Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaivoin varastoistani toisen bp-säätimen ja testasin sen paineilmalla. Vaikutti olevan ok. Kun aloin sitä vaihtamaan, niin otin bensareleen koneen käydessä pois. Katsoin tuon jälkeen, että bensatukissa on painetta mittarin mukaan. Kun avasin bp-säätimen liitoksen, ei siellä ollutkaan painetta. Painemittari onkin mennyt rikki! Pitää asentaa tuohon laadukkaampi mittari jatkotutkimuksia varten...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja orava »

Suosittelen säädettävää rising rate bp-säädintä, esim. FSE:n kolmikalvoista. Itsellä toiminut T16:n kaverina (lucas) moitteetta jo 7 vuotta. ECU on mulla koskematon, kun bp-säädin lisää bensanpainetta kertoimella 1.x ahtopaineeseen nähden (eli en muista kerrointa). ECUhan reagoi läppä auki vain kierroksiin ja ilmamassaan (mikä ei suoraan aina korreloi ahtopaineen kanssa, mm. ilman lämpötila vaikuttaa). Mulla on myös BSR-tuunattu ECU, mutta perstuntumavertailu ainakin vakiokuulerilla osoitti FSE:n paremmuuden. Liittynee siihen, että kovilla ahdoilla seokset menee rikkaalle ja nakutustaipumus vähenee.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, hampaathan painemittarin sisältä oli muussina. Nyt on nestevaimennettu laadukkaampi mittari. Bensapaine on 2,7bar, kun sen pitäisi olla 2,5bar. Ehjäksi paineilmalla todettu painesäädin on olemassa, mutta katson ensin jonkin aikaa miltä polttoainetalous näyttää tällä säätimellä. Jos ei rupea alle kympin lukemia seka-ajossa tulemaan, niin sitten toinen säädin paikalleen ja seosten säätö taas kerran. Niinkuin aiemmin sanoin, niin olisin säätänyt perusseosta laihemmalle, mutta säätövara loppui siitä ilmamassamittarista. Hyvin kyllä sopat pysyy päälle lambda 1:n joten ei siitä voi moittia. Pienet nykimisetkin hävisivät, kun pistin uudet sytytystulpat pitkästä aikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa olen hakenut apua rikkaamman seoksen saamiseksi täyskaasulla. Tilasin bensalastun tohon ecuun. Sitä odotellessani avasin varaosa ecun johon oli aikomus tyrkätä se lastu. Ihmettelin että mitä mähnää tossa kannessa on. Putsasin sitä ja avasin kannen. Mitäs porakoneen lastua täällä purkissa on. Sitten tajusin että piirilevyssä on reikä. Mitä ihmettä? Niin on näköjään kotelossakin. Joku kätevä on porannut vissiin sisätilalämmitimen pistorasian ecuun kiinni ja sitten peittänyt reiät liimamassalla. Pitää tosta autossa olevasta ecusta katsoa onko joku folio poikki. Reikä on sattunut onneksi komponenttien väliin.

Kun tarinoin siitä bensalastusta myyjän kanssa, niin tuli esiin että se rikastaa seosta kaasupohjassa. Eipä sitten ollutkaan tullut mieleen testata läppäkytkintä (TPS) täyskaasun osalta. Niinpä mittailin äsken sitä parkkipaikalla ja rikkihän se on. Käytännössä pätkii pikkusen ennen täyskaasua ja kaasupohjassa ei ole kontaktia ollenkaan. Tuo selittänee sitä että joskus ihmettelin miksi välillä toimii hiukan eri tavalla. Huomenna pitää kaivella varastot läpi, josko sieltä löytyisi yksi ehjä TPS. Pikainen netin tutkiskelu antoi vihjettä että sama osa löytyy 900:n lisäksi tonnaristakin. Niitä on purettu muutamia serkun kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti: Joku kätevä on porannut vissiin sisätilalämmitimen pistorasian ecuun kiinni ja sitten peittänyt reiät liimamassalla. Pitää tosta autossa olevasta ecusta katsoa onko joku folio poikki. Reikä on sattunut onneksi komponenttien väliin.
Lekentaarista :lol:
Arvaappa kuka :wink: kertoi viimeksi tänään ECU:sta johon oli ruuvattu sisälämppärin pistoke kiinni, eikä ollu sattunu komponenttien väliin ruuvit sillä kertaa. Teettää pikkusen tavallista enemmän hommia tuommosen vian etsintä :evil:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, tuo on oikea legenda. Omassa tapauksessa ei silleen ole mitään hävittävää. Jahka vertaan ehjää ja poratua boksia, tiedän onko pora katkaissut jotakin vai ei. Sitten vaan hyppylankaa tarpeen mukaan ja kokeilemaan toimiiko ecu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

TPS vaihdettu. Löysin varastoista melko uuden näköisen Hellan tekemän osan. Nettisurffailun perusteella löytyi tieto että osa on tuolle Bosch-valmisteelle korvaava. Erona täyskaasullekin on mikrokytkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tutkin sen poratun boksin ja ihmeellisesti reikä ei ole katkaissut mitään toimintaan vaikuttavaa. 8O Kokeilin sitä autossa ja se näytti ainakin paikallaan kokeillessa pelaavan.

Laitoin tohon autossa jo olleeseen ecuun sen bensalastun. Lisäksi tutkin kaasupolkimen liikeradan siltä varalta että pedaali pohjassa täyskaasun mikrokytkin naksahtaa. Niinpä se vaan oli että poljinta piti polkea ihan sikana, että mikrokytkin kytkee. Syy tähän on lattiaverhouksen alle lisätty 900:n äänieristys. Lääkkeenä ongelmaan leikkasin kuramatosta palan pois siitä kriittiseltä kohtaa.

Joo, kyllä kulkupuoli parani. Kapeakaistalambdasta näkee selvän muutoksen rikkaamalle täysillä kiihdyttäessä. Aiemmin näytti että seos pysty lähes kokoajan lambda 1:ssä vaikka kuinka polkee. Nyt seos huutaisee rikkaalle ihan kiistatta ja sen huomaa kiihtyvyydessä. Racecrono pitää pistää tulille tässä jossain sopivassa rakosessa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olipa auto kokenut taantuman, kun aamulla menin töihin. Eipä kulkenut kunnolla urku auki. Oli samanlainen kuin ennen TPS:n vaihtoa. Tai jopa huonompi. Tsekkasin bensapainesäätimen toiminnan ahtopaineille mennessä ja jakajan kellon sekä bypass-venttiilin. TPS:n katkaisijaa tutkiessani huomasin että sen johto napsuu hassusti kun sitä kääntää. Otin pistokeen irti ja siellähän oli keskimmäinen pinnistä paennut liitinkoteloon. Kun tuo kytkentä on sellainen että keskipinnistä menee signaali reunimmaisiin kaasun ääriasennoissa, niin käytännössä pinnin pakeneminen poisti käytöstä tyhjäkäynnin ja täyskaasun tunnistuksen. Että semmosta. Taas pelaa hyvin kun tuon pikkujutun sain kuntoon... :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutama foto:

Tässä vakio lastu ecussa.

Kuva

Sitten viri lastu samalla paikkaa.

Kuva

Tässä se varaecu, jossa reiät. Kätevä porari on peitellyt jälkensä. Tosin alumiinipuruthan siellä purkissa oli sisällä.

Kuva

Tässä kansi sisäpuolelta ja piirikortti. Nuolet osoittavat reikiä. Hyvää tuuria tosiaan ollut, kun ecu toimii ja mitään ei ole mennyt rikki.

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sieluni silmin näen kun asentaja kopistelee verhouksia. Kovin tuntuu pehmeältä itseporautuvalle kunnes ovenpielessä rystynen kopsahtaa lupaavasti. Tässäpä hyvä paikka pistorasialle! :lol: . No, jos ei ikinä mithään tee ei kait sitä mithään satukhan :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Race Crono kertoi että 4,5sekkaa 80-120km/h. Ei tuo 4 sekkaa niinvaan helpolla alitu. Käytännössä kuitenkin ohitukset tapahtuu maantiellä nelosella ja silloin 80-120 kiihtyvyys on joku 6 sekunnin luokkaa. Tosin vetojahan ohitusnopeuksissa 120-140 välillä on ihan mukavasti, kun koneen kierrokset pyörii juuri makoisimmalla kierrosalueella neljän tonnin tuntumassa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pientä puuhailua tyhjäkäynnin parissa. Testasin yhtä lisäilmaluistia. Pakastin sen ja näyttää kanava aukeavan. Sitten virrat päälle. Kyllä lähtee sulkeutumaan. Nyt se on ulkona +13 asteessa ja katson miten se on auki tuolla. On muuten ties miten mones luisti jota testaan. Josko tämä toimisi. Tähän asti on ollut sellaisia, joilla joutuu säätämään kylmäkäynnin takia tyhjäkäynnin senverran isolle että se häiritsee lämpimänä esim. risteyksissä (jotain 1200rpm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuli ammuttua kärpästä haulikolla. Etsin tärinöiden syytä ja olen tässä koko kesän kärsinyt koko auton korin resonointia aiheuttavaa jytinän aiheuttajaa. Värinät alkoivat jo 50km/h nopeudessa ja voimakkaimmillaan se oli 100km/h vauhdissa.

1. Tasapainotin renkaita ja vähän auttoi, mutta ei paljoa.

2. Tiedossa on ollut, että kesäaluissa on heittoa, joten käytin sarjan Aero-aluja tasapainotuskoneessa ja totesin ne suoriksi. Painoja kone esitti 0-10g. kunnostin ne ja väänsin kumit vanteille. :arrow: Tärinä väheni, mutta ei hävinnyt.

3. Haukuin renkaita, kun painoja piti panna jopa 40g johonkin vanteeseen.

4. Päästelin irti purkuauton takapäästä Saab-marmoritiskiltä ostetut vähän ajetut Sachs-kaasuiskarit. Kun tänään niitä asentelin, niin todellinen jyrinöiden ja resonanssien syy löytyi. Ite syyttelin hommaa aloitellessani tietenkin Lip-valmisteisia öljyiskareita, mutta ei niissä varmaan vielä 25tkm ajolla mitään vikaa ollut (pistin silti paalikuormaan, kun irroitin ne väkivaltaisesti rälläköimällä yläpään poikki). Oikealla oli iskarin yläpään kiinnitys pettänyt, eli siellä oli sopivasti iskarin prikan kokoinen reikä, johon sitten sellaisen hitsasin tilkeeksi.

Jopa vaan värinät häipyivät. Nyt kuuluu "häiritsevästi" pakoputkesta kantautuvat äänet ja tuulen suhina tuulilasia vasten. :lol:

Pitänee vielä uusia pakoputken kannatin kumit (kun ne on ihan naurettavan halpoja). Tilasin eteen uudet Saabi-merkinnöin varustetut kaasut. Nykyiset ovat olleet nimittäin autossa jo silloin kiinni, kun ostin tuon 6 vuotta ja reilun 80tkm aiemmin. Varmaan niistäkin on ollut paras vaimennus kateissa jo kotvan aikaa. Lisäksi vaihtoon menee palloniveliä. Joku palloista paukahtelee vasemmalla edessä.

Nuo kesävanteina olleet Ronalit (näkyy muuten viimeisimmissä kuvissa alla) taidan sitten kuitenkin joko käyttää oikaisussa rengasliikkeessä tai sitten vaan tylysti pyörittelen niitä sorvissa ja hakkaan massavasaralla lommoja vähemmäksi. Pienet sivuttaissuuntaiset vipatukset saan kuriin sorvaamalla kiinnityspinnan uudestaan, mikäli siinä on jotakin moitetta. Noin se homma voisi mennä budjetilla tehtynä. Jotakin 30euroa ja siitä ylöspäin kuulemma pyytävät paikallisessa liikkeessä oikomahoidosta per vanne.

Vaihtoehtoinen skenaario näille vanhan jaon vehkeille olisi jaon päivitys 108:ksi. Serkkupojan ja minun varastot yhdistämällä jemmasta löytyisi uudemman malliset vetoakselit, etunavat, taka-akseli, toimivat hiekkapuhalletut etu- ja takasatulat, sekä vähän ajetut jarrulevyt jokanurkkaan. Puutelistalla olisi vain pala og-satkun koria, jotta saa käppärin laitettua. Lisäksi käppärin kahva, vaijerit ja uudet jarrupalat. Ehkäpä voisi alkaa katselemaan tuon setin koristukseksi tonnarin Super Aero-vanteita. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on kylmän ja lämpimän koneen tyhjäkäynti saatu sopivaksi. Löysin varastoistani lisäilmaluistin joka liikkuu kunnolla lämpötilan vaihdellessa. Pieni hienosäätö kylmäkäyntikierroslukuun tuli tehtyä neulaviilalla. Suurensin hiukan luistilevyn hahloa. Hehheh. Kiva kun näitä voi korjatakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin