900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä se haittaa jos luukku ei pysy auki.

pistooli reikään , tankin korkki liipasimen alle ja kädet taskuun.. siin se luukku lepää pistoolia vasten sen aikaa kunnes kuuluu klik ja tankki täys.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jatra kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Juu itsekin jo mietin että kun sen kuitenkin pystyy kädellä painamaan kiinni eikä se ota mihinkään kiinni tms. niin ylimääräsen jousen pitäisi auttaa. Tosin, eikös tuohon aukipysymiseen auttaisi saranapuolelle sijoitettu jousitappi joka tulee ulos kun luukku suoristuu? Sitten vain tankkaamisen jälkeen painaa sormella sen pohjaan niin luukun saa kiinni.
En nyt ihan saanut ideasta kiinni, mutta avaava jousi ainakin pitäisi luukun vaan auki, siinä kun ei ei ole mitään kiinnipitomekanismia, ainoastaan jousivoima - mutta ilmeisesti et ihan sellasta tarkota. Varmaan jos meinaa enemmän käyttää energiaa ton fikasaamiseen, niin koittaa jollain ilveellä saada alkuperäsen kuntoon - johon en kyllä ite ihan kyennyt, tai lähinnä en kokenut kovin merkittäväksi kohdaksi hinkkailla vimosen päälle. Eihän tota tarvii juuri tankkaillakaan, kun kulutus on jossain ecoboostin ja hybriditoyotan välimaastossa. :mrgreen:
Nyt siis tilanne on se että alkuperäinen mekanismi pitää luukun auki, muttei pidä sitä kiinni. Tuolla sun lisäjousella joka myös Uitukin varaosa-autosta löytyy luukku pysyy kiinni muttei enää pysy auki. Ajattelin että jos laitan samanlaisen lisäjousen, ja vielä sen lisäksi saranapuolelle yksinkertaisen jousikuormitteisen tapin, joka tulee suoraan ulos kun luukku käännetään kokonaan auki ja pitää luukun auki. Sitten kun tankkaus on suoritettu painan sormella tapin sisään ja käännän luukkua kiinni, niin että tappi ei enää pääse ulos. Tappia ulostyöntävän jousen ei tarvitse olla kovinkaan voimakas, koska jousen ei tarvitse kuin työntää tappi luukun reitille jolloin luukku painaa tappia sivulle, ei sisäänpäin.

Pitäisi melkein piirtää kuva :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea vaan uudelle Autolle!
Mazda 6 2.2TD HB 2011
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Njaa... Luulisin, että toi joka tapauksessa painaa kiinnikin olevaa luukkua liiaksi auki, mutta toisaalta mitä vaan pystyy rakentaa. Mut samalla vaivalla tosiaan millä saa suunniteltua sopivat jousivoimat ja kulmat niin, että noin saa luukun toimimaan suunnitellusti, niin taivuttelee ja mallaa alkuperästä jousta toimivammaksi useemman tovin. Kannattaa hakea jostain purkuautosta luukku, jonka purkamalla tutustuu toimintamekanismiin, ja tekee sitten omat ratkasut sen perusteella. Ite olen toiminut lähinnä ton nalleoluen menetelmän mukasesti. :D

Edit.: Tosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=130872 pikkusta päivitystä beryllinvihreeseen... :roll:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jatra kirjoitti:Njaa... Luulisin, että toi joka tapauksessa painaa kiinnikin olevaa luukkua liiaksi auki, mutta toisaalta mitä vaan pystyy rakentaa. Mut samalla vaivalla tosiaan millä saa suunniteltua sopivat jousivoimat ja kulmat niin, että noin saa luukun toimimaan suunnitellusti, niin taivuttelee ja mallaa alkuperästä jousta toimivammaksi useemman tovin. Kannattaa hakea jostain purkuautosta luukku, jonka purkamalla tutustuu toimintamekanismiin, ja tekee sitten omat ratkasut sen perusteella. Ite olen toiminut lähinnä ton nalleoluen menetelmän mukasesti. :D
Juu, voi olla ettei tuo toimisi, nyt kun tänään katsoin luukkua korkin syvennys olikin luukun reunaa sisemmällä, että tapin paikalleen laittaminenkin voisi olla hankalaa. Taivuttelua voisi kokeilla... Toisaalta siinä autossa josta hain osaa oli muistaakseni toimiva luukku, pitää katsoa jos vaikka hakisi sen jossain vaiheessa.
Jatra kirjoitti:Edit.: Tosta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=130872 pikkusta päivitystä beryllinvihreeseen... :roll:
Muutenhan tuo olisi hyvä tapa viettää aikaa näin pimeänä vuodenaikana mutta kun ei ole omaa/riittävän isoa tallia... voisi olla hiukkasen hc-projekti taivasalla :mrgreen: Tosin tuolla nykyisessä, yhteiskäytössä olevassa tallissa (joka on taasen maagisesti täyttynyt tavaralla...) olisi ehkä juuri tilaa tuollaiselle tekniikkapaketti. Taidan silti jättää mahdolliseen myöhempään ajankohtaan :D

Äsken tuli noudettua vihreä takaisin pihaan. Uutta osaa: raidetangon pää, alapallonivel, jarrupaloja, lattiaa. Olihan lievästi outo ajaa...puoli viikkoa ajanut tuolla uudemmalla ja kytkin tuntui aivan Volkswagenista peräisin olevalta. Tuossa sinisessä on sellainen kumipallotuntuma, kun vihreässä taas poljin vain painuu vastuksetta, ja syvälle. Ja se ensimmäinen risteys ja siitä liikkeellelähtö :lol: Tuntui ettei se kiihdy lainkaan... Toki lämmettyään taas parani ihan käytettävälle tasolle.

Pari kuvaa...ranetuksien kuningastasolta.
Kuva
Kuva
Tällainen varmaan sentin paksuinen silikonilaatta oli siis kuskin puolella siinä tyypillisessä ruostekohdassa, allaan tuon alemmassa kuvassa näkyvän neliön muotoinen peltipaikka, kolmesta kohdasta kiinni. Huomatkaa päälle kiinnittynyt äänieriste :mrgreen:

Saab-tunnelmaa kotipihalta
Kuva
...perkeleen Astra aina tunkee ryhmäkuviin. Kuten näkyy alkaa olemaan vähän pimeää HTC:n kameralle :D

Täytyy nyt ruveta siirtämään noita tärkeimpiä juttuja vihreästä siniseen, vihreää pidän vielä viikon tai pari liikenteessä kun korjaaja kehotti jonkun aikaa ajamaan että uudet palat sopeutuvat levyihin tai päinvastoin. Saman ajan voin vielä kuluttaa noita euromastereita sinisen alla, sitten kun tulee lunta voi vaihtaa bridgestoneihin ja vice versa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sentään on pelliä käytetty eli edes yritetty tehdä tehtaanlinjoja noudattaen korjaukset :lol:

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... a/Pakkelia
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sen verran pitää puolustaa tuota Valittujen Palojen kirjaa, että oli siinä jossain ohimennen sanottu ettei kanaverkko sovi kantavien osien korjaamiseen :mrgreen:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Työt ja pimeät illat estäneet tehokkaasti kaiken ajamisesta ylimenevän siniseen satkuun liittyvän puuhastelun omiin nimiin rekisteröimistä lukuunottamatta viime päivinä. Tänään siirsin vihreästä satkusta parkkikiekon yms. irtaimiston ja pyyhkijät siniseen ja suuntasin pissapojan suuttimet uudestaan. Pissapojasta puheen ollen huomasin että se sama pesunesteletkujen T-venttiili jonka vihreään otin varaosa-autosta oli sinisessä ympäröity teipillä ja näemmä siltikin vuosi hieman :mrgreen: En vissiin voi välttyä käynniltä marmoritiskillä...

Kaikki nesteet yms. tuli lopultakin tarkistettua vähän paremmin kuin pikavilkaisulla ja kaikkea oli täsmälleen oikeat määrät mutta jäähdytysneste ja öljy olivat sen näköisiä että vaihto jossain vaiheessa ei tekisi pahaa. Huoltokirjassa ei ollut viime ajoilta suuremmin merkintöjä mutta melkoisen tehokkaassa käytössä auto on ollut ensimmäiset vuotensa, ensirekisteröinti marraskuun lopulla 1991 ja elokuussa 1994 mittarissa 100 800 km. Vertailun vuoksi nyt, marraskuun lopulla 2012 mittarissa on n. 313 500.

Kuvia en saanut vieläkään kun taas pimeni ennen kuin ehdin miettiäkään kameran esiinkaivamista, huomenna tosin olisi tarkoitus herätä aikaisemmin ja pitää pesupäivä joten toivon mukaan silloin tulee vaihteeksi graafisempaa täytettä tähän ketjuun.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No nyt pääsin pesemään, ja sääkin suosi, lopulta.
Nimittäin ensin näytti tältä.
Kuva
Mutta sitten näyttikin tältä.
Kuva
Tällä kuvalla osallistun foorumin kuraisin perä -kisaan.
Kuva
Lopulta näytti tältä.
Kuva
Kuva
Kuva
Nyt tuli otettua sen verran reilusti kuvia että niiden laittaminen tähän veisi ikuisuuden ja tämän sivun ylös-alas-kelaaminen muuttuisi astetta vituttavammaksi, joten tarjoilen linkit kuva-albumeihin.

linkki yleiskuviin auton positiivista puolista
linkki syihin, miksi tämä auto maksoi 850 euroa

Nuo päälliset pintaruostepisteet tietysti olin bongannut jo Joensuussa mutta takalokareita en ollut päässyt kovin hyvässä valossa vielä tätä ennen tarkastelemaan, arvasin vain että ei siellä luultavasti ihan näyttelykuntoa ole tarjolla. Oikeanpuoleista takatukivarren kiinnityspistettä (siis sitä lokarin takareunan reikäpaikkaa) lukuunottamatta missään ei tuntunut vielä läpipehmeältä, joten nuo pitänee ottaa kiinni ennen kuin menevät pahemmiksi.

