Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pikku fiksailua tuli tehtyä. Keskuslukon boksista (tarvike) oli juotoksia murtunut. Oireina oli satunnainen lukkoon meno, kun piti laittaa ovet lukkoon. Auki kyllä lähti joka kerta.

Takana vuorostaan oikean puolen iskarin yläpään prikka alkoi hinkkaamaan koriin. Liekkö reiät palkissa alkaneet suurentumaan, kun se prikka alkaa kihnuttamaan?

IC tuli postissa. Ihan vaan se samanlainen, kuin ennenkin. Alumiinipäätyinen og900:n vakio ic. Paremman ic:n laittoon asti olkoot tuo vakio käytössä. On se tyhjää parempi. Salliihan tuo ahtojen noston ja sitämyötä parempaa kiihtyvyyttä. Tarkoitus onkin siis täräyttää välijäähdytin taas paikalleen, tankata 98E:tä ja kaivella apc-boksi esille sieltä kojelaudan uumenista. Hyviä fiiliksiä on nähkääs aiheuttanut se, että vaikka kelit ovat lämmenneet, niin 95E10:llä ajettaessa ei nakuledi juurikaan välähtele. Ahtopaineet ovat olleet vakioluokkaa. Nykyiselläkin setupilla pitää kiihdyttää 1- ja 2-vaihteet varoen, ettei pito lopu Vredesteineistä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Oot ilmeisen tyytyväinen LH muutokseen, hyvä niin :D
Se "uus" immu ilmeisesti toimi hyvin kun ei ole kuulunu mittää?
Niijja! Ne vreetesteinit on vaan niin liukkaat :roll: :P
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Immu on täällä mutta ei ole paikallaan vielä. Myrkyn immu oon kiinni vielä. Kyllä LH-jetti on aivan eri planeetalta vrt. K-jettiin. Ahdot yms. on entisellään mutta auto kulkee paljon paremmin, vetää tasaisemmin, eikä nakitukset piinaa edes matalaoktaanisella bensalla ajaessa. Huippu päivitys.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Oujeee, ja tähän semmonen hulahulaa tanssiva neitokainen hymiö :wink:
Se vanha K-Jetti taiskin näyttää osaamistaan aika harvoin, jotta on se hyvä että nyt saa vaan ajella ja naatiskella :D

Ja joo, vaikka aiemmin maalasin piruja seinille, niin tottahan se ostoimmu toimii kun kerran myyjä sen on sellaisena lähettäny. Ei täällä taida paljo huijarit juhlia :!:
Mutta purkaamot ei näitä juurikaan pysty testailemaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ahtoputkistossa jälleen ic. Ahtopaineet nostettu vajaaseen baariin. Apc:n säätö vielä vaiheessa (p- ja f-potikat). Kotimatkalla töistä säätelin jo 0.9baariin ja 95E:llä tuli satunnaisia nakutuksia kun ic alkaa lämmetä liiaksi toistuvissa kiihdytyksissä. Tankkasin tossa ennen kotia 98E:tä 31 litraa, joten tankissa pitäisi olla jo paremmin ahtoja kestävää lientä. Jahka saan ahdot pysymään tavoitteessa eli 1bar alussa ja siitä sitten laskemaan 0.8bar maksimikierrosluvulla, otetaan sitten uudet 80-120 vedot. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

80-120 3-vaihteella 4,9s.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Illalla mietin päissäni että miksi tuo kiihtyvyys ei parantunut ajassa yhtä paljon kuin miltä se persdynon mukaan tuntuu. Pitäisi olla sopivammat välitykset vaihteistossa. Nyt laatikko on tiheällä perällä ja 6 ensiöllä. 120kmh nopeus savutetaan noin 6000rpm:llä ja ahtojen nosto vaikuttaa eniten 3000-4500rpm alueen vääntöön. Käytännössä ohitukset tulee tehtyä 4-vaihteella. Ohituskiihtyvyden parannukseen olisikin siis hyvää lääkettä tuon ensiövälityksen vaihto nro 7:ään tai 8:aan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja orava »

Kuis sitä nyt keskellä viikkoa päissään ollaan :twisted:
Kyllä käytännössä lyhyemmällä välityksellä aina pääset lujempaa, kunhan tehokäyrä ei käänny laskuun. Tietty sulla voi olla tuossa jo tehopiikki ohitettu, kjet-vakioturbolla tais korkein teho olla lähes diesel-lukemilla. Nokka ratkaisee aika pitkälle tehopiikin paikan, mutta vois kuvitella että tuo LH:kin jotain auttaisi. T16 jaksaa sitten jo luonnostaan pidemmälle, tuonne 6 tonnin hujakoille. Sytkätkin on T8:ssa ja T16 hyvin erilaiset, T16:ssa ei ole kierroslukusäätöä lainkaan, pelkällä yli/alipainesäädöllä mennään, tuollakin lienee jotain merkitystä.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo totta turiset eroista. Toki palotila on parempi, virtaa paremmin jne. tuossa 16-venttiilisessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noh, yksi immu on jo testattu ja sököhän sekin oli. CDTA oli oikeassa. Toivottavasti tänään postissa tullut immu on ehjä kappale. Sen ehdin testaamaan huomenissa.

Paransin IC:n ilmansaantia valmistamalla tuollaiset ohjainpellit alumiinista. On päivänselvää, ettei ajoviima halua mennä tuon kennon läpi, vaan se mieluummin kiertää ohitse.

Kuva

Kuva

Syynä innostukseen oli selvä kiihtyvyyden heikkeneminen niiden pidempien vetojen loppupuolella (80-120km/h). Lisäksi kimmokkeena toimi havainto kulkupuolen selvästä heikkenemisestä iltapäivällä verrattuna aamun viileyteen. Jahka tässä ehdin, otan taas uusia vetoja perstuntuman kalibrointia varten. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti:CDTA oli oikeassa
Blaaahh, mieluummin olisin ollu väärässä :evil:

No nyt ei viilennys karkaile omille teilleen...lähetäänkö joku kylymä ja kostea yö kellotamaan :P
No ei tosiaankaan lähetä kiusaamaan wanhusta, ihan se on tarpeeksi ripeä, oli tulos sitten jokunen kymmenys suuntaan tai toiseen :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ei. Rikki oli. Myyjä tosin oli rehellinen kaveri ja palautti rahat. Vielä on yksi käytetty tiedossa. Jos ei pikkuhiljaa rupee löytymään ehjää käytettyä, niin ostan perhana Ruotsista uuden. Speedpartsin luettelossa näkyy olevan 2200kruunua, eli jotakin 250euroa suunnilleen. Loppuu se temppuilu tämänkin homman kanssa.
CDTA kirjoitti: No ei tosiaankaan lähetä kiusaamaan wanhusta, ihan se on tarpeeksi ripeä, oli tulos sitten jokunen kymmenys suuntaan tai toiseen :wink:
Katsos toveri kun pata on rempattu ja tiedän mitä siellä sisällä on, niin nyt uskaltaa vetää lappu lattiassa. Polttoaineen syöttö pelaa niin paljon paremmin ja koko konekin, ettei nakuledi vilku, eikä kuulu rilahteluja tms. Ahtopaineet pysyy oikein tanakasti ylhäällä.

Tein muuten yhden oman virityskytkennän tuohon. Kaikkihan tietää apc-boksi taipumuksen piikata ahdot yli, jos sitä säädetään tarpeeksi agressiiviseksi. Otin yhden ylipainekatkaisijan ja säätelin niistä pikkuruuveista hystereesin (eli kytkentä ja katkaisupisteen välin) mahdollisimman pieneksi. Sitten paineraja yhteen baariin. Laitoin tuon ylipainekatkaisimen mankuvenan johdon väliin. Nyt tuon tinaamattoman apc-boksini potikat voi punoa ihan tappiin asti eikä ahdot piikkaa yli yhtä baaria. Viritystapa kuulostaa melko karulta, mutta se toimii! P:n eli nousunopeuden voi säätää ihan tappiin. Käytännössä siis tuo ylipainekytkin katkoo mankuvenan signaalia vain silloin jos apc yrittää säätää ahdot yli baarin. Jos kone jostain syystä nakuttaa, apc tietenkin katkoo mankuvenaa ja ahdot laskee. Älyttömän kätevää. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No moro vaan! Niin se aika rientää. WST jäi väliin, kun oli serkun valmistujaisjuhlallisuudet silloin helatorstaina.

99 on pelittänyt oikein mukavasti. Joku pallonivel tosin on väljistymässä, kun ylinopeuksia ajaessa huomaa automaattiohjauksen olemassaolon (ratista kun höllää, niin auto ikäänkuin "ohjailee" itse). Pakoputken häntäosa rupesi vuotamaan. Ei kestänyt kuin viisi vuotta. Mietin että ostaisko uuden seuraavaksi viideksi vuodeksi, vai tekisikö rosterista ikuisen? :)

Ilmamassamittareiden metsästys sai nyt päätepisteensä. Rikkinäisiä on kokeiltu jo tarpeeksi monta. Saa muut metsästää sen minulle. Pro Car Servicessä on vetämässä tilaus uudesta. Toimitusaika voi olla jopa kuukausia, mutta uusi on uusi, vaikkakin ei halpa. Myrkyltä on lainassa toi immu ja toivottavasti ehtii se uusi tulemaan ennenkuin toveri innostuu taas laittamaan tonnariaan ajoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuli mieleen eräs erikoinen piirre. Kun ajelee kovempaa (reilut sataset) ja ulkolämpötila kiipeää yli 20:n niin moottorinlämpömittari alkaa kiipeämään selvästi tuosta vaaka-asennosta, missä se pysyy tiukasti viileämmillä keleillä ja samoin hitaammissa nopeuksissa. Onkohan syyläri jo menossa vaihtoon? Termari on uusittu viimesyksynä ja jäähdytys kyllä muutoin pelaa ihan ok. Vettä on, eikä se häviä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

99%:n varmuudella jäähdyttimestä loppuu lämmönvaihtokyky.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin