Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Tuollaiset vanteet tuli kaverilta hommailtua Vielä madallusta niin ollaan lähellä tuota kuvaa. Ehkei nyt ihan noin tontiin, mutta vähän kuitenkin
Viimeksi muokannut Lapasorsa, Ke Maalis 27, 2013 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Varovasti kun ne niittienpäät poraat irti jää materiaalia vielä jäljelle jolloin sen voi sulattaa leveämmäksi uudestaan vaikka kolvilla
Been there done that.
Been there done that.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Kiitoksia vinkistä! Ei sinulla sattumoisin olisi heittää projektikuvia tuosta ovipahvien kauitinasennuksista? Näyttää aika hyvältä, tosin itselläni tulee tuonne "normaaleille" paikoille, eli tuonne ihan saranoiden viereen.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Hiljasta on ollu nyt auton kanssa. Oikeastaan Klubi-kilventaustat on tullu asennettua. Laajakaistakaiuttimet tuli viimeviikolla ja näin on kaikki elementit valmiina, ainoastaan vaimennusmateriaali ja virtajohdot puuttuu. Virtajohdoiksi tulee 50mm2 monisäikeistä OFC hitsauskaapelia. Laitetaanpa vielä hifivermeet näkyville:
-Alpine CDA-117Ri soitin + PXA-H100 prosessori
-Focal Utopia BE 6w3 midbassot
-Ground Zero Plutonium GZPU60SQ laajakaistat
-Focal Solid 4 vahvistin etupäälle
-Focal FP 1.800 Monolankku
-Focal K2 Power 33KX 13" subi
Tälläviikolla pitäis alotella tekemään laajakaistoille paikkoja peilikolmioihin.
-Alpine CDA-117Ri soitin + PXA-H100 prosessori
-Focal Utopia BE 6w3 midbassot
-Ground Zero Plutonium GZPU60SQ laajakaistat
-Focal Solid 4 vahvistin etupäälle
-Focal FP 1.800 Monolankku
-Focal K2 Power 33KX 13" subi
Tälläviikolla pitäis alotella tekemään laajakaistoille paikkoja peilikolmioihin.
Viimeksi muokannut Lapasorsa, Ke Maalis 27, 2013 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Noniin, nyt on sitten hifiprokkis potkastu käyntiin ja homma aloitettiin peilikolmioihin asennettavista Ground Zeron Plutonium-sarjan laajakaistaelementeistä. Elementtien valmistajan ilmoittama toistoalue on 300-20000Hz, eli elementti toimittaa diskantin ja keskiäänen virkaa. Elementeille tehtiin noin 3dl kokoinen kotelo ja elementti tulee hengittämään vanukerroksen läpi ovipahvin sisään. Aika tavanomainen laajakaista-asennus siis.
Homma lähti liikkeelle asennuskauluksien teosta. Ajattelin ekaksi tehdä ne MDF-levystä, mutta löysin työpaikalta 6mm akryylia, joten käytin niitä.
Seuraavaksi purettiin ovipahvit ja pelikolmioihin leikattiin aukot, josta elementti tulee hengittämään ovipahvin sisään.
Tämän jälkeen liimattiin asennuskaulukset kuumaliimalla sopiviin kohtiin peilikolmioihin ja haettiin suuntaukset. Suuntaukset tulee olemaan suoraan kuljettajaa kohti. Suuntaukset ovat alustavia ja saattaa jossain vaiheessa muuttua, riippuen kuinka hyvin ne on onnistunut. Lopuksi liimailin grillivarrastikkuja vahvikkeeksi.
Sen jälkeen oli vuorossa muotojen haku. Tähän sopiva materiaali on sukkahousu. Se pingottamalla kotelon päälle, saadaan haluttu muoto, jota sitten vielä säädettiin muutamalla kuminauhalla.
Sitten vaan hartsia ja kuitua päälle muutama kerros. Huomenna on vuorossa pohjatöiden teko. Lopuksi päälle tulee ehkäpä keinonahka, tai sitten ihan maali. Hiilikuituteippikin kävi mielessä, mutta katsotaan nyt mitä keksitään.
Tältä näyttää sitten kokonaisuudessaan.
Lopuksi vielä vedin hiilikuituteipillä ovipahvien hopeiset koristelistat.
Kun laajakaistojen asennukset on valmiit, alkaa ovien midbassojen asennus. Ehkäpä jo ensiviikolla pääsee niitä aloittelemaan.
Homma lähti liikkeelle asennuskauluksien teosta. Ajattelin ekaksi tehdä ne MDF-levystä, mutta löysin työpaikalta 6mm akryylia, joten käytin niitä.
Seuraavaksi purettiin ovipahvit ja pelikolmioihin leikattiin aukot, josta elementti tulee hengittämään ovipahvin sisään.
Tämän jälkeen liimattiin asennuskaulukset kuumaliimalla sopiviin kohtiin peilikolmioihin ja haettiin suuntaukset. Suuntaukset tulee olemaan suoraan kuljettajaa kohti. Suuntaukset ovat alustavia ja saattaa jossain vaiheessa muuttua, riippuen kuinka hyvin ne on onnistunut. Lopuksi liimailin grillivarrastikkuja vahvikkeeksi.
Sen jälkeen oli vuorossa muotojen haku. Tähän sopiva materiaali on sukkahousu. Se pingottamalla kotelon päälle, saadaan haluttu muoto, jota sitten vielä säädettiin muutamalla kuminauhalla.
Sitten vaan hartsia ja kuitua päälle muutama kerros. Huomenna on vuorossa pohjatöiden teko. Lopuksi päälle tulee ehkäpä keinonahka, tai sitten ihan maali. Hiilikuituteippikin kävi mielessä, mutta katsotaan nyt mitä keksitään.
Tältä näyttää sitten kokonaisuudessaan.
Lopuksi vielä vedin hiilikuituteipillä ovipahvien hopeiset koristelistat.
Kun laajakaistojen asennukset on valmiit, alkaa ovien midbassojen asennus. Ehkäpä jo ensiviikolla pääsee niitä aloittelemaan.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Herramajösses että on komeeta shottia! Ihan kun SS ei olis kaunis muutenkin, mutta noilla maisemilla... ae ae, nättiä on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Kiitoksia kovasti! Oli kyllä aika täydellinen keli, kirkas, sopiva, noin -10C pakkanen niin ei aivan heti jäätynyt pystyyn.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Nyt on rojekti siinä vaiheessa, että laajakaistojen paikat on maalia vailla.
Ovien midbassojen asennus alkoi kanssa. Huomasin samalla, kun tarkemmin tutkailin tuota ovea, että joitakin oveen tulevia johtoja tulee samasta reijästä, mihin kaiutin asennetaan. Mielenkiintoinen ratkaisu kyllä valmistajalta. No, täytyy ne katkaista ja muuttaa reittiä hieman ja liittää uudestaan. Toinen mitä huomasin oli, että reikä, josta elementti hengittää oven sisään on enemmänkin neliö, kuin pyöreä. Tässäkin kohtaa ovea täytyy muokata ja tehdä tuosta reijästä isompi ja pyöreän muotoinen. Muuten kiinnityksen pitäisi olla suht simppeli.
Muutamia kuvatuksia midbassojen asennuksesta tähän mennessä:
Ekaksi siis tehtiin tuohon ovipahviin sopiva, vähän reilu 6,5" halkaisialtaan oleva reikä, josta elementti tulee ulos. Elementti tulee lievällä suuntauksella kohti kuljettajaa, aivan kuten laajakaistatkin, sillä erolla, että näitä suunnataan kummaltakin puolelta symmetrisesti hieman, eikä aivan suoraan kuljettajaa kohti.
Sen jälkeen, kun reikä oli Dremelillä tehty, sovittelin jo tuota koristekaulusta tuohon ovipahviin.
Tämän jälkeen tein yhden asennuskauluksen 16mm MDF levystä, jolla mallailin midbassoa oveen. Tänään tein vielä 7 lisää noita kauluksia ja näitä pinotaan päällekkän niin paljon, että elementti tulee ovipahvista ulos ja viimisellä asennuskauluksella tehdään se suuntaus, tai sitten kahdella viimisellä, jotta saadaan aikaan loivempi kulma, ettei elementti höngi suoraan tuohon asennuskaulukseen. Havainnollistavia kuvia tulee, kuhan sinne asti päästään.
Tälläistä tällä erää. Huomenna olisi tarkoitus laittaa kesävanteet alle. Kuvaa siitäkin luvassa huomenna.
Ovien midbassojen asennus alkoi kanssa. Huomasin samalla, kun tarkemmin tutkailin tuota ovea, että joitakin oveen tulevia johtoja tulee samasta reijästä, mihin kaiutin asennetaan. Mielenkiintoinen ratkaisu kyllä valmistajalta. No, täytyy ne katkaista ja muuttaa reittiä hieman ja liittää uudestaan. Toinen mitä huomasin oli, että reikä, josta elementti hengittää oven sisään on enemmänkin neliö, kuin pyöreä. Tässäkin kohtaa ovea täytyy muokata ja tehdä tuosta reijästä isompi ja pyöreän muotoinen. Muuten kiinnityksen pitäisi olla suht simppeli.
Muutamia kuvatuksia midbassojen asennuksesta tähän mennessä:
Ekaksi siis tehtiin tuohon ovipahviin sopiva, vähän reilu 6,5" halkaisialtaan oleva reikä, josta elementti tulee ulos. Elementti tulee lievällä suuntauksella kohti kuljettajaa, aivan kuten laajakaistatkin, sillä erolla, että näitä suunnataan kummaltakin puolelta symmetrisesti hieman, eikä aivan suoraan kuljettajaa kohti.
Sen jälkeen, kun reikä oli Dremelillä tehty, sovittelin jo tuota koristekaulusta tuohon ovipahviin.
