Maanantai aamuna 11.4.2011 99:n moottori tempuili työmatkalla, ei kestänyt vedättää ahdoilla vaan putskahteli jne. Se oli viimeinen niitti k-jetiltä ja sai minut asentamaan LH-jetin huolehtimaan polttoaineen syötöstä.
Kun sain töistä puolipäivää vapaata, homma lähti niin rivakasti käyntiin etten muistanut edes ottaa alkuvaiheessa yhtään valokuvaa konehuoneesta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vanha k-jetti lähti ensimmäisenä ulos, imusarja veks ja k-jetin sähköjohtosarja. Johtosarjat olin muokannut jo turbotuksen yhteydessä siten, että laturin luona oli valmiiksi pistoke, johon tuo 16-venttiilisestä 900:sta otettu johtosarja kävi suoraan. Käytännössähän siinä on sellainen kolminapainen liitin, jossa menee k-jetti -mallissa startin heräte, lämpömittarin johto ja virransyöttö bensapumpun releeltä lisäilmaluistille, ryypysuuttimelle jne. Näin siis sain johtoja silppuamatta tuon 16-naulaisen johtosarjan moottorin ympärille.
Imusarjan asennusvaiheessa tuli vielä yksi takapakki, kun tajusin 16-venttiilisen imusarjassa olevan moottorinlämpöanturin kierteen olevankin erilainen, mitä 8-tappisessa on. Se oli onneksi jo aiemmin tutuksi tullut M12x1,5, jolle olin hommannut aiemmin kierretapin. Porasin imusarjasta väärän jengan pois. Käytin apuna aiemmin suuttimien kiinnityskohtien koneistuksessa käyttämääni jigiä.
Jätin jigin pylväsporakoneeseen paikalleen ja irroitin imusarjan jigistä. Serkkupoika hitsasi TIG:llä sorvaamani umpialumiinisen tulpan porattuun reikään. Sarja takaisin jigiin, jossa porasin M12x1,5 kierteelle alkureiän näppärästi keskelle vasta hitsattua tulppaa ja kierretappia perään.
Sittenpä homma lähti rullaamaan hyvin. Bensalinja kävi suoraan bensatukin päähän. Paluulinjan päästä katkaisin banjon pois ja laitoin tilalle jostakin paaliin menneestä 99:stä otetun letkukaran.
Sitten vaan johdot paikalleen ja nippusiteillä niputusta. Ruiskuboksi tuli lämmityslaitteen puhaltimenmoottorin alle, kun siinä on sopiva tasanne. Johtosarjassa on liikaa pituutta, joten joutui vähän siksakkia vetämään tuohon.
Ilmansuodatinkotelo ja pätkä torvea on peräisin kaasarimallin 99:stä. Välijäähdytin on lainassa vielä serkulla, joten sitä ei kuvassa näykään.
Bensapainesäädin ja mittari löysivät paikkansa.
Voinpa sanoa, että yksi parhaista päivityksistä tämän auton tekniikassa. Kylläpä 99 kulkee nyt mainiosti ja ei ole mitään muistoa käyntihäiriöistä, tulppien kasteluista kylmänä tai muuta. Fiilikset on tapissaan!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)