9K 2.3 Turbo CSE -94

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94 -PAKOSARJAN TEKOA-

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

exclusive kirjoitti:pakosarjaa tehty ja on jo aika hyvässä mallissa

http://kuvablogi.com/nayta/3393345/
http://kuvablogi.com/nayta/3393347/
http://kuvablogi.com/nayta/3393348/
http://kuvablogi.com/nayta/3393349/
http://kuvablogi.com/nayta/3393350/

seuraavaksi koesovitus jonka jälkeen tehdään tarvittavat muutokset (tuosta turbon laipasta lähtee nuo putkenpätkät pois ja laippa liitetään suoraan kollektoriin). Sarja menee näillä näkymin hitsarille, eli en ala täytelangalla hitsaamaan..saa ammattilainen vetää tigillä.

Tänään tilasin tuuman leveetä thermoteccia 15m ja pullon pakosarja pinnoitetta (kokeilumielessä)

Lisäksi tuo boksimodaus jää toistaiseksi tekemättä, olen kaupoilla Perfect power SMT-6 purkista, kokeillaan ensin tuolla.
Pieni hifistelykyssäri mut eiks tossa pakosarjassa mee nyt putket kollektorille väärässä järjestyksessä? Esim vertaa vaikka tähän kkd:n pakosarjaa
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Noita on näkynyt aika monia..tuossa orkkis sarjassa menee kanssa siten että 1 ja 3, 2 ja 4 yhteen. jos ei toimi niin tehään uus
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Varmaan toimiva sarja. Tossa kkd sarjassa varmaan haetaan kollektorille pulssikiertoa (sytkä järjestyksellä 1 3 4 2) vissiin heräävyyttä haetaan tuolla. Näin itse järkeilisin. Jos olen väärässä niin korjatkaa :)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.

Matti
tämä on tolla single-entryllä. Nuo kollektorit on muistaakseni n.100mm pitkät.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Sabanisti kirjoitti:Tuolta voisi löytyä http://forum.ecuproject.com/forum.php
juu varmasti..mutta kun tuo englanti ei ole vahvimpia osa-alueitani :)
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja Coltti »

G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.

Matti
Kyllä ne single-entry sarjat oikeaoppisesti laitetaan pulssittamaan ristiin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hyvä että joku korjailee mun kirjoituksia, ettei kaikki pasha mene täydestä. Näinhän se oikeasti onkin, monenlaisia tuotoksia on silti tullut nähtyä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Coltti kirjoitti:
G-mies kirjoitti:Sitten vaikuttaa myös, onko ahdin jaetulla pakopuolella vai single-entryllä. Jos on vain yksi sisääntulo, niin ei oo pahemmin väliä miten nuo putket tulee, kunhan kollektorissa on sopivasti pituutta. Jaetussa pitää sitten olla 1+4 ja 2+3 omiin kanaviinsa.

Matti
Kyllä ne single-entry sarjat oikeaoppisesti laitetaan pulssittamaan ristiin...
Itekki oppii uutta :) Mihin tää perustuu että single tehään pulssittamaan ristiin?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Isojen poikien juttuja noi tarkemmat teoriaosuudet polttomoottorien sielunelämästä, mutta niitä harvemmin tuntuu muiden jutut kiinnostavan...

KKD:n ja muiden ammattimaisten sarjojen piirissä toistuu noi ristiinpulssitukset... Ei välttämättä kovin merkittävää hyötyä saada, mutta parempi se on tehdä kuitenkin "oikein" jos joka tapauksessa tekee :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Coltti kirjoitti:Isojen poikien juttuja noi tarkemmat teoriaosuudet polttomoottorien sielunelämästä, mutta niitä harvemmin tuntuu muiden jutut kiinnostavan...

KKD:n ja muiden ammattimaisten sarjojen piirissä toistuu noi ristiinpulssitukset... Ei välttämättä kovin merkittävää hyötyä saada, mutta parempi se on tehdä kuitenkin "oikein" jos joka tapauksessa tekee :).
monta eri foorumia päivänaikana selaillut ja lähes jokaisen pulssipakosarjan jatkeena on holset hx40 tms. iso ahdin ja vieläpä tuplapesällä..ja tekstien mukaan pulssituksella haetaan ahtimen aikasta heräämistä.
Mulla on toi mitsun td05 ja sama ahdin kaverilla 2 kesää eräässä d kadetissa ja siltä kysyin niin sanoi että kadetin pakosarja on 4-1 tyylinen ja ahdin herää n.1500rpm.
Toki tuo pulssisarja on varmaan ehdoton noissa isommissa ahtimissa ja tuplapesällä olevissa.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja aero »

Maalaisjärkiajattelua, jonka joku tietävä saa torpata tai vahvistaa jos viitsii ja jaksaa:

Nokka-akseli avaa pakoventtiilin ja ylöstuleva mäntä työntää pakokaasun sylinteristä ulos. Tästä syntyy pakopulssi, eli pakosarjassa vauhtia X etenevä "möykky" pakokaasua. Tämä "möykky" pääsee ahtimelle asti ja luovuttaa liike-energiaansa ahtimen turbiinisiivelle sysäten tälle vauhtia. Tämän sysäyksen jälkeen "möykky" jatkaa matkaansa pakoputkeen ja ahtimen pyörivä sisäosuus alkaa hidastua, kunnes siihen osuu seuraava "möykky", joka antaa taas lisää vauhtia. Efekti on helppo kokeilla rakentamalla vaikka puusta yksinkertainen siipiratas ja heittelemällä sitä pikkukivillä - osuma saa rattaan pyörähtämään, mutta vauhti alkaa hiipua heti osuman jälkeen.

Pulssittaminen puolestaan tuo nuo pulssit eli "möykyt" turbiinille mahdollisimman tasaisena virtana, yksi kerrallaan. Mitä tasaisemmilla ja lyhyemmillä väleillä pulssit tulevat, sitä vähemmän ahtimen pyörivät sisäosat ehtivät hidastua välillä. Lisäksi yksittäinen pulssi mahtuu liikkumaan putkistossa/pakosarjassa mahdollisimman nopeasti ja vapaasti liikkuessaan yksin sen sijaan, että samalle kohtaa putkistoa/pakosarjaa pyrkii kerralla useita pulsseja. Samaan aikaan samalla kohtaa olevat pulssit joutuvat "taistelemaan" tilastansa ja hukkaamaan energiaansa siihen, eikä sitä ole enää niin paljoa tarjolla luovutettavaksi turbiinisiivelle.

Tämän takia pulssitus on ymmärtääkseni hyvä idea pienemmissäkin konstruktioissa. Vaikka saavutettu etu on mahdollisesti vähäisempi, on hyötysuhde silti pulssittamatonta settiä parempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

No niin..saab jäi eilen huilitauolle :-) coolerille tulee uudet kiinnikkeet että saa maskin paikoilleen+ lisäksi nuo aiemmin mainitut tehdään.

Olin yhteydessä kkd motorsporttiin tuon pakosarjan takia ja vastauksena sain, "ei ole merkitystä 1-nieluisella pakopesällä onko pakosarja pulssi vai sinkku". Eli näillä mennään.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

No niin.. tänään vanha garretti sai lähteä, välystä oli pitkittäin n.5-8mm ja poikittais välystä ei nimeksikään ja siivet ovat ottaneet imu- sekä pakopuolella kiinni.

Pähkäilin että mikähän tarkotus on ahtimen vesiletkussa oleva t-haara josta menee letku imupuolelle?? osaisko joku kertoa??

Pakosarja ei suoraan sopinut koska edessä on ilmastoinnin kompura joten hieman muokkausta niin eiköhän se pakosarja viikonloppuna ole hitsausta vaille valmis. pistän viikonlopun aikana jotain kuvaa tilanteesta.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Vastaa Viestiin