Saab 900 Aero -90
Re: Saab 900 Aero -90
Aion purkaa seuraavaksi koko APC-järjestelmän pois, kun ei näy edes toimivan ja muutenkin on melko kummajainen tuo kokoonpano. Edellinen omistaja kertoili, että T5-mankkuvenalla säätö ei ollut toiminut ja siksi APC oli jätetty, mutta syy toimimattomuuteen jäi epäselväksi. Toivottavasti vain hajonnut mankkuvena. Kunhan löydän jostain varalle toisen ECUn, turailen tuohon modin T7-mankulle ja otan sellaisen käyttöön.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Nimenomaan.rökösö kirjoitti:Aion purkaa seuraavaksi koko APC-järjestelmän pois, kun ei näy edes toimivan ja muutenkin on melko kummajainen tuo kokoonpano. Edellinen omistaja kertoili, että T5-mankkuvenalla säätö ei ollut toiminut ja siksi APC oli jätetty, mutta syy toimimattomuuteen jäi epäselväksi. Toivottavasti vain hajonnut mankkuvena. Kunhan löydän jostain varalle toisen ECUn, turailen tuohon modin T7-mankulle ja otan sellaisen käyttöön.
Taitaa olla vähän "liikaa" eri järjestelmien osia sikin sokin.
Kun Trionikki olis sielä kokonaisuudessaan toimivana, niin silloonhan ei tarttisi APC:tä/Bleediä ahtojen ohjaamiseen lainkaan.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Saab 900 Aero -90
Perutaanpa taas puheita, sillä kyllä se APC toimi sittenkin. Oli vain ruuvattu hivenen raikkaasti. Olin jo kerennyt unohtaa, että F- ja P-potikat oli vedetty kojetaulun alareunaan ja sieltähän tuota sai menoa vauhdista meisselillä säädettyä. Tuon testilenkin jälkeen saattoi hyvillä mielin aloittaa purkamisen ja siinä johtoja räplätessä sain idean siistiä johtosarjoja muutenkin. Irrotin kokonaan sulakerasialta keulaan päin lähtevän johtosarjan ja purin sieltä kaikki ylimääräiset pois, mm. nippu apc:n ja sytytyksen johtoja, evap, lasin pesurien johdot(italialaiset ei ole ilmeisesti tarvinnut, enkä aio asentaa minäkään), pakkivalot(!), vielä mysteerinä oleva sininen johtopari ja jotain muutakin mitä ei enää viikon takaa muista. Vanhat osin kovettuneet ja epäesteettiset johtojen suojat (ne mustat pari numeroa liian isot säkit) leikkelin myös pois ja laitan jotain timmimpää tilalle.
Viikon säätelin ahtopainetta oikealla jalalla ja tänään jatkoin sähkötöitä. Näyttäs sille, että mankkuvenalle oli mennyt kaksi johtoa ristiin ja siksi se ei ollut toiminut. Nyt T7-vena toimii jotenkin, mutta melko kaasu lattiassa pitää olla, että ahdot alkaa nousta. Jäi vielä tarkemmin perehtymättä mistä johtuu, kun jatkoin sähköjen siistimistä. Lucaksen liittimeltä mm. lähti paksu nippu, joka päättyi metrin päässä konehuoneessa ei mihinkään.
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3323525.jpg)
Muutamia kymmeniä metrejä turhia johtoja myöhemmin auto päätti, ettei lähde käyntiin enää. Joko joku tarpeellinen liitos irtosi jostain tai sitten vika ilmaantui sattumalta juuri tähän hätään. T7-venan kokeilulenkillä nimittäin tökkäsin huvikseni vikakoodinamiskaan, josta löytyi cyl_fel ja 171. Viittaa kaiketi asentoanturiin, jonka muita oireita kuulema on korkea kulutus ja heikko toiminta matalilla kierroksilla, mitä molempia on ollut jonkin verran havaittavissa. Melko tasan 10 litraa on vienyt sadalle, mutta vähemmällä pitäs mielestäni päästä, kun yli puolet on matka-ajoa. Ehkä anturi hyytyi nyt lopullisesti.
Toisaalta olen reilun viikon ajellut T5.5 purkkilla, jonne työnsin T5.2 binin pariin kertaan. Mitään eroa käytöksessä en ole huomannut aikaisempaan, mutta pikku pelkohan tuosta vikakoodista nousee, että toimiikohan sittenkään ihan oikein. Eli johtuuko vikakoodi lopulta anturista vai purkista.
Toisilla rintamilla kytkinremontti alkaa painaa päälle. Perhanan raskas- ja vaikeakäyttöinen on ollut koko ajan ja nyt ilman ahtosäätöä ajellessa alkoi luistamaankin. Niskaan pari kertaa tulleen peräluukun kaasujouset vaihdoin aamulla biltematuotteisiin. Nyt tarvii saman verran voimaa saada luukku kiinni, kuin ennen auki.
Viikon säätelin ahtopainetta oikealla jalalla ja tänään jatkoin sähkötöitä. Näyttäs sille, että mankkuvenalle oli mennyt kaksi johtoa ristiin ja siksi se ei ollut toiminut. Nyt T7-vena toimii jotenkin, mutta melko kaasu lattiassa pitää olla, että ahdot alkaa nousta. Jäi vielä tarkemmin perehtymättä mistä johtuu, kun jatkoin sähköjen siistimistä. Lucaksen liittimeltä mm. lähti paksu nippu, joka päättyi metrin päässä konehuoneessa ei mihinkään.
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3323525.jpg)
Muutamia kymmeniä metrejä turhia johtoja myöhemmin auto päätti, ettei lähde käyntiin enää. Joko joku tarpeellinen liitos irtosi jostain tai sitten vika ilmaantui sattumalta juuri tähän hätään. T7-venan kokeilulenkillä nimittäin tökkäsin huvikseni vikakoodinamiskaan, josta löytyi cyl_fel ja 171. Viittaa kaiketi asentoanturiin, jonka muita oireita kuulema on korkea kulutus ja heikko toiminta matalilla kierroksilla, mitä molempia on ollut jonkin verran havaittavissa. Melko tasan 10 litraa on vienyt sadalle, mutta vähemmällä pitäs mielestäni päästä, kun yli puolet on matka-ajoa. Ehkä anturi hyytyi nyt lopullisesti.
Toisaalta olen reilun viikon ajellut T5.5 purkkilla, jonne työnsin T5.2 binin pariin kertaan. Mitään eroa käytöksessä en ole huomannut aikaisempaan, mutta pikku pelkohan tuosta vikakoodista nousee, että toimiikohan sittenkään ihan oikein. Eli johtuuko vikakoodi lopulta anturista vai purkista.
Toisilla rintamilla kytkinremontti alkaa painaa päälle. Perhanan raskas- ja vaikeakäyttöinen on ollut koko ajan ja nyt ilman ahtosäätöä ajellessa alkoi luistamaankin. Niskaan pari kertaa tulleen peräluukun kaasujouset vaihdoin aamulla biltematuotteisiin. Nyt tarvii saman verran voimaa saada luukku kiinni, kuin ennen auki.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Käynnistymisongelma oli niinkin suuri kuin pois paikaltaan ollut sulake. Muistaakseni numero 22, jonka poistamalla heräte virtalukolta katosi ECUlta.
Ahtopainesäätö toimii nyt aika mukavasti. Ristiinkytkettyjen piuhojen lisäksi ECUlle tuleva cruisen pinni oli jätetty kytkemättä. Tämä aiheuttaa sen, että ECU päättelee cruisen olevan päällä ja ahtaa vain kaasupoljin pohjassa. Maihin kytkemällä alkoi toimia niinkuin pitää.
Kierroslukumittarin herätin henkiin. Melko ärsyttävä puute pitemmän päälle toimimattomana. Monissa ohjeissa piuha oli vedetty sytytysvahvarilta, mutta senhän poistin muun ylimääräisen mukana johtoineen päivineen. Mittariston vasemmanpuoleisen liittimen pinniin 10 tulee johto sulakerasian isoista liittimistä keskimmäisestä 152B pinnistä 14. Katkaisin juuresta ja vedin mittarin taakse ylimääräiset, jatkoin vähän johtoa ja liitin suoraan ECUn rpm-lähtöön.
Poistin taas tänään ylimääräistä johtoa ja nyt alkaa olla ämpärillinen kaikkiaan. Vielä riittää sähköissä tekemistä. Näyttäs sille, että mm. suuttimet ja DI saa sähkönsä suoraan virtalukolta ja päärele on lähes käyttämättömänä. Ei näin.
Huvikseni olen muutaman lenkin tehnyt läppärin kanssa. Mukana tulleella softalla alkoi nakuttaa jo viidessä tonnissa, nyt 500 kierrosta myöhemmin, mutta tuossa vaiheessa ahtoja on huimat puoli baria:
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3348808.jpg)
Tuohon ei varmaan vakiomitsulla huimia parannuksia ole tarjolla millään ilveellä. GT28BB ois tiedossa, kunhan sen omistaja ehtii sen kaivamaan oman autonsa konetilasta pois. Sain tänään kytkettyä laajakaistan analogilähdön ECUun, mutta ei anna samoja lukemia suitella kuin omalla näytöllään. Melko varmasti maaongelma, kun nyt se on vedetty mistä sattuu. Kiinalainen EGT-anturikin ois olemassa, mutta pitäs löytää sopiva kierretappi, että sais asennettua. Tuo on joku kartio M10x0,9.
Ahtopainesäätö toimii nyt aika mukavasti. Ristiinkytkettyjen piuhojen lisäksi ECUlle tuleva cruisen pinni oli jätetty kytkemättä. Tämä aiheuttaa sen, että ECU päättelee cruisen olevan päällä ja ahtaa vain kaasupoljin pohjassa. Maihin kytkemällä alkoi toimia niinkuin pitää.
Kierroslukumittarin herätin henkiin. Melko ärsyttävä puute pitemmän päälle toimimattomana. Monissa ohjeissa piuha oli vedetty sytytysvahvarilta, mutta senhän poistin muun ylimääräisen mukana johtoineen päivineen. Mittariston vasemmanpuoleisen liittimen pinniin 10 tulee johto sulakerasian isoista liittimistä keskimmäisestä 152B pinnistä 14. Katkaisin juuresta ja vedin mittarin taakse ylimääräiset, jatkoin vähän johtoa ja liitin suoraan ECUn rpm-lähtöön.
Poistin taas tänään ylimääräistä johtoa ja nyt alkaa olla ämpärillinen kaikkiaan. Vielä riittää sähköissä tekemistä. Näyttäs sille, että mm. suuttimet ja DI saa sähkönsä suoraan virtalukolta ja päärele on lähes käyttämättömänä. Ei näin.
Huvikseni olen muutaman lenkin tehnyt läppärin kanssa. Mukana tulleella softalla alkoi nakuttaa jo viidessä tonnissa, nyt 500 kierrosta myöhemmin, mutta tuossa vaiheessa ahtoja on huimat puoli baria:
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3348808.jpg)
Tuohon ei varmaan vakiomitsulla huimia parannuksia ole tarjolla millään ilveellä. GT28BB ois tiedossa, kunhan sen omistaja ehtii sen kaivamaan oman autonsa konetilasta pois. Sain tänään kytkettyä laajakaistan analogilähdön ECUun, mutta ei anna samoja lukemia suitella kuin omalla näytöllään. Melko varmasti maaongelma, kun nyt se on vedetty mistä sattuu. Kiinalainen EGT-anturikin ois olemassa, mutta pitäs löytää sopiva kierretappi, että sais asennettua. Tuo on joku kartio M10x0,9.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Ettei ois NPT kierre?rökösö kirjoitti: Tuo on joku kartio M10x0,9.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Saab 900 Aero -90
Laajakaista tulisi kytkeä samaan maapisteeseen ecun kanssa.rökösö kirjoitti:Sain tänään kytkettyä laajakaistan analogilähdön ECUun, mutta ei anna samoja lukemia suitella kuin omalla näytöllään. Melko varmasti maaongelma, kun nyt se on vedetty mistä sattuu
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Saab 900 Aero -90
Niin pitää. Oli niin kiire asentaa alunperin, että jäi tekemättä asiallisesti, ja tuo oma näyttöhän näyttää oikein ilmankin. Näyttökin lojuu vielä irtona lattialla muun johtosotkun seassa.
JaniV oli myös oikeassa. Sain idean käydä katsomassa anturin myyntitietoja ja siellä sanottiin jotta 1/8" NPT.
JaniV oli myös oikeassa. Sain idean käydä katsomassa anturin myyntitietoja ja siellä sanottiin jotta 1/8" NPT.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Kymppiykkönen millikierre menee tohon myös, mutta npt on kartio, ja tiivistyy täten varmasti. kymppiykkönen millinen ei ole kartio (yleensä).rökösö kirjoitti:
JaniV oli myös oikeassa. Sain idean käydä katsomassa anturin myyntitietoja ja siellä sanottiin jotta 1/8" NPT.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Saab 900 Aero -90
Toisesta autosta pari vuotta sitten puretun kytkimen vaihdoin pari viikkoa sitten tähän. Käytettävyys parani selvästi, mutta luisti ainakin aluksi samalla lailla, vaikka melko vähän käytetty tuon piti olla. Ajelenpa talven näillä kuitenkin, kun kelit pitelee luiston aivan muualla kevääseen asti.
Lattiamattojen alle kurkkasin myös ja vettähän sieltä löytyi. Enimmäkseen sentään pintaruostetta, mutta takapenkin alle joutuu valitettavasti tämän auton tietääkseni ensimmäisen n. 4x5 cm hitsauspaikan tekemään. Kumitulppa oli enää pohjamassan varassa. Muutaman kämmenen kokoiselta alalta lähti myös bitumit kevyesti tökkimällä.
Viimeisimpänä käsijarru herkesi toimimasta melko yht'äkkiä. Pari viikkoa sitten toimi hienosti, mutta enää ei ota ilmeisesti kumpaankaan pyörään. Tulin juuri kaverilta ja sormittelin ajon jälkeen vanteita, jotka oli takaa mukavan lämpöiset.
Lattiamattojen alle kurkkasin myös ja vettähän sieltä löytyi. Enimmäkseen sentään pintaruostetta, mutta takapenkin alle joutuu valitettavasti tämän auton tietääkseni ensimmäisen n. 4x5 cm hitsauspaikan tekemään. Kumitulppa oli enää pohjamassan varassa. Muutaman kämmenen kokoiselta alalta lähti myös bitumit kevyesti tökkimällä.
Viimeisimpänä käsijarru herkesi toimimasta melko yht'äkkiä. Pari viikkoa sitten toimi hienosti, mutta enää ei ota ilmeisesti kumpaankaan pyörään. Tulin juuri kaverilta ja sormittelin ajon jälkeen vanteita, jotka oli takaa mukavan lämpöiset.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Muutamia tuhansia kilometrejä tullut lähinnä ajeltua sitten viime päivityksen, mutta jotain pientä olen saanut aikaiseksikin. Sähköt on edelleen vaiheessa, mutta kestävät jo jokseenkin päivänvalon konehuoneen puolella. Muovipussillinen alkaa olla turhaa roikkaa koottuna ja jäljelle jääneitä olen pujotellut uusiin suojamuoveihin, joita ostin eBaystä kolmea eri vahvuutta.
Leima uhkasi mennä ensi viikolla umpeen, joten kävin tänään melko päähänpistonomaisesti hakemassa vikalistan, kun ensin sain kuulla, etteivät puuttuvat vänkärin- ja takapenkki haittaa leiman saantia. Muuta haitallista sitten löytyikin sopiva joukko: vänkärin turvavyön pidike horo, pakoputki vuotaa (tiedossa oli), käsijarru jää laahaamaan toisella puolen, öljyvuoto (kiitos huohotuksen suoraan taivaalle), äänimerkki (sähköt vaiheessa) ja joku kuudeskin, jota en nyt muista.
Noista kettumaisin on tuo käkkäri, sillä vaihdoin joulun tietämissä uudet takasatulat, kun molemmin puolin laahasivat. Näköjään Bilteman satuloista 50% toimi tällä kertaa. Toinen oli ollut kaksi vuotta hyllyssä mulla, mutta en ole vielä tarkistanut oliko se toimiva vai uudempi. Uudemmassa jokatapauksessa oli hinnannoston kunniaksi myös säästetty ja jätetty pois kokonaan toinen puolikas, johon liukutapit tulee.
Neitseellinen korikin sai jossain vaiheessa ensimmäisen paikan lattiaan takajalkatilaan. Löysin jo toisenkin vänkärin jalkatilasta, mutta se on vielä paikkaamatta. Oli saanut alkunsa runkopalkissa alunperinkin olleesta reiästä, josta sonta pääsee palkin ja lattiapellin väliin muhimaan. Mahtaa olla juuri tuo reikä, josta monen lattian ja lopulta palkinkin meno alkaa.
Leima uhkasi mennä ensi viikolla umpeen, joten kävin tänään melko päähänpistonomaisesti hakemassa vikalistan, kun ensin sain kuulla, etteivät puuttuvat vänkärin- ja takapenkki haittaa leiman saantia. Muuta haitallista sitten löytyikin sopiva joukko: vänkärin turvavyön pidike horo, pakoputki vuotaa (tiedossa oli), käsijarru jää laahaamaan toisella puolen, öljyvuoto (kiitos huohotuksen suoraan taivaalle), äänimerkki (sähköt vaiheessa) ja joku kuudeskin, jota en nyt muista.
Noista kettumaisin on tuo käkkäri, sillä vaihdoin joulun tietämissä uudet takasatulat, kun molemmin puolin laahasivat. Näköjään Bilteman satuloista 50% toimi tällä kertaa. Toinen oli ollut kaksi vuotta hyllyssä mulla, mutta en ole vielä tarkistanut oliko se toimiva vai uudempi. Uudemmassa jokatapauksessa oli hinnannoston kunniaksi myös säästetty ja jätetty pois kokonaan toinen puolikas, johon liukutapit tulee.
Neitseellinen korikin sai jossain vaiheessa ensimmäisen paikan lattiaan takajalkatilaan. Löysin jo toisenkin vänkärin jalkatilasta, mutta se on vielä paikkaamatta. Oli saanut alkunsa runkopalkissa alunperinkin olleesta reiästä, josta sonta pääsee palkin ja lattiapellin väliin muhimaan. Mahtaa olla juuri tuo reikä, josta monen lattian ja lopulta palkinkin meno alkaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 Aero -90
Tipalle meni leiman saanti, kun viimeisenä mahdollisena päivänä aloin vikalistaa käymään läpi. Pakoputkeen mömmöjä ja mikkiliimaa ja töötin liittimeen tinaa. Vilkut vaati pari reissua tarvikeliikkeeseen, kun lampun nastat ei olleet ensin oikeissa kulmissa. Turvavyöksi värkkäsin väliaikaisesti viisiovisen vyön ja lukon. Lattiakiinnityksen kulmaraudan tarvi prässätä suoraksi ja rullan kiinnitystäkin vähän patentoida, mikä meni onneksi verhoilun alle piiloon. Ihmeellisen vaikea löytää oikeita turvavöitä tähän järkevään hintaan.
Käkkäri teetti työtä vähän enemmän. Purin alkuperäisen satulan ja ostin motonetin korjaussarjan. Muuten meni hienosti, mutta asentaessa huomasin fiksanneeni väärän puolen satulan. Kokeilin silti, kun paikalleen sopi ja tuli käytännössä todettua miksi noita ei voi vaihtaa päikseen. Ilmausnippa tulee alaspäin ja polkemalla ainakaan ei saa millään ilveellä ilmoja pois, minkä seurauksena jarrut toimii jo kolmannella polkaisulla. Seuraavaksi kokeilin alkuperäistä satulaa, minkä tilalle olin ostanut Bilteman. Jumiinhan se jäi heti ensi polkaisulla. Epätoivossa asensin vielä takaisin katsastuksessa paikalla olleen Bilteman ja sehän tuntui nyt toimivan. Konttorillakin pelasi kuin unelma, joten leimahan sieltä tuli. Miksi lie jäi laahaamaan kuukausi sitten, mutta pääasia että nyt toimii.
Epämääräisessä kunnossa oleva GT28BB tuli ostettua tutulta jokin aika sitten. Vielä kun aika riittäisi jostakin asentamiseen.
Käkkäri teetti työtä vähän enemmän. Purin alkuperäisen satulan ja ostin motonetin korjaussarjan. Muuten meni hienosti, mutta asentaessa huomasin fiksanneeni väärän puolen satulan. Kokeilin silti, kun paikalleen sopi ja tuli käytännössä todettua miksi noita ei voi vaihtaa päikseen. Ilmausnippa tulee alaspäin ja polkemalla ainakaan ei saa millään ilveellä ilmoja pois, minkä seurauksena jarrut toimii jo kolmannella polkaisulla. Seuraavaksi kokeilin alkuperäistä satulaa, minkä tilalle olin ostanut Bilteman. Jumiinhan se jäi heti ensi polkaisulla. Epätoivossa asensin vielä takaisin katsastuksessa paikalla olleen Bilteman ja sehän tuntui nyt toimivan. Konttorillakin pelasi kuin unelma, joten leimahan sieltä tuli. Miksi lie jäi laahaamaan kuukausi sitten, mutta pääasia että nyt toimii.
Epämääräisessä kunnossa oleva GT28BB tuli ostettua tutulta jokin aika sitten. Vielä kun aika riittäisi jostakin asentamiseen.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01