9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Tuon paksuiseen kaapelikenkään tarvitaan kohtuu arvokkaat rullaavat pihdit. Kyllä minäkin olen harrastanut noita surkeita liitoksia ihan vaan puristamalla sopivasti kasaan ja reilu tinaus. Kun ei tee noita työkseen, niin joskus pitää tinkiä työvälineistä. Kunnon tinaus(tarkoittaa, koko kaapelikenkä on täynnä tinaa) on tuossa kaikkein tärkein, nimim. yhden maadoituksen korjanneena.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Sellaisethan ne hienot vehkeet olis, vaan ei perusharrastajan tallista löydy.Mimmi kirjoitti:Puristuspihdeillä, jotka "rullaavat" liittimen reunat sisään.
Samantapaisen liitoksen kuitenkin saa papukaija pihdeillä ja kun sen tinaa umpeen niin luulisi virtapiirin sulkeutuvan tarpeeksi hyvin.
Näinhän se on.. !G-mies kirjoitti:Tuon paksuiseen kaapelikenkään tarvitaan kohtuu arvokkaat rullaavat pihdit. Kyllä minäkin olen harrastanut noita surkeita liitoksia ihan vaan puristamalla sopivasti kasaan ja reilu tinaus. Kun ei tee noita työkseen, niin joskus pitää tinkiä työvälineistä. Kunnon tinaus(tarkoittaa, koko kaapelikenkä on täynnä tinaa) on tuossa kaikkein tärkein, nimim. yhden maadoituksen korjanneena.
Matti
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
"silti se ei ole lähellekkään hyvä"
Jokaisella on tieten omat kriteerit..
Mutta jos noin yleisesti sanotaan että liitos ei ole hyvä, jos letkun säikeet on kuorittu oikean mittaisiksi katkomatta ainuttakaan säiettä kuorinta vaiheessa, liitin on oikean kokoinen kaapelin vahvuuteen nähden, liitos puristetaan kasaan joko oikeilla kenkäpihdeillä, papukaijapihdeillä, tai missä vaan josa se saadaan niin tiukkaan ettei sitä vetämällä irti saa, kolvataan liitos vielä niin että liitin ja kaapelin säikeet ovat kokonaan tinassa liittimen alusta siihen asti missä puristettu osa loppuu ja lopuksi vielä liitos suojataan kutistesukalla, tai mukana tulleella kumisuojuksella.
Niin MIKÄ on kriteerinä sitten hyvälle liitokselle?
Jos liitin on puristettu "väärillä" pihdeillä kaapelin ympärille, ja tinattu vielä, niin ei se virta sieltä mihinkään katoa/pätki/hyppää/jotain. JOS kaapeli olisi pinta-alaltaan liian pientä, se rajoittaisi. Joka nyt on kaikille selvä asia![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei pahalla, mutta ihmettelen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jokaisella on tieten omat kriteerit..
Mutta jos noin yleisesti sanotaan että liitos ei ole hyvä, jos letkun säikeet on kuorittu oikean mittaisiksi katkomatta ainuttakaan säiettä kuorinta vaiheessa, liitin on oikean kokoinen kaapelin vahvuuteen nähden, liitos puristetaan kasaan joko oikeilla kenkäpihdeillä, papukaijapihdeillä, tai missä vaan josa se saadaan niin tiukkaan ettei sitä vetämällä irti saa, kolvataan liitos vielä niin että liitin ja kaapelin säikeet ovat kokonaan tinassa liittimen alusta siihen asti missä puristettu osa loppuu ja lopuksi vielä liitos suojataan kutistesukalla, tai mukana tulleella kumisuojuksella.
Niin MIKÄ on kriteerinä sitten hyvälle liitokselle?
Jos liitin on puristettu "väärillä" pihdeillä kaapelin ympärille, ja tinattu vielä, niin ei se virta sieltä mihinkään katoa/pätki/hyppää/jotain. JOS kaapeli olisi pinta-alaltaan liian pientä, se rajoittaisi. Joka nyt on kaikille selvä asia
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei pahalla, mutta ihmettelen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Tätä lainaten haluaisin myös kuulla hyvän liitoksen poikkeavat kriteerit omaan epäonnistuneeni verrattaen.jeippo kirjoitti:"silti se ei ole lähellekkään hyvä"
Jokaisella on tieten omat kriteerit..
Mutta jos noin yleisesti sanotaan että liitos ei ole hyvä, jos letkun säikeet on kuorittu oikean mittaisiksi katkomatta ainuttakaan säiettä kuorinta vaiheessa, liitin on oikean kokoinen kaapelin vahvuuteen nähden, liitos puristetaan kasaan joko oikeilla kenkäpihdeillä, papukaijapihdeillä, tai missä vaan josa se saadaan niin tiukkaan ettei sitä vetämällä irti saa, kolvataan liitos vielä niin että liitin ja kaapelin säikeet ovat kokonaan tinassa liittimen alusta siihen asti missä puristettu osa loppuu ja lopuksi vielä liitos suojataan kutistesukalla, tai mukana tulleella kumisuojuksella.
Niin MIKÄ on kriteerinä sitten hyvälle liitokselle?
Jos liitin on puristettu "väärillä" pihdeillä kaapelin ympärille, ja tinattu vielä, niin ei se virta sieltä mihinkään katoa/pätki/hyppää/jotain. JOS kaapeli olisi pinta-alaltaan liian pientä, se rajoittaisi. Joka nyt on kaikille selvä asia
Ei pahalla, mutta ihmettelen
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Todennäköisesti en mitenkään, mutta luotan silti että liitokseni on täysin riittävä tarkoitukseen nähden.Mimmi kirjoitti:Miten pystyt todentamaan tinauksen ulottuvan jokaisen säikeen väliin juuri oikeanmittaisella matkalla ja suojaamaan tinauksen pään taivutusvaurioilta täydellisesti?
Kriteereiden erilaisuudesta johtuen jotkin ajavat jopa tojotoilla eikä Saabeilla.
Aivan, sepäs vasta onkin hyvin eriskummallinen asia.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Tähän olis hyvä lisätä sen verran, että miksei autonvalmistajat juota kaapeleita kaapelikenkiin? syy on yksinkertaisesti se, että juotettu kaapelinpää kovettuu tinauksen osalta ja katkeaa värinöistä/tärinöistä paljon helpommin kuin ei juotettu. Nykyiset kaapeli liitokset on tehtävä ISO standardin mukaisesti tässä yks esimerkki. ISO 4141-3-2006=tieajoneuvoihin, jos tähän kirjoittaisi kaikki mitä nuo numerot pitää sisällään, niin tästä tulis pitkä viesti, jokainen voi hakea netiltä tuolla ISO koodilla tietoa mitä se sisältää. Tämä ei tarkoita sitä, että näin on tehtävä myös yksityisessä käytännössä, mutta eiköhän huolella tehty kestävä ja pitävä liitos ole hyväksyttävä liitos? ilman näitä ISO standardejakin.
ISO-standard löytyy myös liitoksiin jotka tehdään esimerkiksi piirikortteihin suljetussa tilassa, no eiköhän tää riitä.
ISO-standard löytyy myös liitoksiin jotka tehdään esimerkiksi piirikortteihin suljetussa tilassa, no eiköhän tää riitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Mimmi kirjoitti:Toivottavasti olet ylimitoittanut liitoksesi riittävästi, ettei sen ylimenovastus aiheuta ongelmia.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja kysymys: 35mm2 johdon päässä on kaapelikenkä. PALJONKO on sen ylimenovastus?!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Ei tunnu enään Koneistajan tutkinto riittävän kun ruvetaan perehtymään meikäläisen kaapelikenkä liitoksiin..jeippo kirjoitti:Mimmi kirjoitti:Toivottavasti olet ylimitoittanut liitoksesi riittävästi, ettei sen ylimenovastus aiheuta ongelmia.
Ootko vetäny virtakaapelin sitteki 3,5mm2 johdolla ku epäillään liitosta?
![]()
Ja kysymys: 35mm2 johdon päässä on kaapelikenkä. PALJONKO on sen ylimenovastus?!![]()
veikkaan että kyseessä ehkä 0,1-0,3ohm
Vaikuttaako se kaapelissa..ei
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
-Parempi ostaa numeroa isompi tossu, jotta mahtuu villasukankaa talvella jalkaan-
(offtopic(ko?))^
Jatkas vaan samaan malliin, mukava seurata =)
(offtopic(ko?))^
Jatkas vaan samaan malliin, mukava seurata =)
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Jees, jyrsintää, kalvintaa ja nälvintää saattaa joskus esiintyä...
