9000T -86 kesäautoprojektina

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Kyllähän tuo touhu tuntuu sujuvan jo hieman kätevämmin. Pyrin tosiaan poistamaan mädän pellin parhaani mukaan, joskin parissa kohtaa on varmaan tullut tehtyä kompromisseja appelsiinipintaisen pellin kanssa. Katuahan niitä voi sitten kun katsuri tökkii kyseisiä paikkoja tikullaan puhki joskus parin vuoden päästä :), mutta yleensä liian ohuet kohdat palaisivat puhki hitsatessa joka tapauksessa. Kaikki hitsaukset olen pyrkinyt tekemään limittäissaumoilla, ratsupaikat kun tuntuvat liian ranetukselta tähänkin projektiin.

Kaaripala irvistää aika reilusti oven alaosan kohdalla, mutta toisaalta tohonhan tulee se kumiläpyskä helman päälle, mikä saattaisi vähän kaventaa rakoa? Ei tullut tuolle raolle isompia tehtyä kun korjauspala sopi oikeastaan kaikkialta muualta nätisti, niin en sitten alkanut enempiä ihmettelemään ja vääntelemään vaan pistin kiinni sellaisena kuin oli.

Ja edittiä, tullut korjailtua niin paljon ettei kaikkia kohtia edes muista :mrgreen: . Ovitiivisteen alla ja juuressa oli paljon jännyyttä:

Kuva

Pientä väkertelyä, niin nuokin kohdat olivat ummessa ja ylempääkin tuli fiksattua:

Kuva

Ei varsinaisesti täydellisen nätti, mutta tiiviste menee paikalleen ja ovi menee kiinni ilman, että päivä paistaa välistä.
Viimeksi muokannut ah87, Ti Heinä 31, 2012 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja jus »

Helmamuovi ei tule oven alakulman yläpuolelle. Omassa autossa samaa vikaa, vaikka maksoin kaarenvaihdosta osaavammaksi uskomalleni tekijälle. Taitaa olla jotain muotovirhettä noissa kaaripaloissa.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Ja projekti etenee :mrgreen: .

Oikeassa pyöränkotelossa oli pieni reikä helman sisään ja takamatkustajan turvallisuus vähän heikoissa kantimissa.

Kuva

Jostain syystä pieneen reikään joutuu näissä hommissa laittamaan ison paikan :mrgreen: . Lopputulos näytti tältä:

Kuva

Kuten ekassa kuvassa näkyy, tätä on paikkailtu ennemminkin. Irtileikattu pala näytti suunnilleen tältä:

Kuva

Taustapuolelta näky olikin näin hieno :mrgreen: :

Kuva

Tänkö takia niitä ratsupaikkoja piti välttää :mrgreen: ? Voi hyvin olla ammattilaisenkin tekemää jälkeä, mutta vaikea mun on tätä projektia tuota heikommin toteuttaa.

Ovitiivisteen alta oli peltiä karannut silleen sopivasti, kuvassa jo mallipalojen asettelua.

Kuva

Paikkapalojen tekoa ja pientä hitsaustuokiota myöhemmin tilanne oli tällainen:

Kuva

Ei sitä varmaan alkuperäiseksi pelliksi erehdy luulemaan, mutta alkutilanteeseen nähden parannus on suuri.

Reaktiotangon luona oli myös pieni reikä.

Kuva

Oli muuten hauska huomata että joku oli joskus asentanut pienen paikan tuohon yläreunaan, ja sitten hitsannut sen kiinni reaktiotangon kiinnitykseen, jota saikin nykiä ihmeissään irti :D .

Jännästi pienestä reiästä kasvoi taas suuri.

Kuva

Lisää väkertämistä ja reikä umpeutui, ja reaktiotangonkin voisi kuvitella pysyvän paikallaan.

Kuva

Periaatteessahan tää homma on mukavan yksinkertaista: leikkaa ruosteet pois, tee paikka ja hitsaa kiinni. Käytännön toteutus tuntuu vaan vievän aikaa yllättävän paljon :mrgreen: . Seuraavan kerran kun otan työn alle olisi tarkoitus hoitaa oikea kaari kuntoon. Tiputan varmaan bensatankin kun käsijarruvaijerikin olisi vaihdon tarpeessa, ja käsittääkseni se kulkee jostain kohdin sieltä päältä? Eipähän tarvitse pelätä polttavansa koko autoa kun tossa täyttöletkun luona väkertää.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Pommikone lähenee valmistumista hiljalleen. Tiputin bensatankin, jotta olisi mukavampi touhuta ja saisi käsijarruvaijerit vaihdettua. Tiputus sinänsä meni näppärästi, takaisin asennus vaatikin enemmän kiroilua, mutta meni periaatteessa ongelmitta.

Kun tankki oli alhaalla, tuli huomattua jotta oikea takajarruputki oli ~5 sentin matkalta aivan ruosteessa, ja putki meni vaihtoon kun se helpolla nyt onnistui. Napsahtikin poikki pian irroituksen jälkeen tuosta ruosteisesta kohdasta, eli hyvä että tuli vaihdettua. Vasen putki näytti hyvältä, josko vielä aikansa kestäisi.

Bensatankin pannat taitavat yleensä maatua ajan myötä, ja sitten on tietenkin hauskaa kun tankki raahautuu maassa. Ihme kyllä pannat olivat tässä vain kevyessä pintaruosteessa päistään.

Kuva

Putsatessa siis huomasi, että tuo todellakin oli vain kevyttä pintaruostetta. Pistin sinkkimaalin pintaan, myöhemmin vaikka alustamassaa kiveniskuilta suojaamaan ja kestänevät sen mitä autokin.

Kaarelle piti siis tehdä jotain, pientä ruosteenalkua havaittavissa:

Kuva

Kaari pois, paikkapala tilalle, askartelua sisälokarin kanssa ja hieman korjailua pakkelilla ja lopputulos oli hieno :mrgreen:.

Kuva

Tällä kertaa tuo tuli peräti suunnilleen samalle tasolle ovenkin kanssa :o . Jos saabissa olisi kolme takakaarta, niin kolmannesta yritelmästä tulis varmaan jo tosi hyvä.

Pyöränkotelossa oli ollut reikä takahelmaan, joka olikin kerännyt hieman hiekkaa vuosien saatossa. Ois voinu vaikka kukkapenkin perustaa tai jotain. Tuo kaikki ja vähän lisääkin siis takahelman sisältä kaavittua.

Kuva

Koska Saab on lujapeltinen laatuauto, oli tuo takahelma vielä lähes täysin ehjä, vaikkakin kauttaaltaan ruosteessa. Putsasin vähän ja annoin olla, ei vaadi paljoa purkamista jos joskus pitäisikin tehdä uusi takahelma.

Foorumilla taitaa olla ihan oikeita selvänäkijöitä, sillä joku oli tainnut jo aiemmin kommentoida bensan täyttöaukon ympäristön ja yläpuolen olevan varmasti ruosteessa, kuten tilanne olikin 8O .

Kuva

Pientä askartelua ja tuokin muuttui paremmaksi.

Kuva

Oikea takajarrulevy oli hieno, paksuutta ulkoreunalla ehkä arviolta 4-5 mm. Palatkin oli käytetty sopivasti loppuun, että raaski ostaa uudet.

Kuva

Kauheata tuhlausta, oishan tossa toisessa vielä kolmasosa pinnasta ollut kulutuspintaa :mrgreen: .

Seuraavaksi voisi keskittyä etulattiassa ilmeisesti kummallakin puolella oleviin lievästi kyseenalaisiin ratsupaikkoihin, ja tarkastaa josko etujarrut ovat myös vaihdettavassa kunnossa. Lisäksi takavaimentimen etupuolella näyttäs olevan niin paljon reikää, että saattais herkempää katsastusmiestä häiritä. Halvin ja projektin luonteeseen sopivin vaihtoehto olis kai vetää suora putki siitä vikalta laippaliitokselta :mrgreen: .
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Taisin viimeksi mainita jotain etulattian ratsupaikoista. Olivatkin niin hienoja, että harvoin näkee :mrgreen: . Oikeassa lattiassa näytti tältä, kuva on vähän huono mutta tossa on kolme erillistä peltilappua yksittäisillä pistehitseillä viritelty siihen vanhan pellin jämien päälle. Kolme lappua varmaan siksi, että lattia oli lievästi kuprulla (Joskus tunkatessa taipunut?), ja yhtä isoa paikkapalaa olisi joutunut peräti muovaamaan vähäsen.

Kuva

Hieman aherrusta, ja lattia oli edes vähän siistimpi.

Kuva

Lisäksi taaempaa etupenkin alta löytyi pieni ylimääräinen yllätys, joka sekin paikkaantui samalla.

Kuva

Vasen etulattia näytti tältä, tuo irtolevy oli siis reiän päällä muutamalla pisteellä kiinni.

Kuva

Kemppi tulille ja lattiasta ei taas hetkeen tarvinne pelätä tippuvansa läpi.

Kuva

Etukaaret oli vähän huonot.

Kuva

Ei nyt mitenkään ihan mahdottomat, mutta siisti korjaus olisi kuitenkin vaikeaa, eikä hitsausmotivaatiota oikeen löytynyt. Siispä laitoin tilalle ruosteettomat kaaret. Kuva oikeasta kyljestä, koska vasen on harmaa ja harmaa on tylsä väri.

Kuva

Heti tuli pirteämmän näköinen :mrgreen: .

Pakoputken takaosa oli aika heikossa hapessa. Ei keskiosakaan takalaippansa luota hyvä ollut, mutta sen hitsailin suunnilleen tiiviiksi kun vaihto ei huvittanut. Takavaimentimen tilalle tein kätevän budjettiratkaisun.

Kuva

Sitten vain vaihtaa etujarrupalat ja -levyt, jotka oli alle minimipaksuuden, ja odottaa josko renkaat tulisi kotiovelle joskus, niin voisi vaikka leimalle vientiä harkita. Ei ainakaan näyttäs olevan enempää reikiä pohjassa tai juuri muuallakaan.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

No eipä ole ainakaan peltitöistä ollut puutetta :)
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Voisi jopa sanoa, ettei ostohetkellä osannut aavistaakaan millaiseen touhuun on alkamassa, kun ei aiempaa peltityökokemusta ollut :D . Aika tarkalleen neliömetri peltiä mennyt plus kaaripalat.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Heh. Hehhehheh :mrgreen: .

Kaunein rasti minkä olen ikinä nähnyt :mrgreen: .

Kuva

Tosin, ei tuo ihan suunnitellusti tullut. Toissapäivänä kävin kokeilemassa, hylky tuli ja vikoina ruostevaurio vasemmassa helmassa taaemman tunkinpaikan luona, vasemman takaiskarin yläpää, öljyvuoto, oikea alapallo ja toimimaton torvi.

Vasen helma oli kyllä näyttänyt vähän jännältä, mutta kun pelti oli yhtenäistä niin en ollut viitsinyt mitään tehdä. Katsastajasedän tökkimiskeppi kuitenki hujahti kevyesti lävitse. Eipä tuon hitsaus tässä vaiheessa enää kauhean hankalalta tuntunut.

Vasen iskarin yläpää näytti massan alta tältä.

Kuva

Pieni reikähän siinä oli pyöränkotelossa, mutta ei periaatteessa ollut varsin vaikea paikattava.

Kuva

Alapallon vaihtohan oli helppoa ja hauskaa, mutta se öljyvuoto... Sääli ettei ollut kameraa mukana. Epäilin itse öljyntasoanturia, mutta tarkemmin tutkiessa huomasin pienen öljyvanan valuvan öljynsuodattimen jalan kylkeä pitkin. Aika hankala oli nähdä tarkempaa kohtaa mistä öljy vuoti, mutta aikani tutkailtuani päädyin siihen, että öljyvana tuli öljynpaineanturin luota.

Noh, anturille kevyt koeluontoinen kiristys, kiristyi vähän ihan maltillisella momentilla. Vuosi edelleen. Anturi irti, ja huomasin, että tiivisteenä oli soikeaksi muovautunut ja muutenkin mutkalla oleva alumiini tjsp. prikka, varsin ihmeellistä kokoa, ja vähän silikonitiivistettä anturin juuressa. Laitoin tilalle kupariprikan, vaikka ne edelliselle korjaajalle olivatkin ilmeisesti liian kalliita.

Tässä vaiheessa vuoto oli vähentynyt hieman, mutta edelleen öljy jatkoi hidasta valumista auton käydessä. Anturi uudestaan auki, ja sen mukana tulikin ontto pultti, johon anturi kiertyi, ja joka vuorostaan kiertyi öljynsuodattimen jalkaan. Tällä pultilla oli tiivisteenä jalkaan pelkkää silikonimassaa, ja lisäksi ympärille oli levitelty jotain epoksia tms. kovettuvaa muovinkaltaista kamaa ilmeisesti öljyvuotoa tukkimaan. Kuparitiiviste tähänkin väliin, ja kas vain, öljyvuoto näytti lopultakin tyrehtyneen. Silikonitiivistemassan käyttämisen öljypulteissa on pakko olla jonkinlainen ranetuksen maailmanennätys :mrgreen: . Tuli muuten jännät paikat katsastukseen ajaessa ruuhkaisella kehä I:llä, kun öljynpainevalo alkoi loimottaa. Olin unohtanut laittaa anturin johdon paikalleen, ja se ilmeisesti oli kuitenkin roikkunut siinä liittimen päällä sen verran, ettei alkanut palaa kuin vasta myöhemmin irti heilahtaessaan.

Lisätään vielä hauska tarina iskarinpaikan hitsauksesta :D . Iskarin yläpultti aukesi ongelmitta, sitten alapultin kimppuun tarkoituksena saada iskari irti. Mutteri lähti helposti, itse pultti ei hievahtanutkaan edes pulttipyssyllä, eikä siinä alla oikeen jatkovarsiviritelmillekään ollut tilaa. Paljon ähellystä ja kiroilua, ja pultin sai pyörimään, mutta pyöri silti todella nihkeästi, eikä lainkaan helpottunut kuten ruosteisen pultin pitäisi, oli ilmeisesti kumi alkanut pyörimään iskarin holkin ympärillä. Lekaa ei voinut päätyyn antaa kun jarrulevy ja -kilpi olivat turhan lähellä.

Seuraava älynväläys oli tietenkin purkaa jarrupalikat pois tieltä. Levyn torxin olin levyä vaihtaessa heittänyt huolettomasti pulttipyssyllä kiinni, ja nyt ainoa T40 pyssytorx oli tietenkin hajonnut, ja lopulta tuo ruuvi piti porata auki. Tässä vaiheessa sai sitten huomata, että jarrukilven irroitus olisi vaatinut myös navan irroittamista, eli asiaa ei tullut ehkä mietittyä ihan loppuun asti :mrgreen: .

Seuraavaksi nappasin kiinni iskari yläpäästä, puristin vähän kasaan ja käänsin iskarin osoittamaan taaemmas pyöränkoteloon, jolloin pääsin esteettömästi käsiksi ruosteiseen kohtaa. Toisin sanoen, tuhlasin pari tuntia , irrotin iskarin alapuslan kumin holkista ja porasin jarrulevyn kiinnitysruuvin pois täysin turhaan :mrgreen: . Hauskaa touhua :lol: .

Nyt on sitten tonnari leimassa 11/2013 asti, jään jännityksellä odottamaan mitä seuraavaksi hajoaa :mrgreen: . Pitkä projekti ollut, mutta vaalean nahkapenkin ja Nardin ratin välissä istuessa ei kyllä kaduta tippaakaan :D . Nyt kun väljä alapallokin vaihtui ja alla on asialliset renkaat (Achillekset tietty :mrgreen: ), niin täytyy todeta etten tiennytkään auton voivan olla noin hyvä ajaa. Sitten vain miettimään minkä värinen tästä tulee.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Onnittelut leimasta :) Aikamoisen rastin teit noitten peltitöiden kanssa!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nice, on tää juniori Hiltunen vähintään yhtä kova jamppa kuin isoveljensä. Sit kun oot saanut ton valmiiksi ja haluat lisää hitsattavaa niin mulla olis 900 t8 tekniikalla. Ei olis enään paljoo hitsattavaa, vaan kuskin ja apparin jalkatilaan peltiä kiinni ja koneeseen johdotukset. :wink: No vois sinne laittaa noi kallistuksen vakaajatkin kiinni...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah79 »

tturku kirjoitti:Nice, on tää juniori Hiltunen vähintään yhtä kova jamppa kuin isoveljensä.
Kovempi jo, sillä isovelihän on pelkkä laiska ranettaja :twisted:. Melkoinen suoritus tämän raadon niputtaminen leimaan näin pian, olin itse varma että toivoa ei olisi ennen ensi vuotta. Ilmeisesti enää hauskin vaihe edessä, pitää varmaan alkaa kohta kaivelemaan maaliruiskua kellarin pohjalta ja sitten kalja- ja maalikaupan kautta hommiin:

Kuva


Jos tonnarin takaiskarien kanssa joutuu painimaan, niin ainoa järkevä ratkaisu on ostaa uudet ja laikata/taltata alasilmukka rikki. Kumi joustaa niin, että edes hakkaamalla tai paineilmataltalla pultti ei välttämättä irtoa sellaisessa ajassa, että vaiva ja ketutus alittaisi uusien iskarien hinnan. Uusien asennuksessa sitten ripaus kuparitahnaa, niin ne irtoavat kiltisti pitkänkin ajan päästä. Iskarimallista riippuen, jos silmukan sivuilla on vähän ylimääräistä tilaa niin kiinnityspultin voi myös pistää siitä välistä poikki rautasahan irtoterällä.
#1970
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Pistetäänpä leiman kunniaksi pari kuvaa ihan päivänvalossa otettuina :D .

Kuva

Kuva

Toi heijastinpaneeli takana on kyllä loistava ulkonäön kannalta, noin niinkuin mun silmääni :mrgreen: . En tiedä oliko se aikanaan lisävaruste vai millä perusteella niitä asennettiin, mutta luulen ettei Suomessakaan enää montaa cc-tonnaria heijastinpaneelilla näy.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Hetken aikaa luulin olevani onnellinen, sitten todellisuus iski päin näköä :mrgreen: . Eli, kun nyt pääsi ajelemaan niin huomasin jonkinmoista jurinaa etuoikealta 80+km/h vauhdissa, satasessa jo todella voimakasta. Olihan tuota viime kesänäkin kuulunut, mutta silloin syytin kuluneita pinnattuja renkaita.

Siispä keula ylös ja pyörittelemään eturenkaita. Oikeaa pyörittäessä tuntui selkeää tärinää jousessa, mikä varmisti diagnoosiksi pyöränlaakerin. Tarkoitus oli hieman reissata tässä viikonloppuna, eli ei ollut aikaa tilailla esim. pcs:ltä, biltema möi vain uudempaa mallia ja fixus oli kallis, joten uhkarohkeasti motonetin halpislaakeri alle. Kai se nyt kesäautossa aikansa kestää :mrgreen: . ~50 minuuttia meni vaihdossa kun rauhallisesti teki, kerrankin oli helppo remontti kyseessä.

Nyt voi taas hetken aikaa kuvitella omistavansa ehjän tonnarin :D . Kirjoittelen tänne tuntemuksia sitten lisää kun bensapumppu tms. hajoaa keskelle metsää.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja tturku »

jokos pääsee TAKille katselemaan pinkkiä tonnaria hello kitty logolla varustettuna? Vai tuleeko Pokemon :?: :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Ehkä tästä ei ihan pinkkiä tule, siihen ei itsetunto mitenkään riitä :mrgreen: . Lopullinen väritys alkaa kyllä hahmottua, saa nähdä milloin tulee toteutettua. Löysinpä muuten tarran, joka oli pakko lätkäistä peräluukkuun :mrgreen: .

Kuva

Muutenhan tämä pommi on toiminut jo arviolta 800+ km leiman jälkeen vailla isompia ongelmia 8O . Sinänsä pätevä yhdistelmä kun liikkuu tarvittaessa jotenkin, mutta on toisaalta myös mukava ajaa ihan rauhallista tasanopeuttakin.
Vastaa Viestiin