollan putkibasso virityksiä.. ?

Tässä olisi vuorossa vähän juttua tämänpäiväisestä.

Tuli haettua hieman 35mm2 johtoa + liittimiä joilla päivitettiin akulle tulevat johdotukset. Samalla tilasin uudet akunkengät kun ei niitä liikkeessä paikanpäällä sattunut olemaan.

Ja tietysti muutama "turha" kuvakin tuli otettua..

Ostetut tarvikkeet.
Kuva

Kuva

Piuhat vedettynä akulle odottamassa uusia kenkiään.
Kuva

Piuhat tinattuna
Kuva

Sinus Live SL-F166k elementteihin

Pitää vain väsätä koroke renkaat noille kyseisille Sinusliveille että pääsee
kokeilemaan mitenkä nuo potkii..

Jossain kuvassa saattaa myös näkyä punainen massa/koteloaine ruisku joka tuli haettua tänään, jotenka siis myös ruostesuojauksia ruvetaan nyt tekemään !
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Mimmi kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta MIKSI pitää tehdä ala-arvoinen liitos (käytitkö oikein ruuvipuristinta)?
Tarkoitatko toista kuvaa missä näkyy rengasliitin johdon päässä ?

Siinä ei ole tehty minkäänlaista liitosta vaan rengasliitin on vain työnnetty johdon sisään. Todellisuudessa liittimen hakaset on taitettu terävästi alaspäin ja osittain kolvattu.

Miten tämä tulisi suorittaa "oikea oppisesti".. ?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Vastaa Viestiin