Saab 900 T8 Lux
Re: Saab 900 T8 Lux
Imusarja, pakosarja ja turbo on nyt kiinni.
Kuviakin otin joita lisäilen huomenissa ihmeteltäviksi, tänään kun ei enään jaksa. Oli melkoisen perse päivä kun mikään tavara ei pysyny käsissä ja yhen neliön kokosella työmaalla jotenkin mystisesti hävisi pultteja ja työkaluja. Siitähän se v****us kasvoi...
Pitäis kai osata joskus ottaa rennommin
Kuviakin otin joita lisäilen huomenissa ihmeteltäviksi, tänään kun ei enään jaksa. Oli melkoisen perse päivä kun mikään tavara ei pysyny käsissä ja yhen neliön kokosella työmaalla jotenkin mystisesti hävisi pultteja ja työkaluja. Siitähän se v****us kasvoi...
Pitäis kai osata joskus ottaa rennommin
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Mieli korkealla ja hyvin levätyn yön jälkeen tuntuu hyvälle.
Turbo ja kaasuläppäkotelokin ovat jo kiinni. Tarkoituksena olisi tänään sovitella tuota 3" DP:tä paikoilleen ja suunnitella akkua takakonttiin.
Uusia kuvia: http://dragan.kuvat.fi/kuvat/Saab%25209 ... 0projekti/
Turbo ja kaasuläppäkotelokin ovat jo kiinni. Tarkoituksena olisi tänään sovitella tuota 3" DP:tä paikoilleen ja suunnitella akkua takakonttiin.
Uusia kuvia: http://dragan.kuvat.fi/kuvat/Saab%25209 ... 0projekti/
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
http://dragan.kuvat.fi/kuvat/Saab%20900 ... maller.jpg
Tuossa on jo senverran pitkä asetelma ja päässään painava anturi, että minä tekisin tuolle jo oman tukiraudan. Meinaan ettei tärinästä väsyisi ja katkeaisi sekä hukkaisi öljynpaineita silmänräpäyksessä, ovat nuo adapteriliitännät vielä yleensä melkoista räkärautaa.
Tuossa on jo senverran pitkä asetelma ja päässään painava anturi, että minä tekisin tuolle jo oman tukiraudan. Meinaan ettei tärinästä väsyisi ja katkeaisi sekä hukkaisi öljynpaineita silmänräpäyksessä, ovat nuo adapteriliitännät vielä yleensä melkoista räkärautaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 T8 Lux
miksi ihmeessä se on edes tuollainen
suoraan sopivaakin löytynee
suoraan sopivaakin löytynee
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 T8 Lux
Tottahan että tuo on hieman patentti, mutta sovitekappaleita ei vain muunlaisia löytynyt, ainakaan loimaan hihnasta ja varaosasta jossa noita putki ja letkuhilppeitä oli aika laaja valikoima.
Auton päässähän lienee m12 normikierteillä (?), kun taas painekellossa on m8 tai m10 jossa hieno jenka.
Kuitenkin, tänään ensimmäiset sauhut 3" röörin lävitse, oli upea tunne , kunnes....
Ilmeisesti painelaakeri leikkautti kiinni ja kytkimen työsylinteristä meni tiivisteet. Etten vain olisi laittanut "liian ohkaista" painelaakeria jolloin mäntä pääsi tulemaan niin paljon ulos että o-rengas pääsi välistä repeämään ja ruikkimaan jarrunestettä laakeriin. tai jotain...
En harmituksiltani sen enempää tutkinut asiaa vielä, ensiviikolla ollaan taas asiasta paljon viisaampia.
Auton päässähän lienee m12 normikierteillä (?), kun taas painekellossa on m8 tai m10 jossa hieno jenka.
Kuitenkin, tänään ensimmäiset sauhut 3" röörin lävitse, oli upea tunne , kunnes....
Ilmeisesti painelaakeri leikkautti kiinni ja kytkimen työsylinteristä meni tiivisteet. Etten vain olisi laittanut "liian ohkaista" painelaakeria jolloin mäntä pääsi tulemaan niin paljon ulos että o-rengas pääsi välistä repeämään ja ruikkimaan jarrunestettä laakeriin. tai jotain...
En harmituksiltani sen enempää tutkinut asiaa vielä, ensiviikolla ollaan taas asiasta paljon viisaampia.
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Joo elikkä kytkin purettu.
Syynähän oli hieman liian "ohut" painelaakeri, voisi sanoa että jopa väärä.
Työsylinterin männän päässä oleva paksumpi kohta painoi painelaakerin takapuolen karkaistua pintaa joka kirskui ja kipinöitti ja ilmeisesti keitti myös hieman kytkinnesteitä.
Toivottavasti ymmräsitte mitä tarkoitin, eli pinta joka männässä pitäisi painaa laakeria, ei painanut sitä ollenkaan.
Syynähän oli hieman liian "ohut" painelaakeri, voisi sanoa että jopa väärä.
Työsylinterin männän päässä oleva paksumpi kohta painoi painelaakerin takapuolen karkaistua pintaa joka kirskui ja kipinöitti ja ilmeisesti keitti myös hieman kytkinnesteitä.
Toivottavasti ymmräsitte mitä tarkoitin, eli pinta joka männässä pitäisi painaa laakeria, ei painanut sitä ollenkaan.
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Nätisti starttas ja kävi mutta kuulkaas, missä mahtaa vika piileskellä kun startti ei pysähtynyt ? Ja kyse ei ole siitä että bendiksi jäis kehälle vaan laahaamaan, vaan startti ei pysähdy vaikka avaimet heivaa lukosta poijes.
Ja tähän väliin kysyn että mistä mahtaisi saada ruiskusuuttimille menevää polttoainelinjaa, vai saako sitä ollenkaan metritavarana. Kenties jotain korvaavaa ?
Ja tiedän, periaatteessahan täällä projektipuolella ei saisi vissiin kysellä, mutta kai tämän annatte anteeksi
Ja tähän väliin kysyn että mistä mahtaisi saada ruiskusuuttimille menevää polttoainelinjaa, vai saako sitä ollenkaan metritavarana. Kenties jotain korvaavaa ?
Ja tiedän, periaatteessahan täällä projektipuolella ei saisi vissiin kysellä, mutta kai tämän annatte anteeksi
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Startin solenoidi jumittaa. Solenoidin saa irti starttia irrottamatta avaamalla keulan päästä kaksi tasakantaruuvia alhaalta käsin. Siis olettaen, että kone on M84 tai vanhempi, jossa startti on pakosarjan alla. Ei helppoa mutta huomattavasti helpompaa kuin startin irroitus. Myös solenoidin tapin ujutus bendixiin vaatii päättäväisyyttä ja sorminäppäryyttä. Solenoidin voi purkaa ja puhdistella sen "männän" ja "sylinterin". Juotokset pitää vaan päästää irti. Voi olla että sinne on päässyt vettäkin väliin. Jos ei juotteluhommat nappaa, niin uusi solenoidi maksaa muistaakseni noin 20 euroa. Kannattaa vaan varoa kun kiristää johtojen muttereita, multa halkes yhdestä uudesta solenoidista muovinen pääty hyvin hennolla kiristämisellä. Sain sentäs uuden tilalle.Dragan kirjoitti:Nätisti starttas ja kävi mutta kuulkaas, missä mahtaa vika piileskellä kun startti ei pysähtynyt ? Ja kyse ei ole siitä että bendiksi jäis kehälle vaan laahaamaan, vaan startti ei pysähdy vaikka avaimet heivaa lukosta poijes.
Ja tähän väliin kysyn että mistä mahtaisi saada ruiskusuuttimille menevää polttoainelinjaa, vai saako sitä ollenkaan metritavarana. Kenties jotain korvaavaa ?
Ja tiedän, periaatteessahan täällä projektipuolella ei saisi vissiin kysellä, mutta kai tämän annatte anteeksi
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 900 T8 Lux
Joku urpo teki ihan toimivan ranetuksen jarruputkesta ja passelia jarrunippaa rälläköimällä:Dragan kirjoitti: Ja tähän väliin kysyn että mistä mahtaisi saada ruiskusuuttimille menevää polttoainelinjaa, vai saako sitä ollenkaan metritavarana. Kenties jotain korvaavaa ?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=22
Tosin tuo menee sitten ihan harrastuneisuuden piiriin, sillä kaikista K-jetillisistä satkuista saat sopivat ruiskuputket tuohon, eli suosittelen kuitenkin hommaamaan setin tai pari esim. tuolta foorumin myyntipalstalta.
Ei anneta. Olen äärettömän närkästynyt moisesta epäkunnioituksesta foorumin sääntöjä kohtaan, pitää varmaan vasikoida ylläpidolle.Dragan kirjoitti: Ja tiedän, periaatteessahan täällä projektipuolella ei saisi vissiin kysellä, mutta kai tämän annatte anteeksi
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 900 T8 Lux
Arvelinkin että mun kyselyistä aletaan urputtaa
Mut joo, aika ovela tuo jarruputkista tekeminen. Aika patenttihan tuo on kieltämättä.
Startin solenoidia sitten varmaan vaan räpeltämään, ellei joku ole sitä mieltä että pitäisi virtalukon pohjaan perehtyä ???
Mut joo, aika ovela tuo jarruputkista tekeminen. Aika patenttihan tuo on kieltämättä.
Startin solenoidia sitten varmaan vaan räpeltämään, ellei joku ole sitä mieltä että pitäisi virtalukon pohjaan perehtyä ???
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Sainpas koko startin räpellettyä esille, ja näytti vahvasti siltä että uutta kehiin.
Solenoidissa oli vettä ja jokapuolella oli ruostetta ja aivan täynnä sellaista öljyn ja lian sekaista mössöä.
