Saab 9000 "Italian aero"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei tarvi edes koko ohjelmaa ajaa sisään, riittää kun synkkaat muuttamasi Tryck_mat! kartan ecun rammille (yksi napin painallus).

Itse asiassa en näe haluatko nyt aluksi turvallisen matalia paineita vai kokeilla orkkissoftaa suuremmilla paineilla. Jos matalempia niin mankkuvenan johto irti = menee peruspaineilla
Peruspaineet taas naturligtvis riippuu kellon jousivoimasta ja hukkaportin ominaisuuksista. Saatko lykättyä kellolle painetta mittarin kera ja kerrot millä paineella kellon tanko alkaa liikkua ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onkos siinä autossa tällä hetkellä wb-lambda kiinni ja toiminnassa?
Jos ei ole ja aiot muuttaa paineita (ylöspäin), suosittelen laittamaan sen + mahdollisesti myös egt:n pelittämään, niin saat seurattua ettei kone taas porsi.

Vaikka softa olisi minkä gurun tekemä ja sitä ei oo mapattu kun mahdollisesti vaan nyt käytössä olevalle alueelle, mikään ei takaa ettäkö se toimisi myös hieman korkeammilla paineilla yhtä hyvin.

Better safe than sorry ;).

Ps.Lueskele vaan rauhassa se T5 manual alusta loppuun, siellä käydään säätäminen hyvin läpi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Noniin, asiaa mietittyäni, tulin siihen tulokseen, että ei tässä vielä sen kummempaa tarvi ihmetellä. Vaihtoehdot ovat siis, peruspaineet emännälle :) ja se 1,3 minulle mitä valmiiksi säädetty softa antaa.

Kaverilla olis kyllä sopivat painevehkeet...

Tarkoitus olisi tilata race.fi:ltä vemsin wb+egt paketti. maksaa siellä 299 antureineen, en halvemmalla löytänyt.

Tuossa eilen huvikseni sovittelin holsettia ja pakosarjaa, otin muutaman kuvankin kännykällä, mutta se datapiuha on edelleen hukassa. Tilanne oli kuitenkin se, että jos turbon laittoi niin miten se on suunniteltu 9-3:seen, uuden downpipen joutuisi tekemään vähän pidemmältä matkalta, koska pakopuoli sojotti oikealle. Välijäähdyttimen lähtö osoitti suoraan apurunkoon ja suodatin olisi tarvinut tökätä konepellistä läpi, koska turboon on hitsattu 90 mutka, sekin tosin mahtuisi hienosti jos tekisi pienen scoopin konepeltiin :lol: ainoa hyvä asia oli, että öljyn paluuputki osui kohdalleen ja syylari mahtui paikalleen ilman flektiä.

Kokeilin myös turboa kääntää 180 astetta. se näytti muuten hyvältä, mutta turbo tuli paljon lähemmäs syylaria, ilman flektiä jäisi 1-3 cm tilaa, taitaisi pakopuoli kuumentaa syylaria liikaa. Toinen ongelma oli, että öljynpaluuputki turbon päässä oli jo melkein samalla korkeudella kuin lohkossa. max 1 cm korkeuseroa.

Eli vaivaa joutuu joka tapauksessa näkemään, flektiä ei tosiaan tarvi miettiä, se tulee syylarin toiselle puolelle, täyttämään ilmastoinnin kennon poiston tekemää tyhjää aukkoa :D
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Vinkki: Joko myy se pakosarja hukkaportteineen ja tee/teetä sopiva sarja esim. valkeakoskella sijaitsevassa kkd-motorsportissa. Itse käyttäisin yhtä porttia, niin vie suhteessa vähemmän tilaa ja on yksinkertaisempi. Eikä mitään screameria, vaan naittaa sen lähtöpuolen suoraan pakoputkeen :).

Tai: Vaihda moottorin apulaitteiksi ng900 apulaitteet, jolloin paketilla on suuremmat mahdollisuudet sopia "bolt-on". Naurettava vaihtoehto, enkä itse tätä edes harkitsisi :).

Tuota nykyistä sarjaa on täysin turha ruveta muokkaamaan, hinta tulee kuitenkin olemaan samaa luokkaa kokonaan uuden kanssa, saatat optimitilanteessa saada jopa vähän ahtimeen ja pakosarjaan käytetyistä rahoista takaisinpäin, jos saat sopivaan hintaan myytyä.

