MY88 Saab OG900

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oisko muuten tämmönen mitään:
http://www.youtube.com/watch?v=AAtkoje4-eM

Projektin vielä tässä vaiheessa ei varmaan ois kovin vaikea toteuttaa?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos kierrosherkkyys on hakusessa, niin itse lähtisin liikkeelle yli 10kg painosen vauhtipyörän laihduttamisesta...

200hp tehotavoitteella on kuitenki mäntien ja kankien viilaaminen tai korvaaminen kevyemmillä "ehkä" hieman turhaa puuhaa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ohos...onpas tullu painovirhe, puhuin siis 6g:stä eikä 664g :D

En tiedä miksei noita tarkistaisi, kun vaaka on työpöydällä aina eessä ja kanget lattialla? Vai onko se huono homma tarkistaa?

Coltti: Kyllähän tuosta vauhtipyörästä on jo napattu sen mitä sorvaaja uskalsi ottaa?


Tuskin alakerran tasapainoituksella ole ikinä mitään negatiivistä haittaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Miksi mua vieläkin hämää nuo kankien painot? Siis oliko yks kanki 200g kevyempi vai hä?

Kai toi tasapainotus tuo vähän värinättömämpää käyntiä moottorille, ainakin itse siinä toivossa jossain vaiheessa painottelen että sais koneen kehräämään kuin kissa..... ... .......
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Miksi mua vieläkin hämää nuo kankien painot? Siis oliko yks kanki 200g kevyempi vai hä?

Kai toi tasapainotus tuo vähän värinättömämpää käyntiä moottorille, ainakin itse siinä toivossa jossain vaiheessa painottelen että sais koneen kehräämään kuin kissa..... ... .......
http://www.youtube.com/watch?v=fayoFE0kCRg
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Elkää sekottako tuota "viilaamista" tasapainottamiseen, vaikka käytännössä voivat samaa tarkoittaakin :D.

Turbo16 hyväseon noin, kunhan nyt eka saat ajon kuntoon ja sen 200hp pihalle, niin luultavimmin oot aika tyytyväinen moottorin käytökseen. Ei sitä turbomosan tartte ollakaan mikään f1-moottori paikallaan veivatessa, etkä vissiin oo vapariakaan tässä virittämässä ;).

Nimim. hieman ruuvatulla vakioalakertaisella ja vauhtipyörällä varustetulla 2.3 turbotonnarilla ajeleva.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Siis kun alakerran osat on punnittu nyt niin seuraavaksi viedään alakerta tasapainoitukseen.

Eli kampiakselin hihnapyörä,vauhtipyörä,kampiakseli sekä kytkimen paineasetelma.

Atte siis yksi veivi painoi 6g enemmän kuin muut 3kpl.

Kyllähän tuosta jo on penkitetty 225hp, tosin kierrokset oli vain 4800rpm, koska triggeri virhettä alkoi syntymään.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tasauspyörästön lukko on nyt vihdoin ja viimein asennettu.

Eli 8mm reikä porattiin kovametalliterän kanssa tapin keskelle ja tapin keskeltä sorvattiin hieman pois, että palalukko mahtui paikailleen.

Pääsee sitten vasta joskus hamassa tulevaisuudessa koettamaan miten toimii.

Myös ihmetyksen aiheena oli tuo kampiakselin hihnapyörä, koska triggerilevy laitettiin ulkokehälle, jolloin se joutuu värinänvaimentimen "uhriksi".
Eli jossain vaiheessa, voi ennakko muuttua, jos kampiakseli aiheuttaa värinää paljon kampiakselin hihnapyörälle. Tästä syystä sorvari sorvasi n. 5mm paksun raudan kampiakselin hihnapyörän takapuolelle ja hitsattiin se kiinni vielä, jolloin värinänvaimentimen ominaisuus pitäisi poistua tai ainakin vaimentua huomattavasti.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jottai hiontoja on tehty kylkiin ja raakapohjissa rupee olemaan pikku hiljaa ja nyt on irroitettu ovet ja seuraavaksi aletaan tekemään ovien sisäpuolia sekä kuidutetaan helmat vielä oviaukoista kiinni.

Jotain pientä moottorin sekä vaihdelaatikon puolella on tapahtunut. Tässä parit kuvat hankinnoista/tehdyistä töistä.

Moottorin öljynpaine / Vaihdelaatikon öljylämpömittari
Kuva

Säädettävät nokkapyörät (Hane)
Kuva

Vaihdelaatikon sivulaippa, johon on laitettu hydrauliikkanippa, johon tulee öljypumppu/jäähdyttimen letku kiinni(optio).
Kuva

Tasauspyörästön lukko paikoillaan.
Kuva

10mm lattaraudasta väännetty vaihdelaatikon takalaippa, mallia roisi vielä kun ei oo mitään siistitty. Vaihdelaatikon öljynsiirtoa varten nippa tehty myös ja yläpuolelle tulee öljynlämmön anturille kierteet.
Kuva
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja sero »

Hyvältä näyttää!
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jee!

Jos ne lämpöanturin jengat laittaa kovin ylös niin millaisiahan lämpötiloja mahtaa näkyä (roiskunut öljy)? Tosin kyllähän siellä perässä aika hyrske käy että sen puolesta öljyä lienee joka paljon paikassa. Öljypinta ei kuitenkaan kauhean korkealle tule loota täytettynä niin sen puolesta ei ihan yläreunaan anturia?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itseasiassa tuossa kuvassa näkyy kaksi merkkauskohtaa ja siinä missä on pallo piirretty on nyt anturin paikka. Pari vastaavaa toteutusta on maailma löytynyt vst. paikassa eikä ole ongelmia ollut.

Kävi meinaan sama mielessä, että miten öljynpinta on tasauspyörästössä jossain tietyssä tilanteissa, niin laitettiin se mahdollisimman alas.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Btw, kaameen näkönen toi takalaippa :( täytelangallako hitsasitte? Kandee muistaa planata kans kun varmaan aika kiero on. Eikä sitten käytetä liian pitkiä pultteja tuon kiinnittämiseen.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

f-19 kirjoitti:Btw, kaameen näkönen toi takalaippa :( täytelangallako hitsasitte? Kandee muistaa planata kans kun varmaan aika kiero on. Eikä sitten käytetä liian pitkiä pultteja tuon kiinnittämiseen.

Pikkase sitä ollaan nyt siistitty ja kyllä se migillä vedetty, oli ehkä aika roisi lähtökohta.
Kuva

Alakerta oli tosiaan Tammer Dieselissä porattavana ja tasapainoitettavana ja nyt on alakerta kasassa ja seuraavaksi olisi tarkoitus nostaa alakerta vaihdelaatikon päälle.
Kuva


Pohjatyöt ei oo juuri edenny, mutta maalari sanos että etupää olis kunnossa ja ilmeisesti saisi tässä kuussa vielä takapään kuntoon.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kävin tänään vetämässä uretaanipullosta vähän lisää jatkoa kaarilevikkeihin, jotta saadaan ne riittämään miltein saumattomasti puskureihin. Siis uretaanipullosta tavaraa kaariin kun tavara jähmettyy niin ylimääräiset leikataan pois esim. kuviosahalla. Tämän jälkeen vedetään teippiä yli, ettei hartsi syövytä uretaania pois alta, jolloin uretaani niin sanotusti pakenee pois, jolloin koko lasikuitumatto lösähtää pois.
Sitten loput kittaukset ja siistinnät tehdään kuitukitillä.

Huomenna haen Tammen Teemulta vakion ysisatasen puskurin kiinnikkeet, niin saadaan kuitu Airflow kiinni. Teemu pelasti taas tilanteen, kun löytyi hyllystä kaksi kiinnikettä ylimääräisenä :)

Tässä Airflow-kopio, joka odottaa paikalleen laittoa. En ole vielä päättänyt tuleeko siihen reiät, joihin saisi sumuvalot kun tuskin sumuvaloja ikinä tuohon edes laittaisi.
Mutta vähän tyhmän näköinen ilmankin niitä?
Kuva

Muuten yleisnäkymää autosta tällä hetkellä. Huomenna maalarin olisi tarkoitus enää hieno kitata huokoset takakyljistä niin päästään sen jälkeen ruiskuttamaan filleriä kylkiin. Kun kuvia katselee niin mielestäni auto huutaa kipeästi valaansiipeä takakontin päälle!?

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä sitten yksi kuva, uretaanin pursottamisesta, josta näkee idean, ettei tarvitse siis tyhjän päälle kuiduttaa!

Kuva



Huomenna tarttee töissä pultata se T5-kansi paikoilleen ja alkaa sitten todellisen yläkuolokohdan määrittäminen sekä tietysti nokkapyörien säätäminen! Vauhtipyörän pultit hain Saabilta uudet, surkea pienet pultit maksoivat 6€/kpl. Samalla vaihdettiin kytkinakselin stefa uuteen. Tietysti sitä ennen Motonettiin hakemaan vielä uudet kannenpultit.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin