Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Sorvi laulaa.
Sorvaamiani suuttimen nippoja.
Mallataan osia.
Reikien paikat.
Hitsasin tigillä osia yhteen. Serkkupoika hitsasi imusarjaan tukin kiinnitystä varten alumiiniset tapit joihin tein ennen hitsausta M8 kierteet.
Kiinnityskorvakoiden mallausta. Polkaisin korvakkeet särmäyspuristimella.
Tässä tukki valmiina ja peittauksen + pesun jäljiltä.
Sorvaamiani suuttimen nippoja.
Mallataan osia.
Reikien paikat.
Hitsasin tigillä osia yhteen. Serkkupoika hitsasi imusarjaan tukin kiinnitystä varten alumiiniset tapit joihin tein ennen hitsausta M8 kierteet.
Kiinnityskorvakoiden mallausta. Polkaisin korvakkeet särmäyspuristimella.
Tässä tukki valmiina ja peittauksen + pesun jäljiltä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Tästähän tulee ihan oikea projekti. Näin ne tarvittavat palikat rupee löytymään, kun ottaa homman hanskaan. Mielenkiinnolla seuraan jatkoa.
900C -86
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Jep jep. Tottahan tämä on ollut yhtä projektia monine välivaiheineen jo useamman vuoden ajan.
Vuosikatsastus läpäisty ilman huomautuksia.
Ostin paikallisesta Boschia edustavasta varaosaliikkeestä uudet suuttimien tiivisteet. Pitää vielä mahdollisesti teettää bensatukin ja painesäätimen välinen letku. Tuo t16:n letku on niin lyhyt ja se aiheuttaa turhaa harmia osien sijoittelussa.
Vuosikatsastus läpäisty ilman huomautuksia.
Ostin paikallisesta Boschia edustavasta varaosaliikkeestä uudet suuttimien tiivisteet. Pitää vielä mahdollisesti teettää bensatukin ja painesäätimen välinen letku. Tuo t16:n letku on niin lyhyt ja se aiheuttaa turhaa harmia osien sijoittelussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
On nää vaan aina niin säälittävän näkösiä tekeleitä nää Henkan ja Mertmin kyhäelmät : tähän semmonen kämmen otsassa hymiö:
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Teetin uuden bensatukin ja bensapainesäätimen välisen letku. Lisäksi teetin letkun, jossa on päässä painemittari ja toisessa päässä banjoliitin. Tukin päähän tulee pidempi banjopultti, jolloin mittari on katevä poistaa systeemistä/lainata johonkin toiseen autoon tarvittaessa.
Alkaa olla kaikki tykötarpeet haalittu kokoon. Bp-säätimen kiinnitys on enää kehittelemättä. Nyt ei sitten tarvita muuta, kuin sopiva hetki LH-jetin istuttamiseksi 99:iin.
Alkaa olla kaikki tykötarpeet haalittu kokoon. Bp-säätimen kiinnitys on enää kehittelemättä. Nyt ei sitten tarvita muuta, kuin sopiva hetki LH-jetin istuttamiseksi 99:iin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Muistahan sitten varmistaa että kameranpattereissa on virtaa kun LH-hetki koittaa
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Suurin ongelma onkin löytää sopiva ajankohta tuolle operaatiolle. Viikonloppu la tai su olisi oikein hyvä, kun ei tarvitse kieli vyön alla tehdä väsyksissä työpäivän päälle pitkää iltaa. Niitä viikonloppuja ei perheellisellä taasen ole juurikaan vapaana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Maanantai aamuna 11.4.2011 99:n moottori tempuili työmatkalla, ei kestänyt vedättää ahdoilla vaan putskahteli jne. Se oli viimeinen niitti k-jetiltä ja sai minut asentamaan LH-jetin huolehtimaan polttoaineen syötöstä.
Kun sain töistä puolipäivää vapaata, homma lähti niin rivakasti käyntiin etten muistanut edes ottaa alkuvaiheessa yhtään valokuvaa konehuoneesta. Vanha k-jetti lähti ensimmäisenä ulos, imusarja veks ja k-jetin sähköjohtosarja. Johtosarjat olin muokannut jo turbotuksen yhteydessä siten, että laturin luona oli valmiiksi pistoke, johon tuo 16-venttiilisestä 900:sta otettu johtosarja kävi suoraan. Käytännössähän siinä on sellainen kolminapainen liitin, jossa menee k-jetti -mallissa startin heräte, lämpömittarin johto ja virransyöttö bensapumpun releeltä lisäilmaluistille, ryypysuuttimelle jne. Näin siis sain johtoja silppuamatta tuon 16-naulaisen johtosarjan moottorin ympärille.
Imusarjan asennusvaiheessa tuli vielä yksi takapakki, kun tajusin 16-venttiilisen imusarjassa olevan moottorinlämpöanturin kierteen olevankin erilainen, mitä 8-tappisessa on. Se oli onneksi jo aiemmin tutuksi tullut M12x1,5, jolle olin hommannut aiemmin kierretapin. Porasin imusarjasta väärän jengan pois. Käytin apuna aiemmin suuttimien kiinnityskohtien koneistuksessa käyttämääni jigiä.
Jätin jigin pylväsporakoneeseen paikalleen ja irroitin imusarjan jigistä. Serkkupoika hitsasi TIG:llä sorvaamani umpialumiinisen tulpan porattuun reikään. Sarja takaisin jigiin, jossa porasin M12x1,5 kierteelle alkureiän näppärästi keskelle vasta hitsattua tulppaa ja kierretappia perään.
Sittenpä homma lähti rullaamaan hyvin. Bensalinja kävi suoraan bensatukin päähän. Paluulinjan päästä katkaisin banjon pois ja laitoin tilalle jostakin paaliin menneestä 99:stä otetun letkukaran.
Sitten vaan johdot paikalleen ja nippusiteillä niputusta. Ruiskuboksi tuli lämmityslaitteen puhaltimenmoottorin alle, kun siinä on sopiva tasanne. Johtosarjassa on liikaa pituutta, joten joutui vähän siksakkia vetämään tuohon.
Ilmansuodatinkotelo ja pätkä torvea on peräisin kaasarimallin 99:stä. Välijäähdytin on lainassa vielä serkulla, joten sitä ei kuvassa näykään.
Bensapainesäädin ja mittari löysivät paikkansa.
Voinpa sanoa, että yksi parhaista päivityksistä tämän auton tekniikassa. Kylläpä 99 kulkee nyt mainiosti ja ei ole mitään muistoa käyntihäiriöistä, tulppien kasteluista kylmänä tai muuta. Fiilikset on tapissaan!
Kun sain töistä puolipäivää vapaata, homma lähti niin rivakasti käyntiin etten muistanut edes ottaa alkuvaiheessa yhtään valokuvaa konehuoneesta. Vanha k-jetti lähti ensimmäisenä ulos, imusarja veks ja k-jetin sähköjohtosarja. Johtosarjat olin muokannut jo turbotuksen yhteydessä siten, että laturin luona oli valmiiksi pistoke, johon tuo 16-venttiilisestä 900:sta otettu johtosarja kävi suoraan. Käytännössähän siinä on sellainen kolminapainen liitin, jossa menee k-jetti -mallissa startin heräte, lämpömittarin johto ja virransyöttö bensapumpun releeltä lisäilmaluistille, ryypysuuttimelle jne. Näin siis sain johtoja silppuamatta tuon 16-naulaisen johtosarjan moottorin ympärille.
Imusarjan asennusvaiheessa tuli vielä yksi takapakki, kun tajusin 16-venttiilisen imusarjassa olevan moottorinlämpöanturin kierteen olevankin erilainen, mitä 8-tappisessa on. Se oli onneksi jo aiemmin tutuksi tullut M12x1,5, jolle olin hommannut aiemmin kierretapin. Porasin imusarjasta väärän jengan pois. Käytin apuna aiemmin suuttimien kiinnityskohtien koneistuksessa käyttämääni jigiä.
Jätin jigin pylväsporakoneeseen paikalleen ja irroitin imusarjan jigistä. Serkkupoika hitsasi TIG:llä sorvaamani umpialumiinisen tulpan porattuun reikään. Sarja takaisin jigiin, jossa porasin M12x1,5 kierteelle alkureiän näppärästi keskelle vasta hitsattua tulppaa ja kierretappia perään.
Sittenpä homma lähti rullaamaan hyvin. Bensalinja kävi suoraan bensatukin päähän. Paluulinjan päästä katkaisin banjon pois ja laitoin tilalle jostakin paaliin menneestä 99:stä otetun letkukaran.
Sitten vaan johdot paikalleen ja nippusiteillä niputusta. Ruiskuboksi tuli lämmityslaitteen puhaltimenmoottorin alle, kun siinä on sopiva tasanne. Johtosarjassa on liikaa pituutta, joten joutui vähän siksakkia vetämään tuohon.
Ilmansuodatinkotelo ja pätkä torvea on peräisin kaasarimallin 99:stä. Välijäähdytin on lainassa vielä serkulla, joten sitä ei kuvassa näykään.
Bensapainesäädin ja mittari löysivät paikkansa.
Voinpa sanoa, että yksi parhaista päivityksistä tämän auton tekniikassa. Kylläpä 99 kulkee nyt mainiosti ja ei ole mitään muistoa käyntihäiriöistä, tulppien kasteluista kylmänä tai muuta. Fiilikset on tapissaan!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Doodiih!!
Oonko muuten tullu koskaan maininneeksi että nää rakentaja mulukut, Henkka_ ja Mertmi ovat täältä meiltä päin!! Ja tähän semmonen (oon ylpeä) hymiö.
Jos en ihan väärässä ole, niin olettaisin että jäsen Myrkky lienee ollut osallisena tähänkin soppaan
E: Jaaniin, kampuran asentoanturin tiedon otit ilmeisestin HALL:ilta, käykö se suoraan ja semmoisenaan?
Oonko muuten tullu koskaan maininneeksi että nää rakentaja mulukut, Henkka_ ja Mertmi ovat täältä meiltä päin!! Ja tähän semmonen (oon ylpeä) hymiö.
Jos en ihan väärässä ole, niin olettaisin että jäsen Myrkky lienee ollut osallisena tähänkin soppaan
E: Jaaniin, kampuran asentoanturin tiedon otit ilmeisestin HALL:ilta, käykö se suoraan ja semmoisenaan?
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Olin turbotuksen yhteydessä asentanut kärjettömän sytytyksen pääteasteen siihen samaan paikkaan, minne ruiskuboksi tuli. Siitä oli helppo vetää sytytyspulssi puolan miinukseen menevästä johdosta. Ruisku on vm -84:stä jossa se todellakin on kytketty alunperinkin noin. Kätevää.
Myrkky oli osallisena tässä savotassa teknisenä tukena. Menin naapurissa olevalle korjaamolle päästötestiin ja kone kävi laihalla kierroksilla. Myrkyn puhelintuen avulla viaksi paljastui ilmamassamittari. Huippu juttu tässä on se, että Myrkyn telakalla olevan tonnarin kontista löytyi sopiva immu lainaksi ja sain sen lainaan siihen asti kun löydän ehjän varaosan omaani.
Myrkky oli osallisena tässä savotassa teknisenä tukena. Menin naapurissa olevalle korjaamolle päästötestiin ja kone kävi laihalla kierroksilla. Myrkyn puhelintuen avulla viaksi paljastui ilmamassamittari. Huippu juttu tässä on se, että Myrkyn telakalla olevan tonnarin kontista löytyi sopiva immu lainaksi ja sain sen lainaan siihen asti kun löydän ehjän varaosan omaani.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Ok
Se ehjän immun löytäminen voi olla joskus melko haastavaa. Hessu tyhjensi taannoin Mäntykorven varaston kun etsi yhteen tonnariin immua, olikohan neljä tai viisi ehdokasta joista yksi toimi
Se ehjän immun löytäminen voi olla joskus melko haastavaa. Hessu tyhjensi taannoin Mäntykorven varaston kun etsi yhteen tonnariin immua, olikohan neljä tai viisi ehdokasta joista yksi toimi
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Joko on immu löytynyt.
Mikä numero siinä on?
Itseltä voisi löytyä yksi turbo lh-jetistä peräisin oleva, muistaakseni 05- loppuinen, mutta voin varmistaa vielä jos tarvetta, toimivana irrotettu megasquirttiin siirtymisen myötä.
Mikä numero siinä on?
Itseltä voisi löytyä yksi turbo lh-jetistä peräisin oleva, muistaakseni 05- loppuinen, mutta voin varmistaa vielä jos tarvetta, toimivana irrotettu megasquirttiin siirtymisen myötä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Sehän on 0 280 212 005. Yhden jo ostin, se paketti tulee lähiaikoina. Toivottavasti on ehjä. Ehjänä myyty kyllä. Jos ei tuon kanssa tärppää, niin pitää olla yhteyksissä.jka kirjoitti:Joko on immu löytynyt.
Mikä numero siinä on?
Itseltä voisi löytyä yksi turbo lh-jetistä peräisin oleva, muistaakseni 05- loppuinen, mutta voin varmistaa vielä jos tarvetta, toimivana irrotettu megasquirttiin siirtymisen myötä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Eka tankillinen ajettu, keskikulutus 8,8 litraa sadalle. Seka-ajoa ja tankissa on ollut 95E10:iä tammikuusta lähtien. K-jetti vei noin 9.5 samanlaisessa ajossa. Toki otan useamman tankin täyden ennenkuin vedän isompia johtopäätoksiä kulutuksesta. Vaikka olen ajanut ilman välijäähdytintä ja matalaoktaanisella, nakutukset ovat hyvin vähäisiä. K-jetin kanssa ei plussakeleillä enää saanut täysiä ahtoja.
Ite ajokki pelaa oikein hyvin. On päivänselvää, että kannatti päivittää ruisku tuorempaan. Nyt on varsin helppoa siirtyä seuraavalle tasolle, jos haluaa vaihtaa vaikkapa ohjelmoitavaan ruuttaan, kun mekaniikkapuoli on muutettu sähköruiskuksi.
Tässä jo kirjoitin kalenteriin WST-tapaamisen päivämäärän. Odottelen jo kovasti vähän pidempää reissua 99:llä. Viimevuonna reissussa oli suurena ilonaiheena käytännössä uusi ohjauksen hammastanko. Ajettavuus oli kohdillaan. Nyt on pannukin kondiksessa.
Ite ajokki pelaa oikein hyvin. On päivänselvää, että kannatti päivittää ruisku tuorempaan. Nyt on varsin helppoa siirtyä seuraavalle tasolle, jos haluaa vaihtaa vaikkapa ohjelmoitavaan ruuttaan, kun mekaniikkapuoli on muutettu sähköruiskuksi.
Tässä jo kirjoitin kalenteriin WST-tapaamisen päivämäärän. Odottelen jo kovasti vähän pidempää reissua 99:llä. Viimevuonna reissussa oli suurena ilonaiheena käytännössä uusi ohjauksen hammastanko. Ajettavuus oli kohdillaan. Nyt on pannukin kondiksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo
80-120 km/h kiihdytys 3-vaihteella 5,3s. Tankissa 95e10, vakio ahtopaineet ja ei ic:tä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01