9K 2.3 Turbo CSE -94
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Tuolta voisi löytyä http://forum.ecuproject.com/forum.php
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94 -PAKOSARJAN TEKOA-
Pieni hifistelykyssäri mut eiks tossa pakosarjassa mee nyt putket kollektorille väärässä järjestyksessä? Esim vertaa vaikka tähän kkd:n pakosarjaaexclusive kirjoitti:pakosarjaa tehty ja on jo aika hyvässä mallissa
http://kuvablogi.com/nayta/3393345/
http://kuvablogi.com/nayta/3393347/
http://kuvablogi.com/nayta/3393348/
http://kuvablogi.com/nayta/3393349/
http://kuvablogi.com/nayta/3393350/
seuraavaksi koesovitus jonka jälkeen tehdään tarvittavat muutokset (tuosta turbon laipasta lähtee nuo putkenpätkät pois ja laippa liitetään suoraan kollektoriin). Sarja menee näillä näkymin hitsarille, eli en ala täytelangalla hitsaamaan..saa ammattilainen vetää tigillä.
Tänään tilasin tuuman leveetä thermoteccia 15m ja pullon pakosarja pinnoitetta (kokeilumielessä)
Lisäksi tuo boksimodaus jää toistaiseksi tekemättä, olen kaupoilla Perfect power SMT-6 purkista, kokeillaan ensin tuolla.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Noita on näkynyt aika monia..tuossa orkkis sarjassa menee kanssa siten että 1 ja 3, 2 ja 4 yhteen. jos ei toimi niin tehään uus
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Varmaan toimiva sarja. Tossa kkd sarjassa varmaan haetaan kollektorille pulssikiertoa (sytkä järjestyksellä 1 3 4 2) vissiin heräävyyttä haetaan tuolla. Näin itse järkeilisin. Jos olen väärässä niin korjatkaa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
tämä on tolla single-entryllä. Nuo kollektorit on muistaakseni n.100mm pitkät.G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.
Matti
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
juu varmasti..mutta kun tuo englanti ei ole vahvimpia osa-alueitaniSabanisti kirjoitti:Tuolta voisi löytyä http://forum.ecuproject.com/forum.php
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Kyllä ne single-entry sarjat oikeaoppisesti laitetaan pulssittamaan ristiin...G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.
Matti
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Hyvä että joku korjailee mun kirjoituksia, ettei kaikki pasha mene täydestä. Näinhän se oikeasti onkin, monenlaisia tuotoksia on silti tullut nähtyä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Itekki oppii uuttaColtti kirjoitti:Kyllä ne single-entry sarjat oikeaoppisesti laitetaan pulssittamaan ristiin...G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.
Matti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Isojen poikien juttuja noi tarkemmat teoriaosuudet polttomoottorien sielunelämästä, mutta niitä harvemmin tuntuu muiden jutut kiinnostavan...
KKD:n ja muiden ammattimaisten sarjojen piirissä toistuu noi ristiinpulssitukset... Ei välttämättä kovin merkittävää hyötyä saada, mutta parempi se on tehdä kuitenkin "oikein" jos joka tapauksessa tekee
.
KKD:n ja muiden ammattimaisten sarjojen piirissä toistuu noi ristiinpulssitukset... Ei välttämättä kovin merkittävää hyötyä saada, mutta parempi se on tehdä kuitenkin "oikein" jos joka tapauksessa tekee
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
monta eri foorumia päivänaikana selaillut ja lähes jokaisen pulssipakosarjan jatkeena on holset hx40 tms. iso ahdin ja vieläpä tuplapesällä..ja tekstien mukaan pulssituksella haetaan ahtimen aikasta heräämistä.Coltti kirjoitti:Isojen poikien juttuja noi tarkemmat teoriaosuudet polttomoottorien sielunelämästä, mutta niitä harvemmin tuntuu muiden jutut kiinnostavan...
KKD:n ja muiden ammattimaisten sarjojen piirissä toistuu noi ristiinpulssitukset... Ei välttämättä kovin merkittävää hyötyä saada, mutta parempi se on tehdä kuitenkin "oikein" jos joka tapauksessa tekee.
Mulla on toi mitsun td05 ja sama ahdin kaverilla 2 kesää eräässä d kadetissa ja siltä kysyin niin sanoi että kadetin pakosarja on 4-1 tyylinen ja ahdin herää n.1500rpm.
Toki tuo pulssisarja on varmaan ehdoton noissa isommissa ahtimissa ja tuplapesällä olevissa.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Maalaisjärkiajattelua, jonka joku tietävä saa torpata tai vahvistaa jos viitsii ja jaksaa:
Nokka-akseli avaa pakoventtiilin ja ylöstuleva mäntä työntää pakokaasun sylinteristä ulos. Tästä syntyy pakopulssi, eli pakosarjassa vauhtia X etenevä "möykky" pakokaasua. Tämä "möykky" pääsee ahtimelle asti ja luovuttaa liike-energiaansa ahtimen turbiinisiivelle sysäten tälle vauhtia. Tämän sysäyksen jälkeen "möykky" jatkaa matkaansa pakoputkeen ja ahtimen pyörivä sisäosuus alkaa hidastua, kunnes siihen osuu seuraava "möykky", joka antaa taas lisää vauhtia. Efekti on helppo kokeilla rakentamalla vaikka puusta yksinkertainen siipiratas ja heittelemällä sitä pikkukivillä - osuma saa rattaan pyörähtämään, mutta vauhti alkaa hiipua heti osuman jälkeen.
Pulssittaminen puolestaan tuo nuo pulssit eli "möykyt" turbiinille mahdollisimman tasaisena virtana, yksi kerrallaan. Mitä tasaisemmilla ja lyhyemmillä väleillä pulssit tulevat, sitä vähemmän ahtimen pyörivät sisäosat ehtivät hidastua välillä. Lisäksi yksittäinen pulssi mahtuu liikkumaan putkistossa/pakosarjassa mahdollisimman nopeasti ja vapaasti liikkuessaan yksin sen sijaan, että samalle kohtaa putkistoa/pakosarjaa pyrkii kerralla useita pulsseja. Samaan aikaan samalla kohtaa olevat pulssit joutuvat "taistelemaan" tilastansa ja hukkaamaan energiaansa siihen, eikä sitä ole enää niin paljoa tarjolla luovutettavaksi turbiinisiivelle.
Tämän takia pulssitus on ymmärtääkseni hyvä idea pienemmissäkin konstruktioissa. Vaikka saavutettu etu on mahdollisesti vähäisempi, on hyötysuhde silti pulssittamatonta settiä parempi.
Nokka-akseli avaa pakoventtiilin ja ylöstuleva mäntä työntää pakokaasun sylinteristä ulos. Tästä syntyy pakopulssi, eli pakosarjassa vauhtia X etenevä "möykky" pakokaasua. Tämä "möykky" pääsee ahtimelle asti ja luovuttaa liike-energiaansa ahtimen turbiinisiivelle sysäten tälle vauhtia. Tämän sysäyksen jälkeen "möykky" jatkaa matkaansa pakoputkeen ja ahtimen pyörivä sisäosuus alkaa hidastua, kunnes siihen osuu seuraava "möykky", joka antaa taas lisää vauhtia. Efekti on helppo kokeilla rakentamalla vaikka puusta yksinkertainen siipiratas ja heittelemällä sitä pikkukivillä - osuma saa rattaan pyörähtämään, mutta vauhti alkaa hiipua heti osuman jälkeen.
Pulssittaminen puolestaan tuo nuo pulssit eli "möykyt" turbiinille mahdollisimman tasaisena virtana, yksi kerrallaan. Mitä tasaisemmilla ja lyhyemmillä väleillä pulssit tulevat, sitä vähemmän ahtimen pyörivät sisäosat ehtivät hidastua välillä. Lisäksi yksittäinen pulssi mahtuu liikkumaan putkistossa/pakosarjassa mahdollisimman nopeasti ja vapaasti liikkuessaan yksin sen sijaan, että samalle kohtaa putkistoa/pakosarjaa pyrkii kerralla useita pulsseja. Samaan aikaan samalla kohtaa olevat pulssit joutuvat "taistelemaan" tilastansa ja hukkaamaan energiaansa siihen, eikä sitä ole enää niin paljoa tarjolla luovutettavaksi turbiinisiivelle.
Tämän takia pulssitus on ymmärtääkseni hyvä idea pienemmissäkin konstruktioissa. Vaikka saavutettu etu on mahdollisesti vähäisempi, on hyötysuhde silti pulssittamatonta settiä parempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
No niin..saab jäi eilen huilitauolle
coolerille tulee uudet kiinnikkeet että saa maskin paikoilleen+ lisäksi nuo aiemmin mainitut tehdään.
Olin yhteydessä kkd motorsporttiin tuon pakosarjan takia ja vastauksena sain, "ei ole merkitystä 1-nieluisella pakopesällä onko pakosarja pulssi vai sinkku". Eli näillä mennään.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olin yhteydessä kkd motorsporttiin tuon pakosarjan takia ja vastauksena sain, "ei ole merkitystä 1-nieluisella pakopesällä onko pakosarja pulssi vai sinkku". Eli näillä mennään.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
No niin.. tänään vanha garretti sai lähteä, välystä oli pitkittäin n.5-8mm ja poikittais välystä ei nimeksikään ja siivet ovat ottaneet imu- sekä pakopuolella kiinni.
Pähkäilin että mikähän tarkotus on ahtimen vesiletkussa oleva t-haara josta menee letku imupuolelle?? osaisko joku kertoa??
Pakosarja ei suoraan sopinut koska edessä on ilmastoinnin kompura joten hieman muokkausta niin eiköhän se pakosarja viikonloppuna ole hitsausta vaille valmis. pistän viikonlopun aikana jotain kuvaa tilanteesta.
Pähkäilin että mikähän tarkotus on ahtimen vesiletkussa oleva t-haara josta menee letku imupuolelle?? osaisko joku kertoa??
Pakosarja ei suoraan sopinut koska edessä on ilmastoinnin kompura joten hieman muokkausta niin eiköhän se pakosarja viikonloppuna ole hitsausta vaille valmis. pistän viikonlopun aikana jotain kuvaa tilanteesta.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-