900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kävin Sulan alueella päiväkävelyllä ja bongasin yhdestä -92 satkusta tuon ajovalopesinten suuttimien oikean kiinnityksen. Omista on siis ainakin toiselta puolelta (toisesta en muista varmasti) kiinnike puoliksi murtunut joten sitä ei enää saa pyyhkimen varteen kiinni niin kuin on tarkoitettu. Täytyy tehdä patentti, eipä tuo kovin hankala paikka ole.

Sieltä lähtiessä tajusin että voisin ruuvailla keskikonsolin paikalleen jo nyt vaikka mittaristo on vielä vaihtamatta, tähän asti olen muistellut lefan puhallinvaihto-ohjeita mutta siellähän keskikonsolin irrotus olikin sen takia että koko kojelaudan päällinenkin otettiin pois, ei vain etupaneelia. :D Mittaristonkin voisi kyllä vaihtaa kun vain jaksaa, ei se iso homma ole kun kojelaudan pitkät ruuvit irtoavat. Purkuautossa oli oikeanpuoleisin ja toiseksi vasemmanpuoleisin ruuvi tuhannen jumissa, oikeassa reunassa paneeli ei onneksi ollut ruuvin kohdalta kiinni mutta vasemmalta puolelta piti lopulta repäistä paneelin kiinnikkeet paskaksi kun ei se ruuvi luovuttanut. Eikä luovuttanut muuten sen jälkeenkään, lopulta väänneltyäni sen muutamalle mutkalle irtosi pään kierteet tuhauksen kera kojelaudasta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuohon akkuhommaan on ratkaisu, ostakaa banner siinä on navat kummallakin puolella ja ne mitä ei ole käytössä ovat kahvan alla piilossa.
Kävin itsekin katsomassa sitä Sulan alueella olevaa satkua, takakontti oli lukitsematta, joten kurkkasin varapyöräkoteloon ja olihan sielä vähän alkavaa ruostetta. Oli kuitenkin myyjätkin paikalla ja sain avaimet, joten kurkkasin sisälle, sekä konetilaan. Käymään ei suostunut lähtemään, pyöritti hieman laiskasti ja parin yrityksen jälkeen akku loppu. Vein avaimet takaisin ja sanoin akusta, sekä tyhjästä paisuntasäiliöstä.
Miten tuo vaihteiston toiminta on parantunut vuosimallin -89 ja 92 mallien välillä? Onko siirtotangoissa tai itse laatikossa kuinka paljon eroja. Keväällä kävin kokeilemassa tuollaista 2.1 koneista ja sen laatikko kyllä pelasi hienosti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu se Sulan auto ei ollut hintaan nähden riittävän hyvässä kunnossa että olisin erityisesti kiinnostunut vaikka olikin ihan nätti väri-korimalliyhdistelmä. Kattoluukun ilmanohjaimessa ruostetäpliä ja sitä rataa... Pitkään se on siellä samalla seinustalla seissyt, vaikka myynnissä onkin ollut vasta pari kuukautta.

Akkuasiaan liittyen nyt on sitten satku jossa akku on oikeaoppisesti päin kuten ainakin ko. vuosimallin ohjekirja ohjeistaa, ja jolle täten varastan c:ltä puolet topicista. :mrgreen: Tuli jo tuonne satkunpelastustopikkiin vähän raportoitua mutta tosiaan pari päivää sitten sattui yhtä aikaa erityisen kova autokuume, töiden saanti ja hyvän oloinen satku myynnissä Joensuussa. Olen jo pidempään miettinyt että tämä topicin tähänastinen sankari on kesäyössä ilman määränpäätä ajellessa aivan uskomattoman hauska ja täynnä fiilistä, ja vastaavasti kylmänä arkiaamuna todella rasittava matkakumppani kun moottori ei tunnu lämpenevän, käy miten käy, ryypyn kanssa saa temppuilla toimi se sisältä taikka ei, kulku on vielä rauhallisempaa kuin normaalisti, sisusta on epäsiisti ja rikkinäinen, ulkoasu paikoitellen melko surullinen ja melutaso melko kova (suuri osa näistä ongelmista johtuu nimenomaisesta yksilöstä ja sen aiemmista ja nykyisestä omistajasta, jotkin myös tehtaan säästölinjasta halpamallissa).

Nyt sitten torstaina jätin vihreän lopultakin korjattavaksi katsastusta varten ja lähdin perjantaiaamuna junalla Joensuuhun hakemaan vähän huolivapaampaa ja modernimpaa satkua arkikulkineeksi. Ilmoituksen perusteella auto näytti melko siistiltä, se oli katsastettu lokakuun viimeisenä päivänä ja varustettu kaksilla hyvillä renkailla, hintapyyntö 890€. Ajattelin että tuolla hinnalla saa olla melkoisen huonossa kunnossa että lähden mieluummin junalla kotiin. Myyjä eli pienen autoliikkeen omistaja tuli asemalle vastaan, totesi että auto ei ole uusi mutta hyväkuntoinen kylläkin, ajoi kotipihaan ja käski ajaa reilun koeajon.

Auto oli odotuksiakin paremmassa kunnossa, esim. ainoastaan takaovien alareunassa vähän alkavaa ruostetta, etuovet kuin uudet ja kori muutenkin hyvässä kunnossa, kone kävi tasaisesti jokseenkin 2.1-litraiselle tyypilliseen tyyliin, ajotuntuma oli täysin kunnossa, sisusta melkoisen siisti roikkumatonta kattoverhoilua myöten, autosta löytyi rekisteriotteen perusteella peräti lukkiuttumattomat jarrut, VMTD:n mainitsema laatikko toimi kevyemmin kuin aamulla ajamassani 9-3:ssa, mitään kolinoita ei kuulunut mistään ja kiihtyvyyskin oli hyvin hallussa. Meinasin jo tulla epätoivoiseksi etsiessäni edes jotain vikaa koko autosta, kunnes sitten löysin peräti kolme sellaista kohtaa joita saattoi jotenkin vioiksi kutsua. Bensaluukku ei aukea kokonaan tai mene kiinni kokonaan vaan jää eri asteisesti raolleen, keskikonsolista puuttuu lokero ja kuskin ikkunaveivin nuppi jää käteen. Niin, ja pyyhkijät ovat eriparia, ja toinen pissapojan suutin ampuu katolle. :lol:

Palatessa kokeilin vielä keskuslukitusta ja totesin että takaluukku ei suostu menemään lukkoon kuskin ovesta eikä omasta lukkopesästään. Tarjosin myyjälle seitsemäätoista viiskymppistä, ja varttia myöhemmin lähdin bensa-asemaa kohti ilmoitusosa ja kuitti hanskalokerossa ja uudenveroiset Kleberin kesärenkaat takaluukussa. Pikainen tankkaus, jonka aikana ehti tulla puhelu hovikorjaajalta. Beryllinvihreän kuskinpuoleinenkin lattia yhtä mätä, ja aiempien omistajien aikaan paikkailtu koko tuubillisella silikonia. Lisäksi toinen raidetangonpää väljä ja oikealta puolelta kuulunut raahaava ääni johtui loppuunajetuista jarrupaloista. Työt alkaa huomenna ja satku on edelleen korjattavana, voin sanoa että olen iloinen että tulin tuon toisen ostaneeksi.

Kotimatkalla rupesin miettimään että nyt on jotain pielessä, olen ostanut auton joka tuntuu olevan kaikin puolin täysin kunnossa, on varustettu kaksilla renkailla ja katsastettu edellisviiikolla, ja maksoin koko roskasta 850 euroa. Kotiin tultiin koko matka ilman minkään lajin ongelmia, ja puolivälissä mökillä käydessä tuli todettua että takaluukun lukittumattomuus oli käyttäjävirhe, lukkoonhan se menee muiden ovien ohella. Samoin mökillä mökkinaapuri huomautti että autosta löytyy muuten myös vetokoukku, johon en ollut vielä itse onnistunut kompastumaan, ja konehuonetta katteltaessa huomasin että akku on tämän vuoden helmikuussa uusittu Exide. :mrgreen: Nyt ajettu arviolta 800 kilometriä oston jälkeen, kulutus täällä päässä tankatessa melkoisen reippaasti ajetun kotimatkan ja nurkissa pyörimisen jäljiltä oli 7,88 litraa.

Kyseessä siis MY92 satku 2.1 16v -koneella, väri Nocturne Blue, ensirekisteröity 11/1991, mittariin tuli eilen 313 000 km, ja mainittavia varustepuutteita ei vakionopeudensäätimen ja turbon lisäksi juuri ole. Veikkaan että on varustettu kuutosenskalla, koska vitosta voi käyttää melko mukavasti kuudestakympistä eteenpäin ja vastaavasti kierroksia on sadassakymmenessä vähän reilu 3000, eli ohituskiihtyvyys on melko reilua. :D Kaasarisatkuun verrattuna ylimääräistä ainakin (manuaali-pelti-)kattoluukku, huomattavasti lisä-äänieristystä, huomattavasti parempi laatikko, tehokkaampi ja käyttömukavampi kone, keskikonsoli, spoilerit edessä ja takana, kaksi antennia, takaovet, sumuvalot ja lisäkaukovalot keulalla, takapenkin päänojat ja keskikyynärtuki, keskuslukitus. Vastaavasti puutteita Euromaster-nastarenkaat, ilmeisesti melkoisen uudet mutta pitävät infernaalista meteliä isommissa nopeuksissa, sekä Blaupunkt Oslo -radio automaattihaulla ja KITT-tyylin led-rivillä, mahdollisesti alkuperäinen. Luultavasti vaihdan nämä päittäin kaasarin renkaiden ja radion kanssa.

Tosiaan, kunhan beryllinvihreä valmistuu, tarkoitus on ajaa se tallin kulmalle, pistää talveksi seisontaan ja siirtää vakuutukset tähän taideyönsiniseen, tai miten tuo väri sitten pitäisikään suomentaa... Sille, joka näin pitkälle luki tätä sepustusta, vielä palkinnoksi muutama kuva hakureissulta, auto on nyt mökilläkäynnin ja isoilla teillä ajamisen jäljiltä niin paskainen ettei siitä viitsi ottaa uusia kuvia, tarkemmat otokset siis luvassa pesun ja mahdollisen vahauksen jälkeen. Niiden ohella pitää ainakin tilata klubitarra lasiin, putsata sisältäkin, katsoa sitä bensatankin luukkua ja ottaa varaosakeskikonsolista ylempi lokero.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saabillakin on tunteet, joten lopeta turhasta valittaminen :idea: Käteen jäävä ikkunanveivin nuppi on mun laajahkon otannan perusteella ominaisuus :roll:

Mut nätin Saabin oot löytäny. Ja sci-fi nännimankan seuraaja kruunaa kokonaisuuden :D
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ma Marras 19, 2012 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Se nuppi oli lähinnä esimerkkinä siitä miten vähäisiä "vikoja" tässä uudessa on. :mrgreen: Siis verrattuna siihen mitä olen tuohon toiseen tehnyt tai tarkemmin sanottuna mitä olisi vielä tehtävänä, että se olisi edes siinä kunnossa missä tuo 115 tkm enemmän ajettu on. Sanotaan vielä siis oikein suoraan: tuo uusi on aivan uskomattoman siistissä kunnossa 21-vuotiaaksi 313 tkm ajetuksi autoksi.

Ja tuo radio kyllä sopii kojelautaan todella hyvin, kävi jo mielessä että jos siihen jotenkin helposti saisi aux-piuhan kiinni esim. AM-puolelle niin mieluummin pitäytyisin tuossa kuin vaihtaisin moderniin LG:hen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pahoittelen taidottomuuttani lukemiseen rivien välistä. Pissapojan suuntaus yms ymmärretty kuten kuuluukin, mutta tuo nupin mainitseminen nosti niskakarvat :lol: Jääny traumoja siitä, ku muksuna veivannu kauheella kiireellä lasia ja aina käteen raapasi ikävästi ku nuppi irtoaa
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Pissapojan suuntaus yms ymmärretty kuten kuuluukin, mutta tuo nupin mainitseminen nosti niskakarvat :lol: Jääny traumoja siitä, ku muksuna veivannu kauheella kiireellä lasia ja aina käteen raapasi ikävästi ku nuppi irtoaa
Itse eilen yöllä Hesburgerin drive-iniin ajaessa unohdin että tuo nuppi on heikosti kiinni ja yritin vähän rivakammin avata ikkunaa...pari kierrosta ehdin pyörittää pelkkää nuppia ilmassa ennen kuin tajusin mitä oli tapahtunut :lol: Tuli mieleen Top Gearin British Leyland -jakso jossa Clarkson avasi Rover SD1:n oven, ja ovipaneeli ei avautunutkaan oven mukana :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja vmt »

Komeehan se on peli. Tuo lepattava tankin luukku taitaa sekin olla jonkin sortin ominaisuus, siksi monessa satkussa niitä on tullut havaittua. Löytyy toki omastanikin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onnittelut hienon auton löytymisen johdosta täältäkin! Tuonkaltaiset jutut eivät tee yhtään hyvää pitkään og900:aa ja 99:iä harrastaneen ja niistä (muka) uudempiin malleihin siirtyneen mielenrauhalle. ;) Pahimmillaan aiheuttaa autokuumetta, kun lukee tämmösiä juttuja. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä on ryhdikäs ja komean värinen satku. Kyllä tuossa on Saabia vielä pitkäksi aikaa, jos vikalistakin on noin lyhykäinen. :D Tuo kattoluukkukin on sellainen fiilistelyvaruste, jota itse toisinaan omaan satkuuni jopa kaipaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Täytyy kyllä itsekin onnitella, pirun komea peli ja tosiaan ryhdikäs kuin mikä. Ja tuo mankka 8) Unohtamatta varustelistaa
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Itse kyllä tykkään ulkonäöltään enemmän tosta beryllinvihreästä -toki etuhuulen kaipaisi -, mutta oonkin tällanen epäkäytännöllinen urheiluautoilija. :mrgreen: Onnittelut komeesta hankinnasta joka tapauksessa!

Tota tankin luukkua oon tutkistellut enemmänkin, ja ite olen päätynyt siihen, että ongelma on tuon mekanismin tyylikkään yksinkertainen toteutus, joka uutena on näppärä, mutta kulumisen myötä välykset kasvaa niin ettei mekanismi enää toimi. Ite koettanut yhdistellä eri luukuista ja väännellä jousta, mutta ainoa toimiva ratkaisu oli pieni lisäjousi, jolla tankin luukku nyt pysyy ihan aisoissaan, toiminta vaan ei ole sellainen kun tehtaalla on suunniteltu, eli luukku ei jää auki millään. Ei toki mikään museointiratkaisu, mutta helppo korjaus yleisilmettä ikävästi heikentävään kauneusvirheeseen.

v ...mutta tankkaaminen onnistuu kun käyttää pistoolin asettamisen ajan kahta kättä.
Viimeksi muokannut Jatra, Ma Marras 19, 2012 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Juurikin tuollainen korjaus on varaosasatkussa jonkun edellisen omistajan jäljiltä. Eikä tosiaan pysy auki.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kiitoksia ny kaikista kehuista :oops: ... :mrgreen:

