9K 2.3 Turbo CSE -94
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94
Näköjään tuo kuvablogi ei enää pelaa, joten kuvat siirretty tuonne http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=64033
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9000 2.3 Turbo CSE -94 -Katsastus murheita:)-
Hiukan päivitystä tännekkin...ei ole jaksanut tänne kauheesti naputella tekstiä, tonnari vienyt kaiken ajan ja energian
leimaa tuohon yritettiin, huonolla tuloksella. Ei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä vikaa ollut
3kk paikalla ollut koni näytti mittarissa 0%--->takuuseen on uusi tulossa
päästöjä ei saatu koska tuli vedet lattialle--->flekti polttaa sulakkeen
jotain lamppuja pimeenä
SRS valo ei toiminut--->uusi maksoi 4,20€=hävytön hinta
alusta ja renkaat muutoskatsastetaan jälkinäytöllä
Toiset vanteetkin hain saabiin, MAK X-treme 8Jx19" et18 235 ja 225/35 kumeilla ja saabin ilme muuttui kertaheitolla, eikä tarvii spacereitä ja vanne jää kaaren sisälle.
Nyt ei toivottavasti tartte niin kauheesti varoa putkea kun auto nousee hieman.
19" vanteet
Walbro 255 (myyty), Siemens deka 630cc(myyty) ja VPV 3bar MAP
Mittariston liitin, ainakin osa syy miksei SRS valo toimi (johdot 3 ja 8 teipattuna)
Lamppujen vaihtoa
leimaa tuohon yritettiin, huonolla tuloksella. Ei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä vikaa ollut
3kk paikalla ollut koni näytti mittarissa 0%--->takuuseen on uusi tulossa
päästöjä ei saatu koska tuli vedet lattialle--->flekti polttaa sulakkeen
jotain lamppuja pimeenä
SRS valo ei toiminut--->uusi maksoi 4,20€=hävytön hinta
alusta ja renkaat muutoskatsastetaan jälkinäytöllä
Toiset vanteetkin hain saabiin, MAK X-treme 8Jx19" et18 235 ja 225/35 kumeilla ja saabin ilme muuttui kertaheitolla, eikä tarvii spacereitä ja vanne jää kaaren sisälle.
Nyt ei toivottavasti tartte niin kauheesti varoa putkea kun auto nousee hieman.
19" vanteet
Walbro 255 (myyty), Siemens deka 630cc(myyty) ja VPV 3bar MAP
Mittariston liitin, ainakin osa syy miksei SRS valo toimi (johdot 3 ja 8 teipattuna)
Lamppujen vaihtoa
Viimeksi muokannut exclusive, La Loka 27, 2012 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -LEIMATTU-
No niin eli iin saatiin leima joten nyt onkin hyvä aika aloittaa moottorin rakennus projekti
Lähtökohta on +400tkm ajettu B234L moottori joka laakeroidaan ja hoonataan, sekä tietysti männänrenkaat uusitaan. Kansi perusrempataan ja kanteen ajetaan R-seetit, nokkia etsitään B234i moottorista (saa tarjota).
Kytkin on hieman auki, koska kytkimeltä odotetaan pitoa reilummillakin paineilla/nyyttoneilla, eli perus aeron setti tuskin pitkään kestää.
Mutta miten mahtaisi toimia vaikka aeron asetelma ja joku kevlar levy (esim.http://www.futurez.fi/fi/shop/voimansii ... s-kytkimet fx300 tai fx400) miten helposti tuo aeron asetelma asetelma antautuu?
Lähtökohta on +400tkm ajettu B234L moottori joka laakeroidaan ja hoonataan, sekä tietysti männänrenkaat uusitaan. Kansi perusrempataan ja kanteen ajetaan R-seetit, nokkia etsitään B234i moottorista (saa tarjota).
Kytkin on hieman auki, koska kytkimeltä odotetaan pitoa reilummillakin paineilla/nyyttoneilla, eli perus aeron setti tuskin pitkään kestää.
Mutta miten mahtaisi toimia vaikka aeron asetelma ja joku kevlar levy (esim.http://www.futurez.fi/fi/shop/voimansii ... s-kytkimet fx300 tai fx400) miten helposti tuo aeron asetelma asetelma antautuu?
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-
Vakio Aeron kytkin kestää n 450Nm, on toki mitattu suurempiakin nyyttoneita, mutta todennäköisesti dyno on ollut turhan optimistinen. Esim mulla lähes uusi Aeron kytkin luisti dynon mukaan n520Nm kohdalla, totuus ei välttämättä ole kovin kaukana. Tuossa justiisa yritämme kehittää jotain kimppatilausta tonnarin 240mm kytkimistä. Sinttereitä saa reilulla satasella Ruotsista, hiilarilevyäkin olisi tarjolla. Sachsilla on oma SRE tuoteryhmänsä, joka on se "paras ja kallein". Sieltä 785 loppuinen asetelma passelin levyn kanssa ja seuraavaksi ei luistakaan kytkin vaan laatikko(tai sen hampaat lähinnä).
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-
Okei..mites mahtaisi kestää hiilari levy aeron asetelmalla, tuo sintteri kun ei ole ihan eka vaihtoehto. Ideana olisi että kytkin kestaisi n.550NM jatkuvaa vääntöä.G-mies kirjoitti:Vakio Aeron kytkin kestää n 450Nm, on toki mitattu suurempiakin nyyttoneita, mutta todennäköisesti dyno on ollut turhan optimistinen. Esim mulla lähes uusi Aeron kytkin luisti dynon mukaan n520Nm kohdalla, totuus ei välttämättä ole kovin kaukana. Tuossa justiisa yritämme kehittää jotain kimppatilausta tonnarin 240mm kytkimistä. Sinttereitä saa reilulla satasella Ruotsista, hiilarilevyäkin olisi tarjolla. Sachsilla on oma SRE tuoteryhmänsä, joka on se "paras ja kallein". Sieltä 785 loppuinen asetelma passelin levyn kanssa ja seuraavaksi ei luistakaan kytkin vaan laatikko(tai sen hampaat lähinnä).
Matti
Eikö tuohon laatikkoon ole saatavana jonkinlainen vahvikesarjakin?
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-
Turhat lainaukset pois...
Mutta itse vastaus: MapTunilla on valikoimissaan Specin hiilarilevy, jolle luvataan vakiopaineasetelman kanssa 550Nm.
Laatikkoon ei ole olemassa mitään varsinaista vahvikesarjaa, joitain kikkakuutosia kylläkin. Esim kokoonpuristuva holkki on korvattu jäykällä ja synkroja on vaihdettu parempiin, jotka tulivat Saabin oman korjaussarjan mukana. Quaifen lukko taitaa olla yksi suositelluista päivityksistä.
Matti
Mutta itse vastaus: MapTunilla on valikoimissaan Specin hiilarilevy, jolle luvataan vakiopaineasetelman kanssa 550Nm.
Laatikkoon ei ole olemassa mitään varsinaista vahvikesarjaa, joitain kikkakuutosia kylläkin. Esim kokoonpuristuva holkki on korvattu jäykällä ja synkroja on vaihdettu parempiin, jotka tulivat Saabin oman korjaussarjan mukana. Quaifen lukko taitaa olla yksi suositelluista päivityksistä.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94 -VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON-
Ootko löytänyt? Mulla on tommoset jossain jos tarvetta.nokkia etsitään B234i moottorista
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94
Tuommonen tuli hommattua.
Alkuperäinen syyläri alkaa olla tiensä päässä, ja pakkaset kun tulee niin tuo jäähdytin hajoaa lopullisesti (ylävesiletkun juuresta haljennut) iin ei tuollaista löytynyt, mutta tuo M3 jäähdytin menee pienellä muokkauksella kyllä paikoilleen.
Muuta ei tämän saabin kohdalla ole tapahtunut..
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94
Täällä Kokkolassa teetätin vanhaan syyläriin alupäädyt, hintaa 150€. Tämmönen siitä tuli ja heittämällä paikalleen(kunhan ensin yksi mittavirhe korjattiin).
Flekti on Mishimoton 12" ja toimii kaksinopeuksisena, kuten auton alkuperäinenkin.
Matti
Flekti on Mishimoton 12" ja toimii kaksinopeuksisena, kuten auton alkuperäinenkin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94
fiksun näköinen setti tuli. Tuo oma orkkis jäähdytin ei ollut likikään noin siistin näköinen, mutta hyvä tietää että tuollaisiakin tehdään.
Tuo M3 jäähdytin on 6cm pidempi, n.1,5cm korkeampi ja pari senttiä paksumpi kuin saabin jäähdytin.
Noita on mukava värkkäillä kun itte joutuu tekemään kaikki kiinnikkeet sun muut, loppuu kiinnostus nopeesti jos on pelkästään alkuperäisten osien vaihtelua
Tuo M3 jäähdytin on 6cm pidempi, n.1,5cm korkeampi ja pari senttiä paksumpi kuin saabin jäähdytin.
Noita on mukava värkkäillä kun itte joutuu tekemään kaikki kiinnikkeet sun muut, loppuu kiinnostus nopeesti jos on pelkästään alkuperäisten osien vaihtelua
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: 9K 2.3 Turbo CSE -94
Tämä auto myyty :/ ei voi sanoa että mielellään myin mutta kun tarvitsen farkku (paku) dieselin ja trailerit.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-