Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänää olis voinu koittaa starttia. Sytkäennakko säädettiin kohilleen, mut siinä vaiheessa ku laitettiin bensapumpun sulakkeet kiinni ja pumput tuottamaan painetta niin ei oikeen liitokset pitäny jostain syystä. Ja vaikka miten kiristi niin eipä vaan kunnolla pitäny. Lopputuloksena tälle illalle olin saanu 4x bensasuihkun päälleni (viimeisin kerta kiitos Tupen ja paineilman :D ) eikä ne liitokset vieläkään pidä. Sitte ku vielä bensakiskoon hitsatun lisäpalan hitsisauma vuosi kahesta kohtaa (ainaki) niin loppu huumori tältä illalta. Maanantaina vien kiskon uudelleen hitsattavaks ja katotaan sitä starttausta silloin uudemman kerran.

Kuva

Kuva

Kuva
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Bensalinjan liitokset liimailtu tänään ja bensatukki käytetty hitsarin käsittelyssä. Ei pitäny täysin vieläkään nii pitää huomenna vielä kolmannen kerran käyttää korjattavana.
Tihku kyl enää niin vähä et pystyttiin koittaa käyntiin. Pikkusen on säätämistä vielä. Tänään kävi siis vaan kahella ja välillä kolmella pytyllä. Mutta hei! Ekaa kertaa käynnissä 6 vuoteen! :D

http://youtu.be/lDzjMm9hvYc
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänää uutta yritystä uudella akulla. Nyt alkaa vaikuttamaan jo ihan hyvältä.

http://youtu.be/XCU_2ONr0eM
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään:
-Vähä tatechin säätöä
-Sähkömies käväs tunnin verran kääntymäs tallilla ja teki jotain kytkentöjä taas. Ei oo kyl viel valmista.
-Kojelaudalle tehty lisäkiinnike keskikohtaan
-Bensakisko hitsattu kolmannen kerran
-Turbon öljynpaluun öljyvuoto tiivistetty
-Tankkausletkun vuoto tiivistetty
-Sitä sun tätä maalailtu
-Puolalle tehty teline
-Sytkäennakko säädetty paremmin kohdilleen
-Kuskin penkille hitsattu kiinnikkeet ja penkki pultattu kiinni

Ehkä oli jotai muutaki.


Kuva

Kuva

Kuva
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ny pysyy tyhjäkäynnilläki jopa http://www.youtube.com/watch?v=J6vjP8bG ... e=youtu.be

Eikä vuoda enää se turbon öljynpaluu. Tänään myös ehjä konepelti laitettu paikalleen. Eipä tuossa enää paljoa hommaa ole ennen dynoa.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TuPe »

TeePee kirjoitti:Ny pysyy tyhjäkäynnilläki jopa http://www.youtube.com/watch?v=J6vjP8bG ... e=youtu.be
8) Ei noi seokset oikeesti oo noin kohalleen hierottu. Säkällä pyörii tossa 14.4 ympärillä. Ei lamdaohjausta käytössä.

AJOIN tuon äsken ulos seuraavan projektin tieltä.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

On ne, älä pilaa nyt tätä ;) Nojoo, dynossa sit säätelee kunnolla.

Sait kunnian AJAA ekana tota kilpuria, onnittelut siitä. Mitä porsi matkalla? :D
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Vaihteensiirrossa jotain hämärää ja etupyörät raapii edelleen.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Joo, mulla on kyl lisää niitä kaarilevikkeiden kiinnikkeitä, et jos pitää sen verran leikata pois, et menee ne nykyset kiinnikkeet mukana nii nou hätä! Ja se vaihteensiirtäjä ny ei oo muuta ku säätää oikeeseen asentoon. Katotaan sitä sit ku se Subway rullataan ulos tallista :D
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Dynoaika varattu viikolle 5.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Sähhköhommat vihdoinki valmiina! :P

Muuta:
-Pakopainemittarille ja lasinnostimien katkasijoille tehty paneeli
-Virtalukko ostettu ja asennettu
-Apparin puolen kuppipenkki ostettu, mutta ei kiinnitetty (OMP TRS)
-Kuskin penkkiin ostettu ja asennettu liukukiskot
-Ratti kiinnitetty

Huomenna penkille kiinnikkeet koriin, töötin nappi paikalleen ja päävirtakatkasijalle kehitellä jonkinlainen teline. Sitte alkais aivan oikeesti olemaan jo tämäkin ikuisuusprojekti :saab: valmis!

...tai niin valmis ku vaan projektit yleensä voi olla.

Launch controllin nappula
Kuva

Kuva
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tässä tältä illalta kuvaa. Eipä tuossa taida olla enää mitään tekemistä ennen dynotusta. Ja aikalailla kaikki alkais olemaan myös katsastusta varten valmiiina. Ainahan sitä ny jotain pientä löytyy, mutta kyl tämä tästä!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kiinnostava projekti 8) . Mainitsit, että ei ole mitään tekemistä ennen dynoa, niin miten olisi kaarikehikon värin vaihtaminen mustaksi? Kuvissa ainakin punaisena näyttää putket hassuille.
900C -86
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei se värinvaihto tuo yhtään lisää tehoa ;) ja nyt se mätsää hyvin alustan ja venttiilinkopan kanssa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään oltiin dynossa. Tai eilen illalla jo vietiin auto pelipaikalle ja laitettiin kaikki valmiiks tätä päivää varten.

Kaikki meni aluks ihan jees, mitä nyt piti välillä hakea lisää bensaa ja sytytystulppia. Kerran mossahti ahtoputki irti turbosta, mutta muuten ei juurikaan ruuvaamista ollut. Jossain kohtaa huomattiin, ettei öljynpaine muutu kierrosten mukana mihinkään vaan näytti kokoajan 2bar. Mietittiin, että tässä vaiheessa on hyvä vaihtaa öljyt ja suodatin. Ja olihan se öljy jo aika litkua.
Sitte vaan uutta yritystä. Öljynpaine nousi ensin vain 1,5bar ja sitte pikkuhiljaa 2bar ja vähän yli. Kierroksia nostaessa viisari kyllä värähteli, muttei sielä missään vaiheessa yli 3bar ollut. No, päätettiin silti jatkaa ajelua. Ehkä 10 vetoa myöhemmin alkoi kuulumaan pientä naputusta, joka pienen tutkimisen jälkeen tässä vaiheessa arvattiin johtuvan kuluneista kiertokankien laakereista. Ei haluttu tuhota konetta eli auto pois rullilta ja trailerilla takas tallille.

Säädöt saatiin nyt kuitenki hierottua päivän aikana hyviksi 1,2bar ahtopaineille asti. Huipputeho oli ~7100rpm paikkeilla. Seuraava operaatio on nyt tutkia ja korjata tuo vika. Eli pitää selvittää miksei ollut öljynpaineita. Paras arvaus tähän mennessä on nuo SPM:n veivit vakiolaakerien kanssa, kun ei sillon 2007 tajunnu tarkistaa laakerivälyksiä... liika väjyys nyt ainaki selittäis tuon miksei ollu tarpeeks öljynpainetta.

Summa summarum, hauskaa oli ja nyt on jopa taas enemmän motivaatiota ruuvailla, ku pääsi näkemään, että kyllä sieltä sitä tehoaki tulee! Käyrien mukaan oli selvästi vielä tehoa tulossa, ahtopainekin nousi koko vedon ajan eli ei vielä puutunu ahdinkaan. Johonki 1,8-2bar ahtopaineille tota on ajateltu, että aivan varmasti se 500hp tulee ylittymään tällä kokoonpanolla. Vertauksen vuoksi kerrottakoon, että 1,0bar ahdoilla oli 356hp. Eli 0,2bar ahtopaineenlisäyksellä tuli tossa kohtaa 68hp lisää tehoa.

Vähä kyl ottaa päähän, ku joutuu taas purkamaan konetta, mutta olis voinu pahemminki käydä ja tulla monen tonnin tuho. Nyt selvitään satasilla ja muutamilla työtunneilla.

Video parhaista vedoista
http://www.youtube.com/watch?v=eihrsEyr ... e=youtu.be
Vastaa Viestiin