Kyllä se takaluukun lukko sittenkin vaatii pientä hienosäätöä, se tuntuu olevan ihan pienestä kiinni jääkö se lukkoon vai aukeaako. Keskuslukitus ei tunnu jaksavan aina lukita, avaimella menee sitten lukkoon. Muutenkin lukko toimii kyllä ihan eri tavalla kuin vihreässä, jossa se on ainoa lukko joka ei ole koskaan jäässä tai muuten takkuile. Niin tosiaan, edellisessä postauksessa jäi mainitsematta että tuossa sinisessä on jostain syystä kahdet avaimet. Siis sekä pääavaimissa että vara-avaimissa on Saabin mustalla päällä varustettu avain virtalukkoon ja kokometallinen avain kaikkiin muihin lukkoihin (liekö virtalukko uusittu, tosin tuntuu epäloogiselta että nimenomaan siinä on Saabin avain ja muissa lukoissa ei). Ja näiden lisäksi bensakorkin avain, sekä tietysti vielä ennestään ollut lämpötolpan avain, eli auton avainten määrä tuplaantui.
Jatra kirjoitti:Itse kyllä tykkään ulkonäöltään enemmän tosta beryllinvihreästä -toki etuhuulen kaipaisi -, mutta oonkin tällanen epäkäytännöllinen urheiluautoilija. :mrgreen:
Kyllä täytyy sanoa että tuo vihreän ulkonäkö ja väri ovat suuria syitä siihen etten ole koko autoon totaalisesti kyllästynyt ja etten sitä nyt lykkää myyntiin tai romuttamolle. Se on yksinkertaisesti kaunis. Joku peruspunainen ei välttämättä olisi saanut multa yhtä paljon anteeksi :mrgreen: Toisaalta tuo sininen on kaikkine spoilereineen ja lisävaloineen kyllä oikein ryhdikkään ja siistin näköinen, vähän "tavallisempi" tai modernimpi vain. (Naapuri muuten kyseli kaupasta kotiin tullessa lauantaina onko oikein turbo, ilmeisesti meinasi noita spoilereita, kromimaskia ja kattoluukkua :D )
Jatra kirjoitti:Tota tankin luukkua oon tutkistellut enemmänkin, ja ite olen päätynyt siihen, että ongelma on tuon mekanismin tyylikkään yksinkertainen toteutus, joka uutena on näppärä, mutta kulumisen myötä välykset kasvaa niin ettei mekanismi enää toimi. Ite koettanut yhdistellä eri luukuista ja väännellä jousta, mutta ainoa toimiva ratkaisu oli pieni lisäjousi, jolla tankin luukku nyt pysyy ihan aisoissaan, toiminta vaan ei ole sellainen kun tehtaalla on suunniteltu, eli luukku ei jää auki millään. Ei toki mikään museointiratkaisu, mutta helppo korjaus yleisilmettä ikävästi heikentävään kauneusvirheeseen.

v ...mutta tankkaaminen onnistuu kun käyttää pistoolin asettamisen ajan kahta kättä.
Juu itsekin jo mietin että kun sen kuitenkin pystyy kädellä painamaan kiinni eikä se ota mihinkään kiinni tms. niin ylimääräsen jousen pitäisi auttaa. Tosin, eikös tuohon aukipysymiseen auttaisi saranapuolelle sijoitettu jousitappi joka tulee ulos kun luukku suoristuu? Sitten vain tankkaamisen jälkeen painaa sormella sen pohjaan niin luukun saa kiinni.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Rattivaihde kirjoitti:Juu itsekin jo mietin että kun sen kuitenkin pystyy kädellä painamaan kiinni eikä se ota mihinkään kiinni tms. niin ylimääräsen jousen pitäisi auttaa. Tosin, eikös tuohon aukipysymiseen auttaisi saranapuolelle sijoitettu jousitappi joka tulee ulos kun luukku suoristuu? Sitten vain tankkaamisen jälkeen painaa sormella sen pohjaan niin luukun saa kiinni.
En nyt ihan saanut ideasta kiinni, mutta avaava jousi ainakin pitäisi luukun vaan auki, siinä kun ei ei ole mitään kiinnipitomekanismia, ainoastaan jousivoima - mutta ilmeisesti et ihan sellasta tarkota. Varmaan jos meinaa enemmän käyttää energiaa ton fikasaamiseen, niin koittaa jollain ilveellä saada alkuperäsen kuntoon - johon en kyllä ite ihan kyennyt, tai lähinnä en kokenut kovin merkittäväksi kohdaksi hinkkailla vimosen päälle. Eihän tota tarvii juuri tankkaillakaan, kun kulutus on jossain ecoboostin ja hybriditoyotan välimaastossa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin