Aaah. Kaippa se on nyt sitten kaikille tuotava julki oma laiskuus ja saamattomuus. Tallissa siis lepäileen (tai on nyt jo hyvän hetken levännyt) -87 mallinen 9000 2,0t saabin alkuperäisellä AirFlow sarjalla maustettuna.
Vuotavan pakosarjan tiivisteen ja haljenneen vesiletkun vaihtaminen saivat aikaan täysin odottamattoman ja hallitsemattoman kiertee, eli toisin sanoen projekti karkasi käsistä täysin. Nyt auto on purettuna hyvinkin pieniin osiin ja odottelee hitsausta telineessä, jossa autoo päästään kieputtamaan. (Kiitos Juho80:lle, jonka projektikuvista sain idean ja inspiraation telineen valmistamiseen)
Nyt sitten on hitsaukset saatu miltei valmiiksi matkustajan puolelta. Kuljettajan takakulma vielä tekemättä. Onneksi siellä ei ole aivan yhtä vakavia vaurioita näin päälle päin katsottuna. Tavoite on päästä tonnarilla vielä talvipäiville Joensuuhun
Matkustajan puolelta hitsaukset valmistuneet ja siirrytty kuljettajan puolelle. Tosin arvio tämän puolen helppoudesta oli lähinnä kuviteltua. Aikaisemmat paikkaukset olin kyllä pannut merkille, mutta täysi yllätys oli niide alle jätetty ruostepommi. Terveisiä vaan sille, joka tämän on tehnyt. Nyt ruosteet leikkailtu pois ja huomenna voisi sitten alkaa sulattamaan lankaa peltiin.
Eihän aloitettua koskaan pidä jättää kesken Itsekkin sain juuri takakaaret/takakulmat tonnaristani kursittua kasaan. Aika urakkaa, ajatellen etten hitsauskokemukseni rajoittui yläasteen käsityötunteihin. Vaan tekemällä oppii sanotaan.
Millainen urakka oli opetella hitsaus ns. luonnossa ja millaista jälkeä tuli? Itsekin pitelin hitsauskonetta kädessä viimeksi ylä-asteella joskus vuonna -90 ja erään projektin (900T8 -84 4d, aj. 221tkm) tiimoilla harkitsin pitkään hitsauksen jalon taidon opettelua. Tulevaisuutta varten ajatellen, kun ei ole työväenopistossakaan kuin huonekalujen renovointia ja käsitöitä..
No eihan tuo vaikeaa ollut, kun vain malttoi tehdä harkiten ja huolella. Työmaalla kävi nopeasti poikkeamassa entinen ammattihitsari, joka neuvoi muutamia perusasioita. Jälki (ainakin omasta mielestä) ihan kelpoa, luulisin ainakin peltien pysyvän kiinni.
Taas on projekti edennyt, kun jaksoi hinata itsensä tallille ja alkaa tekemään. Eli nyt on hitsaukset sitten hyvinkin pitkälti ohitse. Kattoluukku sai tänään uudet reunat. Tämä työ oli jätetty viimeiseksi hitsaukseski sen vaativuuden vuoksi. Nyt on sitten alettava kokoilemaan autoa ja valmistelemaan sitä maalarille
Tänään sai saappi sitten uudet bitumimatot lattiaansa. Oli myös aivan pakko kantaa kuljettajan penkki kabiiniin, jotta pystyi fiilistelemään tunnelmaa tuossa autossa.
Pakkeliakin tuli hieman leviteltyä ja tehtyä kaikkea muutakin siinä sivussa. Eiköhän tuo tuolta tallin perältä joku päivä vielä palaa tielle
Nyt on sitten luukkujen sisäpuolet yms. piiloon jäävät osat maalattu ja lakattu. Väriksi tulikin teräksen harmaa, eikä tumma violetti, joka oli alkujaan suunnitelmissa. Joku päivä pitäs sitten laittaa luukut paikalleen, tehdä viimeiset pohjat ulkokuorelle ja maalata sekin.
(jos tekstissä ilmeneee kirjoitusvirheitä, voi niistä syyttää maalauksesta aiheutuneita liuotinhöyryjä)
Auto maalattu, ja kyllähän tuohon pintaan virheitäkin tuli parin valuman ja lukuisten roskien muodossa. Vaan ompahan sekin sitten itse tehty ja ainoa, jota siitä voi potkia perseelle olen itse Nyt vaan maalin kuivuttua kokoilemaan sisustaa paikalleen.
Nyt on koittanut se maaginen hetki! Projekti on ainakin pää piirteissään valmis
Ainahan jotain löytyy mitä pitäisi vielä fiksailla ja laittaa, mutta suurin vääntö on nyt tehty. Eilen illalla auto liikkuin omin voimin ulos tallista ja nyt tarvitsisi käydä tarjoamassa leimalle sitä, kun ehtii. Aikaa projekti kaikkinensa otti about 10 kuukautta (johtuen omasta laiskuudesta)
Mutta tulipahan tehtyä
Pari kuvaa autosta on garagetin sivuilla, linkki tuohon alas pitäisikin tulla.
Kovan työn teit. Kaunis lopputulos palkitsee!!! Onnea tonnarille ja omistajalle
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."