Saab 900i:n pelastusoperaatio
Saab 900i:n pelastusoperaatio
Noniin, näin tuli tähänkin pajaan hankittua ensimmäinen Saab-valmiste.
Kohde on siis vuosimallin -89 Saab 900i 2.0.
Ostohinta oli niin päätä huimaava,että takapaksista löytynyt korjausopaskin taitaa olla kalliimpi. Kauppaan sisätyi myös 12 kappaletta renkaita ja vanteita, sekä löytönä myös vararengaskotelossa ollut uudehko vapaa-ajan akku
Projektin tarkoituksena on pelastaa tämä Saab romu-ukon vahvalta kouralta.
Saabia on yritetty myös käyttää katsastuksessa edellisen omistajan toimesta, hylsyn perusteena 2 kappaletta palloniveliä ja paljon ruostetta. Ei siis aivan mahdoton projekti, ja jos ei omalle työlle paljoa laske hintaa,niin tästähän saa halvalla vielä toimivan pelin.
Tekniikka tuntuu pelaavan aivan täysin, ja sisustakin vaikuttaa ehjältä ja täydelliseltä.
Pahimmat ruostepaikat:
Toinen takaiskarin kiinnitys ruostunut läpi yläpäästään,iskari siis heiluu vapaana tuolla reissään.
Kahdessa ovessa alareunat rei'illä, hankala hitsata vain siististi,ainakin nopealla vilkaisulla näytti siltä.
Pohjassa 5 kappaletta ruostereikiä, niitä en ole vielä edes päässyt katsomaan, mutta kuvia laittelen kun pääsen auton alle.
Mutta pidemmittä puheitta,pintakuvat autosta saatavilla:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0006.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0005.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0004.jpg
Kohde on siis vuosimallin -89 Saab 900i 2.0.
Ostohinta oli niin päätä huimaava,että takapaksista löytynyt korjausopaskin taitaa olla kalliimpi. Kauppaan sisätyi myös 12 kappaletta renkaita ja vanteita, sekä löytönä myös vararengaskotelossa ollut uudehko vapaa-ajan akku
Projektin tarkoituksena on pelastaa tämä Saab romu-ukon vahvalta kouralta.
Saabia on yritetty myös käyttää katsastuksessa edellisen omistajan toimesta, hylsyn perusteena 2 kappaletta palloniveliä ja paljon ruostetta. Ei siis aivan mahdoton projekti, ja jos ei omalle työlle paljoa laske hintaa,niin tästähän saa halvalla vielä toimivan pelin.
Tekniikka tuntuu pelaavan aivan täysin, ja sisustakin vaikuttaa ehjältä ja täydelliseltä.
Pahimmat ruostepaikat:
Toinen takaiskarin kiinnitys ruostunut läpi yläpäästään,iskari siis heiluu vapaana tuolla reissään.
Kahdessa ovessa alareunat rei'illä, hankala hitsata vain siististi,ainakin nopealla vilkaisulla näytti siltä.
Pohjassa 5 kappaletta ruostereikiä, niitä en ole vielä edes päässyt katsomaan, mutta kuvia laittelen kun pääsen auton alle.
Mutta pidemmittä puheitta,pintakuvat autosta saatavilla:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0006.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0005.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0004.jpg
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Ovien alareunat on helppo paikata valmiilla hoitopaloilla, jotka on muotoon prässätty ja tiivisteen reiät valmiina.
Se on pojat semmoinen juttu, että OG900:n kohtalo alkaa olla sama kuin aikoinaan kajakin ja tupliksen. Tuntuu, että niitä on riesksi asti ja hetken päästä et löydä oikein mitään edes korjauskelpoista. Näin on varsinkin kumihuulikajakkien kanssa. OG 900 tulee olemaan vuosien päästä selkeä kulttiauto. Hienoa, että niitä otetaan talteen, kun vielä löytyy asiallisia pelejä, jopa hyviä.
Se on pojat semmoinen juttu, että OG900:n kohtalo alkaa olla sama kuin aikoinaan kajakin ja tupliksen. Tuntuu, että niitä on riesksi asti ja hetken päästä et löydä oikein mitään edes korjauskelpoista. Näin on varsinkin kumihuulikajakkien kanssa. OG 900 tulee olemaan vuosien päästä selkeä kulttiauto. Hienoa, että niitä otetaan talteen, kun vielä löytyy asiallisia pelejä, jopa hyviä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Kyllä se näin tulee olemaan, suomessakin, kohta. Muutama vuosi vielä niin vain kesähelmet ja ajalla/taidolla kunnossapidetyt jäljellä. Ja hyvä niin.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ovien alareunat on helppo paikata valmiilla hoitopaloilla, jotka on muotoon prässätty ja tiivisteen reiät valmiina.
Se on pojat semmoinen juttu, että OG900:n kohtalo alkaa olla sama kuin aikoinaan kajakin ja tupliksen. Tuntuu, että niitä on riesksi asti ja hetken päästä et löydä oikein mitään edes korjauskelpoista. Näin on varsinkin kumihuulikajakkien kanssa. OG 900 tulee olemaan vuosien päästä selkeä kulttiauto. Hienoa, että niitä otetaan talteen, kun vielä löytyy asiallisia pelejä, jopa hyviä.
