Saab 9000 "Italian aero"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

jos hukkis on siis liian löysä, sitä ei pysty testaamaan millään?
Ota käteen ja kokeile? Ainakin itsellä tullut pari vastaan mitkä heiluneet vähän joka suuntaan ilman mitään ponnisteluja...

Melkein tuota kelloa veikkaisin jos softapuoli on kunnossa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Ihmetyttää se vaan, että välillä kuitenkin toimii? Jos hukkiksen kello on vikana, tuntuu vähän ihmeelliseltä, ettei se olis yhtä löysä joka kerta :D

Autolla tosiaan kuitenkin on ajettu vasta muutama viikko uudella kellolla, hajottaako 1,5 baria muka orkkiskellon saman tien?

Katselinpa tuossa että proturbolta löytyisi ilmeisesti jonkinlainen "heavy duty" -malli, täytyypä kysellä...
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

junnusaapisti kirjoitti: Mulla puhaltaa orkkis by-pass ulkoilmaan, siitä äänestä välillä huomaa, että ilma yhtäkkiä vedossa valitsee jonkun muun reitin kuin passista pihalle. Ja tämä ahtojen hukkuminen tosiaan tapahtunut pikku hiljaa.
Onkos se pässi sitten kunnossa?
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Tutkitaan, tuli tossa viime päivitysten jälkeen lisää vikaa, ei meinaa lähteä käymään, tuntuu niin kun puristuksia ei olis/ei sais kipunaa? Vaikka lähtee käymään, ei nosta tyhjäkäyntiä kylmänäkään. Mittaan puristukset joku päivä, hiukka pelottaa et kansipahvi olis menny, mutta öljyt on hyvän väriset eikä oo lisääntyny.

Millä ton kipinän saannin sais todettua, di-kasetin kans ei viitti koittaa mihinkään kanteen räpsytellä?

Lähdenpä tästä viemään auton talliin ja ihmettelemään...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja jus »

junnusaapisti kirjoitti:Millä ton kipinän saannin sais todettua, di-kasetin kans ei viitti koittaa mihinkään kanteen räpsytellä?
Onnistuu sekin, pitää vaan olla kaikki neljä tulppaa kiinni kasetissa ja kaikki tulpat maadotettu tukevasti.

Videopätkä kasetista ja tulpista, tuplakipinät pyörityksen ajan ja puhtaaksipoltto lopuksi:
Kuva
http://www.youtube.com/watch?v=fAtYnIRTOyk

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91#p707791
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

No joo, vika selvis. reilu 200tkm ajetusta remontoimattomasta vaihtomoottorista meni kansipahvi. Se näköjään vaan ei kestäny painetta. Eilen muistaakseni tarkistin öljyjen värin ja näytti ihan normaalilta. Tänään kun piti mennä tallille ihmettelemään autoa, päästyäni pihaan huomasin pakoputkesta nousevan kunnon usvan :D Seuraavaksi katoin uudestaan öljyt ja kas, kuralitkuahan siellä oli.

Purin siis sähköt, imusarjan ja pakosarjan tänään pois ja aloin miettimään, että millä h**vetillä mä muka tosta kannen pois saan. Ilmeisesti riittäis kun purkais jakopään puolen sivuposken irti, mikä tarkoittaa myös paljon muutakin purkua, mutta tässä kohtaa iski tappiomieliala. Aloin jo katselemaan että mitä tapahtuis jos tempasis nokkapyörät irti ja jättäis ketjun roikkumaan, mutta kasaaminen ei taitais enää onnistua.

Voitteko viisammat kertoa, kannattaako sitä sivuposkea yrittää purkaa motti paikoillaan vai suosiolla ottaa koko paketti ylös? Kumpi käy nopeammin?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Miksi se sivuposki sieltä pitäisi irrottaa? Kansihan lähtee nätisti pois melko pienellä työmäärällä. Laitat ketjupyörät nippusiteillä kiinni ketjuun, jos et aio sen kummempaa tehä, kun pahvin vaihtaa. Siis ketjupyöräthän irrotetaan joka tapauksessa ja laitetaan jollain ketjuun kiinni.

Matti

edit... tutustu nyt vaikka tähän sivustoon, vaikka kyseistä asiaa ei suoranaisesti opastetakaan.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ennen kuin kantta lähtee (ilmeisesti ensikertalaisena?) irti nostelemaan, kansipulttien lisäksi kannattaa huomata ja irrottaa ne kaksi pikkupulttia kannen jakopään puoleisessa päädyssä.

Itse jakopään koppaan ei tosiaankaan tarvitse muuten kajota pelkän kansipahvin vaihdon yhteydessä.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Siis luin jotain kansiremonttitopiccia tallilta tultuani ja sieltä ymmärsin että joutus sivuposken ottamaan pois jakopään- ja tasapainohilujen takia. Jakopäänpuoleiset piilopultit huomattu, mutta kiitos kuitenkin.

