9K 2.3 Turbo CSE -94

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Näköjään tuo kuvablogi ei enää pelaa, joten kuvat siirretty tuonne http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=64033
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94 -Katsastus murheita:)-

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Hiukan päivitystä tännekkin...ei ole jaksanut tänne kauheesti naputella tekstiä, tonnari vienyt kaiken ajan ja energian :)
leimaa tuohon yritettiin, huonolla tuloksella. Ei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä vikaa ollut
3kk paikalla ollut koni näytti mittarissa 0%--->takuuseen on uusi tulossa
päästöjä ei saatu koska tuli vedet lattialle--->flekti polttaa sulakkeen
jotain lamppuja pimeenä
SRS valo ei toiminut--->uusi maksoi 4,20€=hävytön hinta :)
alusta ja renkaat muutoskatsastetaan jälkinäytöllä :)

Toiset vanteetkin hain saabiin, MAK X-treme 8Jx19" et18 235 ja 225/35 kumeilla ja saabin ilme muuttui kertaheitolla, eikä tarvii spacereitä ja vanne jää kaaren sisälle.
Nyt ei toivottavasti tartte niin kauheesti varoa putkea kun auto nousee hieman.

19" vanteet
Kuva
Walbro 255 (myyty), Siemens deka 630cc(myyty) ja VPV 3bar MAP
Kuva
Mittariston liitin, ainakin osa syy miksei SRS valo toimi (johdot 3 ja 8 teipattuna)
Kuva
Lamppujen vaihtoa
Kuva
Viimeksi muokannut exclusive, La Loka 27, 2012 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -LEIMATTU-

Viesti Kirjoittaja exclusive »

No niin eli :saab: iin saatiin leima joten nyt onkin hyvä aika aloittaa moottorin rakennus projekti :)
Lähtökohta on +400tkm ajettu B234L moottori joka laakeroidaan ja hoonataan, sekä tietysti männänrenkaat uusitaan. Kansi perusrempataan ja kanteen ajetaan R-seetit, nokkia etsitään B234i moottorista (saa tarjota).
Kytkin on hieman auki, koska kytkimeltä odotetaan pitoa reilummillakin paineilla/nyyttoneilla, eli perus aeron setti tuskin pitkään kestää.
Mutta miten mahtaisi toimia vaikka aeron asetelma ja joku kevlar levy (esim.http://www.futurez.fi/fi/shop/voimansii ... s-kytkimet fx300 tai fx400) miten helposti tuo aeron asetelma asetelma antautuu?
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vakio Aeron kytkin kestää n 450Nm, on toki mitattu suurempiakin nyyttoneita, mutta todennäköisesti dyno on ollut turhan optimistinen. Esim mulla lähes uusi Aeron kytkin luisti dynon mukaan n520Nm kohdalla, totuus ei välttämättä ole kovin kaukana. Tuossa justiisa yritämme kehittää jotain kimppatilausta tonnarin 240mm kytkimistä. Sinttereitä saa reilulla satasella Ruotsista, hiilarilevyäkin olisi tarjolla. Sachsilla on oma SRE tuoteryhmänsä, joka on se "paras ja kallein". Sieltä 785 loppuinen asetelma passelin levyn kanssa ja seuraavaksi ei luistakaan kytkin vaan laatikko(tai sen hampaat lähinnä).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-

Viesti Kirjoittaja exclusive »

G-mies kirjoitti:Vakio Aeron kytkin kestää n 450Nm, on toki mitattu suurempiakin nyyttoneita, mutta todennäköisesti dyno on ollut turhan optimistinen. Esim mulla lähes uusi Aeron kytkin luisti dynon mukaan n520Nm kohdalla, totuus ei välttämättä ole kovin kaukana. Tuossa justiisa yritämme kehittää jotain kimppatilausta tonnarin 240mm kytkimistä. Sinttereitä saa reilulla satasella Ruotsista, hiilarilevyäkin olisi tarjolla. Sachsilla on oma SRE tuoteryhmänsä, joka on se "paras ja kallein". Sieltä 785 loppuinen asetelma passelin levyn kanssa ja seuraavaksi ei luistakaan kytkin vaan laatikko(tai sen hampaat lähinnä).

Matti
Okei..mites mahtaisi kestää hiilari levy aeron asetelmalla, tuo sintteri kun ei ole ihan eka vaihtoehto. Ideana olisi että kytkin kestaisi n.550NM jatkuvaa vääntöä.

Eikö tuohon laatikkoon ole saatavana jonkinlainen vahvikesarjakin?
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Turhat lainaukset pois...

Mutta itse vastaus: MapTunilla on valikoimissaan Specin hiilarilevy, jolle luvataan vakiopaineasetelman kanssa 550Nm.

Laatikkoon ei ole olemassa mitään varsinaista vahvikesarjaa, joitain kikkakuutosia kylläkin. Esim kokoonpuristuva holkki on korvattu jäykällä ja synkroja on vaihdettu parempiin, jotka tulivat Saabin oman korjaussarjan mukana. Quaifen lukko taitaa olla yksi suositelluista päivityksistä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-

Viesti Kirjoittaja j0ne »

nokkia etsitään B234i moottorista
Ootko löytänyt? Mulla on tommoset jossain jos tarvetta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Kuva
Tuommonen tuli hommattua.

Alkuperäinen syyläri alkaa olla tiensä päässä, ja pakkaset kun tulee niin tuo jäähdytin hajoaa lopullisesti (ylävesiletkun juuresta haljennut) :saab: iin ei tuollaista löytynyt, mutta tuo M3 jäähdytin menee pienellä muokkauksella kyllä paikoilleen.
Muuta ei tämän saabin kohdalla ole tapahtunut..
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täällä Kokkolassa teetätin vanhaan syyläriin alupäädyt, hintaa 150€. Tämmönen siitä tuli ja heittämällä paikalleen(kunhan ensin yksi mittavirhe korjattiin).
Kuva

Flekti on Mishimoton 12" ja toimii kaksinopeuksisena, kuten auton alkuperäinenkin.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

fiksun näköinen setti tuli. Tuo oma orkkis jäähdytin ei ollut likikään noin siistin näköinen, mutta hyvä tietää että tuollaisiakin tehdään.
Tuo M3 jäähdytin on 6cm pidempi, n.1,5cm korkeampi ja pari senttiä paksumpi kuin saabin jäähdytin.
Noita on mukava värkkäillä kun itte joutuu tekemään kaikki kiinnikkeet sun muut, loppuu kiinnostus nopeesti jos on pelkästään alkuperäisten osien vaihtelua :)
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Tämä auto myyty :/ ei voi sanoa että mielellään myin mutta kun tarvitsen farkku (paku) dieselin ja trailerit.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Vastaa Viestiin