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Onneksi olkoon, mahtavan näköinen auto, Perheessä yksi melkein identtinen. Harvoin tulee sanottua Wau, mutta nyt lohkes. Näissä vanhoissa pollarimallisissa on fiilistä. Tsemppiä prokkikseen.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
oven kun nyppää irti ja kätevällä ranneliikkeellä kanttaa pellistä (1mm) hoitopalan ulko ja sisäsivuun hitsailee kiinni ja poraa tiivisteen äsäköille reiät ja hioo saumat tasan niin tulee ihan ok näkönen vaikka ei tasoitakkaan pakkelilla. öuonnollisesti hitsailet päittäissaumalla sen kasaan huomioi vesireiät oikeille paikoille alareunassa ja hei ei sitten unohdeta ruostesuojausta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Noniin noniin,tänään pääsin pyörähtämään auton alla,ja kummastus oli aika valtava. Missä ihmeessä se vikalistassa oleva ruoste on?? Listassa lukee siis:
-Alustan kotelot ja pohjalevy: Ruostevaurio edessä,takana,vasemmalla ja oikealla.
Ei ainakaan minun silmiini osunut kuin muutama pieni pintaruoste. Mistäs tälläinen 900:nen sitten yleensä ruostuu?
Ovet on kyllä tosi haperoa,sisä- ja ulkopuolet alareunasta menee kahdesta ovesta uusiksi. En aivan vielä korjaustapaa ole päättänyt, noiden ovien suhteen, onko kellään tietoa miten isona palana nuo motonetin ovenkorjauspalat ovat? Jos ylettäisi esim. tuo ulkopuolen korjauspala tuonne listan alle,niin melkein silloin kannattaisi listan alle jättää tuplapelti,alaosa tietenkin sisäpuolelle,ettei kuravesi valu ovea pitkin oven sisälle. Sitten pisteillä kiinni,ja massaa väliin. Silloin olisi helpompaa esim. jos joskus joutuu uusimaan tuon pellin. Päittäissauma on mielestäni täysin turha tuollaisessa paikassa työmäärään nähden. Tärkeintähän tuossa on ettei pääse vettä kahden pellin väliin muhimaan.
-Alustan kotelot ja pohjalevy: Ruostevaurio edessä,takana,vasemmalla ja oikealla.
Ei ainakaan minun silmiini osunut kuin muutama pieni pintaruoste. Mistäs tälläinen 900:nen sitten yleensä ruostuu?
Ovet on kyllä tosi haperoa,sisä- ja ulkopuolet alareunasta menee kahdesta ovesta uusiksi. En aivan vielä korjaustapaa ole päättänyt, noiden ovien suhteen, onko kellään tietoa miten isona palana nuo motonetin ovenkorjauspalat ovat? Jos ylettäisi esim. tuo ulkopuolen korjauspala tuonne listan alle,niin melkein silloin kannattaisi listan alle jättää tuplapelti,alaosa tietenkin sisäpuolelle,ettei kuravesi valu ovea pitkin oven sisälle. Sitten pisteillä kiinni,ja massaa väliin. Silloin olisi helpompaa esim. jos joskus joutuu uusimaan tuon pellin. Päittäissauma on mielestäni täysin turha tuollaisessa paikassa työmäärään nähden. Tärkeintähän tuossa on ettei pääse vettä kahden pellin väliin muhimaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
edestä alatukivarsien kohdalta ja takana pyöräkotelot etu ja takaosasta löytyy...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Niin ja tärkeinhän unohtui,eli parit kuvat:
Pohjasta:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011265.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011264.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011263.jpg
Ovea:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011266.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011267.jpg
Pohjasta:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011265.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011264.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011263.jpg
Ovea:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011266.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... 011267.jpg
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
komee pohja ,mut perinteiset paikat kuvaamatta heh..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Omassa vastaavassa ruostevauriot oli: vetoakseleiden tunnelissa molemmilla puolin, iskarin yläpäät takana myöskin molemmin puolin.Kohtuu helppo hitsata kun pelti on olemassaan melko paksua joten ruoste ei välttämättä ole pehmittänyt suurtakaan aluetta, verrattuna moneen muuhun merkkiin.
Itse hitsailin puikolla koska en mikkiä omista.
Ovissa ei omalle kohdalle sattunut paikattavaa.
Sitten taisi olla vasemmalla pohjassa oleva tukipalkin etupää joka piti myös paikata.
Ja taka-akselin pitkittäistankojen korvakot voi olla haperoa, siis menee takapeltiin kiinni. Nuo on helppo valmistaa paksusta pellistä.
Nämä siis omalla kohdallani.
Itse hitsailin puikolla koska en mikkiä omista.
Ovissa ei omalle kohdalle sattunut paikattavaa.
Sitten taisi olla vasemmalla pohjassa oleva tukipalkin etupää joka piti myös paikata.
Ja taka-akselin pitkittäistankojen korvakot voi olla haperoa, siis menee takapeltiin kiinni. Nuo on helppo valmistaa paksusta pellistä.
Nämä siis omalla kohdallani.