Komea tuosta autosta on silti tulossa!!!
Komea tuosta autosta on silti tulossa!!!
Sininen Saab 9-3, '99
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
VKe kirjoitti:Jees, jyrsintää, kalvintaa ja nälvintää saattaa joskus esiintyä...
Komea tuosta autosta on silti tulossa!!!
Näinhän se menöö
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Nyt on massaruisku puhunut ja kotelosuoja levinnyt !
Litra meni ainetta ja luulisin että sitä tarpeeksi tuli kun joka paikasta ainakin valumaan rupesi!
- Takapyöräkotelot
- Kaikki ovet
- Helmakotelot
- Peräluukun kansi
- Sekä myös pyöräkaarien sisäpuolelle pokkauksen päälle tuli laitettua.
Muutama turhanpäiväinen kuvakin tuli operaatiosta nykäistyä, tosin vasta silloin kun se oli jo ohitse
![Kuva](http://img826.imageshack.us/img826/3221/saabklubi1.jpg)
![Kuva](http://img26.imageshack.us/img26/7379/saabklubi2.jpg)
![Kuva](http://img717.imageshack.us/img717/1893/saabklubi3.jpg)
![Kuva](http://img690.imageshack.us/img690/2529/saabklubi4.jpg)
![Kuva](http://img248.imageshack.us/img248/7379/saabklubi5.jpg)
![Kuva](http://img706.imageshack.us/img706/3978/saabklubi6.jpg)
![Kuva](http://img140.imageshack.us/img140/2980/saabklubi7.jpg)
![Kuva](http://img141.imageshack.us/img141/6079/saabklubi8.jpg)
Sillä hyvä, eiköhän noi nyt pidä korroosion hetken loitolla
Paikat kun kuivaa nii ruuvailen verhoilut ja listat kiinni, samalla tehdään etuoviin ne korokkeet mideille![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Litra meni ainetta ja luulisin että sitä tarpeeksi tuli kun joka paikasta ainakin valumaan rupesi!
- Takapyöräkotelot
- Kaikki ovet
- Helmakotelot
- Peräluukun kansi
- Sekä myös pyöräkaarien sisäpuolelle pokkauksen päälle tuli laitettua.
Muutama turhanpäiväinen kuvakin tuli operaatiosta nykäistyä, tosin vasta silloin kun se oli jo ohitse
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Kuva](http://img826.imageshack.us/img826/3221/saabklubi1.jpg)
![Kuva](http://img26.imageshack.us/img26/7379/saabklubi2.jpg)
![Kuva](http://img717.imageshack.us/img717/1893/saabklubi3.jpg)
![Kuva](http://img690.imageshack.us/img690/2529/saabklubi4.jpg)
![Kuva](http://img248.imageshack.us/img248/7379/saabklubi5.jpg)
![Kuva](http://img706.imageshack.us/img706/3978/saabklubi6.jpg)
![Kuva](http://img140.imageshack.us/img140/2980/saabklubi7.jpg)
![Kuva](http://img141.imageshack.us/img141/6079/saabklubi8.jpg)
Sillä hyvä, eiköhän noi nyt pidä korroosion hetken loitolla
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Paikat kun kuivaa nii ruuvailen verhoilut ja listat kiinni, samalla tehdään etuoviin ne korokkeet mideille
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Missäs päin sä tätä projektia oikein touhuat? Eli milloin voin tuoda oman (samanvärisen) NG900:n restauroitavaksi? ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Toiset kun vain suunnittelee ja toiset sitten (myös) tekee.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Toiset kun vain suunnittelee ja toiset sitten (myös) tekee.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Azanovix kirjoitti:Missäs päin sä tätä projektia oikein touhuat? Eli milloin voin tuoda oman (samanvärisen) NG900:n restauroitavaksi?
Toiset kun vain suunnittelee ja toiset sitten (myös) tekee.
Hahh, täällä Etelä - Pohjanmaalla tuppukylässä näitä väännetään !
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei muutakuin autoa tänne, € / h sovitaan paikanpäällä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3 Aero ´wannabe´ Viggen.
Heh heh, josko kuitenkin tarkoitin että " paljonko sovitaan hinnaksi, euroA / tunniLTAPerseennuolija kirjoitti:munki satkun voi massaa eurolla tunti saks samaa rahaa myös aineet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´