Kenellä myydä startti mallia pakosarjan alla ?
Solenoidissa oli vettä ja jokapuolella oli ruostetta ja aivan täynnä sellaista öljyn ja lian sekaista mössöä.
Kenellä myydä startti mallia pakosarjan alla ?
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Nyt on kunnostettu "uusi" startti, kun jaksaisi perseen hilata penkiltä ylös.
Pahoittelut kun nyt ei vaan yksinkertaisesti jaksa tarinoida tänne enempää, ehkä ensiviikolla
Pahoittelut kun nyt ei vaan yksinkertaisesti jaksa tarinoida tänne enempää, ehkä ensiviikolla
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Nyt apua äkkiä !
Startille tulee 3 pienempää johtoa, jotka ovat kaikki sukassa, kuitenkaan niiden päällä ei ole minkäänlaista eristetta, eli koskevat kaikki toisiaan. Kaiken järjen mukaan näin ei saisi olla ???
Eikö tällöin mene solenoidillekin kokoajan jatkuvaa virtaa akun ollessa kytketty ???
:EDIT
Joo menin tutkimaan tylsyyttä asiaa ja johdoissa oleva eriste on mennyt aivan mössöksi sukan sisällä 20 cm matkalta... Eli eristämään -->
Startille tulee 3 pienempää johtoa, jotka ovat kaikki sukassa, kuitenkaan niiden päällä ei ole minkäänlaista eristetta, eli koskevat kaikki toisiaan. Kaiken järjen mukaan näin ei saisi olla ???
Eikö tällöin mene solenoidillekin kokoajan jatkuvaa virtaa akun ollessa kytketty ???
:EDIT
Joo menin tutkimaan tylsyyttä asiaa ja johdoissa oleva eriste on mennyt aivan mössöksi sukan sisällä 20 cm matkalta... Eli eristämään -->
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Starttasin...
Tarkkailin...
Annoin käydä...
Kaasuttelin...
Ajoin pienen lenkin, ja olin tyytyväinen
Kuitenkin, pieniä murheita on. Kone käy todella nätisti kunnes on aivan lämmin, sen jälkeen alkaa ontuminen, k-jet säätöä ja liittimien vaihtelua komponentista komponenttiin. Enhän katsokaas tietenkään niitä mitenkään merkinnyt kun purin
Sitten kaikkein oudoin, elikkä kannentiivisteen reuna kostuu imusarjan alta jakopäähän päin sen verran että muutaman päivän sisällä on pari tippaa kertynyt. Sanokaa ettei voi päästä kannentiivisteen välistä ?
Kuvan siitä näette tutusta linkistä joka vie kuvasivuilleni
Luonnollisesti myös säikähdin että nesteet menivät sekaisin kun katsoin paisuntasäiliöön, semmosta melko harmaan oloista, mutta olikin vain niitä pieniä paskoja joita tiivisteen vaihdossa pääsi kanaviin.
Kyllä muuten tuolla 3" hormilla vastaa ahdin nätisti ja viheltää kauniisti
Tarkkailin...
Annoin käydä...
Kaasuttelin...
Ajoin pienen lenkin, ja olin tyytyväinen
Kuitenkin, pieniä murheita on. Kone käy todella nätisti kunnes on aivan lämmin, sen jälkeen alkaa ontuminen, k-jet säätöä ja liittimien vaihtelua komponentista komponenttiin. Enhän katsokaas tietenkään niitä mitenkään merkinnyt kun purin
Sitten kaikkein oudoin, elikkä kannentiivisteen reuna kostuu imusarjan alta jakopäähän päin sen verran että muutaman päivän sisällä on pari tippaa kertynyt. Sanokaa ettei voi päästä kannentiivisteen välistä ?
Kuvan siitä näette tutusta linkistä joka vie kuvasivuilleni
Luonnollisesti myös säikähdin että nesteet menivät sekaisin kun katsoin paisuntasäiliöön, semmosta melko harmaan oloista, mutta olikin vain niitä pieniä paskoja joita tiivisteen vaihdossa pääsi kanaviin.
Kyllä muuten tuolla 3" hormilla vastaa ahdin nätisti ja viheltää kauniisti
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Re: Saab 900 T8 Lux
Hei kuulkaas, kone kun käy nätisti, vielä niin pirun nätisti kun seoksia sääsin korvakuulolla ensin, mutta tietyn lämmön saavutettua alkaa ontua oikein kunnolla, pahenee niin paljon että kone lähes sammumaisillaan. Voisiko tämän aiheuttaa viallinen ohjauspaineventtiili tai mikä tuo nyt lieneekään... Vai kenties joku lämpöanturi??
Pahoittelen jatkuvaa kyselyä projektiosiossa, mutta koen turhaksi luoda uusi keskustelu näiden takia
Pahoittelen jatkuvaa kyselyä projektiosiossa, mutta koen turhaksi luoda uusi keskustelu näiden takia
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985