Itse tekemällä saa kohtuu hinnalla, kun vähän selvittelee millanen kannattaa tehdä.
Itse tekemäni tuli maksamaan n. 100e, mitsubishin ahtimelle.

Toi vems Wb-Egt on ihan hyvä vehje ainakin käytettävyydeltään ja toimivuudeltaan (lue: kestolta). Mulla ollu kahessa autossa eri vehkeet kiinni, eikä minkäänlaisia ongelmia. Seoslukema vaikuttaa näyttävän oikein ainakin stoikiometrisen kohdalla, egt taas näyttää kylmänä samaa kuin ulkolämpötila.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Ei se tilanne niin paha ollut miltä ilmeisesti kuulosti, se tarvisi itse nähdä. No joo, kikkailujen kautta sain yllättävän huonoja kuvia muutaman laitettua.

http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... 022011.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... 011003.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... 011001.jpg

En näköjään ottanut kuvia siitä toisin päin sovittelusta. Toi on se vaikeampi versio. Eli toisin päin kun kääntää, ilmanputsarin rööri osoittaa suoraan ylös p-sarjan vasemmalta puolen ja välijäähdyttimen rööri kohti apurunkoa, mutta öljynpaluu osuu hyvin. Eli luultavasti teen/teetän pakoputken turbon oikealta puolen ja sahaan sen turboon hitsatun 4" rännin poikki ja vien suodattimen sinne mihin mahtuu. Täytyy niitä turbon pesiä sitten käännellä, ens syksynä. Onhan tässä aikaa ihmetellä :D
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ainakin näyttää, että Turbo on paljon alempana, kuin se olisi ng900:ssa, johon tuo sarja on suunniteltu. Onko öljynpaluulla ja paluureiällä lohkossa vain se n. 1cm korkeuseroa?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

9-3:seen sarja on suunniteltu, b2x4 koneeseen. ei siinä ainakaan paljoa ollut korkeuseroa, ihan pikaisesti pyöräytin ne vain malliksi, en kerennyt kauaa ihmettelemään. Näin siis kuten turbo kuvassa oli, ns. väärinpäin. Toisinpäin se sinne tulee menemään.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ng900:ssa on tosiaan kone vähän pystymmässä kuin tonnarissa.
Se öljynpaluun toimivuus on sitten erittäin tärkeä asia turbon kanssa. Joten jos näyttää siltä, että se on liian pienellä kulmalla, ei muuta kuin uutta, tonnarille suunniteltua pakosarjaa kehiin :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oipa tuolla ruottin puolella joku tehnyt öljynpaluulle alemmas uuden reitin öljypohjan kylkeen. Mutta mikä sitten tulee helpommaksi ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Noniin, alkaa näyttää siltä, että pääsee kohta ottamaan vuoden ensimmäiset savut ulos :twisted:

Turbo on nyt kondiksessa, kello vaihdettuna ja paikallaan. Teräspunosletkut turbolle asennettu, uusi ilman- ja öljynputsari, öljyt, laturinhihnan ohjain/kiristinrullat vaihdettu, se hihnan kiristin/vaimennin, mikä sen oikea nimi lieneekään, odottelee uutta holkkisarjaa.

Vielä tehtävää: hihnan kiristin, vaihdevivuston restaurointi, akku kiinni, jarrut kuntoon, leimalle ja ajoon/vaihdelaatikon tai kytkimen porsimista odottamaan :D
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

vesa67 kirjoitti:Pystyy. Läppäri+T5Suite+Lawicell CANUSB+johtoadapteri ja unlockattu binääri niin kaikki säätö tapahtuu lennossa.

Niin oliko sulla se holsetti siellä, eihän siinä mitään hukkiksen tankoa ole kun kerran hukkaportit on noissa tuubeissa ja niiden säätö on oma juttunsa.
Vai onko puhe vielä siitä vanhemmasta hyrrästä jossa kai sitten integroitu hukkis ?
Toimiikohan Diamex DX35 kaapeli tuon kanssa. Siinä on suoraan obd2-usb liitännät. Valmistajan sivuilla kerrottiin että tuo on nopeampi kui ELM piirillä toteutettu joten eivät voi luvata yhteensopivuutta kaikkien softien kanssa.

