9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuon paksuiseen kaapelikenkään tarvitaan kohtuu arvokkaat rullaavat pihdit. Kyllä minäkin olen harrastanut noita surkeita liitoksia ihan vaan puristamalla sopivasti kasaan ja reilu tinaus. Kun ei tee noita työkseen, niin joskus pitää tinkiä työvälineistä. Kunnon tinaus(tarkoittaa, koko kaapelikenkä on täynnä tinaa) on tuossa kaikkein tärkein, nimim. yhden maadoituksen korjanneena.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Mimmi kirjoitti:Puristuspihdeillä, jotka "rullaavat" liittimen reunat sisään.
Sellaisethan ne hienot vehkeet olis, vaan ei perusharrastajan tallista löydy.
Samantapaisen liitoksen kuitenkin saa papukaija pihdeillä ja kun sen tinaa umpeen niin luulisi virtapiirin sulkeutuvan tarpeeksi hyvin.
G-mies kirjoitti:Tuon paksuiseen kaapelikenkään tarvitaan kohtuu arvokkaat rullaavat pihdit. Kyllä minäkin olen harrastanut noita surkeita liitoksia ihan vaan puristamalla sopivasti kasaan ja reilu tinaus. Kun ei tee noita työkseen, niin joskus pitää tinkiä työvälineistä. Kunnon tinaus(tarkoittaa, koko kaapelikenkä on täynnä tinaa) on tuossa kaikkein tärkein, nimim. yhden maadoituksen korjanneena.

Matti
Näinhän se on.. !
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja jeippo »

"silti se ei ole lähellekkään hyvä"

Jokaisella on tieten omat kriteerit..

Mutta jos noin yleisesti sanotaan että liitos ei ole hyvä, jos letkun säikeet on kuorittu oikean mittaisiksi katkomatta ainuttakaan säiettä kuorinta vaiheessa, liitin on oikean kokoinen kaapelin vahvuuteen nähden, liitos puristetaan kasaan joko oikeilla kenkäpihdeillä, papukaijapihdeillä, tai missä vaan josa se saadaan niin tiukkaan ettei sitä vetämällä irti saa, kolvataan liitos vielä niin että liitin ja kaapelin säikeet ovat kokonaan tinassa liittimen alusta siihen asti missä puristettu osa loppuu ja lopuksi vielä liitos suojataan kutistesukalla, tai mukana tulleella kumisuojuksella.

Niin MIKÄ on kriteerinä sitten hyvälle liitokselle?

Jos liitin on puristettu "väärillä" pihdeillä kaapelin ympärille, ja tinattu vielä, niin ei se virta sieltä mihinkään katoa/pätki/hyppää/jotain. JOS kaapeli olisi pinta-alaltaan liian pientä, se rajoittaisi. Joka nyt on kaikille selvä asia :)

Ei pahalla, mutta ihmettelen :)
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

jeippo kirjoitti:"silti se ei ole lähellekkään hyvä"

Jokaisella on tieten omat kriteerit..

Mutta jos noin yleisesti sanotaan että liitos ei ole hyvä, jos letkun säikeet on kuorittu oikean mittaisiksi katkomatta ainuttakaan säiettä kuorinta vaiheessa, liitin on oikean kokoinen kaapelin vahvuuteen nähden, liitos puristetaan kasaan joko oikeilla kenkäpihdeillä, papukaijapihdeillä, tai missä vaan josa se saadaan niin tiukkaan ettei sitä vetämällä irti saa, kolvataan liitos vielä niin että liitin ja kaapelin säikeet ovat kokonaan tinassa liittimen alusta siihen asti missä puristettu osa loppuu ja lopuksi vielä liitos suojataan kutistesukalla, tai mukana tulleella kumisuojuksella.

Niin MIKÄ on kriteerinä sitten hyvälle liitokselle?

Jos liitin on puristettu "väärillä" pihdeillä kaapelin ympärille, ja tinattu vielä, niin ei se virta sieltä mihinkään katoa/pätki/hyppää/jotain. JOS kaapeli olisi pinta-alaltaan liian pientä, se rajoittaisi. Joka nyt on kaikille selvä asia :)

Ei pahalla, mutta ihmettelen :)
Tätä lainaten haluaisin myös kuulla hyvän liitoksen poikkeavat kriteerit omaan epäonnistuneeni verrattaen. :?:
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Mimmi kirjoitti:Miten pystyt todentamaan tinauksen ulottuvan jokaisen säikeen väliin juuri oikeanmittaisella matkalla ja suojaamaan tinauksen pään taivutusvaurioilta täydellisesti?

Kriteereiden erilaisuudesta johtuen jotkin ajavat jopa tojotoilla eikä Saabeilla.
Todennäköisesti en mitenkään, mutta luotan silti että liitokseni on täysin riittävä tarkoitukseen nähden.

Aivan, sepäs vasta onkin hyvin eriskummallinen asia.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tähän olis hyvä lisätä sen verran, että miksei autonvalmistajat juota kaapeleita kaapelikenkiin? syy on yksinkertaisesti se, että juotettu kaapelinpää kovettuu tinauksen osalta ja katkeaa värinöistä/tärinöistä paljon helpommin kuin ei juotettu. Nykyiset kaapeli liitokset on tehtävä ISO standardin mukaisesti tässä yks esimerkki. ISO 4141-3-2006=tieajoneuvoihin, jos tähän kirjoittaisi kaikki mitä nuo numerot pitää sisällään, niin tästä tulis pitkä viesti, jokainen voi hakea netiltä tuolla ISO koodilla tietoa mitä se sisältää. Tämä ei tarkoita sitä, että näin on tehtävä myös yksityisessä käytännössä, mutta eiköhän huolella tehty kestävä ja pitävä liitos ole hyväksyttävä liitos? ilman näitä ISO standardejakin.

ISO-standard löytyy myös liitoksiin jotka tehdään esimerkiksi piirikortteihin suljetussa tilassa, no eiköhän tää riitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Mimmi kirjoitti:Toivottavasti olet ylimitoittanut liitoksesi riittävästi, ettei sen ylimenovastus aiheuta ongelmia.

:lol: Ootko vetäny virtakaapelin sitteki 3,5mm2 johdolla ku epäillään liitosta? :lol:

Ja kysymys: 35mm2 johdon päässä on kaapelikenkä. PALJONKO on sen ylimenovastus?! :D :D veikkaan että kyseessä ehkä 0,1-0,3ohm :D Vaikuttaako se kaapelissa..ei :D
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

jeippo kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Toivottavasti olet ylimitoittanut liitoksesi riittävästi, ettei sen ylimenovastus aiheuta ongelmia.

:lol: Ootko vetäny virtakaapelin sitteki 3,5mm2 johdolla ku epäillään liitosta? :lol:

Ja kysymys: 35mm2 johdon päässä on kaapelikenkä. PALJONKO on sen ylimenovastus?! :D :D veikkaan että kyseessä ehkä 0,1-0,3ohm :D Vaikuttaako se kaapelissa..ei :D
Ei tunnu enään Koneistajan tutkinto riittävän kun ruvetaan perehtymään meikäläisen kaapelikenkä liitoksiin.. 8O :lol:
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja jeippo »

-Parempi ostaa numeroa isompi tossu, jotta mahtuu villasukankaa talvella jalkaan-

(offtopic(ko?))^

Jatkas vaan samaan malliin, mukava seurata =)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jees, jyrsintää, kalvintaa ja nälvintää saattaa joskus esiintyä...

Komea tuosta autosta on silti tulossa!!!
Sininen Saab 9-3, '99
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

VKe kirjoitti:Jees, jyrsintää, kalvintaa ja nälvintää saattaa joskus esiintyä...

Komea tuosta autosta on silti tulossa!!!

Näinhän se menöö :D Kiitosskiitos.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Nyt on massaruisku puhunut ja kotelosuoja levinnyt !

Litra meni ainetta ja luulisin että sitä tarpeeksi tuli kun joka paikasta ainakin valumaan rupesi!

- Takapyöräkotelot
- Kaikki ovet
- Helmakotelot
- Peräluukun kansi
- Sekä myös pyöräkaarien sisäpuolelle pokkauksen päälle tuli laitettua.

Muutama turhanpäiväinen kuvakin tuli operaatiosta nykäistyä, tosin vasta silloin kun se oli jo ohitse :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sillä hyvä, eiköhän noi nyt pidä korroosion hetken loitolla :?:

Paikat kun kuivaa nii ruuvailen verhoilut ja listat kiinni, samalla tehdään etuoviin ne korokkeet mideille :)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Missäs päin sä tätä projektia oikein touhuat? Eli milloin voin tuoda oman (samanvärisen) NG900:n restauroitavaksi? :lol:
Toiset kun vain suunnittelee ja toiset sitten (myös) tekee. :D
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Azanovix kirjoitti:Missäs päin sä tätä projektia oikein touhuat? Eli milloin voin tuoda oman (samanvärisen) NG900:n restauroitavaksi? :lol:
Toiset kun vain suunnittelee ja toiset sitten (myös) tekee. :D

Hahh, täällä Etelä - Pohjanmaalla tuppukylässä näitä väännetään ! :D

Ei muutakuin autoa tänne, € / h sovitaan paikanpäällä :)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Perseennuolija kirjoitti:munki satkun voi massaa eurolla tunti saks samaa rahaa myös aineet
Heh heh, josko kuitenkin tarkoitin että " paljonko sovitaan hinnaksi, euroA / tunniLTA :D
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Vastaa Viestiin