Saab 900 T8 Lux

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tukehtuu bensasta? Olisko vähän liian rikkaalla? Ei tuon jetin säätö ole mulle mitenkään tuttua, mutta tuo tuli mieleen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Seokset olen korvakuulolla säätänyt kohdalleen, sai käännettyä 120 astetta vastapäivään aikaisemmasta eli laihempaan kuitenkin.

Ontuminen tapahtuu kuitenkin hyvin nopeasti, eli ohjauspaineet?? Lisäilmaluisti?? Anturit??

Voisiko joku näistä heittää yhtäkkiä laihalle?

Kylmäkäynnistyssuuttimen johdon irroitus ei vaikuta.
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

120astetta oot kääntänu 8O ... oman t8:sin kanssa aikoinaan riitti rikkaasta - sopivaan seokseen pelkkä sen säätöavaimen paino siellä kolossa.

ei sitä tarvii ruuvata ku mopon säätösuutinta... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Seokset säädetään lämpimällä koneella. Joskus huono puola teki hallaa koneen tyhjäkäynnille kuumalla koneella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Perehdyin tuohon käyntiin ja huomasin että saavutettuaan tietyn lämmön, kone alkaa ontumaan, tällöin kiertämällä säätöruuvia kokonainen KIERROS VASTAPÄIVÄÄN, alkaa kone käymään tasaista kevyttä laukkaa, hetken kuluttua alkaa taas ontua, jolloin KIERROS TAKAISIN tuo nätin käynnin. Ja sama uudestaan ja uudestaan, voisi siis päätellä että jossain päin polttoaineensyöttöjärjestelmässä olisi vikaa :lol:

Taitanee olla viisainta napata koko ilmaläppä/polttoaineenjakomötti irti ja ruveta tutkiskelemaan sitä.

Kuvia myös tulossa, jaksakaa vaan tovi odotella. :mrgreen:
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Dragan kirjoitti:Taitanee olla viisainta napata koko ilmaläppä/polttoaineenjakomötti irti ja ruveta tutkiskelemaan sitä.
Onnea tuossa hommassa :) kerran olen yhden vaparin kjetin määräjakajan avannut uteliaisuudesta jotta näin mitä mystinen kjet on syönyt. En tullut juurikaan viisaammaksi, sen verran että näin mitä siellä sisällä on... Ymmärtääkseni aika herkkä kapistus sisuskaluiltaan, tuskin sille mitään korjausta voi ihan näillä alkutiedoilla lähteä tekemään.

Jos purat niin varaa suosiolla toinen määräjakaja odottamaan varalle. Jos avaamasi toimii homman jälkeen paremmin voit taputtaa itseäsi selkään ja onnitella. Itse kovin monesta kjetin määräjakajan korjaajasta en ole kuullut :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ootko kattonu että se läppä on keskellä ja ettei ota kiinni mihinkään? Joskus saattaa olla aika paskanenki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja orava »

Joskus vuosia sitten mulla oli T8:ssa vähän samanlaisia ongelmia. Lämpösenä rupes käymään miten sattuu. Syy löytyi omista tekemisistä, olin laittanut orkkiskuulerin paikalleen ja poistanut imuilman esilämmityksen, kun putket ei sinne kuulerin kanssa mahdu. Ja kun läppäkotelokin oli vanhaa lämmittämätöntä mallia, niin se pirulainen rupes jäätämään. Seurauksena surkea käynti lämpimänä ja mustaa savua putkesta. Ja lopputuloksena onnistui vielä jotenkin röhnimään määränsäätimen lautasenkin karmeaan kuntoon, ilmeisesti huohotti enempi öljyjä putsarille.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Tuli tuossa sumplittua klubilaisen kanssa kauppoja tonnarin välijäähystä, sellaista siis myöskin soveltamaan tuon keulille. 8)

Hmm, imuilman esilämmitysmötti ei kyllä ole kytkettynä, sitä siis koittamaan. Looginen päättelykykyni ei riitä keksimään miten moinen voisi oireeseen vaikuttaa mutta kannattaa varmaan kokeilla jos täällä omakohtaisia kokemuksiakin on. Kuten myös tarkastaa tuo ilmamäärämittarin läppä onko varmasti keskellä, ei ole meinaan käynyt mielessäkään...
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaikki muuten viimisen päälle ,mut sit päädyt siihen toiseksi huonoimpaan ratkaisuun iiceen kohdalla :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Heihei vesselit, nyt se tuli tehtyä, elikkä k-jettiä pistetty atomeiksi !

menkääpä http://dragan.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... _01271.JPG niin saatte vähän ainakin ihmeteltävää :D

Ja nyt yöpuulle, tarpeeksi bensan haistelua tänään että ihan heikottaa :mrgreen:
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuoltahan ne sisuskalut tosiaan näytti :) mulla on tuo vastapaino vielä tallessa, muut osat heitin metallinkeräykseen. Odotan innolla purku- ja kasausoperaation tuloksia, toivottavasti tulee hyvä.
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Olishan tuo värkki niinkuin toiminut paremmin, että olin lähes jo taputtamassa itseäni selkään onnistumisesta, kun huomasin että määräjakajan välistä valuu bensaa hieman.

Ilmeisesti se väliin tuleva peltitiiviste on kertakäyttöinen :lol:

Mistäs moisia tiivisteitä saisi, vai myykö joku edullisesti minulle koko mötin, saa myös lahjoittaa :mrgreen:
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite joskus otin tuon luistin ulos määräjakajasta mukamas puhdistaakseni sen. Sainkin seuraavaksi vaihtaa toisen jakajan tilalle. Tuli vaan entistä enemmän käyntiongelmia ja seosten pomppimista laidasta laitaan. Se seosruuvi on muuten niin herkkä, että esim. omassani 99:ssä riittää semmonen ihan hentoinen muutaman asteen kääntäminen siihen, mennäänkö maantienopeudessa laihalla vai rikkaalla. Eli se puolivälin etsiminen ja siitä vähän rikkaalle on tosiaan ohje seoksen karkeasäätöön. Omassa autossa se rikkaan ja laihan seoksen ääripäissä tapahtuva sammumispiste on noin ruuvin kierroksen verran. Käytännössä tuo oma vehjes on säädetty kapeakaistalambdan avulla niin, että maantieajossa loivassa nousussa pysyy seokset vielä siinä lambda 1:n tienoilla. Yleensä kun nämä k-jettiläiset tuppaa menemään juuri sen -0,2bar...0,2bar välin laihalla.

Se seosruuvihan on tuossa varsisysteemissä, joten ruuvia säädettäessä pitää varoa, ettei poikkeuta vartta/läppää siitä asennostaan. Seoksiakin kun säätää mittarissa, pitää vaikka välillä ottaa säätöavain pois paikaltaan, jotta imuilma nostaa läpän varmasti oikealle tasolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Saab 900 T8 Lux

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Joo vähän itsekin epäröin tuota hommaa aluksi, mutta itselläni käynti parani huomattavasti, ainoana miinuksena tuo kun alkoi nyt vuotamaan kappaleiden välistä. Eli täytyy minunkin vaihtaa toinen...

Käyttöauto satkusta tuo seoshomma on tuttu kun tuli koulussa säädeltyä kunnon koneen kanssa sitä. Herkkähän se todella on mikäli kunnolla toimii. Kuten myös tässä luxissa putsauksen jälkeen.

Motivoikaa hieman tuohon projektiin kun alkaa usko loppua, mielessä kävi jo ostaa parempi yksilö ja myydä tuo osina :oops:

Kokoajan tulee uutta vikaa...
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Vastaa Viestiin