Toisaalta katsastus on vasta ensi marraskuussa ja auto ei maksanut paljon mitään jne., mutta on tuo niin hyvännäköinen, hyvä ajaa, teknisesti kunnossa ja sisältä siisti, että ajattelin että jos hitsauttaa kaikki ruostepaikat nyt kuntoon, vetää massat päälle ja mahdollisesti vielä putsailee nuo pintaruosteet hevon kuuseen niin tuossa on autoa melko pitkäksi aikaa. Teknisesti kun ei ole juuri muuta moitittavaa kuin että startti kylmäkäynnistyksessä pyörittää vähän vaihtelevalla nopeudella ja kertaalleen tänään pyörähti tyhjää, sekä että takaluukun lukko ei mene keskuslukituksella kiinni loppuun saakka.

Kotiin tultuani laitoin vielä tekoälylaturin lataamaan akkua lämpötolpan virralla, kun tuo kuuden kilsan työmatka-ajo vähän syö virtaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja aero »

Noi ruosteet, mitä noissa kuvissa näkyy, on 20-vuotiaassa satkussa ihan pfft-tason ongelma. Todellakin koppaa ne kiinni ennenkö pahemmaksi menee, mutta kuvissa ei näy mitään ressaamisen arvoista. Optimi tietty on että otat ne ihan ajan kanssa ja kunnolla - näyttää siltä että korissa on potentiaalia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Jos et ole jo katsonut, kannattaa vilkaista, missä kunnossa tukivarsien kiinnityspannat taka-akselissa ovat.
Ettei käy näin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=124449

Mutta joo, pikkufiksailulla tuosta tulee vielä hieno peli 8)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Noi ruosteet, mitä noissa kuvissa näkyy, on 20-vuotiaassa satkussa ihan pfft-tason ongelma. Todellakin koppaa ne kiinni ennenkö pahemmaksi menee, mutta kuvissa ei näy mitään ressaamisen arvoista. Optimi tietty on että otat ne ihan ajan kanssa ja kunnolla - näyttää siltä että korissa on potentiaalia.
Jep jep, vihreässä satkussakin on ollut vastaavan kokoluokan ruosteita, ja niistäkin on selvitty melkoisen vähin kustannuksin ja ongelmin, siitä huolimatta että siinä oli etujalkatilatkin puhki (tässä en usko että ovat, luulisi että olisi leimamiehen vasara löytänyt). Hyvä kun mainitsit tuon ressaamisen: nimenomaan sen takia tämä uudempi on niin mukava, kun sen kanssa ei tarvitse stressata yhtään :D Vaikkei tosiaan täysin viaton tai uudenveroinen olekaan, niin päinvastoin kuin kaasarissa, koko auton olemus oikein hohkaa luotettavuutta. Se tekee uskomattoman paljon yleiselle fiilikselle että sisusta on siistissä kunnossa, ovet eivät lonksu, moottori ei heijaa kierroksiaan ihan normaalisti käydessäänkin, sisällä on hiljaista ja alusta toimii kuin uutena. Molempien autojen ostamisen jälkeen olen hävittänyt nettiauton pikakirjanmerkin, vihreän tapauksessa se palasi muistaakseni muutaman päivän päästä mutta nyt ei kerta kaikkiaan kiinnosta mitä kaikkea olisi tarjolla, kun tämä yksilö on niin kivan tuntuinen :mrgreen:
Jortsu kirjoitti:Jos et ole jo katsonut, kannattaa vilkaista, missä kunnossa tukivarsien kiinnityspannat taka-akselissa ovat.
Ettei käy näin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=124449

Mutta joo, pikkufiksailulla tuosta tulee vielä hieno peli 8)
Suunnittelin vähän että veisin tuon öljyn- ja jäähdytysnesteenvaihtoon samalle pikkupajalle joka vaihtoi toiseen satkuun öljyt, niin siellä voisi nosturin alla vähän tarkkailla kaikkea tuollaista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Melkeinpä parhaiten tuon tukivarsihomman näkee ottamalla renkaan irti ja katsomalla, irvisteleekö panta akselin yläpuolella.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No sitten se menee varmaankin samalla kun vaihtaa nastat ristiin vihreän kanssa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin