Ässän kopelointia
Ässän kopelointia
Ajattelinpas minäkin kirjoitella jotain tuosta oman ässän värkkäilyistä.
Kyseessä siis -90vm. og900s combi matalapaineturbo minkä kesäkuussa kävin hakemassa kouvolasta ng satkun temppuiluihin kyllästyttyäni.
Ihan perus karvalakkihan tämäkin on, mitä nyt takapenkkien istuinosasta löytyy pari nahkasiivua
Ensitöikseni anastin iivarin alta paremmat kumit aluvanteilla tämän alle ja samalla sain kartoittaa ruostepaikat.
Kesäkuu ja heinäkuun alku menikin hymyssä suin ajellessa kattoverhoilut hulmuten
ja tallia siivoten jotta saisin satkun katsastusremonttiin elikkäs toisin sanoen hitsaukseen.
Hitsattavaa tästä löytyikin takaa sisälokasuojista, iskarin yläpäistä, peräkontin lattiasta ja kuskinpuoleisesta vetarintunnelista. Melkein kaikki vakipaikat siis . Kuskinpuoleinen takakaari ja sisäkehä meni vaihtoon myös. Katsastusmies löysi vielä vänkärin jalkatilasta yhden ruostereiän mutta antoi silti leiman vaikka vikalistaa meninkin hakemaan, luonnollisesti viimeisenä mahdollisena päivänä puoli tuntia ennen konttorin sulkemista .
Keväämmällä olis tarkoitus alkaa maalailemaan tuo vaihdettu takakaari oikeaan väriin, välijäähdytin pitäis värkkäillä paikolleen kunhan eka osaisin päättää pistänkö hyllystä löytyvän kiinacoolerin vai ostanko serkkupojalta tonnariin tarkoitetun alumiinisen, akku pitäis siirtää peräkonttiin ja JT:n 3" putkikin pitäis vissiin kaverin ässän raadosta anastaa omaan + tietenkin 100 muuta pienempää asiaa..
Siinäpäs on vielä kuvia jos ne jotakuta kiinnostaa. http://s1292.photobucket.com/albums/b564/arska821/
Kyseessä siis -90vm. og900s combi matalapaineturbo minkä kesäkuussa kävin hakemassa kouvolasta ng satkun temppuiluihin kyllästyttyäni.
Ihan perus karvalakkihan tämäkin on, mitä nyt takapenkkien istuinosasta löytyy pari nahkasiivua
Ensitöikseni anastin iivarin alta paremmat kumit aluvanteilla tämän alle ja samalla sain kartoittaa ruostepaikat.
Kesäkuu ja heinäkuun alku menikin hymyssä suin ajellessa kattoverhoilut hulmuten
ja tallia siivoten jotta saisin satkun katsastusremonttiin elikkäs toisin sanoen hitsaukseen.
Hitsattavaa tästä löytyikin takaa sisälokasuojista, iskarin yläpäistä, peräkontin lattiasta ja kuskinpuoleisesta vetarintunnelista. Melkein kaikki vakipaikat siis . Kuskinpuoleinen takakaari ja sisäkehä meni vaihtoon myös. Katsastusmies löysi vielä vänkärin jalkatilasta yhden ruostereiän mutta antoi silti leiman vaikka vikalistaa meninkin hakemaan, luonnollisesti viimeisenä mahdollisena päivänä puoli tuntia ennen konttorin sulkemista .
Keväämmällä olis tarkoitus alkaa maalailemaan tuo vaihdettu takakaari oikeaan väriin, välijäähdytin pitäis värkkäillä paikolleen kunhan eka osaisin päättää pistänkö hyllystä löytyvän kiinacoolerin vai ostanko serkkupojalta tonnariin tarkoitetun alumiinisen, akku pitäis siirtää peräkonttiin ja JT:n 3" putkikin pitäis vissiin kaverin ässän raadosta anastaa omaan + tietenkin 100 muuta pienempää asiaa..
Siinäpäs on vielä kuvia jos ne jotakuta kiinnostaa. http://s1292.photobucket.com/albums/b564/arska821/
Viimeksi muokannut arvi, Pe Loka 05, 2012 01:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ässän kopelointia
Ihan hyvältä kuulostaa kiinan cooleri mielummin.
Paljos meinasit ahtoi nostaa?
Paljos meinasit ahtoi nostaa?
Re: Ässän kopelointia
jos ne paineet sais tuonne 0.7-kilon paikkeille niin vois olla ihan sopiva käyttikseen
Re: Ässän kopelointia
No sitten vakio cooleri.
Re: Ässän kopelointia
Pistä vain se kiinacooleri paikoilleen. Taatusti vähintään ihan yhtä hyvä kuin tonnariin tarkoitettu, eikä tarvi enää uutta ostaa. Tietty sopivuutta ja asennuksen helppoutta kannattaa myös miettiä.
Jos ruisku on joku muu kuin Lucas, nii se on kyllä jälkikäteen vaihdettu!
Ihan kiitettävästi on hitsausurakkaa ollu
Jos ruisku on joku muu kuin Lucas, nii se on kyllä jälkikäteen vaihdettu!
Ihan kiitettävästi on hitsausurakkaa ollu
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Ässän kopelointia
Kyllä se kiinalainen taitaa löytää itsensä ässän keulalta vielä joku päivä.
Eikös näissä vaihtunu ruisku lucaksesta boschiin 91 vuonna? Tämä kun on VIN koodin mukaan valmistunu 1991 ja rekisteriote taas väittää auton olevan vm. -90..
Eikös näissä vaihtunu ruisku lucaksesta boschiin 91 vuonna? Tämä kun on VIN koodin mukaan valmistunu 1991 ja rekisteriote taas väittää auton olevan vm. -90..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Ässän kopelointia
Aika tutulle näyttää savotta , niin tyypillisiä kohtia joista nämä mätänee järkiään.
Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta tietenkin , mitkä majailleet suolattomilla alueilla ja olleet tarkalla pidolla .
Jos m1990 niin silloin Lucas 14.0 ja m1991 Lucas 14.1 ruisku.
Niin taitaapa olla Kiinalaisella coolerilla parempi jäähdytyskykykin, jos on se suht kookas versio. Se vaatii hieman syylärikehikon rälläköintiä, keskimmäiset puskurin tuet pois.
Sitten vain porata ylös reiät kiinnityspulteille ja halutessa hitsata alatuki, jolloin coolerin saa tukevasti kiinni alapään pulteilla . Sopivan ylös asennettuna ei näy edes ulospäin .
tonnarin cooleria ei saa näkymättömiin millään, vähintään putket näkyy aina.
Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta tietenkin , mitkä majailleet suolattomilla alueilla ja olleet tarkalla pidolla .
Jos m1990 niin silloin Lucas 14.0 ja m1991 Lucas 14.1 ruisku.
Niin taitaapa olla Kiinalaisella coolerilla parempi jäähdytyskykykin, jos on se suht kookas versio. Se vaatii hieman syylärikehikon rälläköintiä, keskimmäiset puskurin tuet pois.
Sitten vain porata ylös reiät kiinnityspulteille ja halutessa hitsata alatuki, jolloin coolerin saa tukevasti kiinni alapään pulteilla . Sopivan ylös asennettuna ei näy edes ulospäin .
tonnarin cooleria ei saa näkymättömiin millään, vähintään putket näkyy aina.
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ässän kopelointia
saabisi on tosiaan -91 vuosimallia kun uudemmat penkit ja sulakerasia takapenkin alla.
saabilla vuosimalli vaihtuu jo edellisen vuoden syksyllä, niin loppu vuodesta myydyt on aina seuraavan vuoden mallia pääsääntöisesti.
autosi on siis -90 käyttöönotettu mutta vuosimallia -91.
laita kuva konehuoneesta sillä 900s mallit lähes aina lucas ruiskulla, niin nähdään mikä ruisku siinä on.
erityisesti massamittarista voi sen päätellä.
saabilla vuosimalli vaihtuu jo edellisen vuoden syksyllä, niin loppu vuodesta myydyt on aina seuraavan vuoden mallia pääsääntöisesti.
autosi on siis -90 käyttöönotettu mutta vuosimallia -91.
laita kuva konehuoneesta sillä 900s mallit lähes aina lucas ruiskulla, niin nähdään mikä ruisku siinä on.
erityisesti massamittarista voi sen päätellä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ässän kopelointia
Jenkkimarkkinoille tehtiin LH2.4:llä noita 90-luvun turbosatkuja. Tein omaan 2D:heni vaparin ja turbon palikoista tuollaisen LH2.4-systeemin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Ässän kopelointia
Lucasin 14.1 sieltä konehuoneesta tosiaankin löytyy eikä bosch. Sen siitä saa kun pellin alla ei tarvi komuta yhtenään ja muisti on kultakalan kans samaa luokkaa
Asiasta maalipurkkeihin.. Motonetissä myytävää Zinc 182 maalia (60-2126) ei näimmä kannata suosia.. Mulla on alkanu puskemaan jo nyt ruoste läpi kyljessä ja peräkontin pohjassa...
Asiasta maalipurkkeihin.. Motonetissä myytävää Zinc 182 maalia (60-2126) ei näimmä kannata suosia.. Mulla on alkanu puskemaan jo nyt ruoste läpi kyljessä ja peräkontin pohjassa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ässän kopelointia
Nuo pohjamaalit on niin huokoisija, että niiden päälle kannattaa aina laittaa ihan kunnon maali.
pelkkä pohjamaali kun on vähän sama asia kuin liimaisi sanomalehteä pellin päälle.
läpäisee kosteuden ja ruostuminen alkaa uudestaan.
Onhan tietysti niitä epoksi maalejakin jotka pitää kosteuden loitolla ilman pinta väriäkin, mutta ovat melko hintavia tavalliseen pohjamaaliin ja esim. miranol purkkiin verrattuna joka jo suojaa pohjamaalatut paikkaukset, niin ettei ruostuminen ala uudestaan..
pelkkä pohjamaali kun on vähän sama asia kuin liimaisi sanomalehteä pellin päälle.
läpäisee kosteuden ja ruostuminen alkaa uudestaan.
Onhan tietysti niitä epoksi maalejakin jotka pitää kosteuden loitolla ilman pinta väriäkin, mutta ovat melko hintavia tavalliseen pohjamaaliin ja esim. miranol purkkiin verrattuna joka jo suojaa pohjamaalatut paikkaukset, niin ettei ruostuminen ala uudestaan..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ässän kopelointia
Onkos muuten kukaan koskaan nollannut matkamittaria tällasesta? Mulla on matkamittari lopettanut tuosta toiminnan varmaankin joskus -99 jääden lukemaan 262tkm ja risat ja ajattelin että nappaisin iivarista toimivan mittariston missä on yli 350tkm lukemat ja laittaisin sen tähän. Eikä se nollaus sitten tosiaan tulis mihinkään myyntitarkoitukseen
Re: Ässän kopelointia
Työnnät vain sen numerorullan akselin irti toisesta päästä, kampeat pakettia vähän ulos ja pyörittelet mieleiset lukemat tauluun.arvi kirjoitti:Onkos muuten kukaan koskaan nollannut matkamittaria tällasesta? Mulla on matkamittari lopettanut tuosta toiminnan varmaankin joskus -99 jääden lukemaan 262tkm ja risat ja ajattelin että nappaisin iivarista toimivan mittariston missä on yli 350tkm lukemat ja laittaisin sen tähän. Eikä se nollaus sitten tosiaan tulis mihinkään myyntitarkoitukseen
900C -86
Re: Ässän kopelointia (Hitsailua vaihteeksi..)
Tätäkin tuli pitkästä aikaa käpisteltyä kun muistin että mullahan on vänkärin lattiassa yks katsastusmiehen tökkäämä reikä vielä paikkaamatta.
Ei siinä..Pari Panacodia naamaan että selkäkivut on lievemmät hetkosen, Saabi talliin, lattiamatto ja vänkärinpenkki pois tieltä ja tutkavasara heilumaan. Kaks reikää tuolta löytyi koputtelujen jälkeen mitkä tänään sain paikattua.
Kuvia löytyy jokunen täältä
Ei siinä..Pari Panacodia naamaan että selkäkivut on lievemmät hetkosen, Saabi talliin, lattiamatto ja vänkärinpenkki pois tieltä ja tutkavasara heilumaan. Kaks reikää tuolta löytyi koputtelujen jälkeen mitkä tänään sain paikattua.
Kuvia löytyy jokunen täältä
Re: Ässän kopelointia
Jotain on täälläkin suunnalla tapahtunut sitten viime päivityksen..
Äitienpäivänä päätti pakoputkesta irrota pikaisesti tehty korjauspätkä joka sitten paukautti tankkiin mojovan kokoisen reiän! Tottakai minä olin juuri tankkaamasta tulossa...
Siitä päivästä asti satku on ollutkin seisonnassa tallin perällä ja aina silloin tällöin olen jotain käynyt räpistelemässä kun selkä on antanut tilaisuuden.
Kesän ja syksyn saldoa:
- Vasen takakylki sai viimein pintavärin. Vuodenpäivät tuo ehtikin olla pohjamaalissa ja kerätä ruostetta.. Takaovikin piti pariin kertaan maalata suojien vuotamisen ja naarmujen vuoksi. Niin ja tuossa kuvassa ei oo vielä lakkaa pinnassa.
- Risan tankin sain irroitettua ja samalla vahingossa rikoin toisen liittimen bensalinjasta. Arvatkaapa vaan oliko linja se lyhyt joka menee suodattimelle vai se hirmupitkä mikä menee keulalle?
- Kattoverhoilu sekä 3" JT:n putki ja downpipe tuli ostettua asevelihintaan ja irroiteltua kaverin ässän raadosta, paskat ja ruosteet pyyhkäsin teräsharjalaikalla ja paikkasin viimeisestä vaimentimesta reiän sekä suhautin mustan kuumakeston pintaan.
- Peräkontin pohjasta piti paikata pari pikkusta reikää täyttöputken alta ja samalla sitten putsasin irtoruosteet pois ja sutasin mustaa hammeritea pari kerrosta pohjaan. Jos se taas vuoden menis
Tarkoitus olis vielä liimata bitumimattoa kontinpohjaan ääntä vaimentamaan.
-Vanha hieman roikkuva kattoverhoilu tuli nyt illalla poistettua vähän paremman tieltä.
Että semmosta käpistelyä täällä..
Tarkoitus olis saada tuo kasa siihen malliin että pystyisin viemään tuon katsastukseen sitten kunhan oon toipunut parin viikon päästä suoritettavasta selkäleikkauksesta ajokuntoon. Aika näyttää..
Äitienpäivänä päätti pakoputkesta irrota pikaisesti tehty korjauspätkä joka sitten paukautti tankkiin mojovan kokoisen reiän! Tottakai minä olin juuri tankkaamasta tulossa...
Siitä päivästä asti satku on ollutkin seisonnassa tallin perällä ja aina silloin tällöin olen jotain käynyt räpistelemässä kun selkä on antanut tilaisuuden.
Kesän ja syksyn saldoa:
- Vasen takakylki sai viimein pintavärin. Vuodenpäivät tuo ehtikin olla pohjamaalissa ja kerätä ruostetta.. Takaovikin piti pariin kertaan maalata suojien vuotamisen ja naarmujen vuoksi. Niin ja tuossa kuvassa ei oo vielä lakkaa pinnassa.
- Risan tankin sain irroitettua ja samalla vahingossa rikoin toisen liittimen bensalinjasta. Arvatkaapa vaan oliko linja se lyhyt joka menee suodattimelle vai se hirmupitkä mikä menee keulalle?
- Kattoverhoilu sekä 3" JT:n putki ja downpipe tuli ostettua asevelihintaan ja irroiteltua kaverin ässän raadosta, paskat ja ruosteet pyyhkäsin teräsharjalaikalla ja paikkasin viimeisestä vaimentimesta reiän sekä suhautin mustan kuumakeston pintaan.
- Peräkontin pohjasta piti paikata pari pikkusta reikää täyttöputken alta ja samalla sitten putsasin irtoruosteet pois ja sutasin mustaa hammeritea pari kerrosta pohjaan. Jos se taas vuoden menis
Tarkoitus olis vielä liimata bitumimattoa kontinpohjaan ääntä vaimentamaan.
-Vanha hieman roikkuva kattoverhoilu tuli nyt illalla poistettua vähän paremman tieltä.
Että semmosta käpistelyä täällä..
Tarkoitus olis saada tuo kasa siihen malliin että pystyisin viemään tuon katsastukseen sitten kunhan oon toipunut parin viikon päästä suoritettavasta selkäleikkauksesta ajokuntoon. Aika näyttää..