Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
joteam1
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2011 21:02
Paikkakunta: Salo

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja joteam1 »

Irroitetusta (pesemättömästä) kannesta on aika helppo ja luotettava konsti päätellä mistä öljy tulee. Katso kanavia. Jos vent.varsi / ohjurin pää öljyinen / märkä, kumit vuotaa. Jos pakokanava lähes kokonaan öljyinen / märkä, öljy tulee männän ohi. Jos imukanava märkä / öljyinen, öljy tulee turbosta (ehkä huohottimesta)

Huonot öljyrenkaat saattaa vuotaa myös juuri sen verran, että moottori pystyy vielä sen polttamaan melko hyvin, ja huomaamattomasti. Tyypillisesti alle litran / tuhat saattaa käydä niin, ettei öljyn kulutuksen löydy selvää syyllistä. Yleensä niihin tepsii uudet renkaat ja sylintereiden hoonaus.

Vaikka siellä näkyy hoonausjäljet, on hoonaus yleensä tarpeen, että uudet renkaat sovittautuvat tehokkaammin ja mahdolliset kiillottumat saa "karhennettua"
Murheena Audit S2, 200, A4 ja 2x A6 sekä Saab 9-5 Kombi 2,0T 141kw -99
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No perhana kansi lähti tänään koneistajalle ja ei tullut sen enempää tarkasteltua noita kanavia, mutta männän laet oli joka pytyssä ihan öljyssä, samoin palotilat.
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Nyt tuli ongelmia eteen. Tilasin sen b234 kannentiivisteen, (eikö tämä nyt siis ole se T5??) Mutta ei sovi! Jakoketjun kotelon aukko on liian lyhyt katsottuna auton pituussuunnassa, eli laahain ottaa kiinni siihen. Lisäksi muutama vesireikä puuttuu tässä uudessa tiivisteessä vrt. vanha.
Missä vika? Tiivisteen merkki on Elring jos sillä nyt mitään merkitystä lienee? Nyt kaivattaisiin pikaisesti apua, koska olisi tarkoitus vkl aikana kasata auto, joten huomenna on tilattava uusi tiiviste!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei kai sulle ole tullut pitkälohkon kannentiiviste ?

Lisäksi kun oli niistä kampuran laakereista puhe aiemmin, vitospukki ei mahdu millään tulemaan pois paikaltaan ellei päätylevyä irrota kun triggeripyörä on tiellä. Joka taas vaatii vaihteiston ja vauhtipyörän irrotuksen, joka taas vaatii kierrelukitetta kasaukseen sen anaerobisen laippaliiman lisäksi.
Öljypohjan avauksessa sitten imuputken ja siirtoputken O renkaat mielellään uusiksi.
Viimeksi muokannut vesa67, Ke Tammi 11, 2012 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No nyt kun katselin tiivistettä vielä tarkemmin niin se on myös jonkun verran pidempi, ja nimenomaan se jakoketjun kotelon osa on korkeampi ja lyhempi. Männänrenkaat otin äsken syyniin ja ne on myös vääränlaiset. Renkaissa, jotka sain on puristusrenkaassa sisäreunalla viiste, ja öljyrengas on korkeampi, onko nämäkin nyt pitkälohkoon?

Voisiko joku kertoa sellaiset tiedot, että tulee oikeanlaiset osat kun huomenna uusi yritys. Moottorikoodia, vuosimallit joissa käytetty, auton malli jne.. Eikö se näin ollut että B234 T5 (vm.94-98) esim 9000, NG900 2,3t?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pyytämällä tonnarin moottorikoodilla B234E pitäisi ainakin tulla oikeat koska sillä koodilla ei ole pitkälohkoa tehty, vain B234R ja B234L on virheen vaara.
Ja joo pitkälohko on 1990-1993, lyhytlohko 1994->
NG900 ei ole saanut 2,3 turbokoneella, kannentiiviste on NG900 2,0T:ssa kuitenkin aina oikea (lyhytlohkon, 2,0/2,3 tiivisteet samoja).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Selvä, suurkiitokset!
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No niin nyt on oikeanlaiset männänrenkaat ja kannentiiviste! Sitten kysyisin, mihin asentoon renkaat tulisi laittaa? Itse ajattelin näin: Puristusrenkaat männäntapin suuntaisesti ja katkokset eripuolille 180 asteen kulmaan. Öljyrenkaiden ponnerengas auton perää päin ja lukkorenkaat n. 45 asteen kulmaan ponnerenkaan katkoksesta eri puolille. Olenko ihan hakoteillä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

WIS:ssä on kuva niiden asettelusta, mutta tuohon tapaan ne menee eli kunhan ei ole katkokset päällekkäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kunhan et laita katkoksia paine puolelle mäntää eli jos katsot mäntää sivusta niin huomaat että tappi ei ole keskellä mäntää vaan hieman sivussa keskilinjasta. Kapeampi puoli on paine puoli. Öljyrenkaiden katkokset saa olla paine puolella. Tapin kohdalle ei katkoksia saa laittaa (tapin kohdalta lämpö välittyy huonosti ja tappi itsessään lämpenee ja luovuttaa lämpöä hitaammin kun on eri materiaalia kuin mäntä ja katkoksesta tulee ohivuotoa aina) . Eli ite olen laittanut noin 1cm sivuun tapin reunasta nuo katkokset.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Noniin nyt olis alakerta koossa ja kansi paikalla. Mites kun laitan uuden urahihnan, ja oli aikaisemmin "pitkä" hihna, ja nyt olis lyhyt hihna tulossa tilalle, niin miten se siellä oikein tulisi kulkea? Alfamerin korjausoppaassa ei ole kuin pitkän hihnan kuva miten kulkee...
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Keskeltä ylhäällä jää rulla käyttämättä lyhyellä hihnalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja LR »

Jussi-T. kirjoitti:Noniin nyt olis alakerta koossa ja kansi paikalla. Mites kun laitan uuden urahihnan, ja oli aikaisemmin "pitkä" hihna, ja nyt olis lyhyt hihna tulossa tilalle, niin miten se siellä oikein tulisi kulkea? Alfamerin korjausoppaassa ei ole kuin pitkän hihnan kuva miten kulkee...
Jos vaan mahdollista, niin vaihda lyhyt hihna pitkään. Jää turhat "resonanssit" ja kolahtelut pois pitkällä hihnalla. 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Automaatilla on noita lyhyen hihnan ilmiöitä enemmän jos jättää sen välirullan pois. Käsivaihteisella ei niinkään
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No niin nyt on reilu viikko ja 500km ajoa takana, ja aamuiset pölläytykset on poissa. Eli olipa tässäkin tapauksessa männänrenkaat syylliset! ;)
Vastaa Viestiin