http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=1
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Nonii, nyt on pommari iloisesti leimattu. Leimalle laitettavaa oli käsijarru, irronnut etuvilkun johto ja pyöränlaakeri, laturinhihnan kiristimeen uus holkkisarja, kiristimen alapäästä oli sälyt lähteny kävelemään. Takaa joutui taas putsaamaan rekisterikilven valojen liittimet.
Omaksi huvikseni vaihdoin ahtoputkistoon kunnon klemmarit (leimalle mentäessä 2 kertaa pullahti irti) :D katalysaattorin korvausputken tein, kaksi hukkunutta kannatinkumia laitoin, tulpat vaihtelin, ilmanputsari väliaikaisesti joku halppis kartiofilsu.
kyllä se mahtava auto on ajaa, mutta tuntuu ettei ikinä kunnolla kuntoon tule :wink: Kierrokset jää vähän kantamaan kaasulta höllätessä, painelaakeri jollottaa ja bensaa menee pirusti :evil:

Seuraava projekti on tökätä vanha lohko nosturiin ja alkaa restauroimaan, kunhan joutais ja rahatilanne vähän tästä elpyisi. Portattua b204 kantta, pelkkiä nokkia tai remontoitua laatikkoa voi tarjoilla yv:llä.

Kun kameran saan niin pistän vielä pari kevätkuvaa tänne jatkoksi
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Tuoreimmat kuulumiset: Ahdot seilaa (taas) miten sattuu, alkaa mennä hermo tuohon temppuiluun. kerran muutamasta kymmenestä polkaisusta sain ahtamaan sen mitä pitäisi eli 1.5 muuten hyvin vaihtelevasti heittelee 0.6-1.0 yleensä. Kertokaapa joku mistä tämä voisi johtua? Alipaineletkut on kiinni, ahtoputket ei vuoda. Ei kai se mankkuvena vois olla, viime vuonna tehty t7 konversio?

Oliko se niin että w-letku irti pystyy testaamaan hukkaportin toiminnan, se vähän epäilyttää, vaikkakin uusi kello just vaihdettu, ettei ois porsinu taas? Jos ei kohta temppuilu lopu niin työnnän sen holsetin raadon kiinni jos ei pottu ja sisänen hukkis suostu yhteistyöhön pikkuhiljaa...

Sitten sellaista että mistä kannattaa hommata osat täydelliseen koneremonttiin, hintaa ajatellen?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

junnusaapisti kirjoitti: Oliko se niin että w-letku irti pystyy testaamaan hukkaportin toiminnan, se vähän epäilyttää, vaikkakin uusi kello just vaihdettu, ettei ois porsinu taas? Jos ei kohta temppuilu lopu niin työnnän sen holsetin raadon kiinni jos ei pottu ja sisänen hukkis suostu yhteistyöhön pikkuhiljaa...
W-letku (w=wastegate, hukkaportin kellolle menevä letku?) irti pystyy testaamaan vain kuinka paljon ahdin pystyy painetta kehittämään ja koneen ahtojen keston... tällöin hukkaportille ei mene siis ohjauspainetta ja hukkaporttia ei avaa mikään muu kuin pakopaine väkisin.

Mankkuvenan johto irti niin silloin virraton ja jumittamaton mankkuvena ohjaa kaiken ohjauspaineen hukkiksen kellolle joka tilanteessa = peruspaineilla koko ajan. Jos taas mankkuvena, kello tai hukkis jumittaa tai peruspaineet on väärin säädetty, tällöin ahdot on enemmän kuin peruspaineet.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

jos hukkis on siis liian löysä, sitä ei pysty testaamaan millään? Mankun johto irti paineet luokkaa 0.6 On siinä muutenkin jotain hämärää, tuntuu että vaikka välillä saa ne ahdot yli bariin, ihan kuin ei olis turboa ollenkaan? Mulla puhaltaa orkkis by-pass ulkoilmaan, siitä äänestä välillä huomaa, että ilma yhtäkkiä vedossa valitsee jonkun muun reitin kuin passista pihalle. Ja tämä ahtojen hukkuminen tosiaan tapahtunut pikku hiljaa.

Eilen tosiaan kun annoin kunnolla monoa muutaman kymmentä kertaa, muutaman kerran se ahtoi sen mitä softa käskee. Voiko hukkiksen kello, vaikka se jotenkin olisi huono, availla hukkista noin satunnaisesti?
Vastaa Viestiin