G-miehelle kiitos linkistä, tuo hiukka selvensi. Eli siis jos otan pyörät irti, laitan ne heti kiinni ketjuun, niin eihän kansi mahdu nousemaan. Kait mä saan tässä vielä jaon sekaisin tms. Täytyypä tästä lähteä harrastamaan konejumppaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

junnusaapisti kirjoitti:Eli siis jos otan pyörät irti, laitan ne heti kiinni ketjuun, niin eihän kansi mahdu nousemaan...
Laitat päältä vain pari nippusidettä niin, että ketju pysyy rattaassa ja jako ei pääse sekaisin. Ketju taipuu kuitenkin rattaidenkin kanssa riittävästi, jotta saat kannen pujoteltua pois.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

jeps, nyt ois kaikki muuten ok, mutta kantta en vielä uskaltanu nostaa. Tarviiko sille ketjun kiristimelle tehdä mitään ennen nostoa? Löysätä tai kenties purkaa kokonaan pois? varakansi tulee tän viikon aikana plaanauksesta, toivottavasti ei paljoa lähde ettei puristukset nouse enempää, tiä kuinka monta kertaa noitakin on plaanattu. Varaosat tuli tänään matkahuoltoon.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

junnusaapisti kirjoitti:Tarviiko sille ketjun kiristimelle tehdä mitään ennen nostoa? Löysätä tai kenties purkaa kokonaan pois?.
Kokonaan pois. Avaa ensin pikku ruuvi/tulppa siitä päältä, sen alta paljastuu jousi ja muovitappi, ota osat talteen. Sen jälkeen ruuvaa 27mm hylsyllä kiristin pois.

(Joskus tulevaisuudessa kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä, ensin kiristin kasaan painettuna kanteen kiinni ja sitten tappi ja jousi perään ja ruuvitulppa lopuksi kiinni ja kiristimen jalka alkaa työntyä ulos jne....)
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Nonii nyt olis kansi pois. Meinas mennä ihmeelliseks se touhu, pakko oli ottaa kummatkin nokkapyörät irti, ei mahtunu millään ujuttamaan edes yhtä. Sitten oli vielä sen kiristimen kanssa murheita, piti mukamas laturi purkaa kun ei hylsy mahtunut, no onneksi tajusin käyttää lenkkiavainta (joo, nauroin itekin että mikä pakko se hylsyllä on vääntää :lol: ) kummallisesti sen kannen joutui nostamaan, kun se ketjunkiristintä vastapäätä oleva ohjuri ahdisti..

Alkuperäisen kiinnileikanneen koneen kannen vein plaanattavaksi, läppäsin venttiilit ja putsasin muutenkin, nyt se kansi odottelee kasaamista.

Miten on mahdollista että kannessa oli 3 kannenpulttia sormikireydessä :evil: 4 pyttyyn oli näköjään vesi päässyt (löysän kannenpultin viereisestä vesikanavasta) samalla tuli nyt kurkattua että ainakin sylintereissä hoonijäljet näkyy, eikä ole pykälällä. Putsasin lohkon pinnan ja lätkäsin uuden kansipahvin päälle odottelemaan rempattua kantta.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

JEbou tuossa meidän cc tonnikalassa mahtuu kansi tulemaan nokkapyöriä irroittamatta, uudemmassa (vm 96 lyhytlohko) ei taasen mahtunu. Samaa vikaa ollu molemmissa, kannenpultit ihan pirun löysällä. :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nonii nyt olis kansi pois. Meinas mennä ihmeelliseks se touhu, pakko oli ottaa kummatkin nokkapyörät irti, ei mahtunu millään ujuttamaan edes yhtä.
Juu itekkään en kyllä lyhytlohkossa ruvenut noita taiteilemaan, merkkasin vaan kohdat ketjuun ja otin pyörät pois.
Sitten oli vielä sen kiristimen kanssa murheita, piti mukamas laturi purkaa kun ei hylsy mahtunut, no onneksi tajusin käyttää lenkkiavainta (joo, nauroin itekin että mikä pakko se hylsyllä on vääntää :lol: ) kummallisesti sen kannen joutui nostamaan, kun se ketjunkiristintä vastapäätä oleva ohjuri ahdisti..
Nivehylsyllä onnistuu, taikka sitten tosiaan lokarin puolelta lenkillä.
kummallisesti sen kannen joutui nostamaan, kun se ketjunkiristintä vastapäätä oleva ohjuri ahdisti..
Nuo ohjurit taisin köyttää rautalangalla toisiinsa ettei turhaan nahista kantta nostaessa/laittaessa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin