OG 9-3 SE Coupè

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Kyseisestä autosta en tajunnut tehdä parisen vuotta sitten projekti topicci. Mihin olis auton kaikki muutokset voinut kirjotella! Olisi ollut sinäänsä hyvä ni olis itsekkin pysynyt perillä mitä kaikkea on tullut autoon muokkailtua... Mut parempi myöhään kun ei milloinkaan! Tässä nyt olis tämän hetkistä projektia!

Muutokset tulevat kyseiseen kolkkiin
Kuva

Tuli tuossa käytyä ostamassa PCS:ltä uudet isommat "308mm" jarrukilvet!
Ajatuksena olisi vaihdella ne alle valmiiksi odottelemaan isompia jarruja!
Samalla menevät alle kun pistän bilsteinit... Kesäloman heiniä 8)

Varmistin myös että ei ihan heti ala ruostumaan, joten maalasin ja lakkasin jarrukilvet.
Maalina käytin mustaa ruosteenestomaalia ja lakka päälle...

Jarrukilvet puhdistettuina!
Kuva
Molemmat jarrukilvistä maalattuina!
Kuva

Etunmaisessa lakkakin jo päällä!
Kuva

Molemmat lakattuina ja kuivina! Mielestäni saivat miellyttävän hyvän pinnan!
Kuva

Taaksekin pitäs jossain vaiheessa uusia noi jarrukilvet. Vanhoista meinaan jää paloja välillä käteen :D
Viimeksi muokannut kiupst, Ti Maalis 12, 2013 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Kertokaahan kokemuksia noista isommista 308mm jarruista! :) Kannattaako olla uritetut, reijitetyt...
Mitä settejä porukka suosittelee/millasia kokemuksia?
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Totuuden nimessä en hirveesti huomannut eroa orkkis jarruihin. Ehkä radalla sai mennä muutaman kiekan pidempään johtuen levyjen suuremmasta massasta. Brembon levyt ja Remsan palat mulla, jarruvoimat dynossa noin 3kN, mitähän mahtaa olla orkkiksilla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Minulla EBC USR levyt ja 9-5 aeron palat ja samat kokemukset kuin KAPU2. Ei hirveetä eroa alkuperäisiin. Sateella ja peräkärryä vetäessä eron huomaaa.

Rallia harrastava työkaveri kehotti vaihtamaan palat parempiinn, niin alkaaa Saabikin pysähtymään. Ei kyllä viitsis mitään kisapaloja alkaa laittamaan arkikäyttöön.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja haffu »

Näinhän se on, että jarrupalat vaikuttavat enemmän kuin ne levyt siihen jarrujen tehokkuuteen. Suuremmat levyt toki auttavat jarruja pysymään viileämpämä hieman pidempään, mutta suurempi vaikutus taasen jarrujen häipymättömyyteen on kuumuutta kestävillä nesteillä. Tietty myös levyjen urat/reiät auttavat jäähtymiseen. Eli jarrupaloiksi melkeinpä suosiolla jotkin EBC Yellowstuff tai Ferodo DS2500.
Tietty normaaliliikenteessä harvemmin tällaisia tarvitsee, mutta eihän sellaisella ole niin merkitystä. :wink:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Kiitokset vastauksista :)
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Paa nyt infoa esille, mitä modauksia oot autoon tehnyt ja millä osilla? :)
Mähän vedin kokonaan noi viggen/aero puskimet koriväriin, mutta oon
tässä miettiny jo jonkin aikaa, jos sittenkin laittas niihin tummaa sävyä.
Tossa sunkin keulakuvassa, puskurista tulee muhkeampi, kun siinä on
mustaa. Missä sun sumarit on?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
LahJa
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 17, 2011 16:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja LahJa »

Sinähän juuri maalasit kahvat ja listat auton väriin? Musta tuntuu, että se vaatisi myös sivulistojen mustaamisen, mikäli puskurinlistoja alat värjäämään. On fiksumman näkönen kun ympäri auton menee musta "raita".. Tai tämä vain minun mielipiteeni.. :P

-Jarkko
EX -01 OG93 2.0t
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Juu niin oli tarkoitus, mut ei vaan vielä ole kerennyt kirjottelee pidempää!
Mitä loyal:in autoon tulee ni minun mielipide on myös että puskureiden mustat osat mustaksi/harmaaksi. Ovenkahvat mukava yksityiskohta korinvärisenä mielestäni! Kylkilistat siinä ja siinä kandeeko jättää korinväriin jos puskureihin tulee mustaa!
Mut pitää muistaa että itselle näitä rakennetaan 8)

Tuolta löytyy photoa auton muokkailusta!

Mut siis joo puskurit tuli autoon viime kesänä!
Tuolta kuvia: http://s1158.photobucket.com/albums/p60 ... %20autoon/

Viggenin kytkin paketti tuli viime kesänä!
Tuossa yks kuva kytkimestä. Enempää ei ole kun en itse laittanut kiinni... http://s1158.photobucket.com/albums/p60 ... 154108.jpg

Kangassisusta vaihtui pre aero sähkösäätöseen nahkasisustaan!
Kuvia laitosta: http://s1158.photobucket.com/albums/p60 ... kasisusta/

- Bensapumppu vaihtui viimekesänä uuteen "orkkis". Hyllyssä odottaa Henko 275lph!
- Auto muutettu viime syksynä vesa67 toimesta ituhippi pirssiksi eli toimii re85/bensalla!
- Bilsteinin iskarit olis kanssa hyllyssä odottamassa kiinnilaittoa edelleen, ja tosiaan samalla laitan noi isommat jarrukilvet valmiiksi odottamaan jarrupäivitystä!


Nyt alkoi 4vko kesäloma jospa ne sais tämän aikana kiinni :) Tänä aamuna vein Laakkoselle auton ehostettavaksi! Kylkeen oli tullut lukematon määrä kolhuja toisten ovella kolautteluista, joten vakuutukseen vein ja laakkonen hoitaa kuntoon kylen!
Kuvia tulee kun saan parin päivän päästä auton takas, ni voi porukka arvioida maalaustöiden laadun :lol:
Viimeksi muokannut kiupst, Su Heinä 29, 2012 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vanha kangassisusta taitaa olla meillä pojan autossa väliaikaisesti. Uudet nahat tehtaan laatikossa odottelevat vaihtoa auton alkuperäisten kankaiden tilalle.
# 419 Vesa Pohjalainen
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Jep niinhän ne taitaapi olla :) Pistähän Vesa kuvia tulemaan asennuksen jälkeen, kiinnostaa nähä uudenkarheana! :D
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Kesäloma hifistelyjä...

Kuva

Skodan maskille uusio käyttöä :D Jospa sen pistäis siksi aikaa kun saa isompaa cooleria keulalle!
Kuva

Myös kyynärnoja/ käsijarrun palje tuli hommattua!
Kuva
Viimeksi muokannut kiupst, Ke Maalis 13, 2013 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Kuva

Sieltä se auto saapui laakkoselta takas ja hyvää jälkeä olivat tehneet :)
Laitan järkkärillä otetun kuvan heti kun kerkeen räppästä ja siirtää koneelle...
Viimeksi muokannut kiupst, Ke Maalis 13, 2013 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja Loyal »

LahJa kirjoitti:Sinähän juuri maalasit kahvat ja listat auton väriin? Musta tuntuu, että se vaatisi myös sivulistojen mustaamisen, mikäli puskurinlistoja alat värjäämään. On fiksumman näkönen kun ympäri auton menee musta "raita".. Tai tämä vain minun mielipiteeni.. :P

-Jarkko
Juu, voi se olla et vedän listat sit kans. Kyllä siinä auton ympäri on hyvä mennä selvä linja. Kunpa noi sivulistat olis hieman korkeammat ja vähän matalemmat, ne olis hyvät ja niistä sais siistit, mutta toi orkkis mallin lista on ruma.
Siksi ei tekis mieli siihen mustaa laittaa, koska sen muoto näkyy siinä liian hyvin. Nyt kun se on korinvärinen, se uppoo tohon kylkeen paremmin. Täytyy miettiä ja pähkäillä..


On kyllä hyvää jälkeä tehty kylkeen tossa kuvassa, tosin en tiedä lähtökohtia, mutta hyvältä ainakin kuvassa näyttää... Missä Laakkosella toi on maalattu? Vedä joku suojavaha siihen päälle, koska juuri maalattu ja lakattu pinta on todella herkkä naarmuille. Tietääkseni Laakkonen käyttää Glasuritin maaleja, ne on helppoja vetää ja niitten lakoilla saa mielestäni kaikista parhaat pinnat..

Tuliko muuten koneeseen uutta palikkaa softauksen yhteydessä vai laitettiinko vaan softa?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: OG 9-3 SE Coupè

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Loyal kirjoitti:Kunpa noi sivulistat olis hieman korkeammat ja vähän matalemmat
8O Tä? :D
Vastaa Viestiin