![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
"Sekä myönteisestä että kielteisestä poikkeuslupapäätöksestä peritään 380 euron maksu."
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aetaan.htm
96 Coupe kirjoitti:Siis noinhan sen pitäisi olla mutta, trafin sivuilla sanotaan seuraavaa.![]()
![]()
"Sekä myönteisestä että kielteisestä poikkeuslupapäätöksestä peritään 380 euron maksu."
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aetaan.htm
Hieno homma, siis juuri tälläistä tietoa kaivataan.Tähän nyt pieni selvennys tosta poikkeuslupakäytännöstä.
Tämän suurempaa bulshittiä ei maa päällään kanna, vaikka noinhan se tietenkin teoriassa menee. Todellisuudessa AKE vetää pelkällä pärstäkertoimella ja fiiliksellä, millään ei uskoisi, että hommissa on insinöörikoulutuksen saaneita ihmisiä. Ja vielä vaikeampaa on uskoa, että elämme oikeusvaltiossa. Pääsääntönä on että jenkkiautoihin voi saada lupia, euroautoihin pääasiassa ei, hyvänä esimerkkinä moottorinvaihtoluvat.JaniV kirjoitti: AKE:a velvoittaa lainsäädäntö joka takaa jokaiselle tasavertaisen käsittelyn poikkeuslupa asioissa, mutta silti aikaisempi myönteinen päätös samasta asiasta ei takaa sitä että juuri sinun hakemuksesi menisi läpi. Ake:n käsittelyaika näissä asioissa on maksimissaan 60pvää. Mutta näissä tapauksissa ammattiliikenteen yms. erikoiskoneiden hakemukset menee aina autoharrastajan edelle, joten pitkään odottamiseen kannattaa varautua.
Ehkäpä olet oikeassa, mutta mä kirjoitinkin sen mitä lainsäädäntö sanoo, käytäntö voikin olla toista. Mutta mulla ei ole omakohtaisesti negatiivista sanottavaa akesta tämä asian tiimoilta, niin kirjoitin vain faktat.Tero_s kirjoitti:Tämän suurempaa bulshittiä ei maa päällään kanna, vaikka noinhan se tietenkin teoriassa menee. Todellisuudessa AKE vetää pelkällä pärstäkertoimella ja fiiliksellä, millään ei uskoisi, että hommissa on insinöörikoulutuksen saaneita ihmisiä. Ja vielä vaikeampaa on uskoa, että elämme oikeusvaltiossa. Pääsääntönä on että jenkkiautoihin voi saada lupia, euroautoihin pääasiassa ei, hyvänä esimerkkinä moottorinvaihtoluvat.JaniV kirjoitti: AKE:a velvoittaa lainsäädäntö joka takaa jokaiselle tasavertaisen käsittelyn poikkeuslupa asioissa, mutta silti aikaisempi myönteinen päätös samasta asiasta ei takaa sitä että juuri sinun hakemuksesi menisi läpi. Ake:n käsittelyaika näissä asioissa on maksimissaan 60pvää. Mutta näissä tapauksissa ammattiliikenteen yms. erikoiskoneiden hakemukset menee aina autoharrastajan edelle, joten pitkään odottamiseen kannattaa varautua.
Minäkin toivoin että mullakaan ei olisi. Ai niin ja sitten se lähes hyödyllinen vihje. Ainakin moottorinvaihtolupien perusteella (sekä päätöksistä että hakemuksista voi pyytää kopiot akesta) sanoisin, että paras perustelu on se että muutettu rakenne jotenkin muka parantaa liikenneturvallisuutta ja on parempi kuin original. Channeloinnissa sen keksiminen voi olla hiukan vaikeaa. Voisihan sitä tietenkin esittää että ajo-ominaisuudet paratuvat madaltuneen painopisteen myötä tms. Silti tekisin ton ilman lupaa ja taluttaisin konttorille chopattuna.JaniV kirjoitti: Ehkäpä olet oikeassa, mutta mä kirjoitinkin sen mitä lainsäädäntö sanoo, käytäntö voikin olla toista. Mutta mulla ei ole omakohtaisesti negatiivista sanottavaa akesta tämä asian tiimoilta, niin kirjoitin vain faktat.
AKEhan on viranomainen, jonka jokaisesta päätöksestä voi aina valittaa (hallintolaki). Meillä Suomessa vaan on sellainen käytäntö hallinto-oikeuksissa, että viranomainen voittaa aina, jos EU ei puutu peliin, hyvänä esimerkkinä tuontiautoverotus.JaniV kirjoitti:Mielummin menetän valitusoikeuteni, ja maksan nolla euroa.
Kuin saan päätöksen virallisesti, ja maksan valitusoikeudesta 380€, kuitenkin vain huomatakseni että "tästä päätöksestä ei voi valittaa"...