Tämän jälkeen tein yhden asennuskauluksen 16mm MDF levystä, jolla mallailin midbassoa oveen. Tänään tein vielä 7 lisää noita kauluksia ja näitä pinotaan päällekkän niin paljon, että elementti tulee ovipahvista ulos ja viimisellä asennuskauluksella tehdään se suuntaus, tai sitten kahdella viimisellä, jotta saadaan aikaan loivempi kulma, ettei elementti höngi suoraan tuohon asennuskaulukseen. Havainnollistavia kuvia tulee, kuhan sinne asti päästään.
Tälläistä tällä erää. Huomenna olisi tarkoitus laittaa kesävanteet alle. Kuvaa siitäkin luvassa huomenna.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Täähän vaikuttaa mielenkiintoselta! Etenkin hifihommat, sillä nyt ei mennä peruskaavan mukaan
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Kiitoksia mielenkiinnosta rojektia kohtaan. Lähtökohtana oli juurikin se, että nyt kun kerran on hifiautona suomessa suht tuntematon merkki ja etenkin malli, niin tehdään sitten kerralla kunnolla. Vielä sekin, että kiinnostus tätä autohifihommaa on sen verran korkea, että tätä tekee mielenkiinnolla ja on motivaatiota tehdä kaikki mahdollisimman hyvin. Tarkoitus on tehdä asennukset, johdotukset ja säädöt niin, että mahdollisesti voi käydä vaikkapa EMMA:n kisoissa koittamassa huvikseen, miten hyvin se auto soi, ja samalla napata kultapokaali, no ei ehkä
Tänään peilikolmion kaiutin paikat sai maalin niskaan. Väriksi valitsin Volkkarin värikartasta Magic Black metallivärin, jota käytetään muunmuassa uusissa VW-autoissa. Kuvia laittelen, kuhan seuraavankerran käyn tallilla. Tällähetkellä ne on kuivumassa.
Tänään peilikolmion kaiutin paikat sai maalin niskaan. Väriksi valitsin Volkkarin värikartasta Magic Black metallivärin, jota käytetään muunmuassa uusissa VW-autoissa. Kuvia laittelen, kuhan seuraavankerran käyn tallilla. Tällähetkellä ne on kuivumassa.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Tuollaiset niistä tuli. Jotenkin vain tuntuu, että kyllä se keinonahka noiden päälle vielä tulee. Samalla sitten kun ovikaiuttimien kotelot päällystetään.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Ehdottomasti keinonahkaa päälle! Jotenkin omaan silmään vähän "halvan näköiset" ja ihan liian blingbling-kiiltävät, kun tuo muu sisusta on tuommoinen mattavärinen.
Saab 9-5 2.3tA 2006
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Näimpä. Täytyy viedä verhoomoon samalla, kun vie muitakin osia. Huomenna alotetaan sitten kunnolla nuo ovien tekeminen. Vaimennusmattoakin voisin vaikka hakea ja laitella.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04
Tänään tuli taas vähän rakenneltua. Tälläkertaa takakontti sai laminaatin. Byggmaxista 20€ makso paketti, josta meni noin puolet kontiin, kun kokonaisista paloista tein.
Ainoa miinuspuoli on, että tuo on pirun liukas ja tavarat sinkoilee kontissa miten sattuu. No, eipä sielä paljoa tavaraa tule jatkossa olemaankaan, mutta rokkikoneet rakennetaan niin, että sielä voi matkatavarat kuljettaa. Onneksi on iso kontti.
Toinen minkä tein tänään, oli niiden oveen tulevien johtojen siirto kaiuttimen asennuskauluksen tieltä.
Tässä huomaatte, että nuo piuhat kulkee tuon kaiutin reijän kautta.
Siirsin ne kulkemaan tuolta ovipellin takaa.
Asennusrinkulan mallailua. Tuo rinkulan sisälle jäävä pelti leikataan pois, jotta elementin on hyvä ja vapaa hengittää.
Hauskasti kyllä rakennettu tuo vakio kaiutinpaikka. Hyvin elementti varmasti hönkii tuon läpi
Ainoa miinuspuoli on, että tuo on pirun liukas ja tavarat sinkoilee kontissa miten sattuu. No, eipä sielä paljoa tavaraa tule jatkossa olemaankaan, mutta rokkikoneet rakennetaan niin, että sielä voi matkatavarat kuljettaa. Onneksi on iso kontti.
Toinen minkä tein tänään, oli niiden oveen tulevien johtojen siirto kaiuttimen asennuskauluksen tieltä.
Tässä huomaatte, että nuo piuhat kulkee tuon kaiutin reijän kautta.
Siirsin ne kulkemaan tuolta ovipellin takaa.
Asennusrinkulan mallailua. Tuo rinkulan sisälle jäävä pelti leikataan pois, jotta elementin on hyvä ja vapaa hengittää.
Hauskasti kyllä rakennettu tuo vakio kaiutinpaikka. Hyvin elementti varmasti hönkii tuon läpi
Saab 9-